Jurering Koudbloedenwedstrijden

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

daffodil

Re: Jurering Koudbloedenwedstrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-13 00:01

Mijn stalgenootje rijdt met haar haflinger deze wedstrijden en neem van mij aan, die komt vaker zonder dan met winst thuis....en dat zal best terecht zijn, hoewel ik de laatste keer een protocol zag zonder ook maar één regel commentaar! Persoonlijk vind ik dat veel erger dan dat er een keer wat hogere punten uitgedeeld zijn.

Ik heb vorige week ergens gejureerd en van de gehele middag slechts drie combi's geen winst gepunt....maakt mij dat nou Sinterklaas of werd er goed gereden?

Denk niet dat je dit zomaar kunt concluderen uit een uitslagenlijst, dan had je erbij moeten zijn om er meer over te kunnen zeggen. En eigenlijk dan ook nog zelf die jurycursus volgen, kun je het zelf allemaal een stuk beter doen!

shirleyp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-13 11:15

daffodil schreef:
En eigenlijk dan ook nog zelf die jurycursus volgen, kun je het zelf allemaal een stuk beter doen!

Altijd zo'n lekkere dooddoener in een discussie... Het gaat er niet om of een ander het beter kan. Het is bekend dat er kritische juryleden zijn en juryleden die iets optimistischer kijken. Dat is ook logisch, juryleden blijven mensen en die zijn allemaal verschillend. Niks mis mee. Het gaat er om of de optimistische juryleden vaak bij de Koudbloedwedstrijden zitten of dat gemiddelde juryleden toch een roze bril op zetten bij deze wedstrijden.

Veel koudbloedenruiters geven hier aan te starten voor de gezelligheid en niet voor de punten. Dat snap ik! Het blijft hobby en moet leuk zijn. Ik denk wel dat er ruiters naar toe gaan om makkelijk puntjes te scoren. Maar of die het lef hebben om dat zwart op wit te zetten op Bokt? Dat zou ik niet durven.

FBN

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-13 11:18

Shirleyp wat is eigenlijk jouw probleem precies met de koudbloedenwedstrijden? Heb je er zelf last van of..? Wat wil je bereiken met deze discussie als ik vragen mag?Ik bedoel, zo te zien heb je zelf geen koudbloed, en om nou zulke uitspraken te doen op basis van 1 uitslagenlijst lijkt me nogal wat. Ik zou zeggen kom een keertje gezellig langs, want gezellig is het zeker, en baseer je mening dan op wat je zelf hebt gezien. Maar om hier nou dingen zomaar te gaan roepen vind ik persoonlijk nogal wat.

Laurahh

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-13 11:19

Nja zoals ik al zei zijn mijn punten op de haflingerwedstrijden echt niet hoger dan op 'normale' wedstrijden, was het maar zo'n feest.

En dan ligt het altijd nog aan de juryleden, niet aan de koudbloedenwedstrijden, toch? Waarschijn strooien die gulle juryleden op 'normale' wedstrijden dan ook zo met de punten. Heeft niks met de soort wedstrijd te maken..

fjordjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-13 11:20

Interessante discussie!

Wij organiseren vanuit PSV Fjovrili ook regelmatig Koudbloedenwedstrijden. We hadden eerst alleen Fjordenwedstrijden maar i.v.m. het geringe aanmeldingen hebben we dit omgezet naar Koudbloedenwedstrijden inclusief Friezen en koudbloed-kruisingen.
Mijn ervaring is dat het op deze wedstrijden altijd erg gezellig is, iedereen een praatje met elkaar maakt en elkaar succes wenst. Bovendien maken de meeste mensen, zoals Sjolvir al aangaf, er graag een dagje uit van en zijn heel de dag op het wedstrijdterrein te vinden en doen mee aan meerdere onderdelen.

