Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-12 11:03

gummie schreef:
Klopt, maar er wordt gedaan alsof het niet mogelijk is, alsof het alemaal nu eenmaal subjectief is, en alsof we ons ermaar bij neer moeten leggen dat meningen verschillen. E dat is imo onzn.

Daar ben ik het helemaal mee eens, dat is gewoon onzin. Je kunt best streven naar een behoorlijk zorgvuldig oordeel dat helemaal niet zo subjectief is, en dat zou ook moeten gebeuren :j

Lovely: maar het is dus vooral moeilijk omdat de paardenwereld er niet aan wil, niet omdat het praktisch niet mogelijk zou zijn. Bij turnen heb je ook individueel samengestelde oefeningen (per turner dus apart) met combinaties van onderdelen die op moeilijkheidsgraad en uitvoering beoordeeld worden. Als men wil is het prima mogelijk.

Anoniem

Re: OS: Oneerlijk gejureerd?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-12 11:06

Shadow0, dat weet ik wel hoor. Je krijgt dan dat je je kur bij elkaar kunt rekenen en er dus verschillen gaan ontstaan tussen de volgorde van bijvoorbeeld de pirouettes en appuyementen. Je kan bonuspunten krijgen als je bijvoorbeeld van galop naar piaffe wilt zoals gisteren mislukte bij Charlotte of van piaffe naar uitgestrekte draf (wat wel lukte). Maar er zal nooit in de punten verwerkt worden of een ruiter volgens het publiek te hard zit te trekken.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-12 11:10

Dat blijft nog steeds een keuze. Als eenhandig de wissels springen blijkbaar iets oplevert, dan kun je ook best hardhandigheid of juist zachtheid terug laten komen in de punten. Het is maar wat je wilt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-12 11:13

De manier van rijden komt zeker in de punten terug, maar dan wel via wat het paard laat zien.

gummie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-12 11:16

@ Lovely: Dat lijkt me helemaal niet zo lastig.... Turnen bestaat ook uit combinaties. Epke scoorde zo hoog, omdat ie drie vluchtelementen achter elkaar toonde. Laat je twee pirouettes achter elkaar zien ipv 1, dan is dat duidelijk een hogere moeilijkheidsgraad. Laat je in je piaffe een draaiing zien, is dat moeilijker dan piaffe op de rechte lijn. VOor de uitvoering krijg je een apart cijfer. Maak je het jezelf te moeilijk, gaat het mis, dan scoor je laag op uitvoering. Die risico-inschatting moet de ruiter/ amazone zelf maken. Dit kan allemaal gewoon worden vastgelegd, zo kan een ruiter zelf vooraf al de eigen moeilijkheidsgraad berekenen en risico's afwegen, zoals dat ook bij het turnen gebeurt.

Dan de muziek. VB: alle overgangen/ oefeningen precies op de muziek = hogere score dan overgangen voor of na de muziekovergang. Staat volledig los van muzieksmaak, die doet er niet toe.

Dat soort dingen zijn gewoon objectief bepaalbaar. En datzelfde moet ook mogelijk zijn als het gaat om uitvoering. Als Anky en 4,5 krijgt voor niet stilstaan, dan is dat volgens het boekje, want halthouden niet getoond, dus geen voldoende mogeljk. Rijdt een ander dan een overgang van galop naar piaffe die volledig de mist in gaat, dan MOET dat imo ook een onvoldoende zijn. Ook als het geen verplicht onderdeel is. Risico van de amazone.
Mond open = volgens het boekje een kleine fout, punt aftrek. Takt en regelmaat daarentegen staat op nummer 1 in scala van africhting. Rijdt je een piaffe of passage waarbij het ene been verder naar voren gaat dan het andere been, of het ene been de grond aantikt en het andere been niet, etc. dan is dat een grotere fout (immers fout in takt). Moet dus imo zwaarder afgestraft worden als je de lijn van de basisbeginselen volgt.

Inwerking van de ruiter staat ook in het boekje beschreven, telt onderaan pas mee. Niet in de onderdelen, daar kijk je naar de uitvoering van de oefening. Al zit je achterstevoren. Als men dat anders wil zien, ook prima. Dan moeten de regels worden aangepast. Maar als het maar vastligt!

