net les gehad en drafreprise ging echt goed. Galop minder door mijn eigen spanning. Galopappuyementen werden wel beter en 2/2 wissels goed gesprongen. Het was erg druk waardoor ik last kreeg van spanning en paard ook. Toen ik zelf rustig werd ging hij beter galopperen en hebben we zelfs een arbeidspiroutte gereden. Morgen weer les kijken hoe het dan gaat.
Zo hé ben even afwezig en hup een nieuw topic, gaaf gedaan hoor!
Stoer van je debuut Pieteritus, gefeliciteerd! Ik ben nog steeds even niet met de wissels bezig maar met de galop in het algemeen. Gisteren echt zo zalig gereden. Had de klere in omdat ie niet buitenwas geweest en precies aan de beurt was toen ik kwam rijden. Hij kwam vrij stijf zijn box uit en ik kreeg ook nog eens een zwieper toen ik zijn singel vast wilde maken. Toen heb ik m eerst maar even in de longeerring rondjes laten lopen en toen ik daarna opstapte alsnog gedaan alsof ie zó van stal kwam, dus eerst mijn stapoefeningen afgewerkt. En men wat ging ie daarna fijn lopen zeg! Ben heel erg bezig met mijn eigen stabiliteit en toen ik voltes aan het galopperen was, rondje travers sluiten en wijkend openen kwam ik er vooral achter dat ik er de hele tijd half naast hing. Dat is denk ik ook mijn grootste probleem met de wissels, mijn eigen balans is niet goed en daardoor snapt hij mij ook niet. Ach, we blijven lekker aan het werk zeg maar!
Overigens laat ik m elke paar dagen ook even flink tekeer gaan met de mini in de longeerbak, goed voor zijn kop en dat bokken doet ie niet onder het zadel (gelukkig) en dat wil ik graag zo houden!
Wat goed van je les Webster! Inderdaad hij springt naar links en de galopsprong daarna is ie weer teruggesprongen. Hij doet het niet altijd, soms blijft hij gewoon netjes in de nieuwe galop doorgaan. Het ligt ook meer aan mij. Ik moet even doorgaan met het vragen van stelling en buiging zodat hij beter bevestigd krijgt dat hij het goed doet.
Jij gaat ook lekker he, Daisy? Komt vast goed volgende week!
Daffodil we waren aan de 100 pagina's, dus tijd voor een nieuw topic Haha. Eigen balans is zeker heel belangrijk en ik heb het idee dat hoe hoger het niveau wordt, hoe belangrijker het is om goed te zitten. Lekker dat het gisteren zo goed ging. Ga je nog wedstrijden rijden met Alf?
Wat fijn om te lezen dat het bij iedereen lekker gaat met rijden. Bij ons ging het afgelopen week wat minder helaas, maandag heb ik haar los laten springen. Aan het begin moest ze echt even flink rennen, ik dacht laat maar even. Later als je haar de ene kant over de hindernis stuurt (ze loopt los) draaid ze aan het eind van de bak om en komt terug over de hindernis. Heb haar ong15 min laten springen, niet telang ineens want spring niet vaak met haar. Heb haar even terug gezet op alleen trens, als ze steeds wat gespannen is is de aanleuning op s en t niet fijn. Op trens is ze wel weer sterker maar dan krijg ik de aanleuning wel terug die we moeten hebben. Als we een lossere aanleuning hebben dan is ze net een spook, alles vind ze eng en loert overal naar hoe hard we ook gaan. Ben vandaag vrij dus straks ga ik proberen lekker te rijden, hopelijk vind ze dat ook hihi. Hopelijk volgende week weer een keertje lessen??!!
Zit er mentaal een beetje doorheen. Heel de week lekker gereden en gister ging het helemaal mis. Ik werd heel gespannen omdat ik met een bepaald persoon moest rijden. Toen ben ik op een gegeven moment huild de les uit gegaan. Denk dat ik mijn debuut afzeg. Ik ben mentaal er niet klaar voor om oogkleppen op te doen en dchijt te hebben aan alle toeschouwers. Sorry voor mn egopost moest het even kwijt
Heb ik ook wel last van. Daarom start ik vaak ook wat verder weg van me thuisbasis zodat ik de mederijders niet ken, de juryleden niet echt ken en geen toeschouwers heb. Maar aan de andere kant je mag niet voor niets Z2 rijden, dus rijden kunnen jullie samen wel!
