wedstrijdruiters die niets zelf doen

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Vickz

Re: wedstrijdruiters die niets zelf doen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-13 23:21

Op wedstrijd rijd mijn man met de trailer, ik kan dat niet :P hij helpt met laden, want met mijn paard kan ik wel wat hulp gebruiken, houd haar vast als ik moet zadelen of geeft spullen aan. Vandaag was m'n vriendin ook mee, gewoon omdat ze dit leuk vind en om m'n proef te lezen, zij helpt dan ook even met vasthouden of jas aannemen ofzo.
Mijn paard is op verplaatsing een echte stresskip, staat te dribbelen, hinniken en noem maar op, ik zou ze niet alleen kunnen zadelen. Op zo'n moment is een beetje hulp wel erg handig.
Ik denk ook dat weinigen het op wedstrijd alleen doen?

Maar ik bedoel vooral de voorbereiding, iedereen heeft natuurlijk zijn manier.

Paddenpad

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-13 02:34

Nou Hollywood en Colway dan zijn jullie dus niet capabel genoeg om je paarden zelf te trainen voor de klasse waar je in rijdt of wilt starten wanneer je daar een betere ruiter voor nodig hebt,wat jullie dus zelf indirect toegeven!
Wanneer je niet in staat bent je paard zelf te rijden met goede instructie en te presteren op het desbetreffende niveau zonder hulp van iemand die je paard wel even doorrijdt kun je beter thuis blijven oefenen tot je er wel klaar voor bent, dan heb je dus zelf die feeling nog niet en ben je nog niet toe aan dat niveau.

Verder is het vrij normaal dat je graag wat support van je omgeving wilt zeker wanneer je nog niet veel wedstrijdkilometers gemaakt hebt.

Als je met een vrachtwagen met 5 paarden of meer gaat is het wel fijn dat er iemand bij is die je paard kan in en uitstappen en op en afzadelt voor de volgende ronde,maar dat zijn vaak dan ingehuurd personeel of stagiaires die de paarden thuis ook klaarmaken.

Als je één of twee paarden hebt dan kun je dat vast wel zelf en op de wedstrijd ook nog te doen om je paarden zelf behoorlijk te rijden en te verzorgen.

Maar het is gewoon zo dat sommigen een attitude hebben,en het graag door iemand anders laten doen en genoeg mensen die zich daar voor laten lenen.

En je moet het zo zien,het is gewoon leuk om te doen en als je er de tijd voor hebt waarom niet,dat hoort er gewoon bij en is een bevestiging dat je een echt paardenmens bent en niet alleen rijd voor de show.

Paddenpad

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-13 02:42

Maar TS wat ik nog wel even wil melden is dat je je beter niet kunt storen aan dat soort mensen en je energie in je eigen paardje steken en vooral iemand zoeken die goed lesgeeft en het jou kan overbrengen,daar heb je meer aan dan je druk maken over hoe een ander het doet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-13 10:04

Hahahah, yeah right. Het gaat gewoom om maximaal presteren. Ik ga niet naar een wedstrijd als ik dat niet kan, maar als ik er ben, dan zal ik zo hoog mogelijk willen eindigen, dus als daar hulp voor nodig is van iemand dan is dat prima. Een wedstrijd is geen theekransje, maar een moment waarop je zo goed mogelijk wilt rijden. Overigens, denk je nu werkelijk serieus dat je shows kan winnen als je niet kan rijden? Dream on.

Maar volgens mij zijn sommige mensen hier gewoon een klein beetje gefrustreerd dat ze nooit iets zullen gaan bereiken :)

Melisding

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-13 10:07

Ik ken ook zulk soort mensen hoor. En meestal zijn het ook de mensen die toch geld teveel hebben.

ELpatcho

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-13 10:13

Wat maakt het nou uit dat jij je paard in je eentje voorbereid en een ander met zijn tweeën?

