gediskwalificeerd

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

zilverkenny

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-13 10:48

Judith_VB schreef:
Vaak ga ik kijken bij wedstrijden (dressuur, springen en western) en wat mij dan opvalt dat er zo weinig tegen (soms grof) geweld gedaan wordt tegen paarden.
Ruiters die al zagend en trappend (met de scherpste variant sporen die ze kunnen vinden) een proef lopen of springen en die dan ook nog vooraan eindigen :( .
Laatst was ik op een indoor waar een paard letterlijk de ring in/door werd geslagen en geschopt. Het dier zweette hevig en uitte zijn pijn door te reageren met slaan met zijn achterbenen.
De jury liet dit talloze malen herhalen. Op mijn vraag waarom deze persoon niet zo snel mogelijk werd afgebeld werd gezegd (door omstanders) dat het een grote naam was, met grote sponsers achter zich.
En dat maakt het dan wel goed?? Die persoon zou van mij nog geen dood paard in handen krijgen. Ik snap niet dat dit kan in NL op een officiële wedstrijd. Ik snap ook niet waarom ruiters dit willen. Dit is absoluut geen reclame voor je bedrijf.
Ook wat ik zie in de inrij-arena's |( . Dan vraag ik mij altijd af: stel dat je bij zo iemand je paard in training hebt staan en die zich op deze manier gedraagt tov je paard. Hoe gaat dat thuis dan als er niemand staat te kijken??
Jury's moeten veel eerder en veel strengen optreden tegen dit soort ruiters (ongeacht de naam) en veel eerder een boete opleggen voor excessief gebruik van sporen en/of zweep. Diskwalificatie bij onheus bejegenen van je paard vind ik een gepaste straf en zou ook al in de voorring moeten gebeuren. Maar ja, er is geen jury die dat durft denk ik want ook in de ruitersport zijn de deelnemers en eigenaren niet altijd lieverdjes.

Dat een jurylid jou aansprak doet mij vermoeden dat het er niet aardig naar je paard uitzag. En de manier waarop zal geen schoonheidsprijs verdienen maar die krijgen jullie dan beiden niet.

Ik ben het hier helemaal mee eens (tot de twee laatste zinnen dan), ik zie dit soort dingen ook vaak in de ring. Maar of ik je kan overtuigen of niet, ik ben niet zo iemand. Ik geef om mijn paard en zal haar nooit in haar mond rukken, trappen of slaan. En dat deed ik ZEKER niet in mijn proef van zondag, want waarom zou ik mijn paard vooruit gaan trappen of in de mond gaan trekken als dat het probleem niet oplost? (En ik zou het ook niet doen als dat het probleem wel op zou lossen, want er zijn genoeg betere alternatieven.) Erg jammer dat je denkt dat ik wel zo iemand ben, maar daar zullen we het verder maar niet over hebben.

Voor de mensen die willen weten wat mijn paard precies heeft, stuur maar een pb. Dat ga ik niet hier zomaar neerzetten.

En ook bedankt voor de leuke berichtjes die sommigen plaatsen. Dat waardeer ik!

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-13 10:51

@Scum: Tja, en ook daar ben ik het niet mee eens. Ik had pas nog iemand in de ring die kwam melden HC te starten. Ik had de paar rondjes in de ring gezien en vroeg waarom, en persoon in kwestie was bang voor verlies. Zei dat dat echt niet nodig was en ondanks wat spanning had die persoon toch 187 punten. Dan is het toch zonde als je zo iemand niet even probeert te overtuigen dat HC starten (of niet starten) echt niet nodig is.
Dit was natuurlijk in het geval van TS niet aan de orde, maar ik kan me voorstellen dat het betreffende jurylid er ook zo over gedacht heeft.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-13 11:04

Het is een open deur, en vooral ook jammer dat er meteen weer door een aantal posters gespeculeerd wordt en conclusies getrokken worden. Mede gezien de kwalificaties van de moeder van de TS die bij de wedstrijd aanwezig was, lijkt het me niet dat zij een paard met een (zware) aandoening de ring in sturen.

