Wie rijd er in de B met sporen?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Sodeletuut

Re: Wie rijd er in de B met sporen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-11 13:03

Tsja dat optrekken enzo is ook niet de bedoeling, maar ik vind het ook niet echt eerlijk tegenover het paard om dan maar sporen om te gaan doen, want eigenlijk moet je hulpen geven met je kuiten.. Misschien is goed les nemen voor mensen die dat doen dan beter.. En daarbij, zijn er ook nog eens ontzettend veel mensen die met sporen rijden en er gewoon écht niet mee kunnen omgaan. Sporen constant in de buik, elke pas porren, dat vind ik gewoon erg sneu.. Ook als je op HAW rondkijkt zie je dat regelmatig langskomen..

Daisies

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-11 13:06

Tuurlijk is dat erg sneu, onjuist omgaan op welke manier dan ook is sneu. Ik zie om me heen zoveel onwetende mensen, en je kunt ze wel vertellen dat ze het fout doen maar ze weten niet beter.

Marjolein

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-11 13:16

Sodeletuut schreef:
Tsja dat optrekken enzo is ook niet de bedoeling, maar ik vind het ook niet echt eerlijk tegenover het paard om dan maar sporen om te gaan doen, want eigenlijk moet je hulpen geven met je kuiten...

Als je goed rijd gebruik je je sporen alleen als je ze wil gebruiken. Als ik hier lees dat ze de ene proef wel sporen om hebben en de andere niet dan gebruik je je been dus verkeerd. Je spoor zit niet ter hoogte van je kuit, dus bij normaal aansporen heeft je spoor geen effect. Pas als je je hiel (waar de spoor zit) ook aandrukt gebruik je je spoor.

Nu is dat natuurlijk heel makkelijk gezegd, ergens tussen niet met sporen rijden en correct met sporen rijden zit een heel groot verschil. En een ruiter zal dat toch moeten leren ergens in het rijden.

Mijn tinker reed ik de laatste maanden ook met spoor. Waarschijnlijk 9 v/d 10 keer met teveel spoor, maar ik merkte wel verbetering, bij haar en bij mijzelf. Huidige paard niet, daar voel ik mezelf nog iets te vaak een kluns op.

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-11 13:21

Tsja, goed gebruik vind ik ook niet erg. Ik zou het zelf nooit gebruiken, maargoed dat moeten mensen dan maar zelf weten. Maar er zijn gewoon zó veel meer mensen die er niet mee om kunnen gaan, dan wel.. En er zijn zó veel mensen die niet eens weten waar sporen voor zijn. :\

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-11 13:30

Daisies schreef:
Als je er goed mee omgaat is het toch geen probleem?

Daar wil ik eigenlijk sowieso vanuit gaan. Alles wat je op, rond, langs, onder,...het paard gebruikt, daar moet je goed mee kunnen omgaan. Zelfs met de mestvork ;)

Daisies

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-11 13:49

Volgens mij kan de gemiddelde ruiter geen stal uitmesten :D
Maar ik zal niet ontkennen dat ik mijn sporen nooit verkeerd gebruik(t) (heb) Iedereen maakt fouten en daarom raad ik iedereen aan goed les te nemen.

Ziolette

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-11 22:30

Moderatoropmerking:
Enkele offtopic reacties verwijderd.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-11 11:22

Daisies schreef:
Volgens mij kan de gemiddelde ruiter geen stal uitmesten :D
Maar ik zal niet ontkennen dat ik mijn sporen nooit verkeerd gebruik(t) (heb) Iedereen maakt fouten en daarom raad ik iedereen aan goed les te nemen.

Tuurlijk, dat zoiezo.

Ik heb van de week toevallig weer zonder spoor gereden. Af en toe doe ik dat, om het verschil goed te voelen en me er bewust van te zijn.
Met het voorwaartse was niks mis. Maar hij had dondersgoed door dat hij in de buiging makkelijk door mijn binnenbeen kon vallen en maakte daar ook dankbaar misbruik van.
Ook zijgangen begreep hij ineens een stuk minder. :+

Ik rij dan wel B op wedstrijden, maar train thuis niet alleen maar grote voltes en een gebroken lijntje.
Wil ik hem correct laten buigen, zeker op kleine voltes, gebruik ik echt mijn spoortje. Want hij is soms liever lui dan moe (niet in het voorwaartse, maar in de buiging) en dan is het toch echt handiger dan hem tig keer te moeten schoppen waar hij toch niet op reageert. 1x aantikken (of eigenlijk kietelen met wieltje) en hij is weer bij de les :D

Sodeletuut schreef:
Ik vind het zo apart dat hier zo veel mensen zijn die gewoon maar een spoor omhangen, bij elk paard wat ze rijden, zonder te kijken naar het paard zelf.. Er zijn echt zat paarden die het makkelijk zonder kunnen, waarom dan toch met?

Dat ben ik wel met je eens. Bekijk het per paard wat hij wel of niet nodig heeft.
En pas daar je uitrusting op aan.
Zo rij ik bijvoorbeeld zonder beenbescherming. Waarom? Hij heeft het niet nodig.
Er waren serieus mensen die me voor gek verklaarden. Maar hij strijkt niet en tikt niet aan. Waarom zou ik het dan gebruiken? Omdat iedereen dat doet?

