Poll deelnemers: Nog maar 1 proef per jury/wedstrijd starten

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Wat zouden jullie doen als er nog maar 1 proef per jury/wedstrijd gereden kan worden?

Niets, ik blijf gewoon op wedstrijd gaan zoals altijd
42 (10%)
Niets, dit is bij ons in de regio al zo.
8 (2%)
Meer wedstrijden gaan rijden.
9 (2%)
Alleen nog gaan starten op locaties waar wel 2 rijbanen beschikbaar zijn.
231 (59%)
Helemaal stoppen met wedstrijd rijden, omdat de kosten per proef te hoog worden
55 (14%)
Helemaal stoppen met wedstrijd rijden, omdat dit me echt te veel tijd gaat kosten.
44 (11%)

Totaal aantal stemmen: 389

Ladygiroc

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-12 11:09

Dees schreef:
Ik vind het teveel moeite om naar een wedstrijd te gaan waar ik maar 1 tellende proef kan rijden.
Daar ga ik niet naar toe. Zou ik een 2de keer kunnen starten maar die start zou niet meetellen voor de puntenregistratie, dan zal ik geen 2de proef rijden.
Ik ga alleen naar wedstrijden waar ik 2 tellende proeven kan rijden.

Ik rijd niet voor een soort competitie of voor 'prijzen'. Ik rijd uitsluitend voor winstpunten en voor mijn eigen progressie. Hoe andere ruiters in mijn 'wedstrijd' rijden, vind ik bijzaak. Het maakt mij echt niet uit of ik nou 3de ben of 26ste. Het gaat mij echt alleen om de winstpunten.

Hier nog 1. Ik heb geen Totilas waar ik makkelijk mee door de klasse's vlieg. Tel daar bij op dat ik 1 keer per maand op wedstrijd ga en dan kom ik tot de conclusie dat het mij niet waard is om te blijven starten. Ik haal de startpas er nu al amper uit..

Ik dacht trouwens dat de KNHS wedstrijden laagdrempelig wilde maken..Nu is dat zo en dan verzinnen ze weer iets waardoor mensen niet meer 'voor de leuk' op wedstrijd gaan.
De grootste steek delen ze imo uit naar hun eigen juryleden. Die zijn volgens hun niet objectief genoeg.. ze hebben ze notabene zelf opgeleid.. Dat zegt toch iets over hun eigen opleiding?!

Ik heb overigens niet het idee dat een jury kijkt naar het feit of de 2e proef beter was dan de 1e. Een jury punt per onderdeel, niet het totaalplaatje! Het zijn toch ook 2 verschillende proeven, dus 2 keer dezelfde punten rijden moet je toch echt zelf doen.
Vind dat zo'n onzin..

CK88

Re: Poll deelnemers: Nog maar 1 proef per jury/wedstrijd starten

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-12 11:25

Maar geld de nieuwe regel alleen voor de binnen wedstrijden? Dat hoop ik toch wel :\

San

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-12 11:27

Nee; ook buiten. Je mag gewoon niet twee proeven bij een jury rijden dan

CK88

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-12 11:30

Pff belachelijk...Buiten hebben we ALTIJD verschillende jury's hier in Twente, binnen ook. Ik heb nog geen 1 keer meegemaakt dat ik dezelfde jury heb gehad. Twee proeven is alleen mogelijk in Luttenberg t/m de M2 en zover ik weet ik Almelo, waarom dan veranderen als het niet van toepassing is?

San

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-12 11:33

Hier zijn behoorlijk wat verenigingen met maar een buitenbaan. Geen idee hoe die het zullen gaan doen dan nu. Grasringen zijn hier een beetje uitgeraakt maar wellicht komen die nu weer terug :)

EllyC

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-12 12:08

Hier (ten zuiden van Rotterdam) hebben we op 30 km afstand ongeveer 25 locaties die regelmatig wedstrijden organiseren, waarvan er 4 alleen maar buitenseizoen wedstrijden organiseren.
Van deze 25 locaties zijn er 3 die 2 binnenbakken (1x 20x40 en 1x 20x60) en een buitenbak voor het losrijden hebben. Die buitenbak is helaas niet altijd regenproof.
Als ik de afstand naar 50 km vergroot komen er in ieder geval nog 4 binnen locaties bij waarvan er ook weer geen enkele 2x een 60m baan heeft.

Ik ben bang dat we de wekker moeten gaan zetten om direct om 1 minuut over 12 in te kunnen schrijven op de 3 resterende locaties.

