Let een jury op het gewicht van ruiter/amazone?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Dimple

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-13 18:34

Ik ben ook niet slank, volslank zeg maar. Werk er hard aan om fit te blijven ook zonder paard. Wat afvallen her en der word ik heel blij van. Slank word ook ik nooit. Is mijn bouw niet, maar ik zit zoveel beter zonder die extra kilo's.

Dus ja,.........waarom wel zeggen dat iemand te groot, te klein of wat dan ook,........maar niet zeggen te zwaar? Ik bijt mijn tong af en zal vreselijk geirriteerd zijn wanneer het op mijn protocol verschijnt, maar het is in belang van het paard.

Vencedor, ik denk dat ik weet welke jij bedoelt. Ik reageer nauwelijks op HAW en dus nu ook niet, maar anders had ik er wel wat van gezegd.

Corientje, Ik vind het super knap wat sommige (stevigere) mensen presteren met hun paard. Wat ik alleen dan niet snap..........jij verwacht van je paard topprestaties, waarom niet van jezelf? Waarom dan niet zorgen dat die extra kilo's er af gaan en er voor zorgen dat je paard de oefeningen nog makkelijker kan uitvoeren??

Dimple

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-13 18:36

44Myrthe44 schreef:
Als het paard er echt onder te lijden heeft kan de jury er natuurlijk een opmerking over plaatsen; dit mag de jury ook als een paard lijdt onder een te lange ruiter.
Als het paard er geen last van heeft heeft de jury natuurlijk niet het recht om er anders door te punten!

Hoe weet je dat een paard er geen last van heeft?? Wellicht niet op dat moment maar iedereen weet wat overgewicht doet met je lijf op langere termijn. Zal dat voor paarden dan anders zijn?

44Myrthe44

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-13 18:38

Dimple schreef:
44Myrthe44 schreef:
Als het paard er echt onder te lijden heeft kan de jury er natuurlijk een opmerking over plaatsen; dit mag de jury ook als een paard lijdt onder een te lange ruiter.
Als het paard er geen last van heeft heeft de jury natuurlijk niet het recht om er anders door te punten!

Hoe weet je dat een paard er geen last van heeft?? Wellicht niet op dat moment maar iedereen weet wat overgewicht doet met je lijf op langere termijn. Zal dat voor paarden dan anders zijn?

Dat is waar, maar ik vind dat ook bij een twijfelgeval de jury zich erbuiten behoort te houden.
Pas als het echt overduidelijk is dat het niet kan, hoort de jury in te grijpen, de rest is eigen verantwoordelijkheid vind ik.

vencedor

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-13 18:49

Citaat:
Corientje, Ik vind het super knap wat sommige (stevigere) mensen presteren met hun paard. Wat ik alleen dan niet snap..........jij verwacht van je paard topprestaties, waarom niet van jezelf? Waarom dan niet zorgen dat die extra kilo's er af gaan en er voor zorgen dat je paard de oefeningen nog makkelijker kan uitvoeren??

Die bokker kan inderdaad aardig staaltje rijden. Maar als jij in t kader opgenomen wordt reken maar dat je ook naar sportschool gestuurd wordt of begeleiding daar in krijgt! Als je ziet hoe vaak dat in P & S enz kijk wat Adelinde etc allemaal doen naast het rijden dan verwacht ik dat alle ruiters die op een bepaald niveau rijden en begeleiding krijgen daarin ook ruiterfit moeten zijn.

En ja de een is i nderdaad smaller dan de ander. Ook een smal persoon kan niet fit zijn maar zit wel een paard minder in de weg dan een zwaar iemand die niet fit is.. Gewoon puur op gewicht. En denk dat gewicht aan spieren of vet ook uitmaakt. Vet beweegt traag, spieren hebben mensen controle over.

Als jury zijnde zou ik als het extreem is er wel een opmerking bij de onderdelen onderaan over plaatsen. Dat gebeurt daar ook over te klein / te grote ruiters en over de paarden.

corientjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-13 20:31

Dimple schreef:
Corientje, Ik vind het super knap wat sommige (stevigere) mensen presteren met hun paard. Wat ik alleen dan niet snap..........jij verwacht van je paard topprestaties, waarom niet van jezelf? Waarom dan niet zorgen dat die extra kilo's er af gaan en er voor zorgen dat je paard de oefeningen nog makkelijker kan uitvoeren???

Je levert als team de presatie
De ruiter brengt een paard tot een bepaald niveau
Geen enkel paard kan zonder juiste opleiding topprestaties leveren
Topprestaties kun je enkel verwachten als jij zelf het paard het leert...

