Van B naar L1, wel of niet?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Bloem24

Re: Van B naar L1, wel of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-11 12:02

Toen ik in de B 10 winstpunten had wilde ik meteen over maar omdat ik nog kans maakte op een clubkampioenschap heb ik nog 2 wedstrijden gereden en pakte toen toevallig 5 winstpunten.
In de B wist ik zeker dat ik klaar was voor de L1.

Maar nu in de L1 rijd ik steeds rond de 182 en nee, dan ben ik nog lang niet klaar voor de L2.
Ik blijf net zolang doorrijden tot ik eens in de 190 ga scoren.

Het ligt echt puur aan jezelf, vind JIJ jezelf klaar en durf JIJ die stap te nemen, dat kunnen wij niet voor jou bepalen.

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-11 12:06

Het is inderdaad maar net wanneer jij je er zelf klaar voor voelt. Ik hoef zelf niet persoonlijk hoge punten te rijden, ik rijd liever een klasse hoger om daar te oefenen. Ik was nog van de tijd dat 156 punten een winstpunt was en reed wel altijd in de top mee, maar dat was gewoon toeval. Ik haalde meestal echt geen twee winstpunten in een proef hoor!

lx3

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-11 12:42

Bedankt voor je reactie,
hier heb ik wat aan.!

shabbay schreef:
Doorrijden in de B totdat leuk mee kunt doen in het L1. Dat is veel motiverender. Kom je met prijzen thuis in de B kun je leuk meedoen met de selecties en misschien kampioenschap rijden.

Als wel nu overgaat blijf je misschien achter de feiten aanlopen (want je hebt de L1 nog niet onder de knie), sprokkel je teveel punten bijeen in het L1 moet je toch over, weer alles niet goed voor elkaar en dan loop je echt vast in het M. Dat zou jammer zijn. Geniet van je paard en doe rustig aan. Je kan in 2 jaar naar het Z rijden maar wat ga je dan doen? Eeuwig Z rijden is ook zoiets (tenzij je weet dat er veel meer in zit en dat je zelf dat ook wil), neem lekker de tijd je bent nog jong zat en er komt nog bij het is geen race.

Heel veel succes en plezier tijdens je komende wedstrijden.

lx3

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-11 12:44

Okee, bedankt.
Kijk ervaringen vind ik ook altijd leuk om te horen :Y)

superwoman schreef:
JoycexLynn12 schreef:
In de B werd ik alleen maar 1e met hoge punten en mijn paard was helemaal L1 klaar.

In de L1 viel het me vies tegen, kwam ook omdat mijn paard niet lekker in haar vel zat.

Het hoeft soms niet veel te zeggen hoor, het is ook vooral een jurysport, de ene jury vind je klaar voor het L1 en de ander geeft je weer lage punten, hoevaak ik dat al wel niet heb gehad..

Je kunt ook gewoon de L1 ingaan en iets doen met je commentaar toch? Kun je alleen maar van leren en aan werken.

Bij mij ging de B erg goed maar de L nog beter, gewoon omdat ik wat meer oefeningen kreeg en juist meer ging rijden...
Tuurlijk is en blijft het een jurysport, maar als je echt een goede proef rijdt zal je nooit slechte punten halen.
Als je op het randje zit voor de volgende klasse (dus dat de volgende klasse moeilijk gaat worden) zijn de verschillen vaak groter is mijn ervaring. (en ja ook ik heb wel eens op het randje gezeten :D )

Maaike_Ma

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-11 12:47

ik ben gewoon overgegaan paard kende het wijken ook niet super als ze geen zin heeft vertikt ze het gewoon en het gaat super!

lx3

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-11 14:22

Hoi,

Dan heb jij precies hetzelfde gebeuren als ik.
Ik weet nog niet wat ik doe. Als ik L ga starten schrijf ik pas in in April

Maaike_Ma schreef:
ik ben gewoon overgegaan paard kende het wijken ook niet super als ze geen zin heeft vertikt ze het gewoon en het gaat super!

xxOrlando

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-11 15:55

Ik zou een ´doel´ proberen in te stellen voor de B.
Bijv. meerdere wedstrijden boven de 190 te rijden , en dan als je dat hebt bereikt dan pas over. Over het wijken , ik kon en kan het niet , en toch met die (soms zelfs) 4´en heb ik ook vaak genoeg de 200 gereden..

Ikzelf moest na 12 proeven al over. Maar ik vind het nu ook wel te snel gaan :') Ik zou er gewoon van genieten en hogere punten proberen te rijden :D

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-11 17:51

Ik blijf het raar vinden dat mensen spreken over 'als mijn paard geen zin heeft' of als mijn paard wil klieren. Als hij/zij iets niet wil doen dan komt dat omdat jij niet duidelijk bent of het zelf gewoon niet goed doet.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-11 17:53

Kinke schreef:
Ik blijf het raar vinden dat mensen spreken over 'als mijn paard geen zin heeft' of als mijn paard wil klieren. Als hij/zij iets niet wil doen dan komt dat omdat jij niet duidelijk bent of het zelf gewoon niet goed doet.

