6 Verzorging ivm met ijzers??

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Nienke96

Re: 6 Verzorging ivm met ijzers??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-11 12:17

Jeetje mensen, ik bedoel het niet irritant, maar ga even het topic doorlezen!!
IK HEB MAIL GEHAD VAN DE SCHRIJFSTER VAN DIE JURY, EN JAA DE JURY HEEFT MENSEN ZONDER IJZERS EEN 6 GEGEVEN, EN DE ANDERE EEN 7!!
DAT HEEFT DE JURY LATER OOK GEZEGT, MAAR TOEN WAS IK AL LANG WEG...

Dus daar geen gedoe om, er is gewoon afgetrokken.
En mijn vraag was; mag dat en kan ik het vaker verwachten??

Dus ga niet zeggen dat ik anders ook een 6 had gehad!! Want ik had anders een 7 gehad.. niet dat die punt mij zoveel uitmaakt, maar gewoon voor de volgende keer!

Nienke96

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-11 12:22

mylittlejoy schreef:
Dressuurgek schreef:
Een 6 voor de verzorging heeft echt helemaal niets te maken met het rijden zonder ijzers :n Dat was gewoon een algemene opmerking van de jury en de schrijfster heeft die opmerking toevallig bij het punt van de verzorging geplaatst. Een 6 is een ruim voldoende dus niets mis met het cijfer, je hoeft je niet beledigt te voelen omdat het geen 7 of 8 is. Vanaf de M krijg je helemaal geen cijfer meer voor de verzorging dus ben je aan t wassen/vlechten/boenen terwijl er niet eens een cijfer tegenover staat.

Mee eens. Bovendien, als je winstpunt moet afhangen van die ene extra punt voor verzorging, dan heb je in mijn optiek een groter probleem dan wel/geen ijzers. En als je verder alles wel voor elkaar hebt, zit je ruim in de 190, dus maakt die ene punt voor verzorging ook weinig uit. ;)

Edit: over of de jury het wel of niet vanwege de ijzers heeft gepunt, kan ik niets over zeggen. Ik was er niet bij.

Ja die punt boeit me ook echt niet hoor, maar ik vraag in de OP enkel of ik dit vaker kan verwachten!!
En als je had gelezen had je al vaak in het topic gezien dat er wel degelijk op is afgetrokken ;)

Als het me om die punt ging kan ik ook wel een topic openen;
Waarom geen 8 maar een 7 op verzorging?? :Y)

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-11 12:25

Nee Nienke, ik denk niet dat je dit vaker hoeft te verwachten, tenzij je dezelfde jury weer een keer treft.

Dressuurgek

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-11 12:28

Het antwoord op je vraag of je dit dan vaker kan verwachten; Nee, hoogstwaarschijnlijk niet, dit was dan een vage jury. Jammer dat je de uitleg bent misgelopen maar ik zou er niet te lang bij stil blijven staan. Naast je neer leggen en op naar de volgende wedstrijd.

mylittlejoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-11 12:34

Nienke96 schreef:
mylittlejoy schreef:
Mee eens. Bovendien, als je winstpunt moet afhangen van die ene extra punt voor verzorging, dan heb je in mijn optiek een groter probleem dan wel/geen ijzers. En als je verder alles wel voor elkaar hebt, zit je ruim in de 190, dus maakt die ene punt voor verzorging ook weinig uit. ;)

Edit: over of de jury het wel of niet vanwege de ijzers heeft gepunt, kan ik niets over zeggen. Ik was er niet bij.

Ja die punt boeit me ook echt niet hoor, maar ik vraag in de OP enkel of ik dit vaker kan verwachten!!
En als je had gelezen had je al vaak in het topic gezien dat er wel degelijk op is afgetrokken ;)

Als het me om die punt ging kan ik ook wel een topic openen;
Waarom geen 8 maar een 7 op verzorging?? :Y)

Over moeten lezen gesproken. Ik blijf erbij dat aangezien je het alleen via via (ook al is het een schrijfster) hebt gehoord en je niet de protocollen van de rest hebt gezien, dit alleen gissen is. Je hebt niet zelf de jury direct kunnen vragen of je een zes hebt vanwege de ijzers, dus kan je het niet met zekerheid zeggen dat dat het is.

Of je dit vaker kan verwachten? Denk het niet. Het is de eerste keer dat ik erover hoor dat een jury iets zegt over wel of geen ijzers.

Nienke96

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-11 12:42

Moet ik dan alles openbaar zetten?
In dit topic staat ook een antwoord dat MEERDERE mensen dit raar vonden..
Daarover ook PB gehad van iemand, maar die mag ik dus niet openbaar zetten blijkbaar..

Nienke96

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-11 12:43

edit;
had antwoord opdie quote was meer op het bericht waarop jij quote bedoelt,
jij ging daar alleen in mee, maar ik doelde meer op het bericht dat jij quote ;)

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-11 00:00

:) Als jij je ijzerloos prima kan redden op een wedstrijd zul je bij deze specifieke jury dat lage verzorgingscijfer moeten incalculeren. Dus de rest van de onderdelen de sterren van de hemel rijden en op dit laatste punt tot de conclusie komen dat je daarover van mening verschilt.