44Myrthe44

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-13 20:35

corientjuhh schreef:
Dimple schreef:
Corientje, Ik vind het super knap wat sommige (stevigere) mensen presteren met hun paard. Wat ik alleen dan niet snap..........jij verwacht van je paard topprestaties, waarom niet van jezelf? Waarom dan niet zorgen dat die extra kilo's er af gaan en er voor zorgen dat je paard de oefeningen nog makkelijker kan uitvoeren???

Je levert als team de presatie
De ruiter brengt een paard tot een bepaald niveau
Geen enkel paard kan zonder juiste opleiding topprestaties leveren
Topprestaties kun je enkel verwachten als jij zelf het paard het leert...

Precies, en jij bent beter in staat om het paard iets te leren als je zelf een net gewicht hebt!

Dimple

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-13 08:48

Dat denk ik ook.

Neemt niet weg dat ik groot respect heb voor iedereen die op dat niveau rijdt hoor! Ik kom daar bij lange na niet aan. Ben blij met L2 :+

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-13 08:55

Ik ben zelf ook dik en moet eerlijk toegeven dat ik toch altijd een beetje het idee heb dat dikke mensen hun paard wat in de weg zitten.
Zo zag ik laatst een dikke dame die haar paard handig in de weg zat in alles en dat geeft gewoon over het algemeen een heel slordig en vervelend plaatje.
Maar een tijd geleden was ik op een concour en zag daar ook een dikke dame op haar paard springen en dat zag er toch allemaal heel vloeiend en mooi uit.
Ik vind dus dat als je door het gewicht echt je paard in de weg zit, mag dat best in je uitslag staan.

Verder blijft dik zijn een gevoelig iets en voor dunne mensen makkelijk om met de vinger te wijzen.
Zolang het hun niet gebeurd is het prima, niet iedereen heeft het helemaal aan zichzelf te wijten.

De moeder waar ts het over heeft wil waarschijnlijk een soort stok achter de deur zetten voor haar dochter, zodat ze wat afvalt.

Jolet

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-13 09:23

Hier mag zeker op gelet worden maar dan heb ik het over status obese..
Persoonlijk vind ik dat je niet van je paard kunt verwachten dat hij een topprestatie levert en dus in goede conditie is terwijl je dit zelf niet bent...
Maar je hebt ook vollere mensen die een perfecte conditie hebben en daarnaast dunnere mensen die na 3 stappen al lopen te hijgen... Dat heeft dus naar mijn inziens niks met conditie te maken maar meer met lichaamsbouw...
Dus 'dik' betekend niet per definitie ongezond/slechte conditie en 'dun' gezond/goede conditie

Daarnaast vind ik het bijvoorbeeld heel anders dat iemand van 1.80 maat 42 heeft dan iemand van 1.60...

Ook ziet een dikker iemand er helemaal niet zo dik uit op een wat forser paard, je moet ze dan ook niet op een e-pony zetten...
Aan de andere kant ziet een dun iemand er weer niet uit op een wat forser paard...
Laatst bijgewerkt door Jolet op 07-05-13 09:27, in het totaal 1 keer bewerkt

Dimple

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-13 09:26

Vol/dik zijn ligt gevoelig. Weet er helaas alles van.
En ik vond altijd maar dat het maar moest kunnen en dat het geen verschilt maakte. Nu ik ben afgevallen weet ik wel beter :o

Of een jury er iets van moet/mag zeggen blijft lastig. Nou juist met name omdat je niet weet waarom mensen voller zijn.
Aan de andere kant.........heeft een paard een keuze om 'nee' te zeggen als de zwaardere ruiter er op klimt? Dat zijn toch keuzen die wij als ruiter moeten maken.
Net als wij keuzen moeten maken voor onze kinderen in het kader van opvoeding geldt dat voor paarden natuurlijk net zo hard.

geshahquille

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-13 09:33

Wat is dik? Dat is ook een verschil voor de een of de ander het zou dan meer moeten zijn waneer een ruiter te zwaar is voor het paard dan zou wat mij betreft een jury er wel wat van mogen zeggen.

Lieuwkje_90

Re: Let een jury op het gewicht van ruiter/amazone?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-13 10:06

Ik denk dat je vooral naar de combi moet kijken van paard en ruiter.. Er zijn mensen die overgewicht hebben, maar die wel een paard hebben waar het bij kan. Bv. een groot, force paard.. Dat vind ik helemaal niet erg.