Ik zou het nooit zonder mijn moeder toe kunnen. Die voert/mest/rijdt altijd als ik het qua tijd niet ga redden, gaat mee als groom op wedstrijd. Ja helemaal alleen zou ik dat nooit kunnen. Wat maakt het nou uit dat de ene hulp neemt bij het opzadelen en de ander bij het trainen? Echt niet zo dat als je niet kunt rijden dat je het er wel uitrijdt omdat iemand anders het paard traint.
Laatst bijgewerkt door ELpatcho op 18-02-13 10:28, in het totaal 1 keer bewerkt

Punz

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-13 10:25

Ik hoor toch een stuk jaloezie hoor. Wat is er mis mee om als je zelf iets niet voor elkaar krijgt bij je paard, om daar dan iemand bij in te schakelen die meer ervaring heeft/ je paard hier door heen kan rijden.
Dat is in principe voor je paard tóch fijner dan dat je zelf maar eindeloos blijft doorklungelen. En als je je dan laat begeleiden om zelf je paard hier in na te rijden, dan maak je als combinatie meteen een enorme sprong. Wat is daar mis mee, in een traject waarin je je paard en jezelf wil scholen om zo ver mogelijk te komen?
Kijk: "vroeger" was het heel gebruikelijk om het paardrijden te leren op een ervaren, goed geschoold leerpaard ( jong leert van oud). En als je van dit leerpaard een beetje had leren rijden, dán kwam je pas op een jonger paard.
Dat gebeurd nu helaas veel minder. Ruiters kopen een jong paard en leiden het dier zelf op omdat ze het graag zélf willen doen, (omdat dat de prestatie groter zou maken??) Maar wat mi dan wel vergeten wordt is het kijken naar het belang van het paard. Want wat zou het paard fijner vinden eigenlijk: het werk leren van iemand die weet wat hij/zij doet en die het paard kan ondersteunen, helpen in het uitvoeren van het gevraagde, of het werk leren van iemand die het zelf ook nog moet leren, en dus fouten maakt, waarbij het paard naast dat wat hij moet leren óók moet leren wat de bedóelde en wat de onbedoelde hulp was...

Je paard goed willen scholen, begint met het jezelf goed leren rijden. En daar kan het bij passen dat een ander eens je paard rijdt..

En dat paard helemaal zelf opleiden? Natuurlijk is dat leuk, maar dan wel nadat je de basis van het "vak" paardrijden, hebt geleerd van een dier wat het al kán. Heb je die mogelijkheid niet, dan is er mi helemaal niets mis mee om je paard "voor je uit" te laten rijden door een ervaren ruiter, zéker daar waar je merkt steeds vast te lopen/ communicatie problemen te hebben met je paard
Veel fijner voor je paard. En daar zou het toch om moeten gaan..

( En nee: ik ben het er dus niet mee eens dat het er om gaat om het scoren op een wedstrijd.. Ik heb het over het opleiden van je paard als atleet, en jezelf als ruiter. Als je dat goed doet, komen de punten vanzelf nl...)

Melisding

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-13 10:29

Het gevalletje wat ik ken heeft een ontzettend duur paard gekocht met al mega gangen van zichzelf. Nou dat is prima joh. Maar als je het dier dan 5x per week door een ander profesioneel iemand laat rijden en dan zelf gaat pochen van hoe goed jij het paard wel niet beleerd hebt! Dat is in mijn geval de rede van frustratie. Wees dan ook zo eerlijk om te zeggen dat een ander alle eer toe komt.

ELpatcho

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-13 10:32

Melisding schreef:
Het gevalletje wat ik ken heeft een ontzettend duur paard gekocht met al mega gangen van zichzelf. Nou dat is prima joh. Maar als je het dier dan 5x per week door een ander profesioneel iemand laat rijden en dan zelf gaat pochen van hoe goed jij het paard wel niet beleerd hebt! Dat is in mijn geval de rede van frustratie. Wees dan ook zo eerlijk om te zeggen dat een ander alle eer toe komt.

