belachelijk slecht gereden op de basis wedstrijden

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

CGJ12

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-03 14:10

Fizroy: jij schrijft dat ie ze SOMS goed springt, maar vaak na.
Dat is heel wat anders dan ALTIJD na!

Zelf pas ik wel op. Ik wordt gezien als een strenge jury. I don't care.
Maar juist daarom leg ik mijn lat hoog.
Ik heb nu een 6-jarige zover dat ie zeer fatsoenlijk Z2 kan lopen (en dat kon nog wel eens een understatement zijn), maar in de wissels naar rechts blijft ie in 40% van de gevallen "hangen"in het voorbeen. Pas als dat percentage daalt start ik hem. Waarom zo'n dier onrecht aandoen en hem onder zijn kunnen laten scoren? Over een tijdje springt ie een vlekkeloze serie.
Daarmee wil ik niet zeggen dat ik meteen 200 wil om te gaan starten, maar het moet rijtechnisch wel verantwoord blijven.

Zeker als jury heb je een voorbeeld-functie!
Als een jury een leerling van mij afkat met 3-en op wissels en ik merk dat ie er zelf ook geen hout van bakt, begrijp ik best dat sommige mensen respect voor die jury verliezen (zelf zal ik dit niet zo snel doen, omdat ik geleerd heb te relativeren).

HorseMoments

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-03 14:11

Lovely"]
[quote="GribaldiFAN"][quote="Lovely schreef:
Oke Grib, dus je komt dit weekend? Gezellig hoor.

Gelukkig zijn er hier meer die toe durven te geven dat ze in de ring niet zo rijden als thuis, ik hoor ook tot die groep.

Is er geen wedstrijd te combineren met ermelo?? Ik als arme student ben afhankelijk van mijn ov die door de weeks alleen geldig is.
[/quote]

Nee, want ik rij alleen wedstrijden in het weekend.

Je komt dus niet? Jammer.
[/quote]
Ik heb deze week tentamenweek en een begrafenis Huilen Maar als je me een lijstje stuurt met wedstrijden zal er vast wel een datum tussen zitten waarop ik kan!! Sla die uitnodiging niet zo snel af Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-03 14:16

GribaldiFAN"]
[quote="Lovely"][quote="GribaldiFAN"]
[quote="Lovely schreef:
Oke Grib, dus je komt dit weekend? Gezellig hoor.

Gelukkig zijn er hier meer die toe durven te geven dat ze in de ring niet zo rijden als thuis, ik hoor ook tot die groep.

Is er geen wedstrijd te combineren met ermelo?? Ik als arme student ben afhankelijk van mijn ov die door de weeks alleen geldig is.
[/quote]

Nee, want ik rij alleen wedstrijden in het weekend.

Je komt dus niet? Jammer.
[/quote]
Ik heb deze week tentamenweek en een begrafenis Huilen Maar als je me een lijstje stuurt met wedstrijden zal er vast wel een datum tussen zitten waarop ik kan!! Sla die uitnodiging niet zo snel af Haha!
[/quote]

Voor de week erop sta ik op de reservelijst (maar dat komt wel goed). Daarna start ik tot februari niet meer. November zit toch al vol en in december en januari start ik toch al niet.

HorseMoments

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-03 14:17

Ik zal eens kijken dan ben ik net terug van de praktijkschoolweek dus inprinciepe moet dat wel kunnen, laat maar weten of je kunt starten!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-03 15:06

Heb niet alles gelezen maar ben er welmee eens dat je bij sommige mensen echt afvraagt hoe ze er komen. Niet dat ikhet beter doe maar toch.

Gisteren had ikwedstrijd met Oki in de L1, voor mijn idee ging het niet zo lekker maar toch bellond met 1ste met 169 punten. dat waren veel meer punten als ikmezelf gegeven zou hebben, slcht wijken en toch een 6 moet niet kunnen. Ik denk dat je op die manier wel snel doormag naar de volgende klasse en als daar ook weer soepel gepunt word gaat het snel.
Moest vorige week schrijven Z1 Z2 paarden, sommige dingen konik volgens mij met Oki nog beter (en die is 4 jaar jong!)

Strenger punten is mss niet leuk maar het wordt welduidelijk wat er verwach wordt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-03 15:15

Misschien moeten we eerst beginnen om overal in Nl hetzelfde te punten.
Ik merk hier op bokt bij wedstrijdverslagen, maar ook door mede ruiters die vaak op andere plaatsen in het land starten, dat daar enorm verschil in zit.
Dat kan en mag toch niet?

