[Algemeen] Ik hou van de paarde/pony sport maaaaaaaar

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-13 15:33

vibabu schreef:
Waar ik me ook zo over verbaas is de mentaliteit van dressuurruiters. Niemand mag een geluidje maken, een bak mag betreden worden op het moment dat er niemand in de ring is omdat het paard of de pony kan "schrikken" en je net die ene punt mist voor je winstpunt. Alles moet aan de kant omdat paard/pony wel eens zou kunnen gaan schrikken.

Verder ben ik ook erg benieuwd naar de verhalen van opa! Helaas is het niet alleen bij de pony's hoor... bij paarden is het idem dito.

Als ze nèt op het moment dat jìj rijdt storende geluiden gaan maken of gekke dingen uithalen bij de bak, baal je ècht wel hoor... vooral als ze dat bij anderen toevallig niet doen.
Wat ik trouwens "zielig" vind zijn "dressuur" miepjes die in een gewone les toegeven aan de schrikreacties van hun paard, en niet het benul hebben hun paard domweg door die geluidjes heen te rijden of tenminste dat paard eraan te wennen, maar meteen afstappen. Hele les verstoord want ze gaan met veel bombarie weg met hun paard, en moeten de deur open hebben, les ligt meteen minutenlang stil...

Marian01

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-13 15:42

Hoi,

Ik rijd zelf geen wedstrijden, omdat ik er niets aan vind. Ik vond dat onze draf bv een 8 waard was (gevoelsmatig) de jury vind het een 6..en dat mag! Tuurlijk! Alleen kreeg ik er als kind zo'n naar gevoel van..ik trots op mijn pony (wetende wat onze zwaktes waren) En een Jury die netjes beoordeeld wat hij/zij ziet...Ik kreeg er de pest in, mede ruiters die met een z-pony, meer punten als ik reden (ook dat mag/kan) en mij vervolgens als minste ruiter weg zette (en dat vond/vind ik niet kunnen). Nee nare smaak aan over gehouden.
Nu heb ik jaaaaaaaaaaaaaaren later een paard. Een paard wat echt leuk loopt, die er ook zin in heeft. Ik leende mijn paard uit aan een ruiter wiens eigen paard geblesseerd was..en zodoende raakte ik weer verzeild in de dressuur cultuur. Wat een schok! Iemand vroeg me de peesbeschermers van haar paard af te doen, zodat ze de ring in kon. prima hoef jij er niet af, heb ik wat te doen. Vertelde later "mijn" ruiter dat dat hoogst ongebruikelijk was. Om anderen te helpen..HUH? hoezo niet? " let maar op" dat waren haar woorden. Ik heb opgelet. En mijn ogen uitgekeken, en mijn oren soms dicht moeten doen. Kinderen die op hun moeder aan het schelden zijn...zij had niet goed voorgelezen (moeders had wel goed voorgelezen, maar kind maakte de fout). Paard wat in de ring niet naar de zin van de ruiter loopt, en de trailer maar wordt ingeschopt..letterlijk..en geen mens op het terrein die er wat van zegt. HUH? Lieve vriendinnetjes die alla Sjef aanwijzingen lopen te gillen, die werkelijk maar dan ook werkelijk nergens op slaan..Dat mag allemaal. In kantines ga je zo ver mogelijk van elkaar af zitten, Bij de prijsuitreiking niet klappen maar gewoon hardop afvragen " WP? die kleine schimmel? die met bruine jas en zwarte laarzen??tsssssssss" ( ja jongens het gaat om het rijden..niet om het uiterlijk) Mijn idee van een gezellige dag uit is iets anders, maar ieder het zijne natuurlijk.

Anoeska

Re: [Algemeen] Ik hou van de paarde/pony sport maaaaaaaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-13 16:09

Mensen zouden eens wat minder op elkaar moeten letten, en gewoon zelf doen waar ze zich goed bij voelen. Dan zou er heel wat minder gezeurd worden.

Het maakt me niks uit of iemand een keer een deur laten vallen of herrie maakt tijdens mijn proef (moet m'n paard maar tegen kunnen, en anders heb ik pech.). Ik doe gewoon aardig tegen iedereen op wedstrijd. En er heeft werkelijk waar, in al die jaren dat ik wedstrijden rij, nog nooit iemand onaardig tegen mij gedaan.

