Afgestraft op het niet invlechten van mijn IJslander

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Myfairytale

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-12 13:33

BernetteO schreef:
Ja dat is dan inderdaad jullie interpretatie, waar ik op zich wel iets in zie.
Wat ik dan wél heel raar vind: Hoe kan het dan zo zijn dat de TS hier niet eerder op gewezen is? Dat er juryleden zijn die er wel een 7 of 8 voor geven?
(en dat is bij mij overigens ook zo)

Kijk, dat er regels zijn prima, logisch. Maar deze regel wordt door verschillende mensen verschillend geïnterpreteerd.
Maar blijkbaar is de regel onder juryleden zelf ook niet geheel duidelijk, of is het overgrote deel dan zo vergevingsgezind?

Ik zou er ook geen 4 voor geven. Wellicht 1 punt aftrek, maar dan zit je bijvoorbeeld nog op een 7.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-12 13:35

Zilfstar schreef:
Ben nu wel benieuwd wat de rastypische toilettering bij Friezen is....

Zoals op de keuring.

mylittlejoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-12 13:35

Inderdaad, een 4 vind ik ook belachelijk. De manen zijn het enige waar wat op aan te merken is, dus een puntje aftrek was voldoende geweest en dan had ze op een 6 of 7 gezeten.

Jaan81

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-12 13:38

Ik vind dit wel een heel interessant topic! :j

Vind absoluut niet dat de TS een onvoldoende had mogen krijgen, mede ook door wat ingvdh zegt over algehele verzorging.
Ik dacht ook altijd, dat je een paard naar rasstandaard (ik bedoel hoe de regelementen van het stamboek zijn) moest vlechten, maar dat is dus blijkbaar niet zo?
Ik heb mijn trekpaard bij een onderlinge eens volgens stamboekregels gevlochten, dus met wol, maar jury kwam ervoor uit d'r hokje en zei, dat ze het erg mooi vond, maar dat ik, als ik officieel zou gaan starten, dat niet mocht volgens de regels van de KNHS.
Dus nu maak ik twee hengstenvlechten aan beide kanten. Staat hem keurig, zelfs al eens een 8 gehad met erbij geschreven "Uistekend verzorgd en gevlochten" (iets in die trant) dus geen prbleem.

Maar nu heeft hij eczeem en heeft nog maar handbreedte aan manen, zijn manenkam is ook een handbreedte, dus het is amper te vlechten! Plus dat er 20cm achter zijn oren de manen echt te kort zijn om te vlechten. Maar die wil ik wel laten groeien, dus die sprieten daar maar wat. Ook steken er overal plukjes uit de vlecht, omdat zijn manen daar gewoon te kort zijn (en ik vlecht al pekdraad mee en omwikkel de lastige stukjes ook nog met extra pekdraad :oo)
Ik vind hem er nu slordiger uitzien dan met losse manen, maar vlecht toch maar.... Want los mag dus echt niet, als het niet naar 1 kant valt...?!

Goed, heel verhaal, maar ik lees hier absoluut mee!

(en als iemand nog tips voor me heeft, let me know!)

ambre

Re: Afgestraft op het niet invlechten van mijn IJslander

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-12 13:52

Belachelijk zulke juryleden.
Die slaan de plank volledig mis in mijn ogen.
Je ziet duidelijk dat er zorg aan de hele combinatie besteed is.
Een punt aftrek voor het niet vlechten/naar 2 kanten hangen is in mijn ogen voldoende.
Mocht de jury zo op haar/zijn strepen staan over het niet volgen vd reglementen dan hadden ze de combinatie uit moeten sluiten.

Ik vind het punt verzorging in de lagere klasses juist prima.
Zo leren de beginnende ruiters dat het goed en netjes voorstellen vh paard beloond wordt.
Want anders heeft het poetsen van laarzen en tuig ook geen nut meer.

Peppertree

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-12 13:54

Ik zit nogmaals de reglementen door te lezen en ik zal wel gek zijn. Maar als de voorkeursvolgorde niet van toepassing is bij rassen waar een andere wijze van toiletteren gebruikelijk is, dan hoef je je daar dus niet aan te houden.

Snap niet zo goed waarom iedereen er van overtuigd is dat dat wel zo zijn. Niet van toepassing is toch niet van toepassing?

Als het reglement op die rassen niet van toepassing is, kun je diegene er dus niet op afstraffen. Wel minder punten geven, maar geen onvoldoende.
Laatst bijgewerkt door Peppertree op 24-10-12 13:58, in het totaal 1 keer bewerkt

veerledec

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-12 13:55

De volgorde is niet van toepassing, de eisen wel. Dat staat er toch gewoon?

MelanieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-12 13:58

Volgens mij staat het vrij duidelijk uitgelegd hierboven hoe het zit, dus je staatt je blind op het nvt, maar vergeet het voorkeursvolgorde woord. :)

sanne1221

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-12 14:00

Sorry maar ik vind het wel slordig staan, zo naar twee kanten..
Mijn KWPN heeft ook manen die naar beide kanten vallen (en supersnel losgaan met invlechten)
maar als ik officieel start, zal ik me aan de regels moeten houden:
als manen los, dan naar 1 kant

Ibonn

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-12 14:01

Als jurylid zeg ik dat mijn collega de fout ingegaan is met deze beoordeling

Een IJslander valt onder de rassen die niet volgens de voorkeursregeling getoileteerd dienen te worden. Gevlochten manen zijn niet gebruikelijk bij IJslandse paarden dus dat verlangt de KNHS ook niet. Zou hetzelfde zijn als verplichten dat een Fjord lange manen zou moeten hebben zodat deze ingevlochten kunnen worden, daarbij zouden rechtopstaande manen voor een Fjord ook aftrekpunten moeten geven aangezien er gesproken wordt over totaal afgeschoren manen dus niet de typische wit-zwarte manendracht.
Ook de al vaak genoemde hengstenvlecht valt pas onder punt c dus moet volgens de hier geldende opinie, altijd aftrek geven, wat dus niet zo is :n

Daarnaast dient er veel meer meegenomen te worden dan alleen het vlechten zoals hieronder te lezen is. Dus ben het totaal oneens met de beoordeling van mijn collega als ik de geplaatste foto's zie.
aan alle voorwaarden is voldaan en de combinatie zou zeker voldoende moeten scoren.

Volgens de jurycursus uit 2003 (en deze regels zijn niet veranderd de afgelopen jaren)
Citaat:
Verzorging van het geheel
de verzorging van het geheel komt tot uititng in:
* de conditite waarin en de toilettering waarmee het paard wordt voorgebracht
* het harnachement van het paard
* de kleding en verzorging vd ruiter

In gedachten dient te worden gehouden dat promotie gekoppeld moet zijn aan de rijtechnische prestatie en niet uitsluitend door de verzorging mag worden bereikt. Aan de andere kant kan een niet-verzorgd geheel wel tot opmerking leiden in de beoordeling vna het geheel.

Conditie en toilettering
het paard dient te worden voorgetseld in wedstrijdconditite, dwz een gezonde indruk moet maken en de vacht glad en glanzend moet zijn. De hoeven dienen er gezond en verzorgd uit te zien.

De manen
Als de manen zijn ingevlochten moet dit bij voorkeur in 1gelijkmaitge rij van dubbelgeslagen vlechtjes zijn, die afgewerkt moegen zijn met wit band. de maantop mag daarbij los maar moet over de frontriem worden gedragen. De manen kunnen ook volledig zijn afgeschoren.

De staart
de haren vd staartwortel kunnen zijn ingevlochten over een afstand van tenminste 1/4 vd staartwortel. Er mogen geen gekleurde linten meegevlochten worden.
De haren vd staartwortel kunnen zijn bijgetrokken, bijgeknipt of bijgeschoren.

De staartpunt
als de staartlunt is bijgewerkt moet deze reccht zijn afgeknipt.
De lengte vd staart in gedragen toestand tenminste tot een handbreedte onder de spronggewrichten

Voor een aantal rassen paarden en pony's geldt een ande wijze van toiletteren omdat dit bij die rassen gebruikelijk is. Te denken valt hier aan Forden, Haflingers, IJslanders, Shetlanders en Friezen.

Het harnachement

er wordt een harnachement verlangd dat henel is, alsmede op een uitstekende wijze is verzorgd en onderhouden.
Een dressuurmatige uitrusting verdient de voorkeur boven ande harnachementen.

Kleding en verzorging vd ruiter

voor wat wel en niet mag gedragen worden wordt verween naar het reglement.
De kleding dient iig verzorgd en in uitstekende staat van onderhoud te zijn.
Ook dient de ruiter erverzorgd uit te zien, lange haren dienen bij voorkeur ingevlochten of in een netje weggewerkt te zijn.

en nog even over dan het voorkeurswoord.
Er wordt eerst gesteld dat die rassen vrijgesteld zijn van de verplichting en dan pas volgt de uitleg over de voorkeursvolgorde. Wat is hier niet duidelijk aan, op Ijslanders is deze voorkeursvolgorde NIET van toepassing :?

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-12 14:02

In alle eerlijkheid vind ik het ook volstrekt belachelijk. Een IJslander met gevlochten manen... dat oogt ten eerste niet, ten tweede zijn de manen daar veel te dik en te vol voor.
Het is 1 van de fraaie zaken aan IJslanders, en dan moet je dat trekken en vlechten?! Zijn ze nou helemaal een haartje betoeterd?!