Ik blijf erbij - op basis van de kennis die nu met ons gedeeld is - dat het jurylid de fout in gegaan is door op een kennelijk onprettige manier de TS te benaderen, en dat zij domweg de beslissing van de ruiter om de proef niet te rijden, had moeten respecteren. Iemand een 'kans' geven om de proef alsnog te rijden geeft wat mij betreft geen pas - het is geen openbare les.

emilyslaluna

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-13 11:11

Citaat:
Je bent als deelnemer ten alle tijden zelf verantwoordelijk voor wel of niet starten. Een jury kan alleen uitsluiten bij kreupelheid of diskwalificatie wegens oa wreedheid tegen het paard. Een jury zal dus nooit "manen"dat je MOET starten, alleen een advies geven. Jammer dat het nu bij de jury wordt gelegd, terwijl de TS zelf verantwoordelijk is. Ze had bv ook tussentijds af kunnen groeten.

Je zegt als een feit dat ts de schuldige is, maar dat is jou mening.
Ik vind dat beiden kanten in andere opzichten gelijk hebben.

Hoe ts deze gebeurtenis beshrijft: Ze rijdt haar paard in, het gaat niet zo, zo ook in de ring. Ze wil stoppen en groet af omdat het paard het proefje nu gewoon niet kan doen. Jury zegt dat ze toch door moet rijden en dat doet ze. Proef gaat toch slecht en naderhand krijgt ze op een minder fijne wijze negatieve opmerkingen. En ze gaat scheldend weg (wat echt altijd de stomste is wat je kunt doen bkj een jury, hoe ongelijk ze ook hebben. Je krijgt er later veel last van in de wedstrijd carriere).
In dit geval geef ik ts gelijk, ze wil niet starten, moet toch van de jury en wordt naderhand afgekraakt.

Ik zie dus 'verborgen' in het verhaal wat ik denk dat de jury echt heeft gedaan: Kind en paard komen de ring in, paard gaat zeer in protest (jury weet niet dat dit een verklaring heeft) , kind wil stoppen, jury moedigt aan om toch even hetproefje te oefenen als ervaring opdoen. normaal alsje paard in protest gaat, en je stopt, dan wordt het alleen maar erger, dus kan je beter even zonder punten doorrijden. Naderhand geeft de jury opmerkingen wat beter zou kunnen (wat hard over kan komen op een meisje) , jury krijgt naar gedrag en scheldwoorden terug. Dat is zeer ongepast en wordt je gediscwalificeert.

In dit geval vind ik dat de jury gelijk heeft.

Je kan in het verhaal dus 2 kanten vinden. Het is aan ons om een mening te geven.

Ts, succes verder, denk er volgende keer aan dat ookal is de jury onredelijk, je moet toch gepast gedragen en de jury bedanken voor de opmerking en dan naar huis gaan, je hoeft de tips niet op te volgen maar je blijft toch vriendjes met de jury;)

femiaans

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-13 11:12

Op basis van de kennis die geheel eenzijdig is. En dan nog zie ik in het handelen van juist de TS fouten liggen. Jammer dat het betreffende jurylid niet haar bevindingen kan weerleggen, ik heb het idee dat er dan een heel ander licht op de zaak komt te schijnen.

Scum

Re: gediskwalificeerd

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-13 11:16

Snap ik Fitz. Ik heb zulke combinaties ook weleens in de ring gehad. Dat het gewoon jammer is dat ze HC starten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-13 11:37

