Volgend indoorseizoen telt maar 1 proef voor winst?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

mylittlejoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-12 13:44

Oftewel, in oktober 2011 drukte de KNHS de startpas erdoor waarmee je "onbeperkt kan starten voor een vaste prijs" en nu gaan ze zorgen dat je 's winters nergens meer kan starten.

Wat een idioot plan van de KNHS. Je moet nu al tien punten halen om te promoveren, doe daar anders iets mee. Bepaald bijvoorbeeld dat je punten van drie verschillende jury's moet hebben o.i.d.

Lolacabana

Re: Volgend indoorseizoen telt maar 1 proef voor winst?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-12 13:48

Nogmaals, ik zit in de ledenraad van de KNHS. En zoals het er nu uit ziet gaat het er niet door heen komen :)

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-12 13:49

Ja, dat is wel een voordeel Fitzroy, maar sportief gezien vind ik dat een stuk minder leuk.
Je kent je concurentie al snel en vaak was de plaatsing van te voren al voorspelbaar.

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-12 13:51

Lola, vecht alsjeblieft voor de gewone hobbyruiter ;) Ik weet dat de KNHS erg goed is in beïnvloeding dus ik ben nog niet zo zeker van jouw stelling. Staan de namen vanLedenraadsleden ergens online, zodat een gewoon lid hen ook kan benaderen en het niet via allemaal schijven moet lopen?

_Lobke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-12 13:52

Lolacabana schreef:
Nogmaals, ik zit in de ledenraad van de KNHS. En zoals het er nu uit ziet gaat het er niet door heen komen :)

ik hoop het

EllyC

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-12 13:53

teammolenaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-12 13:57

Lolacabana schreef:

Laten we het hopen.
Dit zal anders de doodsteek zijn voor veel verenigingen en uiteindelijk zal het de KNHS ook minder opleveren aangezien er minder afdrachten wedstrijden binnen zullen komen en mss wel een groot aantal opzeggingen startpashouders.

Ik blijf het vreemd vinden dat de KNHS deze richting opgaat om het "probleem" van "gemakkelijke" winstpunten te voorkomen.
Ik denk dat het overgrote deel van het jurycorps wel degelijk "objectief" naar 2 proeven kunnen kijken van dezelfde combinatie.

Maar of je nu 1 of 2 proeven rijdt een jury blijft een mens en sommigen zullen zo zijn(haar) voorkeuren hebben net als alle andere mensen.
Anders woonden we allemaal in dezelfde plaats, in hetzelfde huis, reden we in dezelfde auto, en reden we allemaal op 1 en hetzelfde paard (arm dier ;) )

Lolacabana

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-12 14:02

Jaarwerkplan staat niet online. Ik heb zelf wel inzicht in die bestanden ja.
Je kan wel in het meerjarenbeleidskader kijken: http://www.knhs.nl/objects/00024057.pdf

De ledenraad is er voor de leden, dus zullen ze ook voor de leden moeten stemmen. Ik heb van veel mensen al gehoord dat ze tegen gaan stemmen, en dat zal ik zelf ook doen.

De ledenraadsleden staan niet online.

EllyC

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-12 14:03

beleidskader had ik al eens eerder gelezen, weinig echt concreet vond ik het toen.

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-12 14:05

Is het niet een beetje vreemd dat je als lid niet rechtstreeks een Ledenraadslid kunt benaderen als deze zoveel 'macht' hebben?
Ik ben nu eenmaal geen actief verenigingsmens maar ik zou wel degelijk invloed uit willen oefenen. Dat is dan dus eigenlijk bijna onmogelijk als simpel wedstrijdrijdemd lid.

Teddy321

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-12 14:11

Fitzroy schreef:
Is het niet een beetje vreemd dat je als lid niet rechtstreeks een Ledenraadslid kunt benaderen als deze zoveel 'macht' hebben?
Ik ben nu eenmaal geen actief verenigingsmens maar ik zou wel degelijk invloed uit willen oefenen. Dat is dan dus eigenlijk bijna onmogelijk als simpel wedstrijdrijdemd lid.

