Paarden met wintervacht zijn lelijk!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

shay

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-11 21:06

valine schreef:
Ik heb vorige week mijn paard weer geschoren.... Hij begon een beetje op een schaap te lijken met al dat haar.
Voor mij dus geen wintervacht, lekker in de dekens staan dus :D

En die van mij :) (nog bedankt he) :D

Maar ook hier lekker onder een dekentje.. blijft hij nog een beetje wit ook ipv elke dag zwart / piesgeel

superlise

Re: Paarden met wintervacht zijn lelijk!

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-11 21:10

Of alles eraf of alles erop laten, ik vind die modelletjes zó super lelijk. Nee bij mij gaan ze gewoon kaal als ze echt te dik haar krijgen dat ik er last van krijg met rijden (zoals dit jaar), heb ik er geen last van en kan ik het redelijk kort houden dmv dekens dan wordt er niet geschoren.

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-11 21:12

superlise schreef:
Of alles eraf of alles erop laten, ik vind die modelletjes zó super lelijk. Nee bij mij gaan ze gewoon kaal als ze echt te dik haar krijgen dat ik er last van krijg met rijden (zoals dit jaar), heb ik er geen last van en kan ik het redelijk kort houden dmv dekens dan wordt er niet geschoren.

Waar gaat het om, functionaliteit of uiterlijk?

Esther43

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-11 21:14

Ik vind het niet mooi bij warmbloedjes, maar een fjordje, shetlander, halflinger vind ik het geweldig staan, al helemaal als de omgeving mooi wit gesneeuwt is en de ijsklontjes aan hun neus haartjes hangen terwijl er zachte sneeuw vlokjes uit de lucht komen... <3

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-11 21:16

Die van mij gaat denk ik ook kaal.. t wordt nu al een shetlander.. zolang ze nog redelijk snel droog wordt na het rijden gaat het wel. Maar als dat niet meer wil dan ga ik kijken hoe ze er onder dr mooie vachtje uitziet ;)

Jetta

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-11 21:16

Ik zit er toch echt over te denken om mijn paard definitief te laten ontharen! :P

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-11 21:17

Als ik moet scheren word het functioneel, maar tot nu toe heeft die van mij nog niet echt begrepen dat het tijd is om vacht aan te maken. En tot nu toe ook nog dekenloos 24/7/365 buiten.

simongek

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-11 21:21

Mijne wordt helemaal geschoren behalve het hoofd. Ik zie geen enkele reden om een ander model te scheren omdat hij volledig in de dekens gaat en op stal staat.
(niet 24 uur) ;)

Mocht mijn paard 24-7 buiten staan zou ik hem niet scheren.

Behalve dat mijn paard totaal geen looplust heeft met zijn dikke vacht en ook veel te lang nat blijft vindt ik het ook geen gezicht maar dat is
ieder voor zich.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-11 21:51

Zo, ben je even middagje crossen met je haarbal, moet je 4 blz bijlezen.

Helaas... de 24/7 op de wei is over vanaf vanavond, ze zijn binnen gezet (fjord staat in uitloop stal).
Bij deze hier dus poging haren in bedwang te houden bij mijn zwarte met een deken gestart
(hij zit al best lang in het haar ondertussen)
Hoop hem niet te hoeven scheren, als hij moet gaat hij functioneel.

loveidefix schreef:
Ik vind het niet mooi bij warmbloedjes, maar een fjordje, shetlander, halflinger vind ik het geweldig staan, al helemaal als de omgeving mooi wit gesneeuwt is en de ijsklontjes aan hun neus haartjes hangen terwijl er zachte sneeuw vlokjes uit de lucht komen... <3

Zoiets?? :+
Ingesneeuwede Haflinger....
https://lh5.googleusercontent.com/-YaYH ... 520071.JPG

Ondergesneeuwde fjord....met niet geschoren bruine hond met ingesneeuwde koetjes deken :+
https://lh6.googleusercontent.com/-exlZ ... 520069.JPG

Bekende foto op bokt, maar voor de goede orde nog maar eens...
Paarden in wintervacht zijn lelijk! Behalve met camouflage van sneeuw, dat is het een ijskoningin!
Afbeelding

jamiroquai

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-11 21:55

Heerlijk zo'n pluizebol: warm, zacht, romantisch.
We balen van het nazweet.

LauraSaskia

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-11 21:57

Neeee, dan zijn ze juist van die bollies <3
Maar met sportpaarden is het natuurlijk niet zo praktisch ivm zweten.

Diaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-11 22:05

Heerlijk die wollige teddybeertjes! Tinkers zijn dan op hun mooist! *smelt*

HCRanch

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-11 22:06

Neeeee in de winter zijn mijn paarden juist op zijn mooiste :-)

Onze prachtige Curly horses hebben dan de mooiste krullen en die wil ik er natuurlijk niet afscheren.
Nu zijn wij geen fanatieke topsporters zoals sommige Curly eigenaren en ja die moeten wel geschoren worden anders raken ze echt oververhit.

http://www.mijnalbum.nl/Foto-CZMMF8YD.jpg

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-11 22:06

Elke vachtlengte heeft wel wat.. al vind ik een paard wat kort in het haar zit wel mooier om te zien
Hier blijven ze allemaal lekker fluffy :D
Reden: omdat ik het fijn vind dat ze elkaar lekker kunnen krabbelen (ze staan met zijn 2en in een loopstal)
en ik geen gedoe heb met dekens dus ook geen debatten welke deken ik op kan doen :+
én de belangrijkste reden...ik heb vorig jaar een paard verloren door een deken-incident |(
Op de kliniek hoorde ik dat het helaas vaak voorkomt dat paarden verongelukken doordat de deken half afwaaid oid en er dan in verstrikken..

Heel handig is het niet als je je paard flink in training heb
Maar in de winter doe ik dan wel een stapje terug qua training
Laatst bijgewerkt door unamie op 09-10-11 22:25, in het totaal 1 keer bewerkt

loversyl

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-11 22:11

Ik rij mijne nog te weinig om hem te gaan scheren, hij is pas 4 en we bouwen alles op, rijden nu 2x per week een kwartiertje, vind het zonde om hem daarvoor te gaan scheren

ashley1

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-11 22:20

Maar wat ik niet snap is dat de paarden helemaal kaal gaan incl. hoofd en buik en vervolgens krijgen ze een (hals)deken op en hebben ze gewoon een bloot hoofd -en nog kouder- een blote buik, brrr....
En als ze dan in de paddock gaan liggen moeten ze op die blote buik gaan liggen, nogmaals brrr....
Ik snap niet dat mensen het hoofd en de buik niet gewoon behaard laten?

Als je er goed overnadenkt is het toch helemaal niet logisch om ze helemaal kaal te scheren?
Je haalt hun jas weg maar geeft er op sommige plekken helemaal niks voor terug.

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-11 22:23

ik vind het vaak wel noodzaak.
leuk en aardig zo'n dikke vacht,maar in de winter in die binnenbakken een proef rijden? dat vind ik ook niet echt eerlijk voor de meeste paarden.

zelf heb ik mijn merrie 2 weken geleden al volledig geschoren, ook met oog op een belangrijk concours die ik vorige week had.
ik scheer volledig zonder patroon, puur om het plaatje. de haren moeten er trouwens wel af, anders trekt ze het absoluut niet door de warmte van haar vacht om de 2 proeven te lopen.
functioneel scheren vind ik echt lelijk, patronen kunnen nuttig zijn, maar het oog wil ook wat.
je zult toch een deken op moeten doen, dan maar volledig dus :j ( wel vaak een figuur op de billen erin, meestal het Apple logo)

hier mijn merrie vorige week met die 25 graden. ze zat 3 dagen ervoor al volledig in haar wintervacht, dus scheermachine erover gehaald.
mooi plaatje, en merrie blij

Afbeelding
Laatst bijgewerkt door Lowara op 09-10-11 22:32, in het totaal 1 keer bewerkt

doei

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-11 22:26

Fluffy vind ik wel heel schattig bij de paarden uit de opfok en recreatiepaarden.

Maar wintervacht vind ik geen gezicht in de sport of dagelijkse arbeid :o
En vooral niet die ongekamde wintervachten die alle kanten opstaan :x Al kunnen veel van die paarden niet worden gepoetst ivm aantasting huidvetten.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-11 22:29

unamie schreef:
Elke vachtlengte heeft wel wat.. al vind ik een paard wat kort in het haar zit wel mooier om te zien
Hier blijven ze allemaal lekker fluffy :D
Reden: omdat ik het fijn vind dat ze elkaar lekker kunnen krabbelen (ze staan met zijn 2en in een loopstal)
en ik geen gedoe heb met dekens dus ook geen debatten welke deken ik op kan doen :+
én de belangrijkste reden...ik heb vorig jaar een paard verloren door een deken-incident |(
Op de kliniek hoorde ik dat het helaas vaak voorkomt dat paarden verongelukken doordat de deken half afwaaid oid en er dan in verstrikken..

Heel handig is het niet als je je paard flink in training heb
Maar in de winter doe ik dan wel een stapje terug qua training

Dat argument was ik nog vergeten, maar gebeurt inderdaad regelmatig.
In beste geval sneuveld je deken, in slechtste geval...... Nou ja, dat heb jij dus meegemaakt.. Wat erg....

