Discussie: Bitloos toestaan op alle wedstrijden?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Vesceron

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-11 07:59

Daan_Ordeal schreef:
Esther wat jij zegt is niet waar, er zitten wel mensen op te wachten. Het zullen er (op dit moment) misschien niet heel veel zijn maar er is zeker wel animo voor.

Ik zal nog even een stukje tekst van mij herhalen dat ik op de vorige pagina heb gepost:

Als ik even kijk op startlijsten.nl en zoek op "dressuur", dan krijg ik het volgende:
969 vraagprogramma's
153 startlijsten
868 uitslagen

Als ik dan zoek op "bitloos" vind ik het volgende:
2 vraagprogramma's
0 startlijsten
1 uitslag

Mensen zullen echt wel bereid zijn om wat verder te rijden maar zeg nu zelf, bovenstaande getallen zijn echt demotiverend voor iemand dit bitloos wilt starten.

Uiteraard zitten er wel mensen op te wachten, maar er wordt gezegd dat er niet genoeg animo is, en wat dat betreft ben ik het wel eens met fitzroy, als de opkomst op de weinige wedstrijden dan wel hoog is en je zet je in op verenigingen voor meer bitloze rubrieken, wordt dat vanzelf opgemerkt, ook door de KNHS dat het wel interessant is! Voor 85 starts in een jaar gaan ze niet een heel regelement omgooien, dus wat dat betreft is er wel degelijk meer animo nodig.
Ik blijf er bij dat er teveel ondgeduld heerst, zoiets moet groeien en daar zul je wat voor moeten doen, hetzij verder riezen, danwel verenigingen benaderen of zoals TS, de KNHS benaderen, maar het ebelangrijkste is veel starten en laten zien dat het wel haalbaar is en interessant voor de KNHS.
Laatst bijgewerkt door Vesceron op 23-06-11 08:01, in het totaal 1 keer bewerkt

Daan_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-11 08:01

Anoeska, om voor mijzelf te spreken, ja dat heb ik gedaan. Speciaal voor mij wordt nu ook een bitloze rubriek uitgeschreven.

Nu rijd ik bij een kleine en vrij hechte vereniging die daartoe bereid zijn, maar ik kan me voorstellen dat echt niet iedere organisatie dit zou doen. Het is toch best lastig, de jury moet bevoegd zijn om bitloos te jureren (3 juryleden in Zuid Holland). Nu was het de afgelopen wedstrijden zo dat het jurylid wel bitloos mocht jureren maar niet de M klasse, dus moest daar weer apart een jury voor komen. Niet echt praktisch dus en veel geluk voor mij dat zij dit toch wilde doen.

Vesceron, daarom zou het dus veel makkelijker voor de organisatie én de bitloze ruiters zijn als het gewoon gecombineerd kan worden met de bitruiters.

Anoeska

Re: Discussie: Bitloos toestaan op alle wedstrijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-11 08:03

Om even alle onduidelijkheid uit de wereld te hebben; ik heet alle bitloze ruiters van harte welkom in mijn categorie. Ik heb er verder geen bezwaar tegen om dingen samen te voegen. Maar ik kan me wel voorstellen dat het voor juryleden niet helemaal hetzelfde is. Zeker als ik lees dat de KNHS daar grondig onderzoek naar heeft gedaan. En dat de aanleuning op bit en op bitloos niet 100% te vergelijken is. Dan kan ik me gewoon voorstellen dat er verschillen in beoordeling zijn.

Vesceron

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-11 08:05

In praktijk wel Daan_ordeal, ik denk alleen dat je je flink vergist hoeveel werk dit achter de schermen met zich mee brengt, dat gaat over geldbedragen waar wij alleen over kunnen dromen, om nog maar niet te spreken over de tijd die daar in gaat zitten.
Je geeft zelf al aan dat de voorzieningen ook niet al te best zijn, voor veel verenigingen is het niet haalbaar/interessant een apartjurylid te laten komen voor 1 (of 2?) persoon. 3 jury leden in één provincie is natuurlijk erg weinig, allemaal obstakels waar je door heen moet, voor je kan bereiken wat jullie zo graag willen.

