Stang 'en' Trens?!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

annebe

Re: Stang 'en' Trens?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-11 11:35

Dat klopt voor een gedeelte wel, maar waarom kunnen bepaalde mensen wel zo rijden met een paard terwijl en niks om heen zit?
Ik ben de namen even kwijt van een aantal heren.

Vanky

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-11 12:48

Mindfields

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-11 12:50

annebe schreef:
Dat klopt voor een gedeelte wel, maar waarom kunnen bepaalde mensen wel zo rijden met een paard terwijl en niks om heen zit?
Ik ben de namen even kwijt van een aantal heren.

Dat klopt, echter trainen die doorgaans eerst ook met bit en zadel, alvorens ze overstappen op alles-loos :)

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-11 13:03

Euh nee hoor, die trainen niet met bit, wel met zadel.

Een bit is volstrekt nutteloos. 't is een optie als je bepaalde sporten wil gaan doen waarbij het nu eenmaal verplicht is, en waarbij je geen punten kan scoren als je paard niet aan het met bit getrainde plaatje voldoet.
Maar als dat je interesse niet is hoef je echt geen geld uit te geven aan een bit.

Vanky

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-11 13:24

Mindfields schreef:
echter trainen die doorgaans eerst ook met bit en zadel

Nou dat lijkt me niet, ze trainen wel met zadel maar zeker niet met bit.

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-11 13:27

Vanky schreef:
Ik vind dat de dressuur zwaar achteruit gaat door al die nieuwe bitten en optomingen..

Zegt iemand van 13 die B dressuur rijdt :') :(:)

Semra

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-11 13:28

Vanky schreef:
annebe schreef:
maar waarom kunnen bepaalde mensen wel zo rijden met een paard terwijl en niks om heen zit?

je bedoelt zo? :)
http://www.youtube.com/watch?v=nRm3nsp8i2Y

Geweldig om te zien dit. Maar ook hij gebruikt 'hulpmiddelen' in de vorm van zijn zweepjes. En ook een zweep is in de verkeerde handen een martelwerktuig.

Mindfields

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-11 13:30

Bijvoorbeeld Alexander Nevzorov heeft de paarden waar hij nu zonder bit etc mee rijdt, afgericht met bitten en niet te zachtzinnig ook. Du het plaatje lijkt leuk, maar wat er aan voorafgegaan is weet je vaak niet.

Billyjb

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-11 13:31

Liever een goede ruiter met een s&t dan een onkundige ruiter trekkend aan een paar teugels met een simpel bitje

Mindfields

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-11 13:32

Billyjb: +1!!

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-11 13:36

Vanky schreef:
Mindfields schreef:
echter trainen die doorgaans eerst ook met bit en zadel

Nou dat lijkt me niet, ze trainen wel met zadel maar zeker niet met bit.

Hoe weet je dat, ben jij daar bij?

Vind dit een vreemd topic. Ja stang en trens is een mond vol maar de juiste bitten op de juiste maat zullen alleen maar zorgen dat je met weinig contact meer bereikt. Dus geen getrek en gepluk maar juist rust en harmonie.

Stang en trens is een keuze, je mag ook alleen op trens starten. Dus waar wil je naar toe?

Vanky

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-11 13:42

Mindfields schreef:
Bijvoorbeeld Alexander Nevzorov heeft de paarden waar hij nu zonder bit etc mee rijdt, afgericht met bitten en niet te zachtzinnig ook. Du het plaatje lijkt leuk, maar wat er aan voorafgegaan is weet je vaak niet.

Heb je daar foto's of filmpjes van dan?

Vanky

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-11 13:45

MarliesV schreef:
Vind dit een vreemd topic. Ja stang en trens is een mond vol maar de juiste bitten op de juiste maat zullen alleen maar zorgen dat je met weinig contact meer bereikt. Dus geen getrek en gepluk maar juist rust en harmonie.

Waarom heb je dan stang en trens nodig als je zo weinig mogelijk contact wilt?

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-11 13:55

blijkbaar nog geen natuurkunde gehad.

Meer opp is een groter contact, maar daardoor dus minder pijnpunten. wat er dus voor zorgt dat er een breeder valk is waarin hulpen gegeven kunnen worden met minder druk.

Winxz_Bas

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-11 13:58

Ts je bent 13 jaar. ga eens kijken bij indoor brabant, of iets soortgelijks.
Kijk hoeveel ruiters de stangteugel los hebben vergeleken met de trens teugel.
en heleboel! er zijn natuurlijk ook ruiters die de stang strak hebben staan.
maar dat is niet langer dan een paar seconden.
(dan bedoel ik, adelinde, peter mindehoudt, edward gal, anky etc.)

En ff ontopic: ik vind dat 2 bitten kan als het past, en als je er mee om kan gaan
want dan is er niks aan de hand.mijn mening ;)

@peelie, een onderlegtrens is daarom ook dunner dan een 'normale' trens
maar inderdaad heb je dan wel alsnog een groter oppervlak

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-11 14:29

Vanky schreef:
MarliesV schreef:

Jij leest ook alleen wat je wilt of niet?

Ik vroeg of je bij de trainingen bent omdat je zo goed schijnt te weten dat bepaalde paarden nooit met bit worden gereden?

Antwoordt op bovenstaande is al gegeven. Maar juist door die stang en trens heb je een breder contact en kan je dus lichter de hulpen doorgeven.

Als je zo tegen 'hoge' dressuur bent waarom rijdt je zelf dan wedstrijden? Neem toch aan dat je je wilt verbeteren en ook hogerop wilt komen. Daar hoort ook een stuk oprichting bij. Dat wil niet zeggen dat je er dan stang en trens in moet hangen maar zag dat ook oprichting een issue is volgens jou?

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-11 14:33

Er wordt door een aantal mensen flink afgegeven op het met bit rijden, bitloos zou beter zijn. Toch ben ik het daar niet mee eens, er zijn ook zeer scherpe bitloze optomingen, die mogelijk nog strenger inwerken dan een (stang en) trens. Ik denk hierbij aan bijvoorbeeld een Hackamore, geeft enrom veel druk op het hoofd als er te hardhandig mee omgegaan wordt....

Vanky

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-11 14:37

MarliesV schreef:
Vanky schreef:

Jij leest ook alleen wat je wilt of niet?

Ik vroeg of je bij de trainingen bent omdat je zo goed schijnt te weten dat bepaalde paarden nooit met bit worden gereden?

Antwoordt op bovenstaande is al gegeven. Maar juist door die stang en trens heb je een breder contact en kan je dus lichter de hulpen doorgeven.

Als je zo tegen 'hoge' dressuur bent waarom rijdt je zelf dan wedstrijden? Neem toc=h aan dat je je wilt verbeteren en ook hogerop wilt komen. Daar hoort ook een stuk oprichting bij. Dat wil niet zeggen dat je er dan stang en trens in moet hangen maar zag dat ook oprichting een issue is volgens jou?

eigenlijk wel ja.

nee dat ben ik niet nee, maar je kunt niet zomaar overstappen op dit niveau tuigloos als je van stang en trens af komt ;)

Ik ben niet tegen hoge dressuur, maar wel tegen het gebruik van s&t. Zelf rijd ik wedstrijden omdat ik springconcoursen wil starten, buiten dat rijd ik nog maar B ;)

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-11 15:02

Mindfields schreef:
Du het plaatje lijkt leuk, maar wat er aan voorafgegaan is weet je vaak niet.

Ik wel. Iedereen die wat wil lezen/luisteren en leren ook. Een paard beleren kan je prima zonder bit, en dat wordt ook al eeuwen dagdagelijks gedaan, daar verandert één vage media-Rus niet veel aan hoor (drie of tien ook niet).

Marliesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-11 16:20

Vanky schreef:
annebe schreef:
maar waarom kunnen bepaalde mensen wel zo rijden met een paard terwijl en niks om heen zit?

je bedoelt zo? :)
http://www.youtube.com/watch?v=nRm3nsp8i2Y

Ik vind dit nou ook niet echt een voorbeeld van een happy athlete. Dat straalt het paard voor mij in ieder geval niet uit.

Semra

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-11 17:16

Maar alles kan toch in verkeerde handen een martelwerktuig zijn. S&T, een bit, een bitloos hoofdstel, noem maar op.
Een pen kan ook als moordwapen dienen.
Als je iets correct gebruikt is er imo niets aan de hand.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-11 18:45

Vanky schreef:
Mindfields schreef:

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Alsjeblieft, je foto's. Kwestie van google even gebruiken.