Wij hebben afgelopen jaar 3 koudbloedenwedstrijden georganiseerd en ik wil graag de uitslagen (alleen de KNHS) met jullie delen;

Wedstrijd 1:
Ring 1: 25 combinaties gestart, 5 combinaties 2 wp, 15 combinaties 1 wp, 5 combinaties geen wp
Ring 2: 19 combinaties gestart, 2 combinaties 2 wp, 10 combinaties 1 wp, 7 combinaties geen wp

Wedstrijd 2:
Ring 1: 25 combinaties gestart, geen combinaties 2 wp, 12 combinaties 1 wp, 12 combinaties geen wp
Ring 2: 24 combinaties gestart, 4 combinaties 2 wp, 20 combinaties 1 wp, geen combinaties geen wp (Sinterklaas, zoals overal hier in de buurt, ook bij ons uitgenodigd ;), jureert ook regelmatig de recreanten)

Wedstrijd 3:
Ring 1: 24 combinaties gestart, 3 combinaties 2 wp, 8 combinaties 1 wp, 13 combinaties geen wp
Ring 2: 24 combinaties gestart, 3 combinaties 2 wp, 13 combinaties 1 wp, 6 combinaties geen wp

In mijn ogen dus geen overdreven uitslagen (behalve wedstrijd 2, ring 2 dan ;)). Voor zover ik weet wordt op de gemiddelde 'gewone' KNHS wedstrijd hier in de buurt gemiddeld niet veel strenger gepunt. Je hebt nou eenmaal soepelere en strengere juryleden en dat houden we in de dressuursport, of het nou koudbloeden zijn op KWPN-ers...
Ik moet wel toegeven dat ik ook verbaasd was over de uitslag van Heeze. Inderdaad veel punten weggegeven maar dit kan gebeuren en hier heb je als organisatie weinig invloed op (ik geloof er niet in dat organisaties vragen aan jury's om soepeler te punten...)

Ikzelf heb met mij fjord Z1 gestart, koudbloedenwedstrijden, maar ook veel normale wedstrijden gereden. Ik heb van de 34 gestarte proeven, 26 winstpunten gehaald. Dus het kan best, ook op normale wedstrijden, want zo super veel koudbloedenwedstrijden zijn er niet :P

daffodil

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-13 11:22

Heb je de rest van mijn post wel gelezen Shirleyp? Ik snap ook niet zo goed wat je nu wil eigenlijk....

Ooit gehoord van leven en laten leven? Ook op gewone wedstrijden kom je uitslagen tegen die wellicht in jouw ogen te hoog zijn, of te laag, maar was je erbij? Nee dus, denk ook niet dat je op basis van een uitslagenlijst dit soort conclusies kan trekken.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-13 11:29

fjordjuhh

ik vind dat dus wel erg hoge scores, dat kom ik op een reguliere dressuurwedstrijd niet tegen. Muv de wedstrijden waarvan iedereen weet dat daar regelmatig sinterklaas zit. Hieronder even omgezet naar percentages

Wedstrijd 1:
Ring 1: 80% 1 of meer wp'en
Ring 2: 63% 1 of meer wp'en

Wedstrijd 2:
Ring 1: 48% 1 of meer wp'en (klopt iets niet 12 +12 = 24, geen 25, maar goed)
Ring 2: 100% 1 of meer wp'en

Wedstrijd 3:
Ring 1: 46% 1 of meer wp'en
Ring 2: 67% 1 of meer wp'en

over het totaal haalt 71% 1 of meer wp'en

Daffodil, ik denk dat dat wel kan als de getallen groot genoeg of de afwijking groot genoeg is. Een ring waarin alle deelnemers meer dan 2 wp'en haalt is zodanig ongebruikelijk (ook op KNHS kampioenschappen gebeurt dat niet en daar rijdt de landelijke top) dat het op zijn minst vragen oproept.

shirleyp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-13 11:30

Ninz, mijn beweegredenen heb ik eerder in dit topic al uitgelegd, maar nogmaals:

Ik ben er echt niet op uit om de boel te dwarsbomen, dat het gezellige wedstrijden zijn waar mensen plezier aan hebben geloof ik echt. Maar ik vond bovenstaande uitslagenlijst opvallend en vroeg me af of ik daar 'iets' had of dat ik het me inbeeldde. Ik heb nu verschillende reacties gelezen en durf nog geen harde conclusie te trekken, maar mijn gevoel wordt wel hier en daar bevestigd.

