Afmelden vanwege het weer

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

zie titel

Nee hoor, ik ben een bikkel
32 (29%)
met meer dan 30 graden ga ik echt niet naar een concours
30 (27%)
Ik ga alleen niet als mijn paard veel last heeft van de hitte
37 (33%)
ik meld alleen af als ik 's middags moet rijden
11 (10%)

Totaal aantal stemmen: 110

HorseMoments

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-03 16:25

Fitzroy schreef:
En op stal of in het land in de zon is het ook bloedheet.

Bij ons op stal is het ca. 20 graden. Ik houd de paarden overdag binnen en laat ze naar buiten als het wat is afgekoeld. Blijkbaar nog nooit een dier met een zonnesteek gezien of een verbrande huid. Ik zou toch maar gaan oppassen bij temperaturen van 35 graden of meer. Overigens is 35 graden hier niet te vergelijken met 35 graden elders. In warme landen is de luchtvochtigheid etc heel anders. Daarnaast wordt er van de hoog getrainde paarden meer gevraagd maar die paarden verkeren ook in topconditie.

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-03 16:26

GribaldiFAN schreef:
Daarnaast wordt er van de hoog getrainde paarden meer gevraagd maar die paarden verkeren ook in topconditie.

Dat bedoelde ik ook te zeggen met mijn reactie.

amberiwan

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-03 16:40

ik ga wel met mijn pony op wetstrijd het is zijn laatste kampioenschap met hem
maar ik neem wel een extra maatregelen
- hij loopt op moment al 2 keer per dag s'morgens en s'avonds laat
voor dat ik op wetstrijd ga rij ik hem s'morgens heel vroeg los dus op het wetstrijd terein hoef ik hem niet los te rijden en kan ik er een half uurtje van te voren op voor ze 2e proef ga ik er nog korter op
- na de proef word hij meteen afgesponst
-en hem in de tussen tijd dat hij op de trailer staat word hij afgesponst
en nartuurlijk proberen we de trailer in de schaduw te zetten
en als blijkt dat ie op het wetstrijd terrein toch te veel last heeft van het warme weer dan start ik niet

Jura

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-03 19:21

GribaldiFAN schreef:
Ik ga dus niet op wedstrijd met deze temperaturen. Ik vind dat oneerlijk tegenover mijn paard. Ik begrijp dat als je vroeg kunt rijden je wel start met je paard. Maar anders vind ik het echt veel te heet. De paarden hier in nederland zijn dit niet gewend.

Daar ben ik het ook mee eens, ik vind het ook niet eerlijk. Ik haal het nu ook niet in mjin hoofd om overdag te rijden, zou ik zelf ook niet kunnen trouwens. Ik rij dus 's morgens vroeg of 's avonds laat.

Nou heb ik zondag wedstrijd met Or, ik hoop dus maar dat ik erg vroeg mag. Moet ik wel in de middag dan overleg ik natuurlijk eerst even met orri. Want op zich kan Or redelijk goed tegen hitte, dat liet hij in Schoorl ook zien. Maar ik vind het toch niet goed om wedstrijd te gaan rijden. Als ik wel zou gaan, dan ga ik er echt 5 minuten voor de proef op denk ik.

missraldo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-03 21:47

ik moet nou ook gewoon trainen voor zondag dat doet mijn pony kei goed en met het traine vraag ik veel meer dan op de wedstrijd. maar mijn pony kan goed tegen de warmte en het is nou al zolang achter elkaar heel warm en daar raken de pony's ook wel aan gewend. En toen ik hem vandaag op de wei zette kon hij toch ook nog goed bokken en rennen en toen was het ook meer dan 30 graden. bij ons op stal staan er nou al een paar pony's al een paar dagen alleen op stal en er word door hun eigenaren alleen de stal uitgedaan en dan gaan ze weer. Die denken alleen aan zichzelf en hun gaan zondag ook gewoon op wedstrijd. Dat vind ik dan wel zielig maar mijn pony is nou wel gewend aan het rijden overdag in de hitte dus die houd het zondag echt wel vol

Suzy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-03 08:41

Ik heb ook de knoop doorgehakt en gisteravond me afgemeld voor de wedstrijd die ik zondag heb. Ik vind het gewoon ongezond en bovendien doet Marco met dit weer ook niets, en ik weet al van te voren dat er een hele kleine kans is op een winstpunt, dus dan waarom al die moeite?

Vippie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-03 09:12

In somig berichtjes lees ik dat als iemand kans heeft op een wp dat ze dan toch starten. Zijn die wp nou echt ZO belangrijk dat je de gezondheid van je paard er voor opoffert, kan die wp niet een weekje wachten?
Ik beschuldig niemand, ik vraag het me gewoon af.....

Suzy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-03 09:20

Ik doel niet zo op dat winstpunt, maar ik bedoel gewoon dat ik met dit weer toch geen fatsoenlijke proef neer kan zetten, dus waarom zou ik me daarvoor een dag van tevoren zitten uitsloven met wassen, poetsen etc, er helemaal naar toe rijden in de hitte.....

