Wanneer wordt eindelijk zomertenue versoepeld?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

NienSCHaap

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-11 19:51

Tymbalia schreef:
Op de wedstrijd in norg vandaag en gister was het zomertenu toegestaan, meestal is er dan iemand die bij de federatievertegenwoordiger gaat vragen of dat mag en word er een briefje opgehangen bij de ringmeester dat het is toegestaan

ja ik was ook erg blij dat het mocht in norg :P maar toch niet gedaan, wat kan ik slecht naar mezelf luisteren :o

_likepink_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-11 19:56

In temperaturen boven 20 graden mogen de regels zeker versoepelt worden.Als het mij te warm word, rij ik niet met jasje, dan heb ik liever een punt aftrek dan dat ik druipend van me paard afkom...En trouwens, ik vind de prestatie veeeel belangrijker dan dat ik wel of geen jasje aan heb...En heb er echt een hekel aan als sommige jury's zo moeilijk doen, vorig jaar was het ook nauwlijks te rijden in die hitte, nou echt niet dat ik in een jasje kwam aanzetten, dat hou ik niet vol. En als er alleen naar het jasje word gekeken, vraag ik me echt af wat voor jury je dan bent....Trouwerns die blousjes schijnen ook erg vaak door :') Dus dan doe ik gewoon een wit shirt aan, lijkt me niet erg fijn beeld met dingen die doorschijnen _O- Wel met kleurtjes rijden op wedstrijd, maar noodzakelijke achterwege laten _O- Mag KNNHS gauw verandering in brengen als het aan mij ligt :')

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-11 22:23

Kom op zeg, boven de 20 graden? Dat is nog niet eens warm te noemen. Op zijn vroegst vanaf 25 graden zomertenue.

Attitude, je hebt mij niet horen zeggen dat ik het niet toe zou staan maar idd wel vanaf een bepaalde temperatuur en niet bij deze voorjaarstemperaturen. De vraag hier was of het versoepeld moest worden en nee, dat vind ik dus onzin. Het is prima zoals het nu is.

Over het welzijn van ruiters gesproken; als het 's winters -10 is mag je ook niet ineens met thermoboots rijden terwijl dat wel beter zou zijn.
Ik heb hieruit wel mijn conclusie getrokken: als het kouder is dan -5 ga ik niet op wedstrijd want dan functioneer ik niet meer. Want idd, het is hobby en hobby moet leuk zijn. Dan betaal ik maar inschrijfgeld maar blijf ik lekker binnen.
Als jij dus 's zomers niet kunt functioneren bij hitte dan kun je ook afmelden.

Wat ik me wel afvraag: werken jullie allemaal in airconditioned ruimtes of zo? Want hoe doen jullie dat dan?

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Re: Wanneer wordt eindelijk zomertenue versoepeld?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-11 22:47

Die vergelijking met kou gaat krom op het feit dat je onder je rijkleding wel extra voorzieningen kan aanbrengen en nog steeds aan de voorschriften voldoen. Simpele broodzak om de voet doet al een boel goed. Skiondergoed en kou is geen probleem meer.

Koekje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-11 22:49

Iris_10 schreef:
Ik had afgelopen vrijdag wedstrijd en in de bak waren allemaal rode hoofden te zien :+ (iedereen moest gewoon lekker met jasje starten).

jori_X schreef:
Bij het springen stappen de ruiters gewoon naar de jury toe als het warm is, met de vraag of ze in zomertenue mogen. Vaak vinden ze het dan wel prima! Ik heb altijd het idee dat bij dressuur de ruiters afwachten tot het toegestaan is door de jury (correct me if I'm wrong!!). Of vragen de dressuurruiters wel aan de jury of het mag?

Ik vind het vooral vreemd dat de regels bij het springen veel soepeler zijn (betreft het jasje) dan bij de dressuur, want allebei is het inspannend voor de ruiter en het paard.

Nouja, de regels zijn volgens mij gelijk! Maar volgens mij gaan de ruiters er verschillend mee om! Springruiters stappen naar de jury of gaan soms zelfs gewoon zonder jasje de ring in. Naar mijn idee wachten dressuurruiters tot de jury met toestemming komt ipv dat de ruiters naar de jury stappen.

Nu vind ik het snap ik wel dat er met springen meer met zomertenue gereden wordt. Kijk alleen al naar alle dressuurruiters in dit topic die altijd hun jasje aanhouden. Bij springen geldt het plaatje minder.

MelanieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-11 22:50

jori_X schreef:
Nouja, de regels zijn volgens mij gelijk! Maar volgens mij gaan de ruiters er verschillend mee om! Springruiters stappen naar de jury of gaan soms zelfs gewoon zonder jasje de ring in. Naar mijn idee wachten dressuurruiters tot de jury met toestemming komt ipv dat de ruiters naar de jury stappen.

Nu vind ik het snap ik wel dat er met springen meer met zomertenue gereden wordt. Kijk alleen al naar alle dressuurruiters in dit topic die altijd hun jasje aanhouden. Bij springen geldt het plaatje minder.

Is ook zo idd :j je krijgt toch geen punten voor je 'plaatje' dus dan laat ik het ook eerder.
Denk ook gewoon dat springruiters brutaler (als in 'stap durven zetten' ) zijn en dus eerder op de jury afstappen :))

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-11 22:53

Anne_GTI schreef:
Die vergelijking met kou gaat krom op het feit dat je onder je rijkleding wel extra voorzieningen kan aanbrengen en nog steeds aan de voorschriften voldoen. Simpele broodzak om de voet doet al een boel goed. Skiondergoed en kou is geen probleem meer.

Ben ik niet met je eens. Bij die temperaturen helpt zelfs een plastic zak niet. Ski-ondergoed had ik ook aan. Op dat moment had alleen warme kleding en thermoboots geholpen en helaas, dat is niet toegestaan. Dus dat betekent afmelden voor mij.

pieteritus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-11 22:57

Ik ben blij met de argumenten die hier aangebracht worden.
Inderdaad is het makkelijk om bij koude je warmer te kleden, zodat je toch nog aan de eisen voldoet (de bekende thermo-ondergoed/sokken/shirts), maar iets uittrekken wat niet volgens de reglementen mag, dat gaat niet zomaar lukken.

Vorig jaar heb ik wel een paar keer op wedstrijd gevraagd of je in zomertenue mocht starten. Dan moest je het maar aan de jury gaan vragen en dan mocht ik bijv. in de eerste proef wél en in de tweede proef níet in zomertenue.
Federatievertegenwoordigers heb ik hier in de omtrek nog nooit gezien, dus hoe je die moet benaderen op wedstrijd weet ik ook niet.

Kathleen_vW

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-11 23:01

Ik heb hem ook altijd aan, zelf bij 33 graden, maakt me niks uit. Warm is het toch wel, al ga je in je nakie op je paard zitten. Het staat veel netter en je kan ( in vergelijking met een blouse, welke vaak opbolt door de rijwind) veel beter de houding van de ruiter beoordelen. Daarnaast vind ik het altijd zo'n storend gezicht als mensen hun plastron niet vast gespeld hebben aan hun onderkleding, waardoor die onder het rijden over de schouder alle kanten op flappert. Ik vind 30 graden prima, van mij hoeft het zeker niet versoepeld te worden. Ik ben zelf ook niet iemand die goed tegen hitte kan, maar een flinke fles water aan de kant is voor mij genoeg om wat proeven door te komen. Tegenwoordig zijn er ook zat alternatieven aan dunne jasjes en ventilerende caps, etc. KNHS komt hierin naar mijn idee voldoende tegemoet met de 30 graden regel.
Laatst bijgewerkt door Kathleen_vW op 24-04-11 23:29, in het totaal 1 keer bewerkt

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-11 23:02

Heb je wat aan de argumenten die op Bokt aangebracht worden terwijl op wedstrijden de toestemming gegeven moet worden ;)

Op kleinere wedstrijden is het jurylid tegelijkertijd ook federatievertegenwoordiger en zul je het idd aan hen moeten vragen. Ik overleg meestal met collega-jurylid maar onder de 25 sta ik het sowieso niet toe. Dat vind ik hele normale temperaturen.