Niet overal laten ze grote namen maar doen waar ze zin in hebben hoor. Heb een jaartje op een stal gereden met mijn 1e eigen paard waar zo'n gedrag erg zwaar werd afgestraft door de instructeurs, tevens eigenaars van de accommodatie. Zij wilden absoluut niet dat ruiters van hun stal/manège zo'n beeld zouden doorgeven op andere locaties.
Ook externe ruiters werden daar op aangesproken. Kinderen iets minder want het is en blijft een kind, daar is het niet altijd even duidelijk door wie of wat het wordt aangezet tot zo'n gedrag. Bij volwassenen gingen ze recht op de ruiter af, grote naam of niet. In alle gevallen was het bij extreem gedrag sowieso verwijdering van het wedstrijdterrein met eventueel schorsing voor x volgende wedstrijden. Ongeacht of het vrije wedstrijden waren of effectief voor de HROV of VLP (België). 1 van hun ruiters is beroepsruiter geworden bij een grote stal en die zou een paard van ginds uitbrengen. Ging mis, paard ging constant kaarsrecht de lucht in en ruiter wil mep verkopen op hoofd. Die kreeg onmiddellijk van de stalbaas de keuze: anders oplossen of vertrekken.

Uiteraard is dit niet overal zo, dat betreur ik ook ten zeerste. En soms grijpt een jurylid in waar het niet altijd nodig is. Ik kan goed begrijpen dat ik fikse opmerking zou krijgen als ik met mijn jonge hengst een flinke mep uitdeel op wedstrijd omdat hij niet rageert en meer met andere paarden bezig is. Klopt, moet hem dan maar beter opvoeden maar andere kant 1 tik is ook niet afranselen. Die lijn is erg dun. Voor mijn eigen gemak wordt meneer wel gecastreerd en ik ben nog lang niet wedstrijdklaar met hem :))

Juryleden zijn en blijven mensen en er zijn voors en tegens. Ook in dit verhaal. Als we erbij waren hadden we waarschijnlijk anders tegen het gegeven aan gekeken, en nog anders als we hier de mening van het jurylid hadden gekend.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-13 14:52

En omdat we alleen maar af kunnen gaan op verhaal van TS, gaan we in voordeel van TS oordelen? Misschien reed ze wel bagger....

Ik zou zeggen, je wilt dresuur, neem je verlies en kijk kritisch naar jezelf. Het kan zo maar zijn dat de jury wel gelijk heeft.

Met de handen rijden is iets wat meer wel dan niet gedaan wordt...

Dar neurologische probleem loopt er als rode draad doorheen.

Ook zijn we niet er bij geweest bij de discussie, wat er over en weer gezegd is....als het probleem benadrukt is, kan ik mij maar zo voorstellen dat het een rare discussis is geworden.

Niet eens met punten? Pech! Wat kan bokt daarmee? Niets. Maar de volgende keer zul je vast bokkers tegenkomen die denken, ach was zij dat?

Ik zal wel zo een muts zijn die nog nooit 1 dag tevreden is geweest over ruiterkunsten.....omdat ik nl vind dat er altijd wel wat is en doordat het levende wezens zijn ze nooit elke dag hetzelfde aanvoelen en reageren en wij daar ook nooit 100% het beste op reageren.

Misschien had je ind je steigerproblemen heel anders kunnen oplossen..

Wat ik ken een jurylid die echt wel heel erg behoorlijk, meer dan behoorlijk een paard door de baan kan sturen.......iets van die persoon niet aannemen zou dom zijn, maar die zou ook evengoed daar over kunnen vallen en zo zijn mening kunnen geven....

Snadrem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-13 17:08

Ik ken TS + paard nog van vroeger, en ik kan van TS niet zeggen dat ze haar paard ook maar op 1 manier in de weg zit (althans, destijds). Zoals ik TS ken is het het type ruiter waarvan het paard nog niet eens in de gaten hoeft te hebben dat ze er op zit en zal ze problemen oplossen op een manier die voor het paard het beste is, dus niet door in de mond te gaan rukken of een paard de ring door te schoppen.

Ik ben er niet bij geweest, schelden tegen een jurylid is niet heel erg netjes en verstandig, maar ik wil wel benadrukken dat ik TS ken als een nette ruiter waar, qua etiquette naar je paard toe, menigeen nog een voorbeeld aan kan nemen. Qua etiquette naar de jury toe dan niet in dit geval, maar ik ga er vanuit dat het zowel leerzaam als eenmalig was :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-13 21:07

Het probleem ligt niet zozeer in de manier van rijden, wel in de manier van communiceren...