Ik denk dat men strenger mag gaan handhaven op agressieve ruiters die hun paarden te grof los rijden.
Uiterlijke zaken mag men wel iets relaxter over doen. Verzorgd = verzorgd: basta!
Correct rijden moet hoofdzaak zijn.

Ik zou zoiets aanhangig maken! Absoluut!!!

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-12 14:03

sanne1221 schreef:
Sorry maar ik vind het wel slordig staan, zo naar twee kanten..
Mijn KWPN heeft ook manen die naar beide kanten vallen (en supersnel losgaan met invlechten)
maar als ik officieel start, zal ik me aan de regels moeten houden:
als manen los, dan naar 1 kant

Okay, maar een KWPN'er heeft vaak nauwelijks haar..... :+ Knappe meid die zulke dikke manen kan vlechten zonder dat het eruit ziet als dikke drollen...

Onderstaande quote geeft aan dat je in je recht staat wanneer je hier ene punt van maakt, doen dus ts!

Citaat:
Voor een aantal rassen paarden en pony's geldt een ande wijze van toiletteren omdat dit bij die rassen gebruikelijk is. Te denken valt hier aan Forden, Haflingers, IJslanders, Shetlanders en Friezen.

Peppertree

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-12 14:06

Ja, nu zie ik het inderdaad ook. Duurde even voordat ik het door had.

Dus alleen de volgorde telt niet. De eisen wel. Ik vind het er wel heel erg onduidelijk staan.

Jaan81

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-12 14:09

Ibonn schreef:
en nog even over dan het voorkeurswoord.
Er wordt eerst gesteld dat die rassen vrijgesteld zijn van de verplichting en dan pas volgt de uitleg over de voorkeursvolgorde. Wat is hier niet duidelijk aan, op Ijslanders is deze voorkeursvolgorde NIET van toepassing :?

Valt het Nederlands Trekpaard hier ook onder? Zou ik dan (tot zijn manen weer fatsoenlijk gegroeid zijn) ook met losse manen mogen starten? Of met wol in mogen vlechten?

kschulte

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-12 14:11

Ik heb dat ook eens gehad bij een onderlinge wedstrijd toen ik m'n fries niet had ingevlochten. De organisatie van de wedstrijd had de jury er al op aangesproken voordat ik mijn protocol had gezien. Het commentaar mocht ze wegstrepen, maar de 4 voor verzorging moest wel blijven staan. Echt niet netjes van de jury!

Mizoan

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-12 14:21

Ibonn schreef:
Als jurylid zeg ik dat mijn collega de fout ingegaan is met deze beoordeling

Ben ik helemaal met je eens hoor :j zoals ik al poste schrok me kapot toen ik het protocol aan het natellen was.

ingvdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-12 14:22

@ peppertree en MelanieB: ik lees het zo echt niet hoor. kijk eens naar de tekst van Ibonn, daar staat toch echt dat;

Voor een aantal rassen paarden en pony's geldt een andere wijze van toiletteren omdat dit bij die rassen gebruikelijk is. Te denken valt hier aan Forden, Haflingers, IJslanders, Shetlanders en Friezen.

Er staat niet dat deze zich te dienen conformeren aan de voorkeursvolgorde. Neem bijv het voorbeeld een Fjord. Aan geen enkel punt volgens de voorkeursvolgorde kan een fjord als deze getoilleteerd is volgens de rasstandaard voldoen.

Waarom zouden die dan wel in de ring mogen verschijnen met manen in boog geknipt en hoge punten krijgen? Verklaar dat dan eens? Waarom zou daar de voorkeursvolgorde dan niet voor gelden?

Ik word een beetje moe om het te blijven zoeken naar de wijze hoe de zin in het boekje geinterpreteerd dient te worden. Kijk eens naar het grotere geheel, is het terecht dat een comibinatie hier een 4 voor krijgt? MAW is de verzorging zodanig onvoldoende dat het niet acceptabel is.

Ik denk dat we het hier met zijn allen wel over eens zijn dat dit niet het geval is, op de foto's van ts afgaand.

Eliine

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-12 14:24

Oke van IJslanders heb ik geen verstand qua keuringsreglementen bij het stamboek. Maar bij de Shetlandpony wordt het volgende verlangd wat manen betreft:
Citaat:
De manen dienen naar twee kanten te worden gekamd. Dat lukt bij zeer stugge manen niet. Dan kan het maken van bosjes met elastiekjes helpen. Voordat men de ring in gaat verwijdert men deze elastiekjes en kamt de manen.

Dan ben ik toch heel benieuwd hoe dat zit. Want de KNHS zegt dat dit soort rassen getoiletteerd mogen worden zoals het gebruikelijk is bij dat ras.
Citaat:
Voor paarden en pony’s van rassen waarbij een andere wijze van toilettering gebruikelijk is, zoals Fjorden, Haflingers, IJslanders, Shetlanders en Friezen, is deze voorkeursvolgorde uiteraard niet van toepassing.