Ik ook, dat stoort mij heel erg. :j

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-11 18:14

Ik zou zelf gewoon overgaan zodra je weet dat je geen verliespunten gaat rijden. Je kunt wel eeuwig in de B blijven hangen maar wat heb je eraan? Dan kun je beter iets strenger beoordeeld worden in de L, daar heb je veel meer aan. Dan maar geen winstpunt.

Marijn_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-11 23:40

Ik zou zelf ook gewoon nog even lekker doorrijden in de B en zorgen dat je wat constant mooie punten krijgt!
Dan haal je in de L1 ook mooie punten en dat werkt ook weer motiverend! succes met je keuze, ben benieuwd!

Quir
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-11 00:13

Kinke schreef:

Je zegt wat ik al de hele tijd dacht, maar naar advies wordt toch niet geluisterd. :')
Vind het ronduit schandalig dat mensen zo hun eigen gebreken en fouten "verstoppen", "mijn paard heeft geen zin". nee, JIJ doet het niet goed of kan het gewoon weg niet.....

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-11 00:35

Ik weet niet hoor, maar volgens mij moet de TS nu kiezen tussen even een wedstrijd pauze of toch door naar de L1. Want als ik het dus begrijp word even door in de B erg lastig omdat ze dan geen vervoer en budget meer heeft :Y) . Wat moet ze dan binnen sluipen bij B-wedstrijden op loopafstand :+

Misschien toch een onderlinge wedstrijd in het L1 starten en als het echt dramatisch is proberen om je vader over te halen je toch nog even in de B te laten starten. En als het redelijk gaat toch maar door gaan met L1 starten?

smit_ilse

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-11 01:18

1. Rij nog 5 wp door en bekijk hoe je het wijken dan onder de knie hebt.

2. Ga onderling is een paar keer L1 starten en trek er ongeveer 20 punten vanaf om op officiele punten te komen.

3. Ga door naar de L1 en bekijk hoe je punten zijn. Blijken ze te laag las een wedstrijdpauze in en ga verder trainen.

4. Mocht je in het wedstrijdritme willen blijven start dan bv ipv 2x in de maand 1x in de maand.

Hiilde

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-11 14:43

Kinke schreef:

Nouja, soms zijn er natuurlijk wel gewoon dagen dat paarden geen zin hebben. Over het algemeen zijn ruiters die praten over dat hun paard heel vaak geen zin heeft, ruiters die zelf gewoon niet zo veel zin hebben. Met geduld en herhaling kun je heel veel 'onwillige' paarden omtoveren naar paarden die wél willen. Spreekt voor zich dat dat geduld en herhaling vooral voor de ruiter nodig is :') Paarden die nóóit ergens zin in hebben bestaan niet.

Searcher

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-11 19:09

lx3 schreef:
Basis is goed.
Anders plaats ik dit topic niet. Alleen het wijken is minder, de rest is zga Perfect.
Searcher schreef:
Ik zou wachten tot je je wat zekerder voelt en alles wat meer bevestigd is. Tijd zat hebben jullie.
Ik zie ook vaak ruiters die elke proef 1 wp halen en dan meteen de overstap willen maken naar een hogere klasse. Ze realiseren zich niet altijd dat bij een hogere klasse ook de basis-eisen (goede aanleuning -Skala der Ausbildung- en zo) aan een hoger niveau moeten voldoen om goede punten te rijden. Succes!

Je vroeg toch wat IK zou doen? Er staat ook IK ZOU. Dus zo bot hoeft t niet he.
T blijft jouw keus hoor.

lx3

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-11 15:09

Dankje! :D
Das een goeie!

*

smit_ilse schreef:
1. Rij nog 5 wp door en bekijk hoe je het wijken dan onder de knie hebt.

2. Ga onderling is een paar keer L1 starten en trek er ongeveer 20 punten vanaf om op officiele punten te komen.

3. Ga door naar de L1 en bekijk hoe je punten zijn. Blijken ze te laag las een wedstrijdpauze in en ga verder trainen.

4. Mocht je in het wedstrijdritme willen blijven start dan bv ipv 2x in de maand 1x in de maand.

lx3

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-11 15:10

Oh, het was eigenlijk niet zo bot bedoeld }:0

Searcher schreef:
lx3 schreef:
Basis is goed.
Anders plaats ik dit topic niet. Alleen het wijken is minder, de rest is zga Perfect.
T blijft jouw keus hoor.

lx3

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-11 15:10

Haha,jij hebt m:D

Hiilde schreef:
Kinke schreef:

Nouja, soms zijn er natuurlijk wel gewoon dagen dat paarden geen zin hebben. Over het algemeen zijn ruiters die praten over dat hun paard heel vaak geen zin heeft, ruiters die zelf gewoon niet zo veel zin hebben. Met geduld en herhaling kun je heel veel 'onwillige' paarden omtoveren naar paarden die wél willen. Spreekt voor zich dat dat geduld en herhaling vooral voor de ruiter nodig is :') Paarden die nóóit ergens zin in hebben bestaan niet.

Searcher

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-11 16:18

lx3 schreef:
Oh, het was eigenlijk niet zo bot bedoeld }:0

lx3 schreef:
Basis is goed.
T blijft jouw keus hoor.