Laat het ook even helder zijn dat je ook zonder Koudbloed een mening over iets kunt hebben. Ik ben KNHS-lid en ik betaal die organisatie om wedstrijden te kunnen rijden. Als medewedstrijdruiter heb ik alle recht om dit te constateren, navraag over te doen en zelfs te melden. Mocht het te bewijzen zijn is het oneerlijke concurrentie, ongeacht de gezelligheid op een dergelijke wedstrijd. Maar laat heel duidelijk zijn dat ik echt niet zit te wachten op een hetze en me daar heus niet hard voor ga maken. Heb dan nog net wel iets beters te doen ;) Een dressuurlesje rijden met mijn B-geklasseerde warmbloed bijvoorbeeld :) Tot straks!

Ineke_Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-13 11:33

Tja als we over kampioenschappen gaan beginnen.
Heb een onderschrift op bokt gezien en iemand die ik ken met ruim 20 punten verschil op dezelfde proef.
Gaan we dan de kampioenschappen ook aankaarten?? Volgens mij heb je dan dezelfde conclusie het is een jurysport.

fraske

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-13 11:35

[size=18]
shirleyp schreef:
Ik quote Maarten van der Heijden (Internationaal GP-jurylid en directielid KNHS) even uit de laatste BIT. Misschien een mooie aanvulling?

"Het maakt niet uit of jouw paard wel of niet het perfecte dressuurmodel heeft. Toont hij het gevraagde op de juiste manier, dat is waar het om gaat. Je maakt het jezelf wel lastiger als je een paard hebt met een minder functioneel exterieur. Maar met een Fjord, Tinker, Fries of wat voor ras dan ook kun je ze allemaal verslaan, als je de africhting beter voor elkaar hebt dan de rest. Dus geef nooit op."

[/size]

wil deze nogmaals aanhalen en er aan toevoegen dat sommige ruiters op een gegeven moment ook wel moeten weten dat je eerlijk naar je paard moet blijven kijken want op een gegeven moment houd het voor je paardje ook op en als je dan maar blijf starten en je je puntjes niet haalt kan je wel blijven roepen heb zo lekker gereden maar het is me niet gegund , nee je paardje zit aan zijn top en daar moet je genoegen mee nemen en trots op zijn !!

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-13 11:36

je negeert nu volkomen de essentie van mijn bericht. Ik haal de kampioenschappen aan als algemeneen vergelijkingsmateriaal, niet om die ter discussie te stellen. Sowieso staat een puntenverschil van 20 punten los van een kampioenschap, en ook een dergelijk puntenverschil vind ik moeilijk te verklaren, ondanks argumenten als 'andere plaats van de jury', 'de een let meer hierp' etc. Je praat over het verschil van net geen winstpunt tot net geen verliespunt, en IMO mag dat niet gebeuren. Maar als dat je dwars zit, kun je daarvoor beter een ander topic openen.

shirleyp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-13 11:38

daffodil schreef:
Heb je de rest van mijn post wel gelezen Shirleyp? Ik snap ook niet zo goed wat je nu wil eigenlijk....

Ooit gehoord van leven en laten leven? Ook op gewone wedstrijden kom je uitslagen tegen die wellicht in jouw ogen te hoog zijn, of te laag, maar was je erbij? Nee dus, denk ook niet dat je op basis van een uitslagenlijst dit soort conclusies kan trekken.