Ik zie ook wel eens dingen waar ik mijn wenkbrauwen bij optrek, maar dat heb je overal in het leven.

rienne

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-13 16:17

Ik heb jaren wedstrijden gereden door het hele land en ook in België.
Ook schreef ik regelmatig op wedstrijden van de club waar ik lid was.

Ik reed op een Welsh Cob niet echt het sporttype paard maar reed er wel mooi M1 mee.
Zo zat ik ooit eens bij een jury die dus alleen maar KWPN goed vond... Toen kwam er iemand binnen op een Welsh Cob en ze zei nou als ik ooit zo iemand bij me heb om te schrijven die dan ook een Cob rijd gaat gelijk me auto uit... Ik zo ale tabee dan!

Ze keek me echt aan van uh wat doe jij nou? Heb haar toen eens goed verteld dat ik een trotse Welsh cob ruiter ben in het M1 en dat ik al wat kampioenschappen op mijn naam heb staan met dat paard!

Ik was woest, echt ik snap gewoonweg niet dat mensen de ruiters vanwege een ander ras terwijl de ruiter nog maar de ring in kwam al kunnen afkraken.

Heb zo nog een paar verhalen waarvan ik dacht huh? Meen je dat nou echt?!

Nee geen wedstrijden meer voor mij lekker een bosrit of strandrit dan!

Schoentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-13 16:30

Toch blijf ik erbij dat als je je paard net zo goed of beter voor elkaar hebt dan een ander met een warmbloed, dat je dan ook gewoon je punten krijgt. Maar meestal hebben deze type paarden gewoon beperkingen, waardoor de proef gewoon simpelweg net wat minder is.
Wanneer ik met mijn dikke billen en stijve lijf aan ballet wedstrijden wil gaan doen, dan loop ik waarschijnlijk ook tegen die problemen aan, dan moet ik niet gaan zeuren dat de juryleden partijdig zijn vind ik...

rienne

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-13 16:33

Ik zeg ook zeker niet dat alle Cobs geschikt zijn. Maar het paard wat ik reed was ook geen smal type. Maar door extra, en soms wat langer te trainen deed ze het wel. En soms moest ik ook veel moeite doen.

En door soms een pauze in te lassen en dan extra goed te trainen lukte het ineens wel. Maar ik bedoelde dus meer dat sommige mensen andere rassen al afkeuren voor ze aan de proef begonnen zijn, dat vind ik niet kunnen

Schoentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-13 16:41

Dat hoort inderdaad eigenlijk niet, maar waarschijnlijk komt dat doordat het gemiddelde op een koudbloed hun proeven niet geweldig rijden. Ik denk dat juryleden daar dan een beetje moedeloos van worden als er weer een hun ring in komt. Maar ze zouden die idd eigenlijk onbevooroordeeld moeten jureren ja...

Percy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-13 17:22

Marian01: mijn dochter is ook wel eens tegen ons tekeer gegaan op wedstrijd :D Combinatie van puber en zenuwen. Maakten we het in de auto weer goed. Mijn man heeft ook eens echt een fout in het voorlezen gemaakt. Toen ze toch nog winst bleek te hebben was ze toch wel blij.
Nu gaat het een stuk beter met het humeur gelukkig.

Het springen is in de B nu ook een jurysport geworden, daar heb ik veel meer moeite mee. Het soms het idee dat sommige juryleden nog niet helemaal weten hoe of wat. Wat ik daar het meest jammer vind is dat het paard van de ruiter wat op de automatische piloot springt maar een balk en een weigering heeft nogal eens hoger eindigt dan de ruiter die op een wat moeilijker paard zit, daardoor inboet aan houding maar wel foutloos rondgaat. Zei gisteren voor de grap dat die jongen die in Amsterdam eerste werd met dat paard nu de B niet meer zou uitkomen :D

Siepi

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-13 18:36

Jurysport of niet mijn dochter rijdt gewoon voor haar eigen punten en een prijs is mooi meegenomen. En van mij mag iedereen of een fjord haflinger cob of van mij part een ezel rijden als je je punten verdient moet je ze krijgen het is alleen wel moeilijk voor de jury als je eerst een bloedmooie pony met goede gangen te beoordelen en dan bv een fjord met kortere gangen.