Maar dan klopt het hele verhaal toch niet dat je je niet aan de volgorde hoeft te houden, maar er wel aan 1 ervan dient te voldoen. Want manen aan 2 kanten is geen optie in dat rijtje.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-12 14:27

Ik heb niet alle reacties gelezen, maar naar mijn weten moeten inderdaad bij koudbloed rassen de manen naar 1 kant hangen en 1 lengte hebben, tenzij het ras een dubbele manenkam heeft (zoals haflingers en shetlanders) en dan mogen de manen dus naar 2 kanten hangen, maar wel eerlijk verdeeld en beide kanten even lange manen.

Mijn advies bij jou ijslander is dan ook om het eerste stukje (dat wat naar de andere kant hangt) in een hengstenvlecht te doen maar de kant waar de rest van de manen ook hangen. Zo'n klein stukje springt niet zo gemakkelijk los, en indien wel kan je het met pektouw ''verzegelen''. Ziet er een stuk netter en verzorgder uit.

Verder mijn complimenten over je outfit, ik vind het echt een erg nette verzorgde combinatie zo!

criollolover

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-12 14:28

2 weken geleden had ik een concours in Bakkeveen en tot mijn grote verbazing had ik een 6 op verzorging.
Achteraf bleek dat de jury dit standaard gaf aan iedereen. Aangezien ik dit echt niet kan begrijpen heb ik er een topic over geopend. [JI] vraag juryleden: wie geeft er een 6 voor verzorging?
Ik kan mij hier echt heel erg kwaad over maken.
Ts: Als ik jou was stuurde ik een foto met het protocol naar de KNHS met de vraag als dit toegestaan is.
Eigenlijk zou deze jury een waarschuwing verdienen.
Mijn Appaloosa heeft hele dunne manen, na elke vlechtbeurt zijn ze weer dunner, en er komt een moment dat ik niet meer kan vlechten. Haar manen staan rechtop. Ik overweeg om binnenkort te gaan starten zonder vlechtjes, maar ik zie er wel tegen op, afscheren vind ik ook zonde, rechtop mag eigenlijk ook niet,
ach misschien moet ik maar snel M gaan starten zijn we tenminste van het onderdeel verzorging af....

Eindeloos

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-12 14:32

daffodil schreef:
Ik vind degene die wel de moeite genomen heeft om manen in te vlechten, daar best een punt meer voor mag hebben......

Ik vind het ook verzorgder staan als de manen niet wapperen.

Dus als ik het goed begrijp trek jij ook ene punt af bij manen die niet vlechtbaar zijn?
Dan vraag ik me af geef jij iemand met een schoon wit paard ook meer punten dan met een schoon bruin paard?
De persoon met een wit paard heeft meer moeite moeten doen.
Echter kan de persoon met het bruine paard er weinig aan doen dat hij er minder werk aan heeft.

Peppertree

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-12 14:34

Nee, er staat dat deze rassen niet de volgorde aan hoeven te houden, maar wel dat ze eraan moeten voldoen!

Manen moeten dus op één lengte, naar een kant, áls ze loshangen.

Gevlochten mag ook, in elke andere vorm als onder a. aangegeven. Al zou je er dus drie hengstenvlechten of voor mijn part rastavlechtjes van maken. Dat mag. Manen naar twee kanten niet.

Het staat er heel onduidelijk, het is een rare regel ook maar zo is het wel. Al zijn er dus juryleden die deze regel niet zo opvatten, blijkt.

Peppertree

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-12 14:35

Ibonn heeft de reglementen van 2003, en die zijn dus wel gewijzigd.

lilyvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-12 14:38

mijn zus rijd met haar paard ook altijd met manen los en ze kreeg geen minpunten ofzo

ingvdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-12 14:57

Peppertree schreef:
Nee, er staat dat deze rassen niet de volgorde aan hoeven te houden, maar wel dat ze eraan moeten voldoen!

Manen moeten dus op één lengte, naar een kant, áls ze loshangen.

Gevlochten mag ook, in elke andere vorm als onder a. aangegeven. Al zou je er dus drie hengstenvlechten of voor mijn part rastavlechtjes van maken. Dat mag. Manen naar twee kanten niet.

Het staat er heel onduidelijk, het is een rare regel ook maar zo is het wel. Al zijn er dus juryleden die deze regel niet zo opvatten, blijkt.

Blijft een intepretatie verschil, ik lees dat de voorkeursvolgorde niet van toepassing is, maar dan nog, hoe zit het me de fjord, geef daar dan eens antwoord op?

En de belangrijkste vraag, is de 4 terecht of niet?