Geen bericht is meestal goed bericht, dan zal ik het verder wel met je eens zijn geweest. Bovendien kan ik niet veel met je uitspraken. Ik was er niet bij dan kan ik idd niets zeggen over het rijniveau. Maar ik trek de discussie breder dan deze wedstrijd. Leven en laten leven. Dan zou ik dus niks mogen verifiëren en moet ik nu dit topic laten verwijderen? Kan ik ook niets mee.

Ik vind dat je erg verdedigend reageert. Ik begrijp dat ik de ts ben, maar ik ben echt niet anti-koudbloedenwedstrijden. Bovendien zijn er fanatiekere posters in het topic geweest.

Ineke_Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-13 11:40

shirleyp schreef:
Ninz, mijn beweegredenen heb ik eerder in dit topic al uitgelegd, maar nogmaals:

Ik ben er echt niet op uit om de boel te dwarsbomen, dat het gezellige wedstrijden zijn waar mensen plezier aan hebben geloof ik echt. Maar ik vond bovenstaande uitslagenlijst opvallend en vroeg me af of ik daar 'iets' had of dat ik het me inbeeldde. Ik heb nu verschillende reacties gelezen en durf nog geen harde conclusie te trekken, maar mijn gevoel wordt wel hier en daar bevestigd.

Laat het ook even helder zijn dat je ook zonder Koudbloed een mening over iets kunt hebben. Ik ben KNHS-lid en ik betaal die organisatie om wedstrijden te kunnen rijden. Als medewedstrijdruiter heb ik alle recht om dit te constateren, navraag over te doen en zelfs te melden. Mocht het te bewijzen zijn is het oneerlijke concurrentie, ongeacht de gezelligheid op een dergelijke wedstrijd. Maar laat heel duidelijk zijn dat ik echt niet zit te wachten op een hetze en me daar heus niet hard voor ga maken. Heb dan nog net wel iets beters te doen ;) Een dressuurlesje rijden met mijn B-geklasseerde warmbloed bijvoorbeeld :) Tot straks!

En daar maak jij je dan druk om??
Als diegene zijn wp's alleen op kb wedstrijden haalt waar maak jij je dan druk om??
Of ben je in werkelijkheid bang dat je ervan verliest?? En daardoor voor je jezelf afgaat.
Dat beeld krijg ik wel een beetje van die zin.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-13 11:42

Ineke, ik vind dat een onsympathieke persoonlijke aanval, die nergens voor nodig is. TS legt helder uit wat haar beweegredenen zijn, geeft aan geen hetze te willen en jij begint die nu wel. Ik deel haar verbazing, zie ook mijn getallen hiervoor, en dat doe ik al jaren. Maar ik weet ook dat er dergelijke 'reguliere' wedstrijden zijn, waar het hele jaar door sinterklaas komt en waar ook weinig/niets mee gedaan wordt.

fraske

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-13 11:43

Leonoor schreef:
Shirley, laat je hier (of eventueel per pb) even weten wat de KNHS zegt hierop, want ik ben ook benieuwd naar hun reactie.

graag openbaar denk dat we het allemaal wel willen weten :j daar is dit topic toch voor ??

Femke_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-13 11:44

Ik heb niet alles gelezen in dit topic, maar ik wil toch even reageren. Ik heb zelf een KWP-er en dat is geen bewegingswonder. Op kleine concoursen rijd ik altijd meer punten dan bijvoorbeeld op selectiewedstrijden. Ook zijn er verenigingen die altijd dezelfde sinterklaarjury uitnodigen. Dus als je steeds naar dat soort verenigingen gaat dan kom je makkelijk aan je winstpunten! Ook merk ik veel verschil tussen verschillende regio's.