Els_175

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-13 19:10

Ik vind dit een lastige.

Ik rijd twee verschillende paarden, een pony die als paard toont in de klasse M2 en een klein paard in de klasse L1.
De "pony" is kort en heeft dan ook korte gangen en een stijle schouder. Het is voor mij dan ook logisch dat er bij mij iedere wedstrijd op mijn protocol staat meer verruiming of te weinig verruiming. Het beste paard kan gewoon niet bewegen als totilas, al zou ze willen! :P
En hoe hoger je rijdt hoe beter de concurrentie en hun paarden zijn, met je raad 't al betere gangen.
Mijn ander paard heeft wel ruime gangen, deze scoort dan ook veel hogere punten.

Toch ga ik nog steeds met beide paarden graag op wedstrijd. Het is voor de "pony" een echte uitdaging om alles 100% perfect te rijden en zo een winstpunt te verdienen en met mijn andere is het eerder een "gewone" wedstrijd waarbij ik leuk kan mee rijden om hoog te eindigen.

Daarnaast wil ik ook graag even vertellen dat ik leuke en minder leuke mensen tegen kom op wedstrijden. Om het even simpel te maken deel ik ze in 2 groepen: de hoge pieven met veel geld en dure spullen en de ik rijd graag paard mensen.
Eerste ergerde ik me dood aan de eerste groep, maar ondertussen heb ik 't naast me neer gelegt en soms zelfs een leuke reactie gekregen als ik ze succes wenste als ik klaar was en zij de ring in gingen. (Oh, nou dankje wel.... ;) Die ik dan vervolgens een wedstrijd erna weer tegen kom en zij mij succes wensen!! :D) Of de mensen waarvan je verwacht dat ze arrogant zijn en dan "oeps sorrie meisje, ik heb ook een stout paard bij vandaag en hij vind die van jou gewoon erg leuk <3"

Yvon

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-13 21:06

Ik weet niet waar het gros hier op wedstrijd gaat maar ik heb al die negatieve ervaringen niet hoor.

Hier wens ik de ruiter na mij succes en word mij succes gewenst door de ruiter die voor me geweest is. Leen ik me jasje uit aan iemand die dat vergeten is en krijg daarvoor veel dank terug. Hier wijs je elkaar gewoon op de peesbeschermers die vergeten zijn en roepen we gewoon sorry als we elkaar wat in de weg rijden. Kletsen we gezellig bij het gezamelijk uitstappen ook al kennen we elkaar niet. Oh ja en we klappen ook gewoon voor elkaar tijdens de prijsuitreiking.

En ik blijf van mening; rijd je een sterke proef dan krijg je goede punten, rijd je een slappe proef krijg je ze niet.Met wat voor ras je ook rijd. Zo simpel is het gewoon en dat is ook mijn ervaring.

Zie dat ik heel veel het woordje gewoon heb gebruikt, komt waarschijnlijk omdat ik zo gewoon ben gebleven. :D :D

jihoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-13 21:26

rienne schreef:
Zo zat ik ooit eens bij een jury die dus alleen maar KWPN goed vond... Toen kwam er iemand binnen op een Welsh Cob en ze zei nou als ik ooit zo iemand bij me heb om te schrijven die dan ook een Cob rijd gaat gelijk me auto uit... Ik zo ale tabee dan!

ik kan gewoon niet geloven dat een jury dit tegen haar/zijn schrijfster zou zeggen, wat een gek verhaal

setteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-13 21:33

petrabonanza schreef:
rienne schreef:

ik kan gewoon niet geloven dat een jury dit tegen haar/zijn schrijfster zou zeggen, wat een gek verhaal

Heel bijzonder, dit is inderdaad een kans van 1/10000. Erg ongeloofwaardig.

setteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-13 21:34

schoentje schreef:
Wanneer ik met mijn dikke billen en stijve lijf aan ballet wedstrijden wil gaan doen, dan loop ik waarschijnlijk ook tegen die problemen aan, dan moet ik niet gaan zeuren dat de juryleden partijdig zijn vind ik...