Spijtig genoeg zie ook vaak te dikke mensen op kleinere paarden.. Die paarden zie je vaak echt extra moeite doen om de ruiter te dragen.. Dat vind ik persoonlijk wel erg.. Daar zou de jury in mijn ogen wel iets van mogen zeggen. Natuurlijk moet het wel vriendelijk blijven. Iedereen gaat rijden om zijn/haar plezier, maar het zou ook een plezier moeten zijn voor de paarden. Ik kan me inbeelden dat het voor een paard niet comfortabel lopen is met iemand op z'n rug die echt te zwaar is..
Punten aftrekken vind ik niet nodig. Enkel, zoals hier al eens gezegd is, als het duidelijk zichtbaar is in de takt oid.

Sababber

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-13 10:10

Ik rij op een pony van 1.40, heb zelf korte benen en zit haar ook niet in de weg. Ik krijg wel vaak de opmerking dat ik op een paard moet starten voor het mooi.. ik vind als een paard op welke manier dan ook hinder ondervind van de ruiter de jury. Daar op mag afrekenen, dus niet zo zeer als iemand groot of zwaar is, wel als het het dier zichtbaar in de weg zit.

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-13 10:13

Ik weeg zelf 82 kilo en ik ben 1.69 m, overgewicht dus.....maar mijn paard is 1.82 m dus valt het al weer minder op :D

Ik merk het niet in de beoordeling zelf, ik had vorige wedstrijd nog 2 x 1e prijs met 201 en 200 punten gereden in het M2! 35 punten los van nr.2 :+
Maar ik krijg dan wel een 6 voor houding en zit, terwijl ik in mijn slanke periode (65/70 kilo) altijd een 7 of 8 krijg!
Dus de laatste tijd merk ik wel dat dat ene cijfer lager is, terwijl ik verbeterd ben in mijn rijden (ook te zien aan de punten)
...scheelt toch weer 1 of 2 punten, maar goed ik kan daar natuurlijk zelf wel wat aan doen :Y) :7

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-13 10:16

Ik vind dat een jury zeker wel mag kijken naar het gewicht van de ruiter in combinatie met het paard.
Zo heb ik eens geschreven bij een zeer volle dame op een heel rank en smal paard. Paard had moeite met lopen, vooral de galop maar deed alles zo braaf. Daar heeft de jury haar natuurlijk op afgrekend.
Maar als de ruiter, als deze voller is, gewoon een paard heeft wat er mooi bij staat vind ik er niks mis mee.

Wat een krom verhaal, maar ik denk dat het wel duidelijk is :d

suikermeisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-13 10:25

Ik zie namelijk ook veel te zware mensen op dravers, en die rijden niet in de sport, maar toch lijkt het me niet goed voor zo'n dier. Waarom kunnen mensen niet zelf realistisch naar zichzelf kijken en kiezen ze alleen voor zichzelf?

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-13 10:32

suikermeisje schreef:
Ik zie namelijk ook veel te zware mensen op dravers, en die rijden niet in de sport, maar toch lijkt het me niet goed voor zo'n dier. Waarom kunnen mensen niet zelf realistisch naar zichzelf kijken en kiezen ze alleen voor zichzelf?

Mensen met overgewicht weten dat zelf echt wel hoor ;) maar zo simpel is het niet...ze zijn niet voor hun lol dik, daar gaat vaak wat achter schuil!

Afvallen is al moeilijk, maar op gewicht blijven helemaal (ik spreek uit ervaring)!

Dus om over mensen met overgewicht te zeggen dat ze niet realistisch naar zichzelf kijken en egoïstisch zijn gaat mij veels te ver....

Dimple

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-13 10:33

Carolaa, En omdat mijn merrie een dikke pens heeft mag ik deze dus ook hebben?

Het kan nog zo mooi staan (gelukkig vragen ze alleen of de merrie drachtig is en niet aan mij :P ) maar te zwaar is te zwaar.
Ik werk samen met mijn paard om slanker te worden. En het werpt bij mij meer vruchten af dan bij de merrie. Tot grote frustratie van mezelf -O-

Dimple

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-13 10:36

Listing, ze zijn niet voor hun lol dik? Soms niet nee, dan is er een medische oorzaak.
Maar dik maak je jezelf meestal door lekker en veel te eten. Daar beleef je dus plezier aan. Dus uiteindelijk ben je wel dik voor je lol.