Wat ik dus bedoel te zeggen is dat het niet alleen bij koudbloedwedstrijden gebeurd!

starjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-13 11:44

Heb hier even meegelezen ;)
Ik rij zelf wedstrijden met mn tinkerhengst
De meeste wedstrijden die ik rij zijn de gewone reguliere wedstrijden :) Ook rij ik zo nu en dan een koudbloedwedstrijd mee en dan zeker die van het tinkerstamboek, omdat je dan mee kunt dingen naar het kampioenschap in je eigen klasse tussen alleen maar de tinkers. ;) Moet zeggen dat dit inderdaad wel gezellige wedstrijden zijn en je jezelf niet anders hoeft te voelen omdat je geen sportpaard rijd, De mentaliteit is dan gewoon heel anders. :o Hoewel het overal wel wat is. denk ik ;)

Ik rij op dit moment M2 met mijn tinkerhengst, en heb de laatste koudbloedwedstrijd in Heeze alleen op de zaterdag mee gedaan. Ik haalde daar in mn eerste proef 194 en mn tweede proef 177 punten, wel verschillende jury's. :o
Mijn eerste proef vond ik iet wat te hoog en mn tweede iet wat te laag , dus dat compenseerde elkaar mooi. ;)
Ik had waarschijnlijk de verkeerde dag gekozen :D , want begreep dat de zondag inderdaad veel hoger werdt gepunt.
Ondanks dat ik het erg gezellig vind en niemand wil beoordelen, vind ik wel dat er soms punten gereden worden waar ook ik mn vraagtekens bij heb, hier rijden de soepele sportpaarden in de reguliere wedstrijden deze punten nog niet eens. :o

Neemt niet weg dat het wel een keer goed voelt voor jezelf als je zo,n superscore hebt *\o/*

Tot nu toe ben ik op de reguliere wedstrijden totaal niet afgerekend omdat ik op een tinker rijd, Heb de B t/m M1 in de reguliere wedstrijdsport afgesloten met punten die tussen de 188 en 202 lagen. :) De punten in deze klasse lagen toen niet ver uit elkaar met de koudbloedwedstrijden die ik tussen door gedaan heb, :n
Nu start ik sinds kort M2 en merk ik dat er erg streng gejureerd wordt, want het moet gewoon perfect zijn voor de overgang naar het Z en dat vind ik terecht. :j
Heb nu afgelopen zondag mijn tiende winstpunt gereden op een reguliere wedstrijd *\o/* Het gaat mondjesmaat maar ben er super trots op. En ik krijg ook echt wel mooi commentaar op de reguliere wedstrijden hoor.
Ook merk ik dat de sportpaarden ook echt hun best moeten doen, want het verschil met mijn punten en die van hun is meestal maar minimaal 1 a 2 pnt, uitschieters daar gelaten.
Met mijn eigen paard heb ik mezelfs tot nu toe in alle klasses weten te selecteren voor de regionale kampioenschappen, we hebben daar niet gewonnen , maar zijn er in ieder geval wel geweest, dus met een tinker kan dat best, maar gaat niet vanzelf.Ik had daar ook geen winst, maar daar komt het creme de la creme, en als je dan ziet dat mijn score met een 17 de plaats iets van 56% was en de eerste plaats had iets van 63% dan is het verschil echt super klein allemaal.

Ook rij ik wedstrijd met de tinker van mn vriendin sinds kort . Ben nu 2x L1 gestart en drie winstpunten gescoort. Gewoon op een reguliere wedstrijd. :j En heb daar ook al hele leuke reacties op gehad.Dus het is niet per definitie dat je al - 10 hebt als je binnen komt met een tinker. Kreeg zelf een compliment van de jury dat ik hem zo leuk voor elkaar heb en hem zo netjes reed. :o Dit soort opmerkingen vind ik vaak toffer dan de uiteindelijke punten. :o

Mijn ervaring is dus dat ik zelf weinig punten verschil gereden heb op een reguliere of koudbloedwedstrijd :))
Maar eerlijk is eerlijk ik zie ook echt wel punten voorbij komen ,waarover ik mn twijfels heb :? juist omdat ik zie dat een goed sportpaard dat soort punten zelden krijgt :o