IngridM

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-03 15:28

runningkawa schreef:
Misschien moeten we eerst beginnen om overal in Nl hetzelfde te punten.
Ik merk hier op bokt bij wedstrijdverslagen, maar ook door mede ruiters die vaak op andere plaatsen in het land starten, dat daar enorm verschil in zit.
Dat kan en mag toch niet?

helemaal mee eens, zoiets zei ik al eerder, maar hoe is dat te realiseren ???
Minder juryleden, zodat je vaak dezelfde hebt en die gaat dan ook de combi kennen?? Dat moeten ze maar in dienst van de knhs, krijgen ze 'gewoon' betaald.........ofzo.................lastig probleem lijkt me!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-03 15:31

Denk niet alleen dat het ligt aan de combinatie kennen, maar hoe er in een regio voornamelijk gereden word.

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-03 15:34

Dan vind ik het wel raar, dat juist mensen uit Noord Brabant (haike en Grib.) met deze stelling komen omdat juist anderen zeggen dat het niveau daar zo hoog ligt. Verward

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-03 15:36

Net wat je gewend bent misschien Lachen
Misschien vonden andere uit andere regio's het er wel goed uitzien Haha!
En zouden er in een andere regio wel veel punten gereden zijn met dezelfde proeven.

HorseMoments

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-03 15:39

Bij ons in de regio zitten veel beroepsruiters, al waren die gisteren niet aanwezig Haha!:D De z selectie is namelijk interkring en wordt hier niet verreden. het onderlinge verschil in de klasses is ontzettend groot. Daarnaast denk ik dat kawa een belangrijk punt aansnijdt. Ik ken genoeg mensen uit deze regio die elders op wedstrijd gaan omdat ze daar makkelijker punten kunnen scoren.
Daarnaast willen wedstrijdorganiserende verenigingen niet dat er door een jury te laag gepunt wordt omdat ze bang zijn inschrijvingen te missen bij het organiseren van een volgende wedstrijd. Jury's die streng jureren worden dan vaak niet meer uitgenodigd en komt er een nieuwe jury voor in de plaats waarvan men weet dat deze niet zo streng is. Mede door deze belangen verstrengelingen denk ik dat het moeilijk is om er voor te zorgen dat er in heel nederland hetzelfde gepunt wordt.

Emeraldo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-03 16:01

Tja wanneer hoort iemand niet in een bepaalde categorie thuis? Als hij of zij 1 keer slecht rijdt? Moet iedereen elke proef 1 of 2 winstpunten halen, of mag hij of zij ook wel eens een slechte proef rijden?
Als mensen naar mij zouden kijken zouden ze de ene keer zeggen dat ik wel over mag en de andere keer zeggen ze misschien dat ik nog niet klaar ben voor de M1. Ik heb soms een dik winstpunt, maar soms zit ik in de 140.
Nog niet zo lang geleden had ik soms mijn twijfels bij sommige juri's. Dat kwam misschien ook wel omdat er tijdens de les steeds gezegd werd dat alles goed ging. Nu weet ik steeds vaker hoe mijn punten ongeveer liggen, maar soms weet ik ook niet hoe ze eraan komen (in positieve en negatieve zin). En dit komt dus ook doordat ik er andere les heb bijgenomen en dus steeds meer dingen zie die fout zijn bij ons.
En wanneer ik over ga? Dat overleg ik natuurlijk met mijn instructrice. Tijdens de lessen dingen oefenen uit de volgende categorie en als dat goed gaat... dan ga ik pas over.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-03 16:05

GribaldiFAN schreef:
Daarnaast denk ik dat kawa een belangrijk punt aansnijdt. Ik ken genoeg mensen uit deze regio die elders op wedstrijd gaan omdat ze daar makkelijker punten kunnen scoren.
.

