een sportpaard hoort niet in de weide???

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

hoort een sport paard op de weide?

1,ja een sportpaard hoort net zoals ieder paarde 24/7 in de weide.
260 (61%)
2een sportpaard mag een paar uurtjes buiten.
157 (37%)
3 klopt een sportpaard hoort niet op een weide thuis.
3 (0%)

Totaal aantal stemmen: 420

Sjors

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-11 20:32

waarom niet?

Waves

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-11 20:39

@Aukelizzy

Je zegt alleen dat niet elk paard buiten kan.. euh,, jawel hoor, tenzij er dus iets mis is. Maar dat leg je verder niet uit. Pas nadat wij reageren zoals iedereen zou doen die wat van paardenhouden weet, kom je met argumenten (1 uitzonderlijk voorbeeld op medische gronden en niet omdat ie sportpaard is, wat wel de stelling van dit topic was) en doe je vervolgens alsof wij heel snel oordelen en niks begrijpen. Zo werkt dat niet...:')

Over dat brood verdienen in de paardensport (dus betaald krijgen om wedstrijden te rijden) daar begon je zelf over toen je ons amateuristisch noemde. Wat het ermee te maken heeft weet ik ook niet maar je kwam er dus zelf mee. Grappig dat je dus professioneel rijdt. :)

raizarobin

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-11 20:40

Die van mij gaan ook allemaal naar buiten. Zomer en winter het land op! En met een goede zomer ook 24/7. Moet wel zeggen dat er 2 apart staan( meer omdat ze de rest aan het terorriseren zijn en de dekens van de andere ook wel heel lekker vinden) Die andere 2 hebben wel gewoon gezeldschap.

Denk ook dat het uiteindelijk beter is voor een paard. Ze worden er sterker van, gezonder voor het hele lijf, en psychisch zijn ze er vaak ook een stuk beter aan toe.

Het wordt pas gevaarlijk als je paard nooit buiten komt en dan ineens los gooit dan krijg je meestal een explosie van energie en als de pezen dat niet gewend zijn dat heb je kans dat ze stuk gaan.

Het is idd een risico om je paard buiten te zetten maar als je paard altijd binnen staat heb je kans op stal ontdeugden, koliek, en alles wat erbij komt als je paard niet voldoende vrije beweging heeft.

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-11 20:42

of je nu een sport paard hebt of een knol,alles hoort in de wei

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-11 20:47

Waves schreef:
@Aukelizzy

Je zegt alleen dat niet elk paard buiten kan.. euh,, jawel hoor, tenzij er dus iets mis is. Maar dat leg je verder niet uit. Pas nadat wij reageren zoals iedereen zou doen die wat van paardenhouden weet, kom je met argumenten (1 uitzonderlijk voorbeeld op medische gronden en niet omdat ie sportpaard is, wat wel de stelling van dit topic was) en doe je vervolgens alsof wij heel snel oordelen en niks begrijpen. Zo werkt dat niet...:')

Over dat brood verdienen in de paardensport (dus betaald krijgen om wedstrijden te rijden) daar begon je zelf over toen je ons amateuristisch noemde. Wat het ermee te maken heeft weet ik ook niet maar je kwam er dus zelf mee. Grappig dat je dus professioneel rijdt. :)

Paard wat ik in mijn voorbeeld noem, laat ik idd oa om medische redenen op stal. Maar als dit paard wel rustig zou doen ( wat ie niet doet ), dan had ik haar nog niet buiten gezet. Omdat dit wel mijn beste paard is en ik heb dit paard nodig en wil dus geen risico nemen. Stel dat het een recreatiepaard geweest was, had ik wss de gok wel genomen om haar buiten te zetten. Dan is het niet erg als ze af en toe is een minder week zou hebben. Maar nu kan ik me dat niet veroorloven. :)
Laatst bijgewerkt door Aukelizzy op 24-06-11 20:58, in het totaal 1 keer bewerkt

raizarobin

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-11 20:51

Aukelizzy schreef:
Waves schreef:
@Aukelizzy

Paard wat ik in mijn voorbeeld noem, laat ik idd oa om medische redenen op stal. Maar als dit paard wel rustig zou doen ( wat ie niet doet ), dan had ik haar nog niet buiten gezet. Omdat dit wel mijn beste paard is en ik heb dit paard nodig en wil dus geen risico nemen. Stel dat het een recreatiepaard geweest was, had ik wss de gok wel genomen om haar buiten te zetten. Dan is het niet erg als ze af en toe is een minder week zou hebben. Maar nu kan ik me dat niet veroorloven. :0

Wat ik niet helemaal snap is dat je paard absoluut niet naar buiten mag vanwegen een blessure. Nooit meer omdat ze met een verkeerde beweging dusdanig geblesseerd kan raken dat het gevolg inslapen is. Maar je wil er wel sport mee rijden. En al die bewegingen zijn niet schadelijk? En je paard is als ik goed begrijp op de wei knetter gek en met rijden zet ze dus nooit een stap verkeerd?

