Wedstrijdruiters opgelet: statuten geregeld?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Ariege

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-11 09:07

Vereniging (stichting) waar ik lid van ben loopt tegen hetzelfde probleem aan. De vragen zijn al een aantal keren gesteld aan de KNHS, maar antwoorden komen niet.

DL_ schreef:
AmonRe schreef:
Sorry hoor, het was al in 2002 (!) bekend dat dit moest gebeuren!! Er zijn altijd verenigingen die tot het laatste moment wachten en dan opeens uitstel gaan aanvragen en dan krijgt de KNHS nog de schuld.

Heeft niets te maken met tot het laatste moment wachten, het omzetten van een stichting ligt weer even heel wat ingewikkelder, sterker nog daar is zo 1, 2, 3 geen oplossing voor en de knhs laat ook daarin weer op zich wachten tot ze eens besluiten hoe ze dat willen gaan aanpakken want daar hebben ze zelf geen sluitende richtlijnen over.

Voordat je van de KNHS iets gedaan krijgt ben je ook zo maar opeens een half jaar verder. Als de KNHS wat sneller was geweest met zijn antwoorden was het in veel gevallen waarschijnlijk al lang geregeld.

Annash
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-11 09:21

Volgens mij ben ik scheel. Waar staat de nieuwe lijst / de lijst met verenigingen die uitstel hebben gekregen? Vond wel een KNHS-bericht op de site maar daar zit geen lijst bij.

Saika

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-11 09:23

Op de homepage van KNHS klik je op de blauwe banner "zijn de statuten van jouw vereniging al in orde" dan opent er een nieuwe pagina, op die pagina vind je onder de gerelateerde downloads de lijst van verenigingen met uitstel.

Annash
Blogger

Re: Wedstrijdruiters opgelet: statuten geregeld?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-11 09:29

Hahahah jemig hoe kan ik zo'n banner nou missen. Ik was dus inderdaad even scheel. :+ Dankjewel!
De club waar ik bij wilde heeft uitstel. Hmm. Toch nog maar even goed over nadenken...

Nimber

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-11 09:50

Ik heb ook heel lang moeten zoeken :D mijn vereniging heeft ook uitstel gehad dus ik kan gewoon starten

grauwman

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-11 10:49

Mijn oude vereniging kan ik op beide lijsten niet vinden maar bij navraag vanochtend bij de KNHS blijkt alles in orde te zijn.

miepje17

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-11 10:55

Mijn verenigingen stonden er ook niet bij. Heb geinformeerd en wat blijkt; het is wel geregeld dat we uitstel hebben alleen staan we niet op de lijst van de KNHS. Voor je het weet dus oproer voor niks.

RVWennekers

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-11 11:28

Ik wilde even onze ervaring als vereniging delen:
Eind november krijgen we een brief waarin staat dat de statuten moeten voldoen aan de eisen van de KNHS. Wij zijn in 2003 opgericht en hebben de modelstatuten van de KNHS overgenomen. De enige wijziging die wij hierin aanbrachten is dat leden van onze vereniging die geen wedstrijden rijden niet lid hoefden te zijn van de KNHS. Dit deden we omdat iemand die wel verbonden wil zijn met de vereniging als vrijwilliger, maar geen wedstrijden rijdt ook geen extra kosten aan de KNHS kwijt is. Deze statuten hebben we begin december netjes opgestuurd naar de KNHS. Vervolgens hoorden we niets meer, dus waren we in de veronderstelling dat het ok is. De deadline was eerst 1 april.