Ik heb de laatste tijd ook verschillende juryleden horen verkondigen dat bij het wijken een paard moet kijken in de richting waar hij naartoe gaat. Dan denk ik ook "jij bent gek" en laat het voor wat het is.

Als je van dit soort geneuzel af wilt zijn kan je altijd nog gewoon gaan springen. Al raad ik dan ijzers met proppen wel aan. :D

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-11 07:50

Vreemd hoor. Daar hoort een jury zich niet mee te bemoeien. Of een paard nou wel of niet ijzers heeft hoort niet bij de verzorging.

Ik zie wel vaker paarden zonder ijzers in de ring, en ik zie ze dan ook vaak wegglijden, met name achter. Ok, dat komt je punt op dat onderdeel niet ten goede. Maar dat ga ik niet in mijn eindpunt meenemen.

Nienke96

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-11 09:20

Anne_GTI schreef:
:) Als jij je ijzerloos prima kan redden op een wedstrijd zul je bij deze specifieke jury dat lage verzorgingscijfer moeten incalculeren. Dus de rest van de onderdelen de sterren van de hemel rijden en op dit laatste punt tot de conclusie komen dat je daarover van mening verschilt.

Ik heb de laatste tijd ook verschillende juryleden horen verkondigen dat bij het wijken een paard moet kijken in de richting waar hij naartoe gaat. Dan denk ik ook "jij bent gek" en laat het voor wat het is.

Als je van dit soort geneuzel af wilt zijn kan je altijd nog gewoon gaan springen. Al raad ik dan ijzers met proppen wel aan. :D

Haha wat willen ze zien dan? een appuyement :+
Ja we gaan ook springen, indoor beginnen, en dan volgend outdoor seizoen op ijzers :)

Roxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-11 12:24

Anne_GTI schreef:
:)

Klopt ook, hij moet zeker kijken waar hij heen gaat, anders ziet hij niet waar hij loopt! :P Hij moet alleen niet gesteld zijn in de richting waar hij heen gaat, maar dat is wat anders. :D Ach ja, je houdt overal toch altijd mensen die er vreemde meningen op na houden of verkeerde dingen verkondigen. Dat is met juryleden niet anders. Zou natuurlijk niet zo moeten zijn, maar het gebeurt wel.

KasparovX

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-11 12:42

Ik zou het even melden bij de KNHS en een kopie van je coupon meesturen want dit is niet juist.
Ze zullen jou waarschijnlijk niet luid en duidelijk gelijk geven, maar misschien dat ze toch die jury erop aanspreken of het meenemen in een bijscholing (zeker als het vaker voorkomt) waardoor je wel iets voor de sport gedaan hebt.

Whinnylando

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-11 12:49

KasparovX schreef:
Ik zou het even melden bij de KNHS en een kopie van je coupon meesturen want dit is niet juist.
Ze zullen jou waarschijnlijk niet luid en duidelijk gelijk geven, maar misschien dat ze toch die jury erop aanspreken of het meenemen in een bijscholing (zeker als het vaker voorkomt) waardoor je wel iets voor de sport gedaan hebt.

Juist, dat zou ik ook doen. Het klopt niet dat een jury standaard een laag cijfer geeft als een paard niet op ijzers loopt.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-11 12:59

ach, de jury die me ooit een 4 voor de travers gaf omdat die op vier sporen werd uitgevoerd heb ik ook maar stil voor gek verklaard. Net zo goed als er malloten onder ruiters zijn, heb je die ook onder juryleden.
TS, het hoort dus niet, verzorging heeft niets met ijzers te maken, maar dat antworod had je al. Idd een volgende keer (die hopelijk niet voorkomt) de jury erop aanspreken en wijzen op de regel daarover in het boekje/reglement, en voor nu gewoon vergeten.
Wb starten zonder ijzers, dat is volledig paard- en disciplineafhankelijk en kun je zelf het beste beoordelen.

Nienke96

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-11 16:25

Lielle schreef:
ach, de jury die me ooit een 4 voor de travers gaf omdat die op vier sporen werd uitgevoerd heb ik ook maar stil voor gek verklaard. Net zo goed als er malloten onder ruiters zijn, heb je die ook onder juryleden.
TS, het hoort dus niet, verzorging heeft niets met ijzers te maken, maar dat antworod had je al. Idd een volgende keer (die hopelijk niet voorkomt) de jury erop aanspreken en wijzen op de regel daarover in het boekje/reglement, en voor nu gewoon vergeten.
Wb starten zonder ijzers, dat is volledig paard- en disciplineafhankelijk en kun je zelf het beste beoordelen.