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-11 13:20

Ik reed in de B soms met sporen. Het mag, en als je ergoed mee omgaat is er niets aan de hand.

lovelyd

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-11 15:07

Ik start inmiddels L1 met winst.. Maar reed B dressuur en B springen met sporen..

Ik heb nog geen wedstrijd zonder gereden.
Thuis train ik voornamelijk zonder sporen... Maar op wedstrijd heb ik af en toe net dat extra stukkje nodig... Dat betekend niet dat het prik prik prik is....

Wat mij afgeloppen buiten seizoen wel opviel is dat erg veel pony's echt plekken hadden op de buik van de sporen, voornamelijk bij het springen... Dat vind ik gewoon niet kunnen.

KimvWijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-11 18:39

Ik heb in de B ook met sporen gereden, in het begin niet.. maar als ze iets eng vinden is het wel fijn om een extra hulpmiddel te hebben..

Adawii

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-11 22:30

ik start gewoon in de B met sporen, hoewel ik nog niet heb gestart :P

kipjesss

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-11 09:57

Er rijden niet alleen jonge paarden in de B, ook oudere paarden die misschien niet meer helemaal aan het been zijn, achter het been kruipen of waar de ruiter het leuk van vindt staan, of van mening zijn dat 'ieder paard dat maar moet leren' maar als je ze niet nodig hebt, waarom?
Mijn ene paard ben ik in de L1 met sporen gaan rijden, omdat die zo kort geript is dat ik er niet meer bij kon met mijn been, de ander pas in de M1 omdat ik dan net been te kort kwam bij het sluiten (voornamelijk galop) dit was dan wel een erg sensibel paard.

xAnnouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-11 12:13

ik heb gereden me tmijn pony in de B in heeten. ik kreeg daar een opmerking op mijn coupon dat ik onder begeleiding sporen zou kunnen gebruiken omdat de pony niet op mijn been reageert. nou dcht ik oke mischien is dat dan wel handig maar om eerlijk te zijn vind ik met sporen rijden helemaal niet fijn.

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-11 12:16

Veel mensen lijken sporen te gebruiken in aandrijving, voor mij horen sporen altijd nog bij verfijning.

Hanneke_Inka

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-11 15:02

Ik rijd met mijn pony nu in de B met sporen omdat ze dan meer inpuls krijgt, beter is de uitgestrekte draf is en net iets beter voorwaarts.

Linnietje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-11 17:13

Ik rij ook met spoortjes (2cm).
Ik rij met mijn kuit, maar soms heb ik iets meer nodig dan dat. Bijv. iets beter om mijn been op de volte.
Dan kan ik met mijn spoortje net een klein prikje geven, zodat hij weet even oplet :D

Zorro89

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-11 18:46

Ik denk dat het helemaal niet gaat om in welke klasse je wel met spoor mag rijden of moet rijden. Je moet je sporen verdienen (!) Als jij je been niet stil kunt houden dan lijkt het me geen goed plan om een spoor aan te doen, zo wordt je paard alleen maar 'botter' aan je been. Het moet juist een hulpmiddel zijn. Als je een spoor draagt betekent dat niet dat je ook met je spoor moet rijden.

Laatst was ik op een wedstrijd en keek daar bij het losrijden van het L2.. Het meisje op dat paard kon haar been niet stilhouden, met als gevolg dat het paard na een tijdje ging bloeden. Toen ze op een gegeven moment langs me stapte om richting wedstrijdring te gaan zei ik dat haar paard bloedde zei ze: 'Ja moet 'ie maar doorlopen', terwijl er niks aan de hand was (ja ze zat er behoorlijk lang op en had onderhand alle energie uit haar paard gereden) Ik had het hierover met andere omstanders en we waren het eens dat het de taak is van de ringmeester en jury om hier op te letten. Het was een schimmel en die plekken waren echt niet te missen. Ik ga me hier verder niet mee bemoeien, maar vind het belachelijk dat ze gewoon haar 2 proeven heeft mogen rijden... :?

Hanneke_Inka

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-11 18:53

Zorro89 schreef:
Ik denk dat het helemaal niet gaat om in welke klasse je wel met spoor mag rijden of moet rijden. Je moet je sporen verdienen (!) Als jij je been niet stil kunt houden dan lijkt het me geen goed plan om een spoor aan te doen, zo wordt je paard alleen maar 'botter' aan je been. Het moet juist een hulpmiddel zijn. Als je een spoor draagt betekent dat niet dat je ook met je spoor moet rijden.