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-11 18:56

secricible schreef:
Ik zou zelf zeggen dat het te maken heeft met het feit dat een paard het in de wei doet als hij daar zin in heeft, terwijl we het in de ring op commando willen doen. Je moet dus ergens een commando mee geven. Stemhulpen mogen in de ring niet en men heeft er daarom voor gekozen om een combinatie van beenhulp, gewichtshulp en teugelhulp te gebruiken.

Het lijkt me dan ook niet de bedoeling om de S&T te zien als een middel om sterker te zijn, om agressiever door te komen, maar om de hulpen te geven op zo'n manier dat het minder zichtbaar is.
Als alles goed is gegaan in de africhting kunnen deze ruiters het dus ook bitloos en met een trensje, alleen zijn de hulpen dan beter zichtbaar. En dressuur is juist zo prachtig als het lijkt alsof het paard het allemaal vanzelf doet!

Doel van al deze sterkere middelen is dan ook niet om met meer kracht je zin door te drijven, maar om de hulp met minder kracht te hoeven geven. Daardoor ziet alles er zoveel mooier uit en daar gaat het om..

Het is dan alleen zo jammer dat het verfijning wordt genoemd terwijl het dat dus niet is... ja voor het oog van het publiek en de jury.

Ben echt niet tegen S&T, maar trek het wel in twijfel of het echt nodig is en of het wel verfijing genoemd mag worden.

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-11 18:59

Vanky schreef:
Mindfields schreef:

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Alsjeblieft, je foto's. Kwestie van google even gebruiken.[/quote]

O mijn...

Fijn dat hij bitloos op wedstrijden rijdt, maar als dit vooraf gaat, mogen ze hem snel verbieden ook maar bij een paard in de buurt te komen :r

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-11 19:08

Air schreef:
secricible schreef:
Ik zou zelf zeggen dat het te maken heeft met het feit dat een paard het in de wei doet als hij daar zin in heeft, terwijl we het in de ring op commando willen doen. Je moet dus ergens een commando mee geven. Stemhulpen mogen in de ring niet en men heeft er daarom voor gekozen om een combinatie van beenhulp, gewichtshulp en teugelhulp te gebruiken.

Het lijkt me dan ook niet de bedoeling om de S&T te zien als een middel om sterker te zijn, om agressiever door te komen, maar om de hulpen te geven op zo'n manier dat het minder zichtbaar is.
Als alles goed is gegaan in de africhting kunnen deze ruiters het dus ook bitloos en met een trensje, alleen zijn de hulpen dan beter zichtbaar. En dressuur is juist zo prachtig als het lijkt alsof het paard het allemaal vanzelf doet!

Doel van al deze sterkere middelen is dan ook niet om met meer kracht je zin door te drijven, maar om de hulp met minder kracht te hoeven geven. Daardoor ziet alles er zoveel mooier uit en daar gaat het om..

Het is dan alleen zo jammer dat het verfijning wordt genoemd terwijl het dat dus niet is... ja voor het oog van het publiek en de jury.

Ben echt niet tegen S&T, maar trek het wel in twijfel of het echt nodig is en of het wel verfijing genoemd mag worden.

waarom is het geen verfijning volgens jou?
Verfijning houdt in dat de hulpen subtieler en kleiner moeten worden. Als je op de juiste manier met een S&T rijdt doe je dat ook als het goed is... Bij een goede ruiter zie je dat de stang&trens nauwelijks gebruikt worden, het zorgt er alleen voor dat de hulpen duidelijker zijn voor het paard, ondanks dat ze kleiner gegeven worden.

Misschien niet het beste voorbeeld, maar kan niets beter verzinnen: Als iemand een plekje op jou lichaam aan wil wijzen en hij heeft daarvoor een potlood met een spitse punt en een koekenpan. Dan zal het potlood duidelijker de hulp aan kunnen geven als de koekenpan dat kan, simpelweg omdat het potlood preciezer is...

En Nevzorov rijdt geen wedstrijden, misschien moet je je eens inlezen over hem (niet naar bedoelt). Hier loopt een topic over hem (wel al oud): [RT-D] bitloos met nevzorov(de waarheid!)
persoonlijk vind ik hem een griezel, krijg een sekte-gevoel bij hem....