Aukelizzy

Re: een sportpaard hoort niet in de weide???

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-11 20:55

@ Raizorobin. Misschien moet je een klein stukje terug lezen. Paard mag geen bewegingen zoals sliding stops maken omdat er dan op een bepaalde manier een te grote kracht op haar bandjes komen te staan. Deze kracht werkt onder het zadel ( en met zijgangen etc. ) heel anders in, dan wanneer ze als een losgeslagen projectiel over de wei gaan en daarbij vol in hun ho ijzer gaan voor het hek.

Ik denk dat het probleem bij een hoop mensen is ( en ik doel niet op jou hoor Raizorobin ) dat er niet goed gelezen wordt...

_Zsazsa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-11 21:02

Elk paard moet in de wei kunnen van Recreatie tot GP.
wij hebben op stal paarden van 5 ton. En die gaan niet zonder peesbeschermers/springschoenen/strijklappen de wei in. En dan rond de 4 uur. Dan worden ze nog een uurtje gereden en sochtends en na het rijden in de stapmolen. Dus ze bewegen hier genoeg.
De jonge paarden gaan hele dagen en met goed weer ook snachts...

We hebben 1 fokmerrie die wil niet langer als 3 uur buiten staan. Blijft rennen en ijsberen voor het hek, eerst was dat nog niet zo lastig. Maar nu met veulen wel. Veulen heeft nooit rust met zo'n merrie.
Deze merrie wil altijd terug naar stal. Wij snappen er ook niks van :Y)

nicky_rilana

Woonplaats: eerst werden we gebombardeerd en nu gaan we die mensen helpen, raar dorp woon ik

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-11 21:12

aukelizzy: ik snap heel goed dat je je paard niet meer los in de wei zet. ik vindt zelf dat ieder paard in de wei moet, of het aan de hand is of los, wei is wei. als het paard maar de kans krijgt om zijn energie kwijt te kunnen, onder het zadel of aan de longeerlijn.
ik vind dat je ook geen grand prix paard kunt verglijken met een mangepony.

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-11 21:14

nicky_rilana schreef:
aukelizzy: ik snap heel goed dat je je paard niet meer los in de wei zet. ik vindt zelf dat ieder paard in de wei moet, of het aan de hand is of los, wei is wei. als het paard maar de kans krijgt om zijn energie kwijt te kunnen, onder het zadel of aan de longeerlijn.
ik vind dat je ook geen grand prix paard kunt verglijken met een mangepony.

_/-\o_

Vind ik ook. :) Mijn paard mag ook gewoon lekker grazen ( ook los ) alleen gewoon niet op een groter stuk als boxgrootte. Ik probeer er echt het beste van te maken voor haar. Ben blij dat jij het snapt, dacht al bijna dat ik gek was. :+

nicky_rilana

Woonplaats: eerst werden we gebombardeerd en nu gaan we die mensen helpen, raar dorp woon ik

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-11 21:19

nou ik vindt dat er veel mensen niet begrijpen wat er allemaal met een paard kan gebeuren. zelf rijd ik Z1 en L springen met mijn pony, en die staat van 8 tot 6 op de wei, zonder peesbeschermers of zo, maar nu staat ze op stal en komt ze ongeveer 2 uur buiten, maar dan krijgt ze wel bescherming om. maar daat staan 2 GP paarden, de ene komt 2 uur per dag op de wei. maar die andere niet, want die gaat kij hard rennen en is best blesuure gevoelig. maar die wordt volgensmij 2 a 3x per dag gestapt en mag aan de hand grazen, maar mag onder het rijden ook even "spelen", en daar kan hij zijn energie kwijt.

Tjuppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-11 21:23

Ja alle sportpaarden horen ook naar buiten te kunnen. Bij ons weliswaar 's nachts wel binnen, maar dat vind ik prima voor ze.

Sommige mensen roepen ook dat het 'voor hun paard toch echt niet geschikt is om (bv.) langer dan 2 uur buiten te staan'. Dat vind ik toch wel onzin hoor. Bij ons staan in totaal zo'n 40 paarden en er is er niet één bij die niet de hele dag buiten kan staan. Allemaal vinden ze het heerlijk. Je gaat mij niet vertellen dat het toeval is dat er bij alle paarden bij ons op stal niet eentje bij is die het NIET leuk vindt.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-11 21:59