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-12 14:55

Als dit door gaat dan wordt het rijden van één proef vanzelf normaal. Hier in het noorden weten we bijna niet beter, hier rijd je in het indoorseizoen meestal maar een proefje, de locaties waar je twee proeven kunt rijden zijn in de minderheid en dat is ook iets van de laatste paar jaar. Twee proeven rijden in het Z is nog zeldzamer en dat gaat dan sowieso om en om bij één jury. Ik ken slechts één locatie waar ze twee 60 meter indoorbanen hebben en een 40 meter baan om los te rijden, maar dan moet ik zo'n 70 km reizen.

_Aurora_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-12 15:11

jury schreef:
Hier (ten zuiden van Rotterdam) hebben we op 30 km afstand ongeveer 25 locaties die regelmatig wedstrijden organiseren, waarvan er 4 alleen maar buitenseizoen wedstrijden organiseren.
Van deze 25 locaties zijn er 3 die 2 binnenbakken (1x 20x40 en 1x 20x60) en een buitenbak voor het losrijden hebben. Die buitenbak is helaas niet altijd regenproof.
Als ik de afstand naar 50 km vergroot komen er in ieder geval nog 4 binnen locaties bij waarvan er ook weer geen enkele 2x een 60m baan heeft.

Ik ben bang dat we de wekker moeten gaan zetten om direct om 1 minuut over 12 in te kunnen schrijven op de 3 resterende locaties.

Daar ben ik ook heel bang voor..

happyjoyce

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-12 18:16

Hier in de regio is het heel normaal dat je in het binnenseizoen maar 1 proef kan starten. Op een enkele locatie kan je twee proeven starten, maar alleen in de B t/m M2.
Voor mij verandert er dus weinig.. Als ik alleen maar op concours ga wanneer er twee proeven gereden kunnen worden kan ik net zo goed stoppen met wedstrijden!

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-12 18:48

Jury bedankt voor het op een rijtje zetten van ook mijn mogelijkheden, overweeg serieus, dan maar startkaart aan de wilgen te hangen.
Terwijl ik wedstrijden eigenlijk heel leuk vind, maar niet op die manier.

Wat ik niet snap, de KNHS heeft nu alles ingelijfd, van recreatie ruiter, koestiers bewijst tot weet ik veel
en vervolgens trappen ze de hobby ruiter na, door die in de kou te laten staan.
En bedankt KNHS.

Voor een endurance starten vond ik eind rijden niet erg, want je bent ook een uur of 3 met je paard op stap in het bos/ op de hei (of langer), maar voor 6 minuten.... pfffttttt.
Met mennen nog erger, moet ik iemand voor regelen die dan gehuurde aanhanger met kar ook nog eens van en naar wedstrijd rijdt.
(dus dagje mennen is, dag ervoor gehuurde kar ophalen bij verhuurder.
Kar op aanhanger sjorren.
Voor dag zelf dus extra auto die kan trekken nodig en groom en eigen auto met paard erachter.
Dus 2 x benzine kosten.
Dan 's avonds bij thuiskomst, kar nog van aanhanger af sjorren en dan terug brengen naar verhuurder.
Leuk! voor 1 proefje.....)
Wordt helemaal ondoenbaar.

Loetie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-12 10:25

Ik was van het weekend in Leusden waar 2 proefjes indoor werden verreden. Hierdoor werd het losrijden gedaan achter de ring op een stukje van 20 bij 15. Hartstikke leuk natuurlijk als je in de B rijd en allen maar een beetje los hoeft te draven en galopperen, maar een beetje middengang kun je niet rijden op zo'n stukje en zijgangen worden ook al spannend als je met 8 op dat stukje los moet rijden. Dus ook al zou ik daar 2 proeven kunnen starten, wil ik daar dus al niet heen. Zonder losrijden kun je natuurlijk ook geen lekkere proef neerzetten. Nu ga ik ook al alleen naar lokaties waar 2 banen zijn, zodat je lekker los kunt rijden. Zometeen zou ik dan naar wedstrijden moeten met 3 banen. Nou, die ken ik niet in mijn omgeving! :oo Indoor dus geen dressuur meer voor ons...
En mag je straks dan ook geen twee parcoursen meer springen? Want in de B is het net zo erg als met de dressuur... Worden ook echt kadootjes uitgedeeld!

EllyC

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-12 13:54

op sporthorses las ik die opmerking over het springen ook. Had ik zelf nog niet bij stil gestaan.

Min. grootte van het losrijterrein is reglementair geregeld, moet minimaal 15 x 35 zijn

Loetie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-12 15:04

jury schreef:
Min. grootte van het losrijterrein is reglementair geregeld, moet minimaal 15 x 35 zijn

Per hoeveel deelnemers, of is dat niet geregeld? Want ik vind dat met 4 man best krap (aangezien de meesten menen dat die ruimte voor hen alleen is en dus iedereen al voor de sokken rijden). als je dat over twee banen verdeeld, rij je met 8 personen op zo'n stukkie.