Half maart belde ik gelukkig nog even na of inderdaad alles in orde was. Het bleek moeilijk om de contactpersoon aan de lijn te krijgen (mevrouw J.R.). Hiervoor in plaats kreeg ik de heer S. v R. aan de lijn. Hij vertelde dat door een val van het paard van mevrouw R. een en ander achter is geraakt op schema en dat de deadline uitgesteld werd naar 1 mei en ook dat daarvan afgeweken kon worden door middel van uitstel. Doorvragend of onze statuten nu in orde waren, vertelde hij dat de eerder genoemde aanpassing in de statuten niet mocht en dat we die dus moesten aanpassen. Hij gaf als tip dat de niet-wedstrijd rijdende leden aangemerkt konden worden als donateur en dat op die manier alles gewoon bleef zoals het was. Maar de statuten moesten dus wel veranderen. (dit had ik dus niet geweten als ik zelf niet gebeld had)

Voor de statutenwijziging moesten we dus naar de notaris (totaal kwijt € 464,10) en om de wijziging te kunnen doorvoeren moesten we een ledenvergadering beleggen. Nu hadden we geluk dat de jaarlijkse ledenvergadering altijd eind maart is, dus dat kwam mooi uit. Op 4 april is de wijziging doorgekomen bij de KvK en heb ik direct een afschrift aangevraagd (€ 11,-). Ik wilde namelijk niet wachten tot de notaris eea opstuurde. Op 10 april stuurde ik de nieuwe statuten op. De Kvk deed er ook een kopie van de akte van wijziging van de notaris bij, dus die stuurde ik ook mee.

Vandaag kreeg ik van diverse leden te horen dat er een lijst op internet staat van verenigingen die de statuten wél op orde hebben en een lijst met verenigingen met uitstel. Op geen van de lijsten komen wij voor. Gezien de toon van de grote banner op de website van de KNHS maakten zij zich zorgen. Zondag gaan er bijvoorbeeld leden starten en worden die winstpunten wel geregistreerd? En er wordt zelfs gesproken dat alle dienstverlening stopt per 1 mei. Leden vragen zich af of ze lid moeten worden van een andere vereniging. Verder probeert de KNHS de toon zo te zetten dat verenigingen in gebreke zijn en niet zij (eigenlijk simpelweg een ijskoude leugen).

Dus vandaag meteen maar even gebeld naar de KNHS. Blijkbaar zijn wij niet de enige, want keuze-optie 1 is voor het statutenprobleem. Vervolgens: "Toets 2 voor Noord-Holland" en vervolgens "Met C.S. ik ben niet bereikbaar, voor noodgevallen bel..." Dus dat nummer maar gebeld. Ik kreeg toen J. S. aan de lijn. Zij vertelde dat onze nieuwe statuten op 27 april (dus 17 dagen na het opsturen) binnen gekomen waren. We staan nu op een interne lijst en daarom worden de winstpunten gewoon geregistreed na 1 mei. Ook hoefden de leden zich geen zorgen te maken. De lijsten van verenigingen die de statuten op orde hebben zouden continu geüpdate worden. Echter, dat wij vandaag op een van de twee lijsten die online staan komen kon zij niet garanderen.

RV Wennekers
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 30-04-11 22:39, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Namen veranderd in initialen.

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-11 12:02

Je maakt mij niet wijs dat je eind november hier voor het eerst wat van gehoord hebt. Ik heb echt al nieuwsbrieven van een paar jaar geleden waarin staat dat er wat moet gebeuren met de statuten. Als mij dat als official (niet bestuurslid) zelfs opvalt, dan zou dat toch zeker zo moeten zijn bij bestuursleden van verenigingen.

sporter

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-11 12:12

Fitzroy schreef:
Je maakt mij niet wijs dat je eind november hier voor het eerst wat van gehoord hebt. Ik heb echt al nieuwsbrieven van een paar jaar geleden waarin staat dat er wat moet gebeuren met de statuten. Als mij dat als official (niet bestuurslid) zelfs opvalt, dan zou dat toch zeker zo moeten zijn bij bestuursleden van verenigingen.

Ja tuurlijk want de KNHS heeft zijn zaken altijd zo goed op orde :+

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-11 12:21

Snap hem niet, sporter?? Ik zeg niet dat de KNHS zijn zaken altijd goed op orde heeft, maar ik weet wel dat er uitgebreid aandacht in nieuwsbrieven is besteed aan statuten. Daar durf ik mijn hand voor in het vuur te steken.

sporter

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-11 12:37

Fitzroy schreef:
Snap hem niet, sporter?? Ik zeg niet dat de KNHS zijn zaken altijd goed op orde heeft, maar ik weet wel dat er uitgebreid aandacht in nieuwsbrieven is besteed aan statuten. Daar durf ik mijn hand voor in het vuur te steken.