Ik snap wat je bedoelt hoor, maar feitelijk maken we zelf de keuze om het wel of niet in de mond te stoppen! (komt van een regelrechte bourgoundier hoor! ;)

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-13 10:40

Dimple schreef:
Listing, ze zijn niet voor hun lol dik? Soms niet nee, dan is er een medische oorzaak.
Maar dik maak je jezelf meestal door lekker en veel te eten. Daar beleef je dus plezier aan. Dus uiteindelijk ben je wel dik voor je lol.

Ik snap wat je bedoelt hoor, maar feitelijk maken we zelf de keuze om het wel of niet in de mond te stoppen! (komt van een regelrechte bourgoundier hoor! ;)

Voor mij geldt ook ieder pondje gaat door het mondje en gebrek aan discipline ;)
maar er zijn ook veel mensen met overgewicht waar meer achter schuilgaat.....
geen eigenwaarde, onzeker, emo-eter, psychisch, niet lekker in hun vel, gebrek aan discipline, geen doorzettingsvermogen...

Ik bedoel maar, dat bedoel ik met niet voor hun lol dik zijn....ik vind het nogal kwetsend, terwijl deze mensen al knoop zitten met zichzelf!

Dimple

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-13 10:44

Ben ik met je eens...........maar dan moet je kiezen niet te paard te stappen.

En dan is overal wel een excuus voor. Voor alle vreselijke dingen zijn dan wel een reden te verzinnen waarom iemand iets doet of heeft gedaan.
Dat houdt natuurlijk ergens op.
Ik ben ook type van uitstellen en goedpraten voor mezelf, echt waar. Maar je kunt niet excuses blijven verzinnen.

Makkelijk praten, dat weet ik. :j

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-13 10:46

Dimple schreef:
Carolaa, En omdat mijn merrie een dikke pens heeft mag ik deze dus ook hebben?

Het kan nog zo mooi staan (gelukkig vragen ze alleen of de merrie drachtig is en niet aan mij :P ) maar te zwaar is te zwaar.
Ik werk samen met mijn paard om slanker te worden. En het werpt bij mij meer vruchten af dan bij de merrie. Tot grote frustratie van mezelf -O-

Nee ik bedoel dat je een paard moet zoeke ndat bij je past, hoeft geen dik paard te zijn maar een grover gebouwd paard. Een wat breder paard die geen moeite zou moeten hebben om het gewicht te dragen.
Ik zie vaak de wat vollere mensen op een fries of een vrij fors sportpaard. Maar af en toe zie je er 1 die gewoon op zo'n smal ding zit die je niet lekker ziet lopen.
Snapje? :P

Dimple

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-13 10:50

Maar daar ga je al mis. Friezen hebben geen sterke rug! Ik snap wat je bedoelt hoor. Maar ook al lijkt een paard sterk dat hoeft het niet te zijn.
Je ziet vaak stevigere mensen op een fries rijden, maar friezen hebben over het algemeen geen sterke rug.

En uiteraard moet je een paard kiezen wat bij je past, gezien karakter, gezien lengte etc! :j

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-13 10:52

Over wat een Fries kan dragen weet ik eigenlijk vrij weinig, maar dat was het makkelijkste voorbeeld om te noemen. Misschien niet een helemaal correct voorbeeld maar je snapt me wel direct!
Een grote brede Fries kan toch wel makkelijker een wat voller persoon dragen dan een smal warmbloedje? Of zit ik daar mis? Het beeld is wel veel mooier vaak omdat Friezen vaak flink breder zijn :o

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-13 11:50

Carolaaxxxx schreef:
Over wat een Fries kan dragen weet ik eigenlijk vrij weinig, maar dat was het makkelijkste voorbeeld om te noemen. Misschien niet een helemaal correct voorbeeld maar je snapt me wel direct!
Een grote brede Fries kan toch wel makkelijker een wat voller persoon dragen dan een smal warmbloedje? Of zit ik daar mis? Het beeld is wel veel mooier vaak omdat Friezen vaak flink breder zijn :o

Nee, dat is juist het moeilijke.
Veel Friezen hebben een weke,zwakke rug waardoor ze minder kunnen dragen dan een ander paard van dezelfde grootte/breedte.
Daarnaast zei Emmeloord ooit eens tegen mij: Gemiddeld!! gesproken heeft een draver van 1,65m een sterkere rug dan een een Fries van dezelfde grootte. Waardoor deze (in theorie) meer gewicht kan dragen.
Hierbij wel de opmerking dat een draver smaller is waardoor een lang persoon sneller uit balans kan komen te zitten.