Ik kan alleen maar lachen om zulk soort personen. Jij weet dan toch wel beter? Daar zou ik echt niet gefrustreerd van raken.

Punz

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-13 10:37

Weet je: soms kopen mensen een paard wat gewoon een 'maatje te groot' is. En als dat zo is, kun jij als toeschouwer gewoon rustig afwachten totdat de ruiter bang wordt. Want dat gaat gebeuren. En zo niet, dan gaat de ruiter heel snel beter leren rijden, en laat daarmee zien tóch voldoende in zijn/haar mars te hebben.
....
En natuurlijk heb je pochers, maar denk je nu werkelijk dat iemand me een béétje verstand van paarden zich daardoor laat misleiden? Eenmaal te paard is heel goed te zien wat iemand wel/niet kan. Dat kan geen professional voor je doen hoor.. Eenmaal op je paard zul je tóch zelf moeten rijden.

Links laten liggen dus, die pochers, en gewoon je eigen plan trekken, je eigen opleiding tot ruiter plannen, dáármee bezig zijn, dan besteed je je energie aan iets nuttigs, en het is in ieder geval een investering die zich terug zal betalen ( in tegenstelling tot al het kijken naar, roddelen over de ander... daar bereik je helemaal niets mee.)

Vickz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-13 12:17

Ik vind het wel leuk om te lezen dat iedereen zo zijn eigen mening en manier heeft, wat ook goed is. Ik doe ook verder gewoon mijn eigen ding op mijn eigen manier. En heb plezier aan mijn paardje :)

Trouwens die waar ik het over had op stal die bijna niet rijd, deed het overigs niet zo goed zondag, tijdens het inrijden dacht ik die gaat winnen, maar in de proef liep het helemaal mis.

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-13 12:28

Melisding schreef:

Zonde van je energie om je daarover te frustreren...Mensen kijk niet teveel naar anderen, focus je op jezelf en steek je energie in jezelf en je paard

CharleyT

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-13 07:52

Paddenpad schreef:
hollywood86 schreef:
Maar als dat hetgeen wat voor jou belangrijk is, waarom zou je dan op wedstrijd gaan?
Je wilt op wedstrijd toch maximaal presteren? Anders kan je toch net zo goed thuis blijven?

Maar niet ten koste van alles en wanneer je je paard door een ander moet laten rijden of "tunen" zoals jij het omschrijft dan vraag ik me af wie houdt wie nou voor de gek en waarom zou jij dan op wedstrijd gaan,dan ben je in mijn ogen een minderkundige ruiter die wel voor het maximale resultaat gaat maar erzelf eigenlijk niet goed genoeg voor is om dat zelf te behalen.

Een possitief puntje is dan wel weer dat je je erzelf van bewust bent dat je eigenlijk niet goed genoeg bent.
Negatief puntje is dat je wel de schone schijn wilt behouden.

Ach Paddenpad,
misschien een minder goede ruiter(volgens jou dan) maar als je op die manier de sport beoefend en goede resultaten behaald denk ik: Slim gedaan!

CharleyT

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-13 07:54

Colway schreef:
Melisding schreef:

Zonde van je energie om je daarover te frustreren...Mensen kijk niet teveel naar anderen, focus je op jezelf en steek je energie in jezelf en je paard

Preciessssss! Maak je er niet druk om, laat gaan, kijk er niet naar, ontspan en besteed je energie en goede humeur aan je eigen paard. Vind daar je plezier in de paardensport, zoals als anderen dat op hun manier vinden.

Melvern

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-13 08:03

Ik heb het zelf idd ook wel eens gezien. Zelf erger ik me er niet echt aan op wedstrijden ben ik zo gefocusd op mezelf en mijn paard.