Spruit

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-11 23:03

Al is het 30 graden, ik start met jasje. Vind het veel netter staan en als ik eenmaal bezig ben merk ik het echt niet meer. In blouse is het ook warm, dus het maakt me dan eigenlijk niet echt uit. Gewoon een beetje extra drinken, het is maar 2x 5 min, dat overleef je wel. Maar ik kan me er ook niet aan storen als anderen wel in blouse rijden hoor, wat mij betreft is het boven de 25 graden prima. Daaronder vind ik het eerlijk gezegd een beetje onzin.

pieteritus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-11 23:07

Nou Fitz, dan ben ik blij dat ik niet bij een (tussen aanhalingstekens) stugge jury zoals jij start... sorry maar je praat alleen in je eigen straatje en wilt niet inzien dat niet iedereen tegen (extreme) warmte kan.
Vind ik erg kortzichtig als ik zo vrij mag zijn.

Zoals al eerder werd gezegd: alle sporten worden aangepast aan de huidige technieken/middelen en kledij wordt beter, ademender etc. en wat doen de dressuurruiters? Die houden stug vast aan regels uit het jaar 0 "omdat het mooier staat".

Koekje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-11 23:12

pieteritus schreef:
Vorig jaar heb ik wel een paar keer op wedstrijd gevraagd of je in zomertenue mocht starten. Dan moest je het maar aan de jury gaan vragen en dan mocht ik bijv. in de eerste proef wél en in de tweede proef níet in zomertenue.
Federatievertegenwoordigers heb ik hier in de omtrek nog nooit gezien, dus hoe je die moet benaderen op wedstrijd weet ik ook niet.

Dan hoef je toch al de helft van de tijd een jasje aan! Is toch al wat toch? Ik denk dat als meer dressuurruiters de jury zouden benaderen dat misschien meer jury's het toe zouden staan!

pieteritus schreef:
Zoals al eerder werd gezegd: alle sporten worden aangepast aan de huidige technieken/middelen en kledij wordt beter, ademender etc. en wat doen de dressuurruiters? Die houden stug vast aan regels uit het jaar 0 "omdat het mooier staat".

Je hebt tegenwoordig goed ventilerende caps, dunne rijbroeken en luchtige jasjes dus daar is ook zeker verbetering in!

pieteritus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-11 23:15

Die heb ik al, maar dan nóg trek ik dat gewoon niet.
Verder ga ik me niet verdedigen of en waarom ik niet tegen de warmte kan: het is nu eenmaal zo en ik denk dat er velen met mij zijn.

Equimotion

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-11 23:18

Je verwijt Fitzroy dat ze in haar eigen straatje blijft praten, maar jij doet net zo hard hetzelfde :))

Als je in een dun jasje al van je stokje gaat kan je in een blouse ook al niet rijden, dus dan kan je maar beter afmelden bij temperaturen boven 22gr. :? :?

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-11 23:22

Het is een beetje lastig waar je dan de grens moet leggen.
Die grens ligt nu bij 25 graden toch? Ik vind alles onder de 25 graden ook niet echt te warm te noemen. Als je het dan nog te warm vindt... er zijn vast ook ruiters die het met 15 graden nog te warm vinden.

Ikzelf ben heel snel te koud (en nee, ik kan me daar ook echt niet tegen kleden, het blijft koud) maar ik rijd ook niet met een dikke winterjas aan. Ik kom gewoon blauw van mijn paard af en ik vind dat niet erg, ik kies immers voor het dressuurproefje en ik vind het leuk als dat er mooi uit ziet.
En ook ik ben wel eens bevangen geweest door de hitte. Niet prettig, daar ben ik het zeker mee eens. Maar ik kies er dan meestal voor om wat rustiger in te rijden. Na de wedstrijd meteen je jasje uit, fles water over je heen, in de schaduw zitten...

Maar goed, ik ben er dan wen één van de oude stempel. Ik zou het zonde vinden als de regels bij de dressuur meer en meer versoepeld zouden worden. Ik vind het ook al zo jammer dat je in de B en de L bij binnenkomst niet meer hoeft te groeten.

pieteritus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-11 23:23

Nee, ik moet me blijven verdedigen waarom ik niet tegen de warmte kan, dat is iets anders.