Vesceron

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-11 08:06

Anoeska schreef:
Om even alle onduidelijkheid uit de wereld te hebben; ik heet alle bitloze ruiters van harte welkom in mijn categorie. Ik heb er verder geen bezwaar tegen om dingen samen te voegen. Maar ik kan me wel voorstellen dat het voor juryleden niet helemaal hetzelfde is. Zeker als ik lees dat de KNHS daar grondig onderzoek naar heeft gedaan. En dat de aanleuning op bit en op bitloos niet 100% te vergelijken is. Dan kan ik me gewoon voorstellen dat er verschillen in beoordeling zijn.

Ik heet ze ook welkom, heb ik ook enkele posts terug gezegd. En ook dat ik denk dat er wel degelijk verschil in zit en er dus meer bij komt kijken dan "even samenvoegen". Die juryleden zullen dus bijgeschoold moeten worden.

Daan_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-11 08:11

Ik begrijp je opmerking niet helemaal Vesceron. Ik begrijp dat het veel werk met zich meebrengt voor de KNHS, in de zin van bijscholing, aanpassing reglementen etc. Maar als dat is afgewikkeld zal het toch juist makkelijker zijn voor de KNHS en de organiserende verengingen?

Ik vind het natuurlijk super dat het nu uberhaupt is toegestaan bitloos te starten. Maar zoals het nu is, is zeker niet ideaal voor de organisatie en de starters. Hoe denk jij dan dat het beter zou kunnen?

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-11 08:23

Ik denk, heel eerlijk gezegd, dat het het vele werk van de KNHS niet waard is. Opleiden van meer juryleden, verenigingen informeren, wijzigingen in statuten enz. doorvoeren. En voor wat... als er straks weer 80 man in een jaar bitloos starten.

Ik geloof namelijk niet dat als we de hele boel omgooien, en overal bitloos toestaan. Dat er dan ineens zoveel meer mensen bitloze wedstrijden gaan rijden. Ik denk dat die animo er gewoon niet is. Misschien wel voor een keertje, maar niet structureel.

Vesceron

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-11 08:28

Daan_Ordeal schreef:
Ik begrijp je opmerking niet helemaal Vesceron. Ik begrijp dat het veel werk met zich meebrengt voor de KNHS, in de zin van bijscholing, aanpassing reglementen etc. Maar als dat is afgewikkeld zal het toch juist makkelijker zijn voor de KNHS en de organiserende verengingen?

Ik vind het natuurlijk super dat het nu uberhaupt is toegestaan bitloos te starten. Maar zoals het nu is, is zeker niet ideaal voor de organisatie en de starters. Hoe denk jij dan dat het beter zou kunnen?

Ik reageerde op je laatste zin, maar misschien begreep ik je verkeerd?

Zal proberen het duidelijker te zetten :o
Ik denk dat het ook beter zou kunnen door het samen te voegen, ik merk alleen bij sommige dat ze het liever gisteren hebben dan vandaag en ik denk dat diegene moeten begrijpen dat dit niet zomaar voor elkaar is. De KNHS heeft niet voor niks de keuze gemaakt om dit nu als aparte discipline te houden, en zij zal overtuigd moeten worden van het tegenovergestelde. Ze zullen best de cijfers in de gaten houden en als blijkt dat de bitloze rubrieken steeds meer starts heeft zullen ze pas reageren.
Misschien is het niet eerlijk, maar de bitloze combi's zullen zich hard moeten maken hiervoor, als ze willen bereiken wat TS via de KNHS probeert. Als TS het voor elkaar krijgt dat ze het onder de loep gaan nemen, zal de KNHS geen actie ondernemen als er in het aantal starts niks veranderd. Ik begrijp heel goed dat het makkelijk praten is, voor iemand die kan kiezen uit 969 vraagprogramma's maar life's a bitch en ik ben bang dat 'jullie' zullen moeten knokken voor je plaatsje

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-11 08:30

Anouska, heb je wel eens een bitloos hoofstel geprobeerd? Heb je wel eens iemand zonder bit zien rijden (en dan niemand die er serieus mee bezig is)?