Ik ben niet boos. ;)

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-11 18:53

Het verschil tussen B en L1 is niet zo groot. Het is eigenlijk alleen die 5 meter wijken. Als dat nog niet super gaat is het geen ramp.
De overgang van L1 naar L2 is groter. Je rijdt nu netjes je punten in de B. Wat heb je te verliezen als je L1 gaat starten? So what als je punten iets lager uit zouden vallen?
Ik zou er gewoon voor gaan ;)

maradhja

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-11 19:02

Ik ga mee in wat Quir voorgaande pagina's al heeft gezegd.
Zorg dat je goed bovenin mee draait en zeker enkele keren met 2 punten naar huis gaat, dat je thuis al goed op zeker L1 niveau aan het trainen bent, en ga dan over.
Ga er eventjes lekker van plukken en genieten en in de prijzen rijden!
En zeker bij een jong dier en een jonge ruiter is de basis net zo belangrijk, wanneer de basis niet goed onder de knie is, heb je dadelijk enorm veel kans dat je vast komt te zitten en eerlijk is eerlijk daar zit niemand op te wachten.

Verder kan ik nog als tip meegeven, film je proefjes en ga naar JOU fouten kijken, kijk wat je fout doet en hoe je paard daarop reageert. Wanneer jij je fouten verbeterd merk je dit aan het lopen van je paard.
Ik doe dit ook altijd, en vooral om datgeen wat veel ruiters niet doen, de fouten die in een proef zitten bij mezelf te leggen. Ik kan er wat aan doen, ik vertel mijn paard wat ze moet doen...
Alleen praat ze zo moeilijk terug, dus doe ik iets fout?! zal zij het op de een of andere manier wel laten merken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-11 20:24

_Arwen_ schreef:
Ik zou zelf gewoon overgaan zodra je weet dat je geen verliespunten gaat rijden. Je kunt wel eeuwig in de B blijven hangen maar wat heb je eraan? Dan kun je beter iets strenger beoordeeld worden in de L, daar heb je veel meer aan. Dan maar geen winstpunt.

Goede punten werken wel als een betere motivatie dan net boven het verliespunt blijven hangen ;)

Ook gaan jury's je wel kennen als je steeds maar blijft terugkomen op wedstrijd en rond de 160 punten scoort, en dat is niet gunstig voor je 'naam' die je bij hen krijgt en zal dus alleen maar moeilijker worden om bij die jury's te scoren.

Mocht in mijn ponyjaren altijd pas naar de volgende klasse van mijn moeder als ik minimaal 3 wedstrijden (of 5 proeven) in aan één gesloten periode boven de 2 winstpunten scoorde. Doe dit bij de paarden eigenlijk ook nog steeds en tot nu toe heeft dat ervoor gezorgd dat ook in een nieuwe klasse weer fijn bovenaan mee kon doen.

Moet wel zeggen dat ik juist tegenovergestelde ben van TS, blijf juist liever wat langer in een klasse zodat echt zeker weet dat klaar is voor de volgende stap. Merrie uit mijn onderschrift nu 6 proeven gelopen en 14 wp in L1, en start deze nog minimaal 4 proeven in deze klasse omdat nog steeds vind dat we beter moeten voordat we de overstap maken.....

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-11 17:41

haike schreef:
_Arwen_ schreef:

Goede punten werken wel als een betere motivatie dan net boven het verliespunt blijven hangen ;)

Ook gaan jury's je wel kennen als je steeds maar blijft terugkomen op wedstrijd en rond de 160 punten scoort, en dat is niet gunstig voor je 'naam' die je bij hen krijgt en zal dus alleen maar moeilijker worden om bij die jury's te scoren.

Mocht in mijn ponyjaren altijd pas naar de volgende klasse van mijn moeder als ik minimaal 3 wedstrijden (of 5 proeven) in aan één gesloten periode boven de 2 winstpunten scoorde. Doe dit bij de paarden eigenlijk ook nog steeds en tot nu toe heeft dat ervoor gezorgd dat ook in een nieuwe klasse weer fijn bovenaan mee kon doen.

Moet wel zeggen dat ik juist tegenovergestelde ben van TS, blijf juist liever wat langer in een klasse zodat echt zeker weet dat klaar is voor de volgende stap. Merrie uit mijn onderschrift nu 6 proeven gelopen en 14 wp in L1, en start deze nog minimaal 4 proeven in deze klasse omdat nog steeds vind dat we beter moeten voordat we de overstap maken.....

Of als je alle punten bij elkaar had, neem ik aan.

Ik heb in mijn hele wedstrijdcarrière nog maar in 3 wedstrijden 2 winstpunten behaald, maar ben altijd wel in de top 4 geëindigd... 2 winstpunten zegt dus ook niet alles.

Loves_Bella

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-11 17:46

Als ik jou was zal ik nog even een tijdje doorrijden in de B.
En wanneer echt alles perfect is.
En je er zelf klaar voor bent, over gaan naar de L1.
Want je mag er nog genoeg winstpunten bij rijden
voordat je echt over moet.

dit is mijn mening ;)