Coby10

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-03 12:21

irish_lady schreef:
Ik had dus de zelfde starttijden als Coby en ik vind het niet terecht tegenover het paard! Als je zelf al aangeeft dat je anders nooit op dat tijdstip zou rijden!

Als ik een andere keus zou hebben, niet nee, maar als het qua tijd bijv ivm werk niet anders kan, dan ga ik dan ook gewoon op dat tijdstip rijden.

Natuurlijk zijn vroege starttijden wel een stuk fijner dan op het heetst van de dag. Probleem is alleen dat je dat niet zelf in de hand hebt. En ik vind het ook tegenover een wedstrijdsecretariaat dan niet fair om, op het moment dat ze een startlijst hebben gemaakt en je je starttijden hoort, snel af te melden (en al helemaal niet met een smoesje van een lekke band omdat je anders een boete moet betalen... ) Natuurlijk gaat het welzijn van je paard voor en als ik zondag merk dat hij er moeite mee heeft, natuurlijk stap ik dan af en gaan we weer naar huis, maar om vooraf al van alles te bedenken...

Sprintje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-03 12:31

Ik denk dat een paard met deze temperaturen best een proef kan lopen. Ik zou de gok nemen door gewoon kort los te rijden (ze zijn ten slotte al warm zat Haha! ), en maar zien waar het schip strand. Misschien dat ik er wel voor zou kiezen om maar 1 proef te rijden.

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-03 12:54

Coby10 schreef:
... En ik vind het ook tegenover een wedstrijdsecretariaat dan niet fair om, op het moment dat ze een startlijst hebben gemaakt en je je starttijden hoort, snel af te melden (en al helemaal niet met een smoesje van een lekke band omdat je anders een boete moet betalen... ) ...

Op de dag dat wedstrijdorganisaties er genoegen mee nemen dat je de werkelijke reden van afmelden vertelt en dan GEEN boete sturen, zal ik gewoon bekennen dat ik starten op momenten dat het warmer dan 28 graden celcius is, simpelweg diermishandeling vind.

Als het nou een tenniswedstrijd zou zijn, en het alleen MIJN zweet en adem was, oke, dan kwam ik wel. Maar ik doe het mijn paard gewoon niet aan. En heb geen zin om naast loos betaald startgeld ook nog een boete te krijgen, want dat vind ik helemaal flauwekul. Dus verzin ik wel een rotsmoes, daar vraagt zo'n organisatie dan zelf om...

Ik zou zelf trouwens ook niet met liefde bij 30 graden in zo'n auto of rekenkamer vertoeven, dus waarom wordt een en ander niet gewoon afgelast bij extreem zomerse temperaturen.

Nistria

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-03 12:54

Ik heb me afgemeld voor zondag! Mn paard kan zich helemaal niet concentreren in de hitte en bovendien stelt dat concours niet veel voor, is geen kampioenschap of selectie ofzo dus die gewone wedstrijden kan ik nog vaak zat rijden...

roxie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-03 12:59

wat heeft t voor een zin om je paard midden op de dag te trainen, jij hebt er niets aan en je paard al helemaal niet! gewoon lekker s avonds wanneer het een stuk afgekoeld is. ga zelf eens rondjes in de bak lopen op t heetst van de dag, hou jij dat vol, denk t niet, getraind of niet er zijn grenzen

Vippie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-03 13:12

Sprintje schreef:
Ik denk dat een paard met deze temperaturen best een proef kan lopen. Ik zou de gok nemen door gewoon kort los te rijden (ze zijn ten slotte al warm zat Haha! ), en maar zien waar het schip strand. Misschien dat ik er wel voor zou kiezen om maar 1 proef te rijden.

Eeeehhh los rijden heeft niks met de temperatuur van het paard te maken hoor, mischien verstoor ik nu ruw een gedachtengang, maar met de doorbloeding van de spieren. Daar doet de buitentemperatuur helaas niks aan....

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-03 13:49

Vippie; niet geheel correct gedacht...het losrijden doe je om de spieren op te warmen, en de doorbloeding dient oa voro het warm houden van het lichaam. dus ja, met het losrijden stimuleer je de doorbloeding, maar het uiteidnelijk doel van die doorbloeding is het warm maken van spieren en gewrichten.

Losrijden op deze warme dagen doe je hoofdzakelijk voor de gehoorzaamheid.

Sprintje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-03 14:31

Vippie"]
[quote="Sprintje schreef:

Eeeehhh los rijden heeft niks met de temperatuur van het paard te maken hoor, mischien verstoor ik nu ruw een gedachtengang, maar met de doorbloeding van de spieren. Daar doet de buitentemperatuur helaas niks aan....
[/quote]

Daarom staat er ook een Haha! bij , maar, zoals Dees al zei, er zit wel een kern van waarheid in ookal is het kort door de bocht. En wat betreft de gehoorzaamheid, doorgaans zal een paard als ie het echt warm heeft het wel uit zijn hoofd laten om moeilijk te gaan doen. En als ze wel moeilijk doen, dan zal ie wel geen echte last hebben van de warmte (uiteraard binnