Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Sodeletuut schreef:Tsja dat optrekken enzo is ook niet de bedoeling, maar ik vind het ook niet echt eerlijk tegenover het paard om dan maar sporen om te gaan doen, want eigenlijk moet je hulpen geven met je kuiten...
Daisies schreef:Volgens mij kan de gemiddelde ruiter geen stal uitmesten![]()
Maar ik zal niet ontkennen dat ik mijn sporen nooit verkeerd gebruik(t) (heb) Iedereen maakt fouten en daarom raad ik iedereen aan goed les te nemen.

Sodeletuut schreef:Ik vind het zo apart dat hier zo veel mensen zijn die gewoon maar een spoor omhangen, bij elk paard wat ze rijden, zonder te kijken naar het paard zelf.. Er zijn echt zat paarden die het makkelijk zonder kunnen, waarom dan toch met?
Zorro89 schreef:Ik denk dat het helemaal niet gaat om in welke klasse je wel met spoor mag rijden of moet rijden. Je moet je sporen verdienen (!) Als jij je been niet stil kunt houden dan lijkt het me geen goed plan om een spoor aan te doen, zo wordt je paard alleen maar 'botter' aan je been. Het moet juist een hulpmiddel zijn. Als je een spoor draagt betekent dat niet dat je ook met je spoor moet rijden.
Laatst was ik op een wedstrijd en keek daar bij het losrijden van het L2.. Het meisje op dat paard kon haar been niet stilhouden, met als gevolg dat het paard na een tijdje ging bloeden. Toen ze op een gegeven moment langs me stapte om richting wedstrijdring te gaan zei ik dat haar paard bloedde zei ze: 'Ja moet 'ie maar doorlopen', terwijl er niks aan de hand was (ja ze zat er behoorlijk lang op en had onderhand alle energie uit haar paard gereden) Ik had het hierover met andere omstanders en we waren het eens dat het de taak is van de ringmeester en jury om hier op te letten. Het was een schimmel en die plekken waren echt niet te missen. Ik ga me hier verder niet mee bemoeien, maar vind het belachelijk dat ze gewoon haar 2 proeven heeft mogen rijden...

kennyh schreef:Ik ben eigenlijk wat laat begonnen met wedstrijden en rijdt thuis M oefeningen we zijn met Z oefeningen bezig. Dat betekend ook oprichting e.d. en aangezien mijn paard flegmatiek is wil ze uit zichzelf lui zijn, dan kan het spoortje fijn helpen om toch die impuls te behouden. Ik ben het verder wel eens dat de spoor er is om je hulp te verfijnen, maar ondanks dat merk ik verschil of ik met of zonder spoortje rijdt. Ik denk dat het veel belangrijker is dat je de basis met je paard aanlegt zonder spoor en daarna het spoortje gaat gebruiken om te verfijnen, dit geldt dus ook voor de impuls, en als je dan ineens je spoortje afdoet, merk je paard dat echt wel.