Ik heb na de bijscholing voor het bitloos rijden twee hoofdstellen meegekregen om te proberen en ik was verbaasd, ik reed er met mijn beide paarden zo mee weg en een proef rijden zou ook geen enkel probleem geweest zijn. Qua gevoel had ik ook eigenlijk geen verschil.
Op zich had ik best een bitloos hoofdstel willen aanschaffen, maar het feit dat je daar na het L2 niet mee verder kan heeft me daarvan weerhouden.

Het punt van de wedstrijden is een beetje een probleem van twee kanten. Er zijn inderdaad niet erg veel combinaties die bitloos willen starten. Dat aantal zou echter wel omhoog gaan als er meer wedstrijden op meer locaties zouden zijn en ook als het vrijgegeven zou worden voor alle klasses, daar ben ik van overtuigd.
Dat er weinig georganiseerd wordt is ook niet vreemd, want op deze manier kan het niet uit, er moet immers wel een klassement opgemaakt worden. Bij een rubriek met één of twee bitloze starts moet daar geld bij, dus doet men dat liever niet.

Bitloos dressuurrijden heeft imo zeker toekomst, maar niet op deze manier, dit was vanaf het begin gedoemd om te mislukken.
Laatst bijgewerkt door KarinvdM op 23-06-11 08:31, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-11 08:30

De KNHS heeft helemaal geen grondig onderzoek gedaan.
Sterker nog, in feite weten ze niet eens wat aanleuning is en al helemaal niet hoe ze dit kunnen beoordelen.
En blijkbaar weten ook veel juryleden niet hoe ze aanleuning kunnen beoordelen, want een speciale opleiding om bitloos te kunnen bejureren, is natuurlijk ook een farce. Aanleuning zit niet in de mond of in het bit, en het is op zich al heel kwalijk dat men binnen de KNHS vindt van wel.

tjoppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-11 08:33

JoviBan schreef:
Sterker nog, in feite weten ze niet eens wat aanleuning is en al helemaal niet hoe ze dit kunnen beoordelen.
En blijkbaar weten ook veel juryleden niet hoe ze aanleuning kunnen beoordelen, want een speciale opleiding om bitloos te kunnen bejureren, is natuurlijk ook een farce. Aanleuning zit niet in de mond of in het bit, en het is op zich al heel kwalijk dat men binnen de KNHS vindt van wel.

Zo! de KNHS weet niet wat aanleuning is? en weet al helemaal niet hoe ze dit kunnen beoordelen? Poeh, dat is nogal een uitspraak.

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-11 08:36

JoviBan schreef:

Het lijkt me niet zo nuttig voor de discussie om maar te stellen dat de KNHS geen verstand heeft van aanleuning in de wedstrijdsport en dat het allemaal een farce. Alleen omdat de KNHS er een andere mening op nahoudt dan jij.

Want als het allemaal mis in bij de KNHS, waarom zou je daar dan uberhaupt bitloze wedstrijden willen starten?
Laatst bijgewerkt door Anoeska op 23-06-11 08:41, in het totaal 1 keer bewerkt

Daan_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-11 08:39

Vesceron, bedankt voor je uitleg, nu begrijp ik wat je bedoeld :)

KarinvdM, ik kan me erg vinden jouw post. Ik denk inderdaad dat het een probleem van 2 kanten is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-11 08:45

tjoppie schreef:
Zo! de KNHS weet niet wat aanleuning is? en weet al helemaal niet hoe ze dit kunnen beoordelen? Poeh, dat is nogal een uitspraak.

Klopt. Immers, aanleuning heeft niks met een stuk ijzer in de mond te maken.