Ik ben zo bang dat alleen de paar kleine regio"s in de ledenraad gaan tegenstemmen. Endat deze maartegel er toch door gaat komen.
Heb al begrepen dat er in t Noorden en Zuiden heel anders over wordt gedacht.

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-12 14:14

Ja, daar ben ik dus ook bang voor. Het zou veel eerlijker zijn om een stemming onder de leden te houden. Volgens de poll op Horses is 90 % ! tegen. Als je dan nog zo'n maatregel wilt doorvoeren neem je je achterban niet serieus.
Laatst bijgewerkt door Fitzroy op 31-10-12 14:15, in het totaal 1 keer bewerkt

Lolacabana

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-12 14:14

Teddy321 schreef:
Fitzroy schreef:

Ik ben zo bang dat alleen de paar kleine regio"s in de ledenraad gaan tegenstemmen. Endat deze maartegel er toch door gaat komen.

Ik denk dat het recreatiesportplatform ook tegen stemt, en dat zijn 11 stemmen.

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-12 14:15

Teddy321 schreef:

Hoe kom je daar bij?

Amarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-12 14:19

Nou ik zit in het zuiden en ben het hier absoluut niet mee eens.

Het nadeel is wel dat hier veel voormalig KNB verenigingen zijn en die deden/doen niet anders dan 1 proef per wedstrijd.

Teddy321

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-12 14:19

KarinvdM schreef:
Teddy321 schreef:

Hoe kom je daar bij?

Lees de polls in kranten en bladen.

simpie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-12 14:42

jury schreef:
Teddy, deze regel geldt voor alle jaargetijden en locaties op basis van het reglement
Betreffend artikel uit het dressuurreglement Art. 124 lid 10 (ff in het kort)
De tweede proef van dezelfde combinatie tijdens dezelfde wedstrijd dient altijd door een ander jurylid te worden beoordeeld dan de eerste proef.
uitzondering:
Z1 of Z2 < 10 combinaties
slechts ruimte is voor 1 ring

?? als dit altijd al heeft gegolden, waarom wordt deze regel niet gehanteerd dan? Alle proeven worden bijna altijd door dezelfde jury beoordeeld.

simpie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-12 14:46

KarinvdM schreef:
simpie schreef:
Er werd zelfs letterlijk gezegd dat wij in Zuid-Holland maar pannenkoekwedstrijdjes organiseert, maar dit is iets wat in de afgelopen jaren zo gegroeid is, waar wij nu niks meer aan kunnen veranderen.

Ik heb jaren geleden een tijdje in ZH gewoond en ik heb me daar verbaasd over de grote hoeveelheid kleine wedstrijden die dicht bij elkaar in de buurt georganiseerd worden. Wat mij betreft zou het wel beter zijn als er minder georganiseerd zou worden waardoor de deelname per wedstrijd groter wordt. Dat is voor de ruiters ook veel leuker, meer concurrentie?
Maar ik ben er absoluut op tegen als de tweede proef niet meer voor punteenregistratie in aanmerking zou komen.

Karin,

hier heb je idd wel een beetje gelijk in. We hebben nu dan ook vanuit het KNHS opdracht gekregen hier als Kring bestuur op toe te zien dat dit niet meer gebeurt miv kalender 2013/2014. Dus geen 2 wedstrijden meer in 1 weekend binnen een straal van bijv. 30 km. Het vervelende is dat het KNHS hier geen zwart op wit regel van maakt en we dus vrij als Kring zijn om onze eigen keuzes hierin te maken. Zo kan het dus zijn dat wij deze regel anders intepreteren als een kring 5 bijvoorbeeld....

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-12 14:52

Hoe kan het dan dat vele indoorwedstrijden ook op korte afstand van elkaar helemaal vol zitten? Dan is dus behoefte aan en ligt hier geen taak van de KNHS. Juist indoor moet je vroeg inschrijven wil je er nog bijkunnen.
Echt hoor, de KNHS is erop uit om van paardrijden een elitesport te maken.

EllyC

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-12 16:15

Simpie, nu willen ze de onderste uitzonderingsregel schrappen.

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-12 16:19

Dat zou heel jammer zijn voor veel kleinere verenigingen hier in de omgeving en voor veel wedstrijdruiters ook (ZH inderdaad).
Er zijn dan meerdere verenigingen die in de zomer ook maar 1 proef met winst kunnen uitschrijven.