Nibbit

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-12 15:38

jury schreef:
op sporthorses las ik die opmerking over het springen ook. Had ik zelf nog niet bij stil gestaan.

Daar zeg je wat!
Ik heb vorige week nog ergens gereden waar het losrijden 20x25 was.

Bij het springen zijn er toch al 2 juryleden? die kunnen elkaar dan als het moet wel afwisselen

Yaka

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-12 15:40

Bij ons in de regio (Groningen, Friesland) kun je eigenlijk altijd maar een proef. Het is een cadeautje als we er 2 mogen rijden :+ Verandert hier dus niet zoveel :+

EllyC

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-12 16:17

O, is dat zo bij het springen? 2 juryleden?
Maar dan hou je wel 2 juryleden die naar een 2e parcour beide niet onbevangen zouden kunnen kijken, toch?

Loetie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-12 16:59

Nibbit schreef:
jury schreef:

Daar zeg je wat!
Ik heb vorige week nog ergens gereden waar het losrijden 20x25 was.

Bij het springen zijn er toch al 2 juryleden? die kunnen elkaar dan als het moet wel afwisselen

Ja klopt Nibbit...
jury schreef:
Maar dan hou je wel 2 juryleden die naar een 2e parcour beide niet onbevangen zouden kunnen kijken, toch?

Tjsa, dan zou je nooit meer dan 1 keer bij dezelfde jury mogen starten als je daar dan ook al niet van uit kunt gaan... Want of je nou diezelfde dag bij die jury start of een dag later, dat maakt natuurlijk niet uit.

EllyC

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-12 17:21

Is niet mijn argument hoor maar die van de knhs :)

Loetie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-12 17:31

@jury: Snap ik...

Maar als de KNHS zo gaat redeneren, dan mag een jury ook niet meer kijken hoe een combinatie losrijd enz enz.... De KNHS draaft gewoon een beetje door. In plaats van dat ze de rotte appels uit het jurycorps halen doen ze lekker aan symptoombestrijding. En wat is er nou mis met af en toe eens een keer een kadootje? Ik heb ook wel eens dat ik onterecht geen wp krijg van een jurylid dat met het verkeerde been uit bed gestapt is hoor... Zo blijft het een beetje in balans!

DromenLies

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-12 20:50

Ik heb nog nooit twee keer dezelfde proef gestart bij een jury. Wel een keer twee verschillende proeven bij een jury en dat geldt voor de meesten/iedereen. Het argument dat je dezelfde cijfers krijgt vind ik dan ook echt dikke onzin. Op het binnenkomen en het afgroeten na verschillen de proeven en zitter er verschillende onderdelen in.

En wat is het argument voor de reden dat dan je dan perse je eerste proef wel voor punten rijdt en je tweede proef niet? Als ze er toch vanuit gaan dat je dezelfde prestatie neerzet kun je dat net zo goed omdraaien. Het ene paard is soms gespannen in een nieuwe ring terwijl het andere paard je in de tweede proef volledig in de steek laat. Met het huidige systeem kun je dit soort dingen mooi meenemen in de waardering. Want laten we eerlijk zijn, niemand gaat meer een tweede proef starten als je winstpunten niet meer meetellen.

Kortom de hele redenering achter deze regel is geen knip voor de neus waard. Gelukkig kan ik in de buurt starten en hebben ze daar 3 rijbanen en dus altijd de mogelijkheid om twee verschillende jury's te vragen maar ik begrijp heel goed dat dit voor veel mensen de genadeklap is als het gaat om wedstrijden rijden.

EllyC

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-12 17:22

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-12 17:30

Heb mail gestuurd naar het bestuur van mijn vereniging, met de vraag wat hun standpunt is in deze zaak.
En of het zinvol is maandag gezellig met een delegatie af te reizen naar de ALV.
Ik wil ook nog wel demonstratief als recreatie ruiter die ook wel eens start,
met mijn paard met lampjes en al voor het wapen van Alblasserdam gaan staan posten.
(denk overigens dat het nuttiger is, om dan binnen te gaan zitten)

Jury, ja van de zotte he, ook van die kant af gezien.

Jury leden ongelukkig, vele ruiters ongelukkig, verenigingen niet blij, wat willen ze nou bij de KNHS?

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-12 19:13

Zijn die LVR dan openbaar Sjolvir?

Ik denk er ook over om te mailen naar de regio en te vragen hoe er bij ons over gedacht wordt.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-12 19:23

EllyC

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-12 19:29

ALV zijn alleen toegankelijk voor verenigingen of kringen.