Haha krijg je daarvoor een 4? :+ Das wel beetje zielig voor die jury dat de dressuur zo ver is weggezakt :P

Bedankt voor jullie reacties! Ik heb idd mijn antwoord ;)

KasparovX

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-11 17:17

Soms vind ik het zinnetje commentaar ook wat onduidelijk. Geldt niet voor de ijzers hoor maar bij de travers zou bijvoorbeeld kunnen staan "op 4 sporen".
Dan kun je (als je het niet weet) dit opvatten als
- MOET op 4 sporen en was niet op 4 sporen
of
- op 4 sporen gereden en dat is fout

Gaat me nu niet speciaal om die travers maar zulke zinnetjes zie ik vaker op coupons.
Bij het "paard kijkt in richting waar het heen gaat" kun je ook beide kanten op. Kan zelfs nog op de ruiter slaan als er staat "kijken in richting waar paard heen gaat" o.i.d.. :D

Nienke96

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-11 17:40

Haha alsof de ruiter de hele andere kant op kijkt :+
Maar ik snap je punt
We gaan lekker off-topic zo :P

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-11 22:19

KasparovX schreef:
Soms vind ik het zinnetje commentaar ook wat onduidelijk. Geldt niet voor de ijzers hoor maar bij de travers zou bijvoorbeeld kunnen staan "op 4 sporen".
of

Gaat me nu niet speciaal om die travers maar zulke zinnetjes zie ik vaker op coupons.
Bij het "paard kijkt in richting waar het heen gaat" kun je ook beide kanten op. Kan zelfs nog op de ruiter slaan als er staat "kijken in richting waar paard heen gaat" o.i.d.. :D

Dit was mondeling commentaar waarbij de jury letterlijk zei: "paard moet tijdens het wijken kijken in de richting waar ie heen gaat"
Toen ik mijn onnozele gezicht op zette en zei dat ik altijd had geleerd dat ie recht in zijn lijf moet blijven met lichte stelling in de richting waar ie vandaan kwam werd mij haarfijn verteld dat ik dat dan verkeerd geleerd had... Ik heb er het zwijgen toe gedaan en alleen de opmerking geplaatst dat ik het in de boeken nog eens zou nakijken. :+
Sommige discussies ga ik echt niet aan, verspilde energie.

On-topic: ik vind wel dat een jury in de verzorging van het geheel de hoeven mee moet nemen. Paard moet correct bekapt zijn of beslagen en niet al maanden geen smid van dichtbij gezien hebben.

Anne

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-11 10:40

Lielle schreef:

Maar zou dat niet een fout van de schrijfster kunnen zijn? Dat ze vergeten is 'niet' of 'moet' ervoor te zetten?
On topic: ik zou nooit een punt aftrekken bij de verzorging voor het starten zonder ijzers. Mocht een paard inderdaad zoals eerder genoemd steeds wegglijden, komt dat natuurlijk wel terug in de beoordeling van het afzonderlijke onderdeel. Hooguit zal ik als tip onderaan zetten dat hij/zij ivm herhaaldelijk wegglijden eens ijzers + stiften kan overwegen.

Nienke96

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-11 13:18

Anne_GTI schreef:
KasparovX schreef:
of

Dit was mondeling commentaar waarbij de jury letterlijk zei: "paard moet tijdens het wijken kijken in de richting waar ie heen gaat"
Toen ik mijn onnozele gezicht op zette en zei dat ik altijd had geleerd dat ie recht in zijn lijf moet blijven met lichte stelling in de richting waar ie vandaan kwam werd mij haarfijn verteld dat ik dat dan verkeerd geleerd had... Ik heb er het zwijgen toe gedaan en alleen de opmerking geplaatst dat ik het in de boeken nog eens zou nakijken. :+
Sommige discussies ga ik echt niet aan, verspilde energie.

On-topic: ik vind wel dat een jury in de verzorging van het geheel de hoeven mee moet nemen. Paard moet correct bekapt zijn of beslagen en niet al maanden geen smid van dichtbij gezien hebben.

:j Klopt, dat snap ik ook helemaal! Maar ze is zeker correct bekapt, en vind dat ook vanzelfsprekend. Maar het commentaar dat erbij stond waarom die punt was afgetrokken doelde duidelijk op ijzers ;)

Dressuurgek

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-11 15:34

Als ik jou was zou ik het echt naast me neer leggen, op naar de volgende wedstrijd :)

Nienke96

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-11 15:44

Ja dat heb ik ook al gedaan hoor ;) Morgen is de volgende al.. maar ik geef gewoon antwoord op reacties :)

Dressuurgek

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-11 15:45

Heel goed. Succes morgen :)

Vudress

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-11 21:04

Ik vind goed verzorgde hoeven ergens wel bij het punt verzorging passen. Buiten het veiligheidsaspect vind ik een paard met ijzers vaak beter bewegen en beter op zijn voeten staan. En dan bedoel ik schone hoeven, gewassen met een likje vet erover en correct beslagen. Loszittende ijzers kunnen echt niet.

Ongeacht of je het wel of niet ziet. Het hoort in je systeem te zitten om je paard goed te verzorgen en om zo correct mogelijk voor de dag te komen.