Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
Varekaj schreef:Ik heb een paar weken terug mijn Initiator (bais ORUN bij jullie denk ik) mogen afleggen. Wordt je ook beoordeeld op het inrijden. Nu zat er tussen de 1e combi en mijn proef zowat een dik uur, moest ik van de jury toch mee inrijden én ook nog es dat hele uur blijven doorrijden. natuurlijk was paard na dat uur lekker irritant gaan doen, en is de proef dus ramp geworden (met gevolg, niet geslaagd).
Inrijden vond ook plaats rond de dressuurring van 20x40. Die was, net zoals hierboven, ingericht in de binnenbak van 30x50. Op de zijkanten had je dus 5m over rondom rond. Probeer daar maar eens met een hittepit die absoluut van start wil goed in te rijden met nog 6 andere ruiters. Liep de boel ook nog uit, waardoor ik uiteindelijk anderhalf uur na de eerste combi pas kon rijden.
De jury zat ook buiten de inrijring, dus die had telkens de mensen die inrijden die door het zicht kwamen rijden. Moest je daar OOK rekening mee houden dat je hen niet teveel stoorde. En de voorlezer omver rijden die in de losrijbaan stond mocht ook niet.
Halleluja! Gelukkig gaan ze het voor volgende keer anders aanpakken...
Ayasha schreef:Jij moet niet voor een ander belissen wat die doen met hun paard tijdens hun proef. Elk kent zijn eigen dier het beste en weet meestal beter wat moet gebeuren voor dat dier dan een willekeurige vreemde.
)....?
De ruiter rijdt op het paard en besluit dus zelf wat die doet tijdens hun proef; niet Didtje
Evelienepien schreef:Leer mij de wet kennen, die zegt: als men een paard tegen komt, op een regenachtige dag, is het verplicht je paraplu te sluiten![]()
En ook paraplu's valt te trainen, hoor
Dan hoeft er niemand voor een ander te denken (we zijn immers geen helderziende of gedachtenlezers
).
Over de rest heb je allemaal keuzes want niets moet....je maakt keuzes
Dus er is ook niemand in de wereld die kan zeggen dat je iets "moet" ; je hebt een keuze en je beslist zelf wel of dat voor jou een wel / niet juiste is
)
(alleen volgens Ayasha dus niet .....)
Ik weet trouwens ook niet of het een reactie was op die van didtje.. Evelienepien schreef:Ayasha schreef:Jij moet niet voor een ander belissen wat die doen met hun paard tijdens hun proef. Elk kent zijn eigen dier het beste en weet meestal beter wat moet gebeuren voor dat dier dan een willekeurige vreemde.
![]()
Sorry hoor maar Didtje is toch niet voor een ander aan het beslissen wat die moet doen tijdens hun proef? Zij hield alleen maar een paraplu vast (waarschijnlijk omdat het regende)....?
Die ander (= dus ruiter met paard) is zelf verantwoordelijk voor haar paard dat ze zelf kent. Als je besluit op een regenachtige dag een buitenwedstrijd te rijden, kun je verwachten dat er paraplu's rond gedragen wordenDe ruiter rijdt op het paard en besluit dus zelf wat die doet tijdens hun proef; niet Didtje
![]()
Jij bent verantwoordelijk voor jouw paard en als deze daar niet tegen kan, heb je hem dus niet onder controle / goed afgericht en kun / mag je niet van een ander verlangen; dat deze hem om die reden dicht doet.
Leer mij de wet kennen, die zegt: als men een paard tegen komt, op een regenachtige dag, is het verplicht je paraplu te sluiten![]()
En ook paraplu's valt te trainen, hoor
Omstanders zeiden er gelukkig ook iets van en toen droop ze wel af Ayasha schreef:IMO moet je ook niet moeilijk doen om moeilijk te doen, het is een kleine moeite om je paraplu weg te doen. Ik zou het niet vragen maar als ik zag dat een paard bang zou zijn van iets dat ik vast heb zou ik of weg gaan of het ding aan de kant doen.