Zo kunnen we eindeloos doorgan, maar gezien de cijfers worden de regels zoals die nu zijn niet altijd even consequent uitgevoerd.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-12 11:19

Lovely: Persoonlijk vind ik dat er best ook aandacht aan de ruiter gegeven mag worden: waarom zou je wel het paard beoordelen maar niet de ruiter? Aangezien die ook de medaille in ontvangst neemt. Maar nogmaals: dat is een keuze, geen onmogelijkheid. Het is maar wat men met de paardensport wil.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-12 11:33

Gummie, je kan dan alleen de bonus intrekken als een extra moeilijk onderdeel mislukt, maar dan moeten de juryleden wel van tevoren op de hoogte zijn van de inhoud van de kur. Taktfouten zijn nog nooit afgestraft in piaffe en passage. Ik zeg ook nergens dat het onmogelijk is, ik zeg alleen dat ik me afvraag of iemand hier in de nabije toekomst een beslissing over durft te gaan nemen.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-12 11:37

Lovely schreef:
Ik zeg ook nergens dat het onmogelijk is, ik zeg alleen dat ik me afvraag of iemand hier in de nabije toekomst een beslissing over durft te gaan nemen.

Ik heb wel een vermoeden :)

Maar dan moet er dus niet gezegd worden 'jurysport, dat is nou eenmaal subjectief' maar 'jurysport, men wil dit niet objectiever maken'.

gummie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-12 12:37

Lovely schreef:
Gummie, je kan dan alleen de bonus intrekken als een extra moeilijk onderdeel mislukt, maar dan moeten de juryleden wel van tevoren op de hoogte zijn van de inhoud van de kur. Taktfouten zijn nog nooit afgestraft in piaffe en passage. Ik zeg ook nergens dat het onmogelijk is, ik zeg alleen dat ik me afvraag of iemand hier in de nabije toekomst een beslissing over durft te gaan nemen.

Precies mijn punt.... :)

lies_sparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-12 20:52

Dat ik blij ben dat ik geen ruiter ben die het paard zijn mond op trekt,
en verder, ieder zijn eigen hobby -.-

immanuela29

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-12 11:26

ik vond het wel vreemd dat Anky van Grunsven 6e was, maar het kan niet oneerlijk gejureerd zijn.
er zitten allemaal verschillende jury's in de hokjes. en ook een Nederlander. er zit maar 1 iemand in van Groot Britanie. dus ik denk van niet.

PaulaC98

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-12 11:46

Ayasha schreef:
Dat het een keer klaar moet zijn met dat gezeik over jury's die "de pik" hebben op Nederland.

Helemaal mee eens, als je dit zo verschrikkelijk vind, moet ej maar gaan springen, dressuur is en blijft een sport emt een jury, dus emt eigen meningen.

Hermelientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-12 21:25

Lovely schreef:
Shadow0, dat weet ik wel hoor. Je krijgt dan dat je je kur bij elkaar kunt rekenen en er dus verschillen gaan ontstaan tussen de volgorde van bijvoorbeeld de pirouettes en appuyementen. Je kan bonuspunten krijgen als je bijvoorbeeld van galop naar piaffe wilt zoals gisteren mislukte bij Charlotte of van piaffe naar uitgestrekte draf (wat wel lukte). Maar er zal nooit in de punten verwerkt worden of een ruiter volgens het publiek te hard zit te trekken.

Nou niet volgens wat het publiek vindt natuurlijk, maar er zijn wel degelijk afspraken gemaakt de laatste tijd die er in het kort op neer komen dat harmonie beloond moet worden om goed rijden aan te moedigen en dat een opengesperde mond (door een slecht contact/overmatig stanggebruik) daar waar het wordt geconstateerd tot 1 of 2 punten aftrek per onderdeel moet leiden. Er is juist heel veel werk verzet de laatste jaren en in tegenstelling tot wat Sjef beweert is er al een handboek met richtlijnen over het jureren, te bestellen bij de FEI.

Verder is het gewoon soms ook pech op welk onderdeel je een fout maakt in een proef. Bijvoorbeeld die fout die Charlotte maakte telde inderdaad niet zo erg door. Vergelijk het maar met een proefwerk dat drie keer telt of een schriftelijke overhoring die maar 1 keer meetelt. Precies dezelfde fout in een proefwerk wordt veel zwaarder bestraft. In de dressuur zijn er onderdelen die dubbel tellen of juist samen worden beoordeeld met meerdere andere onderdelen. Charlotte had deze zelfde kür hiervoor pas één keer gereden, toen had ze ook een foutje in dezelfde overgang en nog een andere hapering. Desondanks kreeg ze van het Nederlandse jurylid dat daar was 97% artistiek en 91% technisch. (Alleen was Sjef toen niet ter plaatse om zijn ongenoegen uit te spreken ;) )

En ik vind ook dat dat ene jurylid erg afweek bij Anky en dat horen ze zeker naderhand te bespreken waar dat in zit. Al maakt het echt niet zoveel uit, schrap die score en Anky heeft misschien een half procent meer of zo. Maar evenzo hadden zes juryleden Adelinde als tweede en dan is het ook raar dat er door veel mensen wordt gezegd dat die dan alle zes ongelijk hebben.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-12 22:33

hermelientje, het is niet helemaal duidelijk waarom je mijn post quote?

Hermelientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-12 06:29

Lovely schreef:
hermelientje, het is niet helemaal duidelijk waarom je mijn post quote?

Nee dat snap ik nu ook niet. Vanwege de zin over het publiek daar haakte ik even op in, maar het is verder inderdaad volkomen onlogisch gecombineerd met jou bericht. Ik had kennelijk heel andere berichten in gedachten. Sorry.

gummie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-12 08:18

PaulaPom schreef:
Ayasha schreef:
Dat het een keer klaar moet zijn met dat gezeik over jury's die "de pik" hebben op Nederland.

Helemaal mee eens, als je dit zo verschrikkelijk vind, moet ej maar gaan springen, dressuur is en blijft een sport emt een jury, dus emt eigen meningen.

Dat is onzin. Je stelt hier een juryoordeel gelijk aan een mening, en dat is nu net NIET waar de dressuur over hoort te gaan. Als het daar in de praktijk wel op neerkomt, dan hoeft helemaal niemand daar zich bij neer te leggen. Dan is er des te meer reden er tegenin te gaan.

Jurysport is geen meningsport. Dat is het bij geen enkele tak van sport, dus geen enkele reden dat het bij dressuur wel zo zou moeten zijn.

xfairytale_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-12 15:02

Ik vind het ook apart.
Jury's horen eerlijk te zijn maar zijn dat lang niet.
Zodra ze je kennen in je normale leventje en ze je niet mogen zullen ze dit in een wedstrijd meenemen.
Erg zwak maar weinig aan te doen.

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-12 15:04

Das nog al een uitspraak zeg...
Ik krijg regelmatig combinaties in de ring waar ik niets mee heb, maar dat wil niet zeggen dat ik ze dan maar lage punten zal geven. Daarbij hebben we het wel over internationale ruiters, amazones en juryleden hier, die zitten echt niet wekelijks bij elkaar aan de theetafel.

NWDynamite

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-12 04:09

Ik weet DE oplossing! Voortaan moeten bij de olympische spelen alle dressuurruiters en hun paarden vermomd de ring in. Ze mogen NIET herkenbaar zijn, voor wie dan ook! Toegestane hulpmiddelen hiervoor zijn:

Pruiken, spuitverf, schmink, maskers, algemene paardverhogende middelen (denk aan o.a. hoefschoenen met hakken, zoals vrouwen zichzelf ook langer laten lijken), aangepaste wedstrijdkledij (denk aan een cape of burka, voor ruiter en paard).

Afbeelding

Afbeelding
Nou Sjef, goed idee *\%/* ??

Jongens, dressuur is een jurysport, that's the beauty of it. :j

bronnen van plaatjes: http://www.schravenlant.nl/workshopsdichters.html
http://dutch.faithfreedom.org/forum/vie ... 31&t=18358

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-12 09:02

Maarre, met die Burka, kun je niet mooi de gangen van het paard zien :')

gummie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-12 11:11

Marjoow schreef:
Maarre, met die Burka, kun je niet mooi de gangen van het paard zien :')

"Discriminatie" :P :+ :D

CharleyT

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-12 20:08

xfairytale_ schreef:
Ik vind het ook apart.
Jury's horen eerlijk te zijn maar zijn dat lang niet.
Zodra ze je kennen in je normale leventje en ze je niet mogen zullen ze dit in een wedstrijd meenemen.
Erg zwak maar weinig aan te doen.

Nou, bedankt maar weer voor het vertrouwen in de jury. Wat een botte uitspraak, en bovendien gewoon niet waar. Tuurlijk zijn er uitzonderingen, maar het overgrote deel jureert naar eer en geweten kan ik je zeggen.
Er klinkt trouwens enige frustratie door in je uitspraak, een slechte ervaring gehad misschien?

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-12 20:16

Als men lage punten krijgt ligt aan alles en iedereen maar nooit aan de rijkunsten van de ruiter.
Als de jury het niet gedaan heeft dan de ouders en grootouders van het paard.

monacoDJS

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-12 21:15

ik vind dat dressuur maar een Jury-sport.
het is of de jury jou en je pony/paard leuk vindt, anders heeft het eigelijk al geen zin meer, dan geven ze je lagen cijvers en alles :(

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-12 21:18

Vind je het heel erg dat ik me onderuit gehaald word door je opmerking? Ja, dressuur is een jury-sport, maar dat wil niet zeggen dat een jury alleen maar punten geeft aan leuke combinaties. Een jury kijkt naar de wijze van gaan van het paard. Een oerlelijk paard kan misschien wel beter bewegen dan dat super de luxe paard, en daarmee ook hoger scoren.