Ik zou eigenlijk zelf ook niet zo willen winnen. Ik kan er van genieten om beloond te worden voor het harde werk. Ik doe alles zelf en ben veel bezig met wedstrijd en proefgericht trainen. Als dat beloond wordt vind ik het fijn en ben ik trots op mezelf en mijn paard. Kan me niet voorstellen dat je hetzelfde voelt als alles voor je gedaan wordt.

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-13 08:07

Colway schreef:
Melisding schreef:

Ja ik begrijp het ook niet hoor :+
Natuurlijk is het even jammer wanneer je heel erg je best doet en een ander gaat er met de prijs vandoor, die (naar jouw mening) minder energie erin steekt. Maar uiteindelijk gaat het om hoe je zelf rijdt, hoe je gevoel is en hoe de punten daarbij zijn... paardrijden is bijna een afspiegeling van de maatschappij... ieder zijn eigen doel en ieder zijn eigen weg om het doel te bereiken.
Als ik een paar miljoentjes had, had ik waarschijnlijk ook elke dag les gehad en een stuk beter gereden :')
Mijn instructrice rijd ook weleens op mijn paard, maar niet voor de wedstrijden... maar puur door tijdgebrek van mijn kant en omdat mijn paard nogal een bewerkelijk schepseltje is, wil ik geen medeberijders.
Heeft dus niks met 'makkelijk voor het rijden' voor mij te maken, puur tijdswinning :Y) Maar dat kunnen buitenstanders misschien heel anders zien :D

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-13 08:14

Vickz schreef:
Hoi

Zoals de titel het zegt, ik erger me soms nogal aan wedstrijdruiters (mensen die af en toe een wedstrijd rijden) die niets zelf doen, dan bedoel ik, een week voor de proef je paard iedere dag door een andere goede ruiter laten rijden, of je paard een week voor de wedstrijd maar 1x uit z'n stal halen, iemand anders laten vlechten, op wedstrijd je paard laten zadelen of inrijden door iemand anders,... En dan nog winnen ook :\

Bij ons op stal staan zo wel meerdere mensen, morgen heb ik wedstrijd en ik ben me al 3weken aan het voorbereiden, oefenen, eens les pakken, tuig poetsen, paard wassen en toiletteren, inschrijvingen, proeven opzoeken en afprinten,... Ik steek er super veel tijd in en rijd iedere dag. Dan gaan er nog anderen mee die echt niets doen, hun paard komt nauwelijks uit z'n stal, ze liggen er totaal niet wakker van. Ik wil dat alles goed gaat en dat alles netjes is enz. En dan komt m'n haar recht als die voor me staan, soms schaam ik me er voor, maar ik vind het gewoon zo oneerlijk, ik doe al die moeite en doe alles zelf en zij... Pfff!

Ik wou gewoon even m'n verhaal kwijt en vraag me af of ik de enige ben die me soms zo voel en die het daar moeilijk mee heeft.

Als iemand anders je paard losrijd kun je daarvoor uitgesloten worden volgens mij hoor.

Anyway.. mijn moeder helpt me ook een beetje zadelen(kapjes om enzo) en als ze het koud heeft dan doet ze weleens de stal (hoeft hier alleen een beetje opgestrooid te worden want er word voor me gemest :o

Trainen, vlechten, opzadelen etc doe ik allemaal zelf :)

Op wedstrijden rijden vaak ook mensen die meerdere paarden starten. Tis maar goed dat die een groom hebben :)
Laatst bijgewerkt door S_en_Z op 21-02-13 08:19, in het totaal 1 keer bewerkt

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-13 08:18

dat mag idd niet... moet eerlijk zeggen dat ik dat ook nog nooit heb zien gebeuren... :+

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-13 08:20

Heb wel eens iemand buiten los zien rijden met slof om.. maar dan staan er echt wel mensen direct bij het secretariaat hoor :+

c_alsemgeest ik ook niet in de 15 jaar dat ik wedstrijden rijd :=

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-13 08:23

Ik snap niet zo goed waarom mensen hier zo gefrustreerd van raken..............je doet het toch voor jezelf,voor je eigen plezier?