Remember schreef:KNHS is daarin geloof ik heel zwart/wit, je kunt voor veel handicaps dispensatie krijgen maar in dit geval zeggen ze 'je kunt het oplossen door uit het hoofd te leren'. En daarmee sluiten ze het risico van misbruik van de oortjes ook helemaal uit. Aan de ene kant snap ik het (subtop moet ook veel uit het hoofd en starten ook meerdere paarden/klasses), uit het hoofd leren is misschien niet even makkelijk voor iedereen maar echt wel haalbaar. Aan de andere kant is het natuurlijk wel zuur dat het hulpmiddel voor deze handicap nou net niet goedgekeurd wordt.
Wat mij betreft voeren ze voor de B t/m de Z2 ook in dat je de eerste proef uit je hoofd moet rijden. Prima training, meer concentratie en minder gebler en gekrijs rond de ringen.
Bij de top zullen er ook vast ruiters zijn die het lastig vinden om uit het hoofd te leren, maar ze doen het wel. Vaak een proef of 3-4 tijdens een meerdaags concours. En in de basis piept men over 2 proeven.
En nee, bij de top zitten niet alleen mensen die alles makkelijk kunnen leren hoor, voordat dit erbij gesleept wordt.