:D :D :D

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-13 22:00

Van voortrekkerij heb ik zelf weinig gemerkt, ik weet wel dat er ooit in het rapport van een friezeneigenares de vraag stond waarom ze niet met een koe kwam... maar een eerlijke jury punt naar wat er gereden wordt, niet naar ras. Ik heb ook gehoord van vooroordelen over dravers, als iemand haar draver "warmbloed" noemde was dezelfde draver ineens een goed dressuurpaard...

Per regio/ruitervereniging/jurylid zal het ook verschillen...

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-13 22:04

Zoolgangster schreef:
Van voortrekkerij heb ik zelf weinig gemerkt, ik weet wel dat er ooit in het rapport van een friezeneigenares de vraag stond waarom ze niet met een koe kwam... maar een eerlijke jury punt naar wat er gereden wordt, niet naar ras. Ik heb ook gehoord van vooroordelen over dravers, als iemand haar draver "warmbloed" noemde was dezelfde draver ineens een goed dressuurpaard...

Per regio/ruitervereniging/jurylid zal het ook verschillen...

Sorry, maar ik geloof dit gewoon niet. Ik kan me geen jurylid voorstellen die zoiets op een protocol (of bedoel je dat niet met rapport?) zou schrijven.

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-13 22:16

Ze schrijven niet alles op. Maar ook ik ken het wel hoor. Juryleden die wat hebben tegen een bepaald type paard. En opzich is dat niet erg, iedereen heeft z'n recht op voorkeuren. Zolang je maar eerlijk punt. En wat mij betreft mag je het ook wel voor je houden als jury. Het is mijn paard en ik hoef niet te horen dat je haar niet leuk vind omdat je niet op het type valt.

Maar eerlijk gezegd hoort ook dat bij een jurysport. Maar daar erger ik me ook niet aan. Ik erger me erg aan onsportief gedrag naar elkaar: inderdaad zo hard praten en roepen dat je voorlezers niet kunt verstaan. Tijdens proeven op de ramen tikken. Elkaar niks gunnen en niet beleefd even op elkaar wachten of groeten.
Maar ook ergerlijk mensen die hun paard nog even een paar jetsen geven bij het inrijden of tussen de proeven.

Misschien word het tijd om alleen nog maar punten toe geven voor goeie proeven en er geen plaatsing meer ten opzichte van elkaar tegenover te zetten. Denk dat de sfeer dan al heel anders zou zijn.
Laatst bijgewerkt door Veulen84 op 21-01-13 22:17, in het totaal 1 keer bewerkt

Schoentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-13 22:17

Die verhalen daar geloof ik ook niet zo in. Wanneer een jury dat werkelijk zou doen, dan stuur je toch gewoon een klacht met een kopie van dat protocol naar de KNHS, want zoiets kan echt niet!
Maar nogmaals, ik geloof het niet, ook dat verhaal van die jury die geen schijven die op een Cob rijd zou willen. Klinkt meer als een opgeklopt verhaal na opgekropte frustraties.

Schoentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-13 22:25

Het probleem op dressuurwedstrijden is dat iedereen zo verschrikkelijk stil is, dat elk geluidje irritant is en storend voor de paarden. Op een springwedstrijd krijg je echt geen een paard over de zeik door de praten, lachen, lopen, tikken op ramen, enz. Gewoon allemaal zelf wat nuchterder zijn, muziekje opzetten, iedereen laten kletsen en niet al het 'spannende' uit de weg gaan, dan heb je van die concurrenten die je op die manier af proberen te leiden geen last meer.

JJane

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-13 07:43

Ik was dit weekend met een vriendinnetje mee en het is maar goed dat ik geen jury was. Ik zou echt onverbiddelijk zijn op beginners fouten en slechte houding in de hogere klassen.

veersche

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-13 07:46

Leuk opa ik ga dit volgen!