Ja goed dat zal best. Ik durf het alleen te betwijfelen dat er naar elke vereniging even goed gecommuniceerd is. Ik weet van verschillende vereningen dat er vragen zijn gesteld die nooit beantwoord zijn.
Daar komt nog bij dat het ook een geld kwestie is. Als vereniging kost het wel 450 euro die moet je maar hebben liggen. Wat als dit niet het geval is? Weer een extra aanslag voor de leden? De KNHS heeft een monopoly positie, en daar maken ze gebruik van het komt er op neer dat het een grote boeven bende is.

venga

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-11 13:02

Fitzroy schreef:

Er staat me iets van bij dat het vooral om vereinigingen en statuten gaat van voor 2002. Ik kan me voorstellen dat de vereniging RV Wennekers zich niet eerder aangesproken heeft gevoeld.
Hun verhaal geeft een heel ander beeld.

RVWennekers

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-11 13:10

Fitzroy schreef:

Hoi Fitzroy,
Het is inderdaad niet de eerste keer dat er over gesproken wordt (zeg ik ook nergens). Het is wel de eerste keer dat we gevraagd worden om de statuten op te sturen om te laten controleren. Aangezien we na 2002 opgericht zijn hebben we bij oprichting de modelstatuten van de KNHS gebruikt. Dezelfde modelstatuten die nu gelden. De enige wijziging die we aanbrachten (niet-wedstrijdrijdende leden hoeven geen lid van de KNHS te zijn, ivm onnodige kosten) blijkt nu dus verboden te zijn. Daar kwamen we dus achter na zelf aandringen. Nou ja, zie mijn vorige verhaal daarvoor.

AmonRe

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-11 13:28

Het was inderdaad wel een duur grapje bij de notaris en dan zelfs nog met die standaardstatuten......

Farah_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-11 13:43

De KNHS zal echt niet altijd zijn zaken op orde hebben. Maar dit is echt vele malen gecommuniceerd. Natuurlijk kost het geld. Maar als jij als vereniging je statuten niet op orde hebt ben jij als bestuurder hoofdelijk aansprakelijk. Dat gaat veel meer geldkosten als het mis gaat.... Prima dus dat ze er zo achteraan zitten. En wat mij betreft top actie dat ze iedereen gebeld hebben. Zal een mega klus geweest zijn.

Kelan

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-11 16:10

Eind november is wel voor het eerst de vraag gekomen om de statuten op te sturen zodat de KNHS ze kan controleren. En qua communicatie daarna is de KNHS niet echt super geweest. :n

De vraag was bv. de statuten in papier op te sturen, maar ik had ze ook in pdf.
Dus ik heb ze meteen in pdf gemaild, met de vraag of het zo ook goed was, of dat ze ze echt in papier opgestuurd wilden.
Op die mail heb ik geen enkele reactie gekregen, totdat ik ergens in januari/februari een brief kreeg dat de statuten goedgekeurd waren.
Als je netjes communiceert geef je even aan dat je de mail ontvangen hebt, dat pdf opsturen akkoord is etc. Nu waren onze statuten gewoon goed, dus was het geen probleem.

Maar de KNHS kan zeker nog wel iets aan haar communicatie verbeteren *D
Nu ook weer: eerst alleen een lijst publiceren van verenigingen die de juiste statuten hebben, en nog geen lijst van verenigingen die uitstel hebben gekregen. Verenigingen die wel uitstel gekregen hebben, maar op geen van beide lijsten voorkomen....
Dat zorgt voor een heleboel onrust, en is nou niet echt zorgvuldig communiceren.