Neemt ook niet weg dat ik de mensen het ontzettend gun, en ik het zelf ook gaaf zou vinden ooit zoveel punten te rijden. ;) Maar ik zou het voor mezelf dan eigenlijk niet meer geloofwaardig vinden O:)

knetterhard

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-13 11:45

Leuk topic :j
Ik hrb zelf haflinger wedstrijden gereden maar ook tussen andere rassen!
Ik vind dat er soms hoog word gejureerd, maar ik haalde bij beide hoge punten :j
Ik vind dat er op de haflinger wedstrijden, misschien net wat meer rekening word gehouden dat het geen ruime beweger is:j

Tegenwoordig lopen er ook echt hele goede haflingers hoor! Op gewone wedstrijden haalde ik vaker 2 wpen en boven de 200 punten! :D

Ineke_Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-13 11:47

Lielle schreef:
je negeert nu volkomen de essentie van mijn bericht. Ik haal de kampioenschappen aan als algemeneen vergelijkingsmateriaal, niet om die ter discussie te stellen. Sowieso staat een puntenverschil van 20 punten los van een kampioenschap, en ook een dergelijk puntenverschil vind ik moeilijk te verklaren, ondanks argumenten als 'andere plaats van de jury', 'de een let meer hierp' etc. Je praat over het verschil van net geen winstpunt tot net geen verliespunt, en IMO mag dat niet gebeuren. Maar als dat je dwars zit, kun je daarvoor beter een ander topic openen.

Datzelfde wil ik met de 20 punten verschil ook aangeven.
1 proef met 2 juryleden. bij de ene heb je dan net een winstpunt of net niet en bij de ander heb je er dan dus 2. Kun je nog iets zeggen over de plek waar de jury zat, maar dan nog.

Lielle je hebt gelijk, was ook niet mijn bedoeling. het verbaasde mij alleen om dat te lezen.
En trok mijn conclusie daaruit.

mooney

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-13 11:49

Ik heb geen koudbloed en ben ook nooit op een koudbloedenwedstrijd geweest, al ben ik wel altijd op zoek naar een gezellig wedstrijd omdat ik ook een beetje een buitenbeentje ben :+ en ik toch voor de lol moet rijden. Maar door de percentages begonnen er toch vraagtekens in mijn hoofd te vormen.
Misschien schop ik de boel een beetje op zijn kop hier en is mijn vraag te off topic, maar ik ga hem toch stellen.

Ik vind het raar dat als 70% een winstpunt haalt, dat dit raar gevonden wordt.
Ten eerste: Een winstpunt betekend eigenlijk gewoon dat je overall prestatie een 6(je) waard was. Dat is toch helemaal geen topprestatie? Ik ga pas op wedstrijd als ik het gevoel heb dat ik niet meer onder de voldoende presteer in mijn training en dus verwacht dat ik minimaal gemiddeld een 6 kan halen, zo niet heb ik op wedstrijd niets te zoeken.

Ten tweede: Wat zegt het nu over een wedstrijd dat een bepaald percentage punten haalt. Rijden ze goed krijgen ze goede punten, doen ze dat niet krijg je geen goede punten. Ik vind het persoonlijk redelijk schokkend dat je er dus vanuit moet gaan dat de helft (?) niet 'goed genoeg' rijdt om een winstpuntje te pakken, als ik zo weinig kans zou hebben hou ik er snel mee op hoor. Beetje zonde van al de training en de tijd die je in wedstrijd steekt als je niet eens een beetje punten kan rijden.

Om mijn vraag dus maar even duidelijk te formuleren.
Waarom is het in de 'reguliere' wedstrijdsport zo dat blijkbaar ongeveer de helft maar met punten naar huis gaat?