Jij moet niet voor een ander belissen wat die doen met hun paard tijdens hun proef. Elk kent zijn eigen dier het beste en weet meestal beter wat moet gebeuren voor dat dier dan een willekeurige vreemde.

pitbullgup schreef:Om nou de omgeving helemaal schrik proof te maken gaat mij ook een beetje te ver! maar sommige houden nergens rekening mee...
Een tijdje terug ook gezien. Ruiter was met d'r proef bezig en toeschouwers (van de volgende starter )kwamen dicht bij de ring staan en op het moment dat de ruiter richting hun toe rijd klapt die vrouw d'r paraplu uit![]()
Paard van de ruiter ging dus ook echt in de noodstop... vond het zo sneu.
Vraagt de ruiter vriendelijk of ze iets verder weg wilt gaan staan of de plu wilt in klappen... kreeg ze toch een grote mond van dat die vrouw niet voor niks die ochtend d'r haar had staan fohnen etc.Omstanders zeiden er gelukkig ook iets van en toen droop ze wel af
nou ja, beest deed niks het was een binnen wedstrijd en de hond was niet meer te zien zodra je met je paard in de bak was. Maar ja, ze was als de dood dat hij zou gaan blaffen natuurlijk, net als zij haar proefje moest rijden.
Maar we zullen het er toch mee moeten doen, ze leren er wel veel van en als je op de kampioenschappen staat is er ook vanalles te zien.
Vonkie2009 schreef:Laatst bij subli wedstrijd was het zelfs zo erg dat de ouders van een bepaalde deelneemster de vlaggen van Subli (jaja de hoofdsponsor) van de hekken gingen halen. In het reglement van de Sublicup staat zelfs vermeld dat deze reclame uitingen in de baan zijn en dit was om de baan heen op dranghekken zo'n 2 mtr naast de baan. Toen de sponsor er iets van zei kregen de dames een grote mond en de familie ging gewoon door! De organisatie werd uiteraard ingeschakeld en ook die kregen een erg grote mond waarna de moeder tergend langzaam de vlag weer ging bevestigen wat uiteraard pas klaar was toen dochterlief klaar was met de proef! Het lef!! De rest van de deelnemers moest er ook mee rijden dus het werd absoluut niet getolereerd. De organisatie heeft de betreffende combinatie naar mijn inziens volledig terecht gediskwalificeerd en toen was er helemaal een hoop heisa want daar waren de ouders niet van gediend!! Ik vind het belachelijk dat zulke mensen met zoiets meedoen en zelf de rijbaan gaan aanpassen terwijl een en ander gewoon vermeld staat in de reglementen van de subli en dan ook nog eens zich agressief gedragen naar de organisatie en de rest van de deelnemers gewoon benadelen met deze actie!
didtje schreef:Vonkie2009 schreef:Laatst bij subli wedstrijd was het zelfs zo erg dat de ouders van een bepaalde deelneemster de vlaggen van Subli (jaja de hoofdsponsor) van de hekken gingen halen. In het reglement van de Sublicup staat zelfs vermeld dat deze reclame uitingen in de baan zijn en dit was om de baan heen op dranghekken zo'n 2 mtr naast de baan. Toen de sponsor er iets van zei kregen de dames een grote mond en de familie ging gewoon door! De organisatie werd uiteraard ingeschakeld en ook die kregen een erg grote mond waarna de moeder tergend langzaam de vlag weer ging bevestigen wat uiteraard pas klaar was toen dochterlief klaar was met de proef! Het lef!! De rest van de deelnemers moest er ook mee rijden dus het werd absoluut niet getolereerd. De organisatie heeft de betreffende combinatie naar mijn inziens volledig terecht gediskwalificeerd en toen was er helemaal een hoop heisa want daar waren de ouders niet van gediend!! Ik vind het belachelijk dat zulke mensen met zoiets meedoen en zelf de rijbaan gaan aanpassen terwijl een en ander gewoon vermeld staat in de reglementen van de subli en dan ook nog eens zich agressief gedragen naar de organisatie en de rest van de deelnemers gewoon benadelen met deze actie!
Ben het met jou eens.