Aan de andere kant hebben de verenigingen die de statuten nog niet aangepast hebben ook wel een beetje boter op hun hoofd. Dat is ondertussen zo vaak aangegeven.

kelum

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-11 19:25

Beetje jammer, vereniging staat er niet bij en heb volgende week wedstrijd ;(

Setteli

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-11 21:17

onze vereniging had de statuten in 2006 aan laten passen, maar per abuis nooit opgestuurd naar de KNHS.
Heb dit vorige week per mail gedaan en per post.

Ik werd dinsdag gebeld of ik de statuten al had opgestuurd. Aangegeven dat dit het geval was.
Vandaag ben ik nog een keer gebeld, dat alles goed was.

We staan overigens nog niet op de lijst (beide nog niet). Maar ga ervan uit dat alles goed is.

Zarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-11 21:18

De rijvereniging Ceres, waar bekende ruiters als marc Houtzager en Albert Zoer bij rijden (ik ben daar zelf overigens ook bij aangesloten), kan ik ook niet op de lijst vinden

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-11 22:22

sporter schreef:
Fitzroy schreef:

Ja goed dat zal best. Ik durf het alleen te betwijfelen dat er naar elke vereniging even goed gecommuniceerd is. Ik weet van verschillende vereningen dat er vragen zijn gesteld die nooit beantwoord zijn.
Daar komt nog bij dat het ook een geld kwestie is. Als vereniging kost het wel 450 euro die moet je maar hebben liggen. Wat als dit niet het geval is? Weer een extra aanslag voor de leden? De KNHS heeft een monopoly positie, en daar maken ze gebruik van het komt er op neer dat het een grote boeven bende is.

Geef ze aan bij de NMA :D

weule

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-11 11:26

Wij hebben als club zijnde alles 1,5 jaar terug al geregeld en laten ondertekenen/opstellen bij de Notaris. Daarvoor in overleg met de KNHS alles er juist ingezet, zelfs met enkele 'specifieke' aanpassingen. In Januari alles opgestuurd (na de oproep in november) en alles juist en staan gewoon op de lijst... Het is al zo'n 2/3 jaar bekend dat het eraan zit te komen en dat het verplicht wordt....

Gelukkig goede contacten met/bij een notaris, dus dat scheelde een boel qua kosten :D

Bij onduidelijke communicatie zoals ik hier lees komt dat vaak van 2 kanten, want alleen kan je niet communiceren..., dus het zal vast niet zo zijn dat, zoals ik hier vaak lees, de schuld helemaal bij de KNHS ligt. Ongetwijfeld is dit bij zowel vereniging dan wel KNHS samen....

Diegene die het nog niet rond heeft: succes!!

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-11 11:34

Mijne staat er ook gewoon bij gelukkig :)

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-11 00:29

onze ponyclub staat erbij... de HRJV zelf niet... die heeft uitstel gekregen :=
Tellen eigenlijk je winstpunten van afgelopen maand gewoon mee? :+

Athlete

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-11 15:36

Ook als er onderhandelingen gaande zijn i.v.m. fusies wordt er door de KNHS uitstel verleend voor het indienen van de statuten. Het aansturen op het samenvoegen van verenigingen in een relatief kleine omgeving is een richting die de KNHS pas in 2010 heeft ingezet. Zodoende biedt de KNHS verenigingen die hier gehoor aan geven langer de tijd om gesprekken met collega-verenigingen af te ronden en aansluitend al dan geen gezamenlijke statuten op te stellen.

Ook onze vereniging (60336 De Ponhoeve, zoals we nu nog heten, beter bekend als Allure Waspik) heeft zodoende uitstel gekregen alsmede PC De Kleine Hoefjes, De Langstraatruiters en Juliana Raamsdonk. Dit uitstel loopt t/m 31 december 2011.

Vanwege dit topic heb ik voor de zekerheid nog een e-mail gestuurd aan de KNHS en hier per omgaande een bevestigend antwoord op gekregen.

Ik raad alle leden die twijfelen aan om contact op te nemen met hun eigen vereniging. De KNHS heeft iedere vereniging afzonderlijk geïnformeerd hoe de zaken ervoor staan, voor zover ik mij heb laten inlichten en er zijn nogal wat uitzonderingen op de regel.