Bij ons staan ook zoveel paarden momenteel, pensionpaarden, lespaarden en sportpaarden en die staan allemaal heel vrolijk op het land en zijn daar dolgelukkig! De sportpaarden laten zich niet eens graag vangen. :+
Behalve als hun maatje al op stal gezet is (ze staan in koppels, de sportpaarden), dan willen ze ook, maar dat heeft niets te maken met de stal. Dat heeft puur en alleen te maken dat ze zich dan ineens alleen voelen op het land en gewoon weer bij hun maatje willen zijn. Ik denk dan 'laat ze toch lekker buiten staan', maar ja..... :+

xApple

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-11 22:01

xApple schreef:
Maar dat gaat echt niet voor alle paarden op :n
Zeker niet voor de 'echte' sportpaarden.

xconnie schreef:
Dat heeft dan ook meer te maken met de mensen die iets van deze paarden verwachten, dan met die paarden zelf. Want die vinden het nu zalig op het land, hoor, geloof me! :j

Ja natuurlijk vinden de paarden zelf het geweldig. Dat ben ik wel met je eens hoor. Alleen kan dat
niet door hun eigen omstandigheden.

Delaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-11 22:03

Pion schreef:
Hoe je dat indeelt? Ik zou een totilas ook niet lekker in de wei laten rennen... maar aan de hand grazen, longeren, stukje over de gallopeerbaan, doet ze ook goed.
Maar het lekkerst is natuurlijk vrij bewegen, en dat moet je zo lang mogelijk zo laten.

Totilas is toch net zo goed 'paard' als de huis tuin en keuken recreatiepaarden van iemand anders die er geen wedstrijden mee rijdt?
Lijkt mij ten opzichte van het paard absoluut niet eerlijk om hem geen vrije beweging als paard te geven omdat het paard zoveel waard is door wat wij mensen ermee doen. Maar goed, wij mensen zijn te beschermend wat dat betreft want o wee als er op dure totilasje een klein krasje zit doordat hij in het land tegen iets aan heeft geschuurd.

Connie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-11 22:04

xApple schreef:
xApple schreef:

xconnie schreef:
Dat heeft dan ook meer te maken met de mensen die iets van deze paarden verwachten, dan met die paarden zelf. Want die vinden het nu zalig op het land, hoor, geloof me! :j

Ja natuurlijk vinden de paarden zelf het geweldig. Dat ben ik wel met je eens hoor. Alleen kan dat

Ik denk dat je quote verkeerd is gegaan, ik heb dat namelijk niet gezegd :)

MickeyenVici

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-11 22:05

Ik vind dat elk paard op de weide hoort!

xApple

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-11 22:09

xApple schreef:

Twiggy2008 schreef:

Denise82

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-11 22:11

Mijn GP paard gaat ook gewoon iedere dag van 8 tot 3 naar buiten. (Net zoals de andere paarden op de pensionstalling waar hij staat) Hij draagt dan helemaal geen bescherming of iets... Ja een regendeken nu het de afgelopen dagen zoveel regende. :D

Tjuppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-11 22:11

Aukelizzy schreef:
Wat je niet kent, kan je ook niet missen hè. ;-)

Maar hij kent het WEL, want hij heeft als jong paard ook buiten gestaan in de koppel (mag ik hopen).

Tjuppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-11 22:12

Denise82 schreef:
Mijn GP paard gaat ook gewoon iedere dag van 8 tot 3 naar buiten. (Net zoals de andere paarden op de pensionstalling waar hij staat) Hij draagt dan helemaal geen bescherming of iets... Ja een regendeken nu het de afgelopen dagen zoveel regende. :D

+:)+ Die van ons ook en daar zitten ook wat nationale dressuurpaarden bij. Ik maak geen onderscheid.

Miss_m

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-11 22:17

Al onze paarden staan heel de dag buiten, en bijna de helft van ze wordt uitgebracht op concour (momenteel van b tot m2).
Ik vind dat dit zo hoort, ook al moest ik vroeger om 9 uur rijden ging ie toch ff naar buiten dan kon ie ff rennen enzo.(rijd inmiddels geen wedstrijden meer)
ik denk ook altijd tis geen barbiepaard, behandel hem ook niet zo gooi lekker in de wei met een halster en hooguit een deken, beenbescherming veroorzaakt in de wei meer oliebol dan dat het problemen voorkomt.

corina21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-11 22:30

Denise82 schreef:

heel veel respect _/-\o_

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-11 22:33

Ik zou het doodeng vinden, mijn prachtig getrainde paard 's nachts op de wei. Dat zou ik dus sowieso niet doen, of er moet een angstaanjagende waakhond in de buurt zijn.

Verder.. tja, dat hangt van het paard af. Als je paard makkelijk dik wordt is een paar uurtjes in de paddock handiger, net als wanneer zn weerstand wat minder is.

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-11 01:26

Mijn paard gaat gewoon de hele dag in de wei samen met andere paarden en zonder beenbescherming :)