Dit punt heb ik al een keer eerder aangehaald over een bepaalde regio in Noordholland. Maar toen werd ik toch echt voor gek verklaard Verward

HorseMoments

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-03 16:07

ja? Hier is het zover ik weet algemeen bekend als je naar bepaalde hoeken in nederland gaat rijden dat je vrijwel verzekerd bent van een winstpunt. Helaas is het vanuit hier altijd een eindje rijden, en heeft mijn vader daar nooit zin in Haha!:D:D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-03 16:10

En daarmee komen we bij het enige goede aspect van de fusie van de bonden en dat is dat alle jury's overal komen en dat het voor verenigingen dus steeds lastiger wordt om jury's om te kopen, te beïnvloeden, te reserveren en wat voor enge dingen je nog meer tegen komt. En voor degenen die gaan kwelen dat dat allemaal fantasie is, vergeet het maar.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-03 16:12

Lovely schreef:
En voor degenen die gaan kwelen dat dat allemaal fantasie is, vergeet het maar.

Het is absoluut geen fantasie, maar toen ik het openlijk hier ophet net zei gingen er toch een aantal knap hoog steigeren ( goed lendenmechanisme waarschijnlijk Haha! )

HorseMoments

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-03 16:15

Tja misschien omdat ze waren ontdekt Knipoog Haha!

essie79

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-03 16:18

Ja, maar dat krijg je nooit goed.
Ik start in Gelderland en als ik op de Geldersche Kampioenschappen wil rijden moet ik toch knap mijn best doen. Dat is een veel grotere provincie dan bv Utrecht. OP een Geldersch kampioenschap starten dan wel meer ruiters maar het staat lang niet in verhouding.
Als ik dus graag op een provinciaal kampioenschap wil rijden kan ik beter lid worden in Utrecht. (of heel goed gaan rijden Haha! )

De kansen in Gelderland zijn in ieder geval kleiner.

biepp

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-03 16:45

essie79 schreef:
Ja, maar dat krijg je nooit goed.
Ik start in Gelderland en als ik op de Geldersche Kampioenschappen wil rijden moet ik toch knap mijn best doen. Dat is een veel grotere provincie dan bv Utrecht. OP een Geldersch kampioenschap starten dan wel meer ruiters maar het staat lang niet in verhouding.
Als ik dus graag op een provinciaal kampioenschap wil rijden kan ik beter lid worden in Utrecht. (of heel goed gaan rijden Haha! )

De kansen in Gelderland zijn in ieder geval kleiner.

ben ik met je eens.

Als ik zie hoe makkelijk mijn nichtje uit Limburg naar de Limburgse mag....
Ik moet me echt alle 3 de selectie wedstrijden in de prijzen rijden wil ik naar de Gelderse mogen..

Nuv

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-03 16:51

Ik vind dat jullie er nu wel allemaal dingen bijslepen die niet echt meer met het oorspronkelijke onderwerp te maken hebben. Ik hoor toevallig bij een vereniging uit de bewuste regio, als ik het goed begrijp, en het enige wat ik zie is dat er een hoog niveau gereden wordt. Dat wordt iedere keer weer bevestigd als we de beesten in de vrachtwagen zetten en ergens heen gaan, bijvoorbeeld naar CH Schoorl, waar mensen uit een groot deel van NL starten, en daar een aantal prijzen wegkapen. De mensen uit een andere regio moeten maar eens te rade gaan bij zichzelf wat ze allemaal uitkramen, of kom het eens bewijzen, door eens een heel zomerseizoeen bij ons te komen starten, zonder de afstand als excuus te gebruiken. Aan het eind van het seizoen zullen we dan even kijken wie de meeste punten in welke klassen heeft gehaald.

MacavityL

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-03 17:20

Pipo"]
Dit punt heb ik al een keer eerder aangehaald over een bepaalde regio in Noordholland. Maar toen werd ik toch echt voor gek verklaard Verward
[/quote]

[quote="GribaldiFAN schreef:
ja? Hier is het zover ik weet algemeen bekend als je naar bepaalde hoeken in nederland gaat rijden dat je vrijwel verzekerd bent van een winstpunt. Helaas is het vanuit hier altijd een eindje rijden, en heeft mijn vader daar nooit zin in Haha!:D:D

Zo denken er volgens mij meer mensen over, maar als zij dan met hun paard(en) hier (in NH) op wedstrijd komen, behalen zij net zulke punten als de rest.. of slechter.. (en ja, dat heb ik ook echt meegemaakt!)... Dus helaas, ook hier in NH is glimlachen alleen niet voldoende Knipoog

De "beste" meting om daadwerkelijk te kijken naar het niveau van de provincies is op de KNHS kampioenschappen, helaas rijden hier erg veel profs mee (in het midden latend wat hier onder verstaan wordt), waardoor ook hier niet echt valide resultaten uit behaald kan worden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-03 17:23

Grappig dat mensen uit de regio NH direct weer op de kast zitten. Er zijn meer regios waar wat hoger gepunt word hoor. Niet alleen daar!