De 'straal van 30km' regel zal ook veel ruiters duperen. Hier zijn ook veel ruiters die niet de beschikking hebben over een trailer en die onder de man naar wedstrijd gaan. Op dit moment kunnen ze zo op 3/4 verschillende wedstrijdlocaties komen, maar dat zijn vrijwel allemaal kleinere verenigingen.
Ik kan me dan voorstellen dat er meerdere mensen zullen stoppen met wedstrijd rijden.

ingvdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-12 16:36

Zo zonde, eerst brengt de KNHS het nieuws naar buiten en stelt dat er minder starts zijn dan voorgaande jaren en dan stellen ze dit soort regels in waardoor er nog minder starts komen.

In mijn omgeving zitten zowat geen accommodaties met 2 ringen in de winter, sommige hebben zelfs in de zomer maar 1 ring.

Bij ons kringbestuur gaat staat hij ook op de agenda, ik ben benieuwd hoe zij erover denken.

AnniekSolana

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-12 17:05

Ik zou het echt belachelijk vinden als deze regel door zou komen. Ik vind het erg leuk om wedstrijden te rijden, maar ik ga wel alleen naar wedstrijden waar ik 2 proeven kan rijden. Met alleen mijn paard weer wit krijgen ben ik al 4 uur bezig en daarnaast heb ik ook geen eigen trailer, deze leen of huur ik altijd, wat dus ook weer geld kost en daarnaast dan nog benzinekosten. Voor één proef vind ik het dan dus niet eens de moeite waard om er zoveel tijd en geld in te steken.
Mij (en ik denk nog wel meer "hobby"wedstrijdruiters) zouden ze echt kwijtraken als lid als ze deze regel doorvoeren.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-12 18:07

Hmmm, 't is dat ik het leuk vind om te starten, maar je zou ter plekke je startkaart aan de wilgen willen hangen.
Hebben ze daar wel eens gedacht aan de notoire hobby ruiter, die het gewoon leuk vind om zijn paard ook eens te starten? Maar daar niet 60 km voor wil rijden en kapitaal eraan kwijt wil zijn?

Kan het idee verre van geslaagd vinden, overigens zit ik in ZH bij de pannenkoeken wedstrijdjes, blijkbaar.
Alwaar ik het vaak niet voor elkaar krijg een startplaats te krijgen, omdat wedstrijden al vol zitten.
Maanden van te voren inschrijven zit er voor mijn namelijk niet in. En 3 wkn van te voren ben je voor de leukere wedstrijden al veels te laat en kan je nog nergens starten.
Wil dan ook wel fatsoenlijke bak om proeven in te rijden en inrij bak,
waar je paard niet tot zijn knieen in de bodem verdwijnt.

Tevens met de huidige brandstof prijzen wel leuk als je geen 30 km moet gaan rijden, al helemaal niet voor 1 proefje.
En als ik niet voor punten wil rijden, pak ik mijn fjord en start ergens op gezellige locatie voor de fun
een Z proefje. Ga niet voor de fun op gewone wedstrijd 2e proef zonder mogelijkheid tot wp's rijden.

Voor verenigingen ook niet echt praktisch gezien het kosten plaatje.

En tja.. verschil in jury's?
Als het gaat om punten oneerlijk, dan maakt het ook nog geen snars uit, want of ik nou toevallig
deze zatedag bij A en bij A rijdt. En week erna bij B en B en daarna bij C en C,
Of ik rij deze week bij A en C, volgende week bij B en A, week er na bij B en C, heb ik nog steeds
even veel proeven bij dezelfde jury's gereden.
De realiteit is toch dat in een bepaalde regio vaak juryleden zitten die je al wel eens tegen bent gekomen.
Oke, nieuwe lichtingen daargelaten en start ook weer niet zo vaak, maar je treft toch regelmatig dezelfde jury's.

KNHS bedankt!

aslo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-12 19:24

Precies Sjolvir, wij hebben ook vaak dezelfde juryleden. Bij sommige weet je van te voren zelfs de uitslag al, wat voor je proef je ook rijdt ;)