Kitty84

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-11 22:32

Ik heb mijn haf helemaal ingepakt gehad, lycra hood/ borstbeschermer, hood en 300 grams deken. Ik was het na vorige winter spuugzat. Dat geleur en gedoe. Daarbij kan die van mij nu alle dagen lekker naar buiten en wordt ze recreatief gebruikt. Dan vind ik haar eigen jasje het meest functioneel.

Over ongelukken...ik heb een paard door een deken een koprol in galop zien maken. Die was even jolig en een buikband raakte los... Paard heeft daar nog lang in zijn carriere last van gehad

Kady1

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-11 23:02

Mijn paarden staan zowel zomer als winter buiten, ik heb ze in twee groepen en de ene groep blijft ook s nachts buiten, kunnen wel onder flinke beschutting van bomen schuilen. De ander groep staat s nachts binnen en overdag met loopstal. Al mijn paarden krijgen dekens op, de ene wat minder dik dan de ander. Bvb, mijn Prinsje van 22 jaar oud, staat nu onder een regendeken, mag best een vachtje krijgen want hij werkt toch niet meer, maar... als het regent en regent en regent dan gaat die L*L niet binnen staan... nee maar wel staan te bibberen en rillen, en daarna hoesten.... jaja... dus regen deken.

Mijn andere paard wat mee op wedstrijd gaat mag best wat wintervacht krijgen, maar niet te veel, dat de haren wel nog glad liggen zeg maar, die krijgt lekker dekens op, zo dik mogelijk in het koudste gedeelte van de winter, met hals. Maar scheren ben ik niet van plan, want ik vind dat als ze zoveel buiten staan ze gewoon hun haren nodig hebben als isolatie. Jammer dan dat het voor het plaatje miss iets minder mooi is op wds. Maar mijn paard voelt zich wel happy en heeft het niet koud.

KylaLover

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-11 23:31

Ik scheer niet. Train wel vol door in de winter. Hij staat nu al 2 weken 's nachts met een zomerdekentje om. Overdag zonder iets. De afgelopen 5 dagen ook overdag onder zn zomerdekje. Vanaf gisteren staat hij overdag onder een zomerdek en 's nachts onder 100grams deken. Zodra het overdag rond de 10 graden is krijgt hij ook dan zn 100grams op. Zodra het gaar vriezen 'snachts krijgt hij zn 250grams op. En zodra het overdag ook rond het vriespunt is krijgt hij zn 400grams op. Z
Zo heb ik het de afgelopen winter ook gedaan, ging prima. Na het rijden een half uurtje zweetdekentje op en dan is hij kurkdrook en kan zn gewone dek op.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-11 08:19

Ik vind modelletjes ook super lelijk. Maar heb dat toch 2 jaar achter elkaar geschoren. Omdat het gewoon functioneel is.
Ook mee gestart en nooit minpunten op gekregen.

Lelijk of niet lelijk is in mijn ogen niet van belang. Paardenwelzijn wel. En als scheren daarvoor noodzakelijk is (paarden die het erg warm hebben, die er duidelijk last van hebben), dan is dat zo. Welk model dat dat is, zou niet uit moeten maken.

Ik heb hem dit jaar overigens helemaal geschoren. Niet voor het mooie, maar meer voor de functionaliteit en gezeur met dekens (wanneer, welke, enz).
Hij stond zwetend op de wei en had er echt last van. Dus voor hem is het eerlijker.
Hij staat nu met een fleecegevoerde regendeken en dat is warm zat.

Wat betreft starten en trainen met of zonder vacht: kijk naar je paard. Het ene paard ontwikkeld nou eenmaal meer vacht dan een ander. En meer betekent niet per definitie langer en fluffy.

Mijn haflinger krijgt niet eens super lang haar, maar wel heel dicht op elkaar. Als hij natregende werd hij niet eens meer droog, zoveel haar had hij. Met als gevolg regenschurft omdat het lekker begon te broeien. Dus ook daarom de keuze hem helemaal te scheren en met een deken op te gooien.

marjolein_el

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-11 08:29

Ja als ze niet gewerkt heeft is mijn pony hartstikke schattig, zo'n beertje. Maar na het rijden is het niets meer dan een zijknatte pony, druipend van het zweet. En als dat opdroogt is het een en al kleffe klitten. Dus voor mij is niet scheren niet echt een optie als ik wedstrijden wil rijden. Ik scheer gewoon helemaal, behalve de benen en het hoofd. En tja, waarom niet een model? Nouja dat vind ik lelijk voor een paard die mee op wedstrijd moet. :=

annebe

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-11 08:32

Ben ik het helemaal met je eens! Toen mijn haf in maart dit jaar geschoren werd, kwam er een knap paard onder vandaan.
Hoe al wel in onze shets wel erg aandoenlijk vind, maar dat zijn dan ook echte ontplofte wolbalen.

http://www.mijnalbum.nl/Foto-EGRRZX6Q.jpg