MacavityL

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-03 17:30

Maar NH is wel degene die steeds genoemd wordt.. vandaar..

En ergens op reageren wat volgens mij niet geheel op gaat is niet hetzelfde als op de kast gejaagd zijn..

astridh

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-03 17:47

Misschien gaat het wel erg off topic en moeten we een nieuw topic starten over Z2 en galopwissels maar ik wil toch even reageren op CGJ12.

CGJ12"]
Zoals reeds gezegd Astrid, met dramatische wissels mag je best starten, maar het eindgetal (en dus de cijfers van de andere onderdelen) zijn -wellicht onbewust- beinvloed door die wissels.
Harmonie gaat al snel van een 7 naar een 4 bij gebokte wissels.
Impuls en verzameling blijft steken op een 6-je
Houding en hulpen idem.

Ook alle draf-oefeningen na de wissels zullen zeker niet zo hoog worden beoordeeld dan met goede wissels. Dat is gewoon een feit.
[/quote]

Leren ze je dat op jurycursus??? Als ik deze reactie lees dan is het bij jou dus niet onbewust, jij punt dus niet wat je ziet maar wat je vind namelijk dat een combinatie die slechte wissels rijdt niet in de Z2 thuis hoort. Is je goed recht om dat te vinden hoor, maar ik vind het niet correct dat je dat (blijkbaar bewust) in de punten door laat werken. Als ik jou als jury zou hebben dan zouden mijn punten afhankelijk zijn van het punt waarop in de proef de wissels gevraagd worden. Als dat aan het einde van de proef zit heb ik geluk, als dat halverwege zit dan heb ik bij jou pech en worden alle onderdelen na de wissels naar beneden afgerond niet op basis van de uitvoering van de oefening.

Waarom eigenlijk zoveel nadruk op goedgesprongen wissels? Je geeft zelf al aan dat een wissel op zich niet zo'n hoogstaande oefening is, een beetje handig paard springt het al op jonge leeftijd. Een goed gesprongen enkelvoudig changement is geen bewijs van een hoge verzamelingsgraad of vergevorderde africhting. Voor veel paarden is het een kwestie van veel doen en er handigheid in krijgen. Dus waarom dan zo'n reactie?

[quote="CGJ12 schreef:
Als ervaren Z2-ruiter op concours gaan met een paard die alle 4 wissels naspringt komt niet in mijn hoofd op.
Sommige ruiters doen het omdat het moet van de eigenaar (Z2+1).
Maar als het even kan ga je je naam als ruiter toch niet op het spel zetten.
Ik ga in ieder geval niet (tenzij ik met erg hoge nood een eigen merrie zonodig Z2 wil, maar dan zet ik nóg meer principes opzij voor het heilige doel.......... Knipoog )
En in theorie kan je best 180+ halen met 4 foute wissels, maar het zou eigenlijk niet moeten kunnen.
Je gaat toch ook geen I2 / GP starten als ie de passage nog niet kan............

Als Z2-ruiter is je naam zo rond in het wereldje: "Oh.....daar is zij weer. Die kan nog steeds niet wisselen.........."

Gelukkig rij ik voor mijn eigen plezier en niet om een naam hoog te houden Knipoog .

De vergelijking met I2 vind ik een beetje krom. Je gaat een I2 starten simpel en alleen met als doel om startbewijs te halen voor de GP, vanuit dat oogpunt heeft het geen zin om dat te gaan doen als je paard nog geen passage kan omdat je nooit die 60% zal halen. De weging van passage in de I2 is volgens mij veel hoger dan die van de wissels in een Z proef.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-03 17:54

astridh"]
je vind namelijk dat een combinatie die slechte wissels rijdt niet in de Z2 thuis hoort. Is je goed recht om dat te vinden hoor,?.
[/quote]

[quote="astridh"]
Waarom eigenlijk zoveel nadruk op goedgesprongen wissels?.
[/quote]

[quote="astridh schreef:
Je geeft zelf al aan dat een wissel op zich niet zo'n hoogstaande oefening is, .

Volgens mij geef je zelf het antwoord al Astrid. Namelijk dat een goedgesprongen wissel niet een hoogstaande oefening is, en daarom dus goed voorelkaar moet zijn in het Z2!