QueenE

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-13 10:35

Ik twijfel over de geloofwaardigheid van de verhalen in dit topic, natuurlijk kom je wel eens dingen tegen waarvan je denkt húh?? En heb je wel eens punten die toch echt niet helemaal kloppen. Ik rijd zelf met een pony tussen de paarden én met Friezen en meestal kan ik me prima in mijn punten vinden, soms een keer te laag maar ook soms wel eens te hoog. En ook ik heb wel eens te horen gekregen wat ik in vredesnaam met een pony op de wedstrijd te zoeken had, maar heb ook wel eens laarzen van een 'concurrent' mogen lenen omdat ik die van mij vergeten was :o Kan me echt niet voorstellen dat je zo vaak zulke rare verhalen mee maakt, en als het echt zo is, misschien toch eens wat minder naar andere mensen kijken ;)

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-13 21:05

schoentje schreef:

Ach.... alles kan toch? :P
Afbeelding
ballet groosland :+, dus mocht je een carriere switch in gedachten hebben?? 8-)

schoentje schreef:
Dat hoort inderdaad eigenlijk niet, maar waarschijnlijk komt dat doordat het gemiddelde op een koudbloed hun proeven niet geweldig rijden. Ik denk dat juryleden daar dan een beetje moedeloos van worden als er weer een hun ring in komt. Maar ze zouden die idd eigenlijk onbevooroordeeld moeten jureren ja...

Ach heb laatst ook weer middagje zitten schrijven en het was droevig...
Iedereen was er een bende van aan het maken.
Enigste wp's (en ook dubbele) zijn uiteindelijk naar wat pony ruiters gegaan die onze dag goed maakten door nette proeven te rijden.
En nee, geen van allen waren koudbloeden, zaten paar hele gave paarden bij, maar ook die moet je wel beetje leuk rondsturen
en niet gaan liften.

Schoentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-13 21:17

Hihi geniaal plaatje!

Maar ik zeg ook niet dat er alleen slecht gereden word op koudbloeden hoor, heb ook zeker niks tegen deze rassen, maar ik kan me wel voorstellen waar het vooroordeel onder juryleden vandaan komt.
Wanneer iemand met een minder ideaal paard toch een hele goede proef neer kan zetten, dan vind ik dat alleen maar heel knap, want waarschijnlijk heeft die persoon er veel harder voor moeten werken dan iemand met een getalenteerd paard. Helaas zijn er bij sommige paarden de beperkingen haast niet uit te rijden.

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-13 21:21

Anoeska schreef:
Ik word altijd zo misselijk van dit soort topics. Allemaal bij elkaar klagen hoe slecht het wel niet gesteld is met de wedstrijdsport en vooral met die vreselijke juryleden. Allemaal verhalen, waarvan de waarheid op geen enkele manier te controleren is. Ik vind het altijd een beetje sneu. Als je het nodig hebt om op 1 of ander forum je gal te moeten spuien.

Ik ga in iedere geval altijd met veel plezier op wedstrijd. Heb vaak leuke gesprekken met mede-ruiters en organiserende verenigingen. En als ik het ergens niet mee eens ben, of iets niet begrijp, dan stap ik nog even naar de jury. En dan hebben we daar vaak ook nog een leuk gesprek over. Voor mijn gevoel is het 90% je eigen instelling. En steeds maar blijven jenken dat de jury je benadeelt heeft, omdat je een koudbloed, tinker/fries/bonte enz. heb, is voor mij geen professionele wedstrijdinstelling.

Niemand verplicht je om deel te nemen aan wedstrijden, zeker als het allemaal zo vreselijk is, waarom zou je dan nog gaan.

Met mijn ene keer schrijven (eerder over bericht in dit topic) was ik inderdaad al uitgekeken op de sport. Natuurlijk, ik snap dat het ene paard moeilijker te jureren is dan het andere paard en dat juryleden mensen zijn met hun eigen voorkeuren.

Maar eerlijk gezegd denk ik echt dat het helemaal niet slecht zou zijn voor de 'insiders' om dit soort topics niet bij voorbaat af te kraken, maar er eens open voor te staan dat er misschien een kern van waarheid in zit, waar wellicht relatief gemakkelijk iets aan te doen is?

Want hoeveel mensen zijn er (net als ik) afgeknapt op wedstrijdgebeuren dóór deze cultuur? Zou de sport er niet beter van worden als er meer mensen mee zouden blijven doen? Dan waren er wellicht ook meer deelnemers en vrijwilligers te vinden; zou dat niet ten goede komen aan de hele sport? Mij lijkt dat niet ondenkbaar.