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-13 11:50

moet je eens kijken hoe vreselijk waardeloos er gereden wordt op sommige concoursen.

knetterhard

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-13 11:52

fokfanaat schreef:
moet je eens kijken hoe vreselijk waardeloos er gereden wordt op sommige concoursen.

Dat vooral, De L heet niet voor niks bij sommigen levenslang :+

Soms word er hoger gejureerd op haflinger wedstrijden, maar dat word ook vaak genoeg gedaan op 'gewone' wedstrijden :j

mooney

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-13 11:52

fokfanaat schreef:

:') Ik moet ook bekennen dat ik zelden op concours kom als ik zelf niet moet rijden en dat bij mijn eigen vereniging de drempel vrij hoog ligt om te kunnen starten, dus dat er misschien wat meer getraind wordt voordat mensen hals over kop de baan in gaan..

Carmuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-13 11:54

ook ik start met een fries gewoon op de reguliere wedstrijden. Soms starten we op een speciale friezenwedstrijd, niet omdat ik dan me punten rijd maar gewoon omdat het in de buurt is en leuk met alleen maar friezen. Over het algemeen word ik op een reguliere wedstrijd gewoon terecht beoordeeld, echter zijn er wel degelijk juryleden die een vooroordeel hebben over een fries of koudbloed in de dressuurring en dan krijg je lage punten.

Zo heb ik vorig weekend 2 fijne proefjes gereden, heb altijd mensen bij me en ook die vonden het er fijn uit zien, wel 2 foutjes waarvan ik me bewust van ben maar verder geen grote fouten.Nou had ik voor deze proeven 159 en 145 geheel onterecht in mijn ogen. De week daarvoor heb ik ook 2 proefjes gereden waarvan de 2de gewoon echt slecht ging. Bij deze wedstrijd reed ik 184 en 160 geheel terecht en geheel mee eens.

Laat ik eerlijk zijn, mijn paard loopt nog geen foutloze M2 proeven daar zijn we ons bewust van en daarom trainen we ook en ga ik op wedstrijd. We vinden het leuk om te starten en steeds beter te worden maar als je dan 159 en 145 rijd terwijl je eigenlijk 2 brave proefjes neer zet dan baal je wel. Nou denk ik hup op naar de volgende en dan zien we wel weer want ik weet dat hij veel beter kan nog.

Overigens zijn het ook mensen langs de kant die soms een rare opmerking geven, heb wel eens iemand horen zeggen wat ik hier nou te zoeken had met mijn karrenknol. Na de prijsuitreiking bleek ik haar mooie kwpner wel verslagen en ben ik vriendelijk naar haar toegelopen en verteld dat die karreknol het nog best goed deed.

We kiezen zelf ons paard en kiezen er zelf voor om te starten, geniet ervan en rijd lekker je proefjes.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-13 11:54

waarom vind je dan wel dat de hogere punten op een fjielinker (hij is er weer ;) ) wedstrijd niet gek zijn? Je kunt mij niet overtuigen dat een rubriek waarin iederen boven de 200 scoort normaal beoordeeld is. En of dat op andere wedstrijden ook juryverschillen zijn, spreekt dit niet goed. Net zo goed als dat ik erg verbaasd zou zijn als een hele ring onder de 160 zou rijden.

En nu ben ik nog steeds benieuwd hoe je denkt over het feit dat 70% over 6 rubrieken een wp rijdt. Ik vind dat verrassend hoog, en dat vind ik op de reguliere wedstrijden die ik al eerder aanhaalde.

Mooney, een terechte vraag. Ik baseer mijn verbazing op het feit dat ik regelmatig op (dressuur)wedstrijden kom en niet onder de indruk ben van het niveau. Heel veel proeven vind ik niet winstpuntwaardig (in diverse klassen) en dat is zeker meer dan 1 op de 3. En ja een wp is 'maar' een zesje, maar ik zie heel wat oefeningen die echt noet goed genoeg worden uitgevoerd voor een 6, laat staan voor meer, om de vijven te compenseren.