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-11 08:48

Sees schreef:
Dat hoeft niet hoor Anoeska, je hebt ook heel veel mensen zoals ik die zich neerleggen bij het lot en dus maar niet starten ;).

Ik denk dat veel bitloze ruiters zonder direct teugelcontact rijden (ik ook..). Buiten dat ik absoluut geen zin heb in dessuurwedstrijden (geef mij maar iets met actie ;) ) zit ik in dat geval ook nog eens met een optoming en een rijstijl die zo anders zijn dat je daarmee niet op een FEI/KHNS dressuurwedstrijd moet aankomen.
Ergens denk ik dat de combinatie wedstrijd-dressuurruiter/bitloos ruiter gewoon niet zo veel voorkomt.

Vesceron

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-11 08:55

Daan_Ordeal schreef:
Vesceron, bedankt voor je uitleg, nu begrijp ik wat je bedoeld :)

KarinvdM, ik kan me erg vinden jouw post. Ik denk inderdaad dat het een probleem van 2 kanten is.

Graag gedaan en gelukkig :)

Ik kan me ook erg vinden in de post van KarinvdM, denk dat ze daar een goed punt heeft!

tjoppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-11 08:58

JoviBan schreef:
tjoppie schreef:

Klopt. Immers, aanleuning heeft niks met een stuk ijzer in de mond te maken.

zoals ik al zei, gewaagde uitspraak. Ik denk namelijk dat de KNHS door hun jaren ervaring heel goed weet wat aanleuning is en ook hoe je dat bewerkstelligd. Feit is dat in Ermelo gezien is dat de aanleuning niet optimaal is, en dat daar een wedstrijdruiter terecht op afgerekend word. Dat word je namelijk ook met bit. Jouw stelling heeft dus helemaal niks met deze van doen. Geen correcte aanleuning is geen correcte aanleuning met of zonder bit.
Eerlijkheid gebied mij te melden dat ik eerder denk dat jouw bewering komt door jouw gebrek aan kennis, dan aan het vermeende gebrek aan kennis van de KNHS

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-11 09:04

tjoppie schreef:
Geen correcte aanleuning is geen correcte aanleuning met of zonder bit.

Precies. En daarom maakt het dus niet uit of je wel/geen bit gebruikt. Aanleuning = aanleuning.

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-11 09:10

En daar is de KNHS het dus niet mee eens. Ik vind het zelf wel een helder stukje wat de KNHS er op de site over zegt:
Citaat:
Wanneer we het bitloos rijden in de reguliere dressuur willen integreren vormt volgens de werkgroep de beoordeling van het begrip aanleuning een probleem. De aanleuning volgens het scala van africhting zoals dit in de nationale en internationale dressuur wordt gehanteerd is een ander soort aanleuning dan die verkregen door het rijden met een bitloos hoofdstel. Volgens de principes van de Internationale discipline dressuur kan de ontwikkeling van het paard tot Happy Athlete alléén verkregen worden door gebruik te maken van een bit. Het accepteren van het bit is een heel belangrijk aspect voor het goedgaand paard. Deze manier van rijden heeft een bit nodig omdat een paard alleen daarmee nek- en kaakgewricht voldoende los kan maken om te komen tot het einddoel. Paarden kunnen natuurlijk wel met een bitloze optoming nageeflijk worden en druk op de teugel geven, maar de ontspanning van nek- en kaakgewricht zal niet volledig zijn. Een goed gereden Westernpaard kan bijvoorbeeld een goede aanleuning hebben op het gewicht van de doorhangende teugel. Een dressuurjurylid zal dat nooit aanleuning noemen. Bij het bitloos rijden wordt aanleuning verkregen vanaf de bovenkaak tegen de neusriem aan. Hierdoor ontstaan substantiële verschillen tussen combinaties die rijden met bit en combinaties die rijden zonder bit. De KNHS heeft het advies van de werkgroep overgenomen

Je kan het er mee eens zijn of niet, maar nav deze tekst maak ik op dat er wel grondig is gekeken naar verschillende vormen van aanleuning bij bit en bitloos.