Snadrem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-13 21:08

Snap ik, maar er waren wat reacties over hoe er dan mogelijk rond gereden zou zijn, daar reageer ik op ;)

zilverkenny

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-13 17:36

Voor degenen die het willen weten:
Ik heb uiteindelijk geen diskwalificatie gekregen. Op mijn knhs staat nu 'teruggetrokken', dus gewoon percentage 0 procent en verder geen verliespunten.

Het ging trouwens helemaal niet meer met mijn paard sinds die wedstrijd. De dierenarts is nog langs geweest en die bevestigde dit ook. Daarom hebben we haar vandaag in laten slapen...

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-13 17:42

Zilverkenny, dat is wel heel triest...
Sterkte....

Dan doen alle wp's of verliespunten in de wereld er niet meer toe.

Snadrem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-13 17:46

Heel veel sterkte. Wat een moeilijk besluit maar een moedige afweging en keuze. Heel veel sterkte de komende tijd!!

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-13 17:59

Sterkte ermee, is wel zo eerlijk tegenover het paard. :(:)

Maflinger_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-13 18:14

Ach, dat is wel een trieste update....

Sterkte met het verlies.

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-13 18:26

zilverkenny schreef:
Voor degenen die het willen weten:
Ik heb uiteindelijk geen diskwalificatie gekregen. Op mijn knhs staat nu 'teruggetrokken', dus gewoon percentage 0 procent en verder geen verliespunten.

Het ging trouwens helemaal niet meer met mijn paard sinds die wedstrijd. De dierenarts is nog langs geweest en die bevestigde dit ook. Daarom hebben we haar vandaag in laten slapen...

Wat vreselijk voor je! Veel sterkte!

Mavelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-13 18:32

Wat een trieste update inderdaad.. heel veel sterkte!

unihorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-13 21:10

is hij dan gewoon zo ingestort? dat het goed ging met trainen en hij een beetje wedstrijden kon rijden en dat het ineens snel achteruit is gegaan ? wat had ze dan dat zo snel kan verslechteren ?
wel jammer dat dit dan je laatste wedstrijd is en je het zo moet afsluiten.
sterkte nog en de goede wedstrijden onthouden

Gulpje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-13 21:14

Wat vreselijk verdrietig voor je, sterkte!

eridinges

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-13 21:21

unihorses schreef:
is hij dan gewoon zo ingestort? dat het goed ging met trainen en hij een beetje wedstrijden kon rijden en dat het ineens snel achteruit is gegaan ? wat had ze dan dat zo snel kan verslechteren ?

Alsof het tegenwoordig alleen maar om de wedstrijden gaat.
Het paard is er niet alleen voor de wedstrijden.

Sterkte Ts, wat onwijs naar zeg!

unihorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-13 21:26

eridinges schreef:
unihorses schreef:

Alsof het tegenwoordig alleen maar om de wedstrijden gaat.
Het paard is er niet alleen voor de wedstrijden.

Sterkte Ts, wat onwijs naar zeg!

gaat het niet om , maar is toch een van je laatste herinderingen lijkt me, als het zo slecht ging. en dan sluit je zo'n wedstrijd liever mooi af.

eridinges

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-13 21:27

Als het paard neurologische problemen heeft zoals ts omschreef, dan zou ik daar eerst aan denken.

emilyslaluna

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-13 22:16

NEEEEEEE ooo neeeeee,,,.... :( :( :( sterkte TS! Ik zag een update bij deze topic dus ik dacht waarschijnlijk alleen maar stom commentaar van een paar maar ik had nooit gedacht om dit te lezen! Echt jammer,.... ik leef met je mee. Echt veel sterkte!

Judith_VB

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-13 22:29

Wat een treurig bericht. Heel veel sterkte met dit grote verlies.