En ik snap heel goed dat anderen er wél tegen kunnen, die mogen wat mij betreft ook prima in een jasje blijven rijden, maar degenen die er minder goed of niet tegen kunnen, zouden een andere optie moeten kunnen krijgen (ander soort jasje/bodywarmer) of blouse/shirt.

Overigens krijg je vanaf het M geen punten meer voor verzorging, dus wat dat betreft denk ik niet dat men alleen hoeft te zeggen dat het voor de verzorgingspunten geldt om met een jasje te starten.

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-11 23:26

Arwen, de grens ligt bij 30 graden. Bij een grens van 25 graden hoor je mij niet meer.

En ik ben verder ook van het oude stempel; binnenkomen en halthouden en doorzitten. :+

Equimotion

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-11 23:27

Er is een regel gemaakt door de KNHS om aan ruiters tegemoet te komen als het echt warm wordt. Als je dagen als vandaag al te gek vind dan kan je in het hele buitenseizoen het tenue wel afschaffen. Tegenwoordig zijn er heel veel lichte jasjes te koop waarin je echt niet extreem veel meer last van de warmte hoeft te hebben dan in een blouse. Als je je bij dit soort temperaturen gaat inspannen krijg je het nu eenmaal warm!

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-11 23:31

Ik doe hem eigenlijk nooit uit...
Ook al is het toegestaan en rijdt iedereen zonder, ik vind het netter staan.
Ik doe hem wel met die temperaturen pas aan als ik de proef in ga, na de proef direct uit.
De peeskappen gaan er dan toch af, heb ik mooi de tijd om mijn jas aan te trekken... zonder concentratieverlies :P

Boras

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-11 23:32

Ik vind dat jury's hier niet over (zouden) moeten gaan. Hun taak is een proef beoordelen, thats it. Regels over het zomertenue, voor dressuur- en springruiters, horen in een reglement. En aan dat reglement moeten ruiters, jury's en federatievertegenwoordigers zich houden. Thermometer geeft aan hoe er gereden mag worden. Ik vind het onzin dat iemands persoonlijke voorkeur bepaalt wat er gebeurd. Dat is altijd een persoon die langs de zijkant staat te kijken en niet op een paard zit.

Als zomertenue is toegestaan moet een ieder maar weten wat hij of zij doet. Vanzelfsprekend mag een jury dan bij het beoordelen van een proef de persoonlijke voorkeur niet laten meewegen. Die professionaliteit moet een jury in huis hebben.

Als ik zou een jas zou willen dragen, dan zou ik er geen enkel probleem mee hebben als de regels worden vastgesteld op basis van vrije keuze. Kan ik mijn jas aanhouden en mag een ander 'm uitdoen. Waar zou je willen vasthouden aan een verplichte jas? Vrijheid blijheid toch?

Ik rijd al lang geen wedstrijden meer. Zegt het reglement niets over deze kwestie? Zou toch hoogste tijd worden. In mijn tijd bestond er al veel onduidelijkheid over en zat iedereen elkaar vragend aan te kijken. Uiterst irritant.

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-11 23:35

Anne_GTI schreef:
Arwen, de grens ligt bij 30 graden. Bij een grens van 25 graden hoor je mij niet meer.

En ik ben verder ook van het oude stempel; binnenkomen en halthouden en doorzitten. :+

Oh 30+, ik dacht bij 25+ }:0
Tsja ik zou hem zelf sowieso niet uittrekken, maar dan snap ik de discussie iets beter.

Boras

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-11 23:36

Oh er is een temperatuur vastgesteld?

Dan mag die van mij op 25 graden.

Boras

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-11 23:41

Dat er dan bijna bijna altijd in zomertenue gereden zou worden is onzin.
Check daarvoor de temperatuurgemiddelden in de zomermaanden.
Die ligt een heel stuk lager dan 25 graden.

WhySoWhite

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-11 23:50

bij 30+ inderdaad..
vandaag ook hier op de manege iedereen in zomertenue maar de paarden wel in dikke bandages met dikke anky pads.. die hebben t niet warm zeker }:0