LisErm94

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-11 09:14

Ik rijdt nu thuis bitloos alleen op wedsrijden met bit,
dit omdat ik graag wedstrijden wil en blijf rijden alleen mijn paard minder fijn te rijden is met bit.
Dus ik zou het helemaal super vinden als je ook zonder ver te reizen deel kunt nemen zonder bit aan normale wedstrijden.

tjoppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-11 09:15

JoviBan schreef:
tjoppie schreef:
Geen correcte aanleuning is geen correcte aanleuning met of zonder bit.

Precies. En daarom maakt het dus niet uit of je wel/geen bit gebruikt. Aanleuning = aanleuning.

en je punt is?
wat heeft het afrekenen op wedstrijd van het geen correcte aanleuning hebben te doen met jouw bewering dat de KNHS niet weet wat aanleuning is? (en daarmee gelijk alle juryleden)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-11 09:16

Anoeska, dat heeft niet zozeer te maken met het er wel of niet mee eens zijn.
Wat de KNHS beweert, is namelijk anatomisch/fysiologisch gezien onjuist. Het is dus niet wáar wat ze beweren.

tjoppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-11 09:20

JoviBan schreef:
Anoeska, dat heeft niet zozeer te maken met het er wel of niet mee eens zijn.
Wat de KNHS beweert, is namelijk anatomisch/fysiologisch gezien onjuist. Het is dus niet wáar wat ze beweren.

hoe kom je aan die wijsheid JoviBan?

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-11 09:22

_Esther_87_ schreef:
daNiielle_ schreef:
Lieve mensen.... het gaat niet om de animo, maar dat je zelf mag kiezen of je met/zonder bit start!
Vergelijk het met de keuze of je met sporen start of niet.

Is dus niet van toepassing om te gaan roepen 'er is te weinig animo voor'. :)

Imo gaat het daar dus wel om. Waarom zou je namelijk een regel maken of aanpassen als niemand daarop zit te wachten?
Dat is net zoiets als een product maken/verkopen wat niemand wil hebben, verspilde moeite.

Als niemand behoefte heeft aan de keuzemogelijkheid, zal die er niet komen. Zo werkt het met alle regeltjes imo...als iedereen zelf genoeg verstand had om een 'normaal' (lees niet achterlijk scherp) bit te gebruiken, zouden er ook geen regels mbt bitgebruik in het reglement hoeven staan bijvoorbeeld.

Ik geloof niet dat de KNHS een uitgebreid onderzoek heeft uitgevoerd of er wel anmino is voor starten met sporen o.i.d. Het zou in mijn ogen simpelweg niet uit moeten maken of je met een boomloos zadel, met zwarte rijbroek, met D-trens, zonder sporen, met zweep, zonder wit dekje etc etc etc , start!

Daan_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-11 09:23

Citaat:
Volgens de principes van de Internationale discipline dressuur kan de ontwikkeling van het paard tot Happy Athlete alléén verkregen worden door gebruik te maken van een bit.
...
Deze manier van rijden heeft een bit nodig omdat een paard alleen daarmee nek- en kaakgewricht voldoende los kan maken om te komen tot het einddoel. Paarden kunnen natuurlijk wel met een bitloze optoming nageeflijk worden en druk op de teugel geven, maar de ontspanning van nek- en kaakgewricht zal niet volledig zijn.

Ik ben het hiermee niet eens. Maar ja, wie ben ik? :+
Ik ziet echt niet in waarom de ontspanning van nek- en kaakgewricht niet volledig zou zijn als je bitloos rijdt.

Citaat:
Het doel van de dressuur is de ontwikkeling van het paard tot een ‘happy athlete’ door een harmonieuze en systematische opleiding. Deze opleiding maakt het paard soepel, ontspannen en los, maar ook tevreden en oplettend. Het paard en de ruiter begrijpen elkaar volledig; er is harmonie.

Waarom zou dit bitloos niet mogelijk zijn??