Laatst was ik op een wedstrijd en keek daar bij het losrijden van het L2.. Het meisje op dat paard kon haar been niet stilhouden, met als gevolg dat het paard na een tijdje ging bloeden. Toen ze op een gegeven moment langs me stapte om richting wedstrijdring te gaan zei ik dat haar paard bloedde zei ze: 'Ja moet 'ie maar doorlopen', terwijl er niks aan de hand was (ja ze zat er behoorlijk lang op en had onderhand alle energie uit haar paard gereden) Ik had het hierover met andere omstanders en we waren het eens dat het de taak is van de ringmeester en jury om hier op te letten. Het was een schimmel en die plekken waren echt niet te missen. Ik ga me hier verder niet mee bemoeien, maar vind het belachelijk dat ze gewoon haar 2 proeven heeft mogen rijden... :?

Ja dat is idd echt belachelijk!!!! :n
Hebben jullie dat dan niet tegen de ringmeester gezegd???

Laurahh

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-11 16:59

Ik rijd ook in de B en ik gebruik ook sporen, terwijl mijn pony goed aan het been is.
In de B willen ze namelijk meer zien dan figuurtjes rijden, je wordt ook beoordeelt op stelling, lengtebuiging en zulke dingen.
En dat zijn de dingen waar ik mijn sporen en dus 'verfijning' van de hulpen voor nodig heb.

Ook is mijn Haflinger tijdens de 2e proef vaak moe en dan is een spoortje toch handig om haar eens wakker te prikken als het nodig is.

Dus ik zie niet in waarom het in de B niet zou mogen, en in de L wel :)

Mijn bijrijdpaard rij ik zonder sporen, omdat zij al erg gevoelig is..
Maar bij mijn Haflinger vind ik het wel nodig om de precisie er beter in te rijden..
Laatst bijgewerkt door Laurahh op 24-01-11 17:03, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-11 17:03

Ik heb 2 paarden. Mijn tinkermerrie is B en rij zonder sporen. Ze is fijn aan het been, en ik doe met haar nog geen wijken, schouderbinnenwaards etc. Dus het is nog niet nodig. Mijn ander paard rij ik wel met sporen, maar dit alleen maar omdat ik hem heb sinds december, en hij daarvoor al 7 jaar met sporen is gereden. Daardoor reageert hij niet meer op het been. Sporen in de B vind ik wel nutteloos, je krijgt er alleen maar afgestompte paarden van.

1topper1

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-11 22:02

Ik rijd mijn paard nu ook in de B en nog nooit een spoor omgehad. Als mijn paard even niet aan het been was gaf ik hem een tikje met mijn zweep, maar deze heb ik gelukkig nu ook aan de kant kunnen leggen. Met sporen in de B vind ik nog niet nodig. Zelfs als je ermee om zou kunnen gaan zou ik toch even wachten om in ieder geval de basis (zonder sporen) goed erin te krijgen. Sommigen zeggen dat ze er misschien wel mee om kunnen gaan maar vaak zie ik op wedstrijden dat er toch veel geprikt word. Ik ben er helemaal geen fan van!
@Zorro89: Ik word er gewoon helemaal misselijk van als ik dat zo hoor! Dat die jury dat niet gezien heeft!

Aardbei445

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-11 22:07

Ik rijd nu in de B met mijn paard, en ook met sporen om. Het zijn geen strenge sporen ofzo (gewoon stompe spoortjes), en ik rijd ook met een 'vriendelijk' been. Het is voor mij niet om hem voorwaarts te trappen ofzo, en ik rijd ook nooit met een zweep. Het is gewoon puur te verduidelijking van mijn hulpen. In de training wissel ik het ook nog wel eens af, en dan reageert hij ook gewoon super, maar aangezien we in de training al wel wat verder zijn, vind ik het toch fijn om ze erbij te hebben (denk wel, het is een paard van een rond de 1,74/1,75 :) ;)
Laatst bijgewerkt door Aardbei445 op 25-01-11 22:16, in het totaal 1 keer bewerkt

christel82

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-11 22:08

kennyh schreef:
Ik ben eigenlijk wat laat begonnen met wedstrijden en rijdt thuis M oefeningen we zijn met Z oefeningen bezig. Dat betekend ook oprichting e.d. en aangezien mijn paard flegmatiek is wil ze uit zichzelf lui zijn, dan kan het spoortje fijn helpen om toch die impuls te behouden. Ik ben het verder wel eens dat de spoor er is om je hulp te verfijnen, maar ondanks dat merk ik verschil of ik met of zonder spoortje rijdt. Ik denk dat het veel belangrijker is dat je de basis met je paard aanlegt zonder spoor en daarna het spoortje gaat gebruiken om te verfijnen, dit geldt dus ook voor de impuls, en als je dan ineens je spoortje afdoet, merk je paard dat echt wel.

Hier ben ik het helemaal mee eens! Ik rijd nu een jong paard die werd altijd met sporen gereden (nu 3,5 jaar oud) en ik heb de sporen afgedaan, omdat hij gewoon eerst op mijn kuit moet reageren. Als de kuitdrukreactie aanwezig is, is het mijn taak om die ook efficient toe te passen. Het is dus aan mijzelf of het paard scherp voor mijn been is of niet.

happy2014

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-11 22:17

ik rijd b en met sporen, en ja...zal wel bokt over mij heen krijgen, maar gebruik ze om mijn paard voorwaarts / actiever te krijgen...