Hier nog zo één. Ik kies ook kleine wedstrijden uit en ben ook blij als er niemand naar me kijkt. Maar wees realistisch: we rijden niet voor Jan Piet Snot in het Z2, we zullen toch wel wát goed doen dat ze ons punten geven en heel veel ruiters benijden ons. Dus hoofd omhoog en gas op die lollie. Ik heb iig al een stuk of 20 wedstrijdjes ingepland voor de zomer. Lekker op maandag en dinsdag, zit ik goed met mijn oppas en de ringen niet te groot. Gewoon lekker rijden voor mijn zelfvertrouwen.
Ook heb ik een keer zelf les gehad van een sportcoach. Ik ga even kijken of ik dat ergens terug kan vinden. Het ging over een cirkel en dan terug kunnen schakelen tot de binnenste ring. Dat heeft mij enorm geholpen. Het realiseren dat je zelf elke keer uit die middelste cirkel gaat, en hoe moeilijk het is om daar weer terug te komen en welke manieren daar het beste voor jou werken. Mijn laatste paar wedstrijden heb ik (gelukkig) echt zo lekker kunnen rijden en dat resulteerde ook in goede punten en een super tevreden gevoel.
sharon_quiz
Geplaatst: 05-04-13 09:11
Wat balen dat je je zo voelt Daisy. Volgens mij is het nergens voor nodig, jullie zijn een knappe combinatie!! Het zou jammer zijn als je je debuut moet afzeggen, maar je moet doen waar jij je goed bij voelt natuurlijk!
Jullie zouden enorm baat hebben bij een workshop van www.bewustwedstrijdrijden.nl! Ik heb de eerste meegedaan en sommige dingen zijn echt zo goed om te realiseren. Je kunt er ook echt mee aan de slag, ik vind het echt een aanrader! Overigens is dit bokker Zooist die dit geeft, zelf niet geheel onverdienstelijk wedstrijdruiter
Ik ben namelijk het tegenovergestelde, ik heb weinig tot geen last van stress, vind andere mensen op wedstrijden helemaal niet interessant of bedreigend of wat dan ook en van mensen die staan te kijken heb ik ook geen last....tenminste niet dat ik er spannign van krijg. Ik heb namelijk te weinig spanning....ben te relaxed en ga daardoor mijn doel volledig voorbij, want ik heb op dat moment geen doel. Daarvoor is het stuk concentratie bij mij ook zo belangrijk anders blijf ik flierefluiten.
Ik rij dan ook eigenlijk altijd met muziek, mp3 speler en ik concentreer me op muziek, hum mee of zing mee als er niemand is en gebruik het ritme van de muziek en de lengte van nummers om bepaalde oefeningen te doen. Overigens rij ik dus ook los met een wedstrijd met mijn mp3speler in
Bedankt meiden! De artikelen heb ik grondig onderzocht en ik ga even weer aan mijn mentale gestel werken. Straks lekker ontspannen rijden en relax avondje houden. Ben gelukkig uit mijn kleine depressie geklommen. Ik heb mezelf weer de vraag gesteld waarom rijd ik paard? Omdat ik het leuk vind. Ik rijd niet voor anderen alleen voor mijzelf en als ik verder wil komen moet ik niet kijken en luisteren wat anderen zeggen maar luisteren naar wat ik zelf wil horen dus alleen positieve kritiek etc!
Debuut staat nog steeds geplanned volgende week zaterdag. We gaan gewoon genieten.
Daisy! Tuurlijk ga je gewoon lekker rijden, al is het voor de ervaring en om te meten hoe ver je bent! Laat je niet zo gek maken joh, jij weet echt zelf het beste hoe goed het gaat en dat iemand dan meekijkt en een oordeel daar over heeft is niet echt boeiend!
Moet wel zeggen dat ik het heerlijk vind, nooit mensen die ongevraagd mee kijken Altijd rust in mn bak! Enige nadeel is dat ik het met losrijden altijd druk vind
Goed zo Daisy, goed van jezelf om het weer op te pakken en laat je niet kisten door anderen. Ik heb daar ook best wel last van, vooral als ik in de manege ga rijden en er zijn anderen die rond hetzelfde niveau rijden. En ook op wedstrijd (ok dit klinkt even heel ego, maar) ik kom dan met een zwart paard aan, met opzadelen zeggen mensen die langskomen kijk die heeft de kleur al mee. Dan zeg ik daarop jamaar dan moet ze het nog wel doen. Maar voel dan al dat mensen in de kantine naar me kijken, ik probeer m'n rust te bewaren en het te negeren, maar dat heeft wel een paar jaar geduurd. Ik start met dit paard nu bijna 7jaar. (dus zo heel hard gaan we ook niet)
Kop op meis je kunt het met je topper, neus omhoog borsten naar voren en gaan!!! Bij Alex had je ook toeschouwers!!!
Komt allemaal goed Daisy!! gewoon voor jezelf rijden!
Heb zelf ook behoorlijk wat problemen met het inrijden, ben dan veel te veel rond aan het kijken om te zien of ik niemand in de weg rij. Ik ben dan zo veel meer bezig met mijn omgeving dat ik vergeet zelf te rijden.
Gisteren willen trainen, maar half bevroren na de breekwerken in het nieuw huis toch maar naar huis gereden. Vandaag toch lekker kunnen losrijden voor ons debuut morgen. Ik moet er echt op letten dat ik niet na denk in de wissels en in de appuyementen de voorhand voorop laat vertrekken.
Goed dat je toch gaat starten Daisy! Ik zag ook interessante sites staan, altijd leuk om te lezen! Heb je toch altijd wel iets aan!
Saar liep echt goed vandaag. We hebben richting passage gewerkt en ze neemt dat erg goed op. Daarna ook nog met m'n andere gereden, die liep ook goed. Dus ik ben een tevreden vrouw
luv
Geplaatst: 07-04-13 16:56
Wat goed Daisy dat je er toch voor gaat Jullie kunnen het en laat je niet gek maken door anderen!! Lien ook weer lekker gereden zo te lezen. Hoe is je debuut gegaan Webster!?
Ik (weer) een teleurstellende wedstrijd achter de rug. Ze was ontzettend kijkerig, dan gaat die nek erop en zet ze d'r rug strak en krijg ik het niet goed genoeg gebolwerkt Was 2x 2e (van de 4 en 3 combinaties) met 204 en 197. Had de punten andersom verwacht. De 2e proef was voor mijn gevoel en volgens de omstanders een stuk beter, maar schijnbaar dus niet.. Ach ja, met 204 ben ik toch ook niet tevreden.. Het positieve was wel dat ik voor appuyementen en travers allemaal 7-ens had. Ook is ze niet ontploft met aangalloperen, had ik 3x een 6 voor kw (normaal 4 of 5) en 3x 6 en een 7 voor de eenvoudige wissels (normaal vaak een 5 doordat ze zo graag weer aan wil galloperen) Vanaf volgende week nieuwe instructrice waar ik ook aan huis kan rijden, dus hier wil ik mooi gebruik van gaan maken. Dit is maar aan de overkant van de straat, maar voor Arage toch vreemd terrein en zal ze dezelfde spanning hebben als op wedstrijd. Ik hoop dat zij mij (o.a.) kan leren met deze spanning om te gaan, want zo wordt het nooit iets..
sharon_quiz
Geplaatst: 07-04-13 20:24
Jammer van de spanning Laura. Goed idee om op vreemd terrein te gaan lessen. Dat zal vast helpen. Goed van je passage Lien. Leuk hoor. Webster hoe is je debuut gegaan?
Mijn zusje had vandaag wedstrijd. Wat een geluk met het weer! 1e proef ging erg netjes en had ze 197 (2 wp) en in de 2e proef net geen winst. Quiz was duidelijk moe. Was de 1e buitenwedstrijd en hij had redelijk wat energie verloren aan alle indrukken weer. Desondanks zeer tevreden naar huis gegaan
webster543
Geplaatst: 07-04-13 21:05
Balen van die spanning zeg!! helpt geen middeltje daartegen zoals rescue??
Vandaag eerste officiele wedstrijd gehad.
het was een lange dag, omdat ik in de voormiddag nog met zijn halfzusje in de lage reeksen mee reed. Rond kwart na 5 was Aristo dan aan de beurt. In het inrijden ging het best goed, in de proef voelde hij enorm vooruit (voor zijn doen dan ) Helaaaaas..... heb ik zelf de wissels verkl**t!! Bij de eerste iets te fel aan het nadenken en ineens waren wij in draf De tweede kwam er snel achterna en ik was nog de kluts kwijt van de eerste. 3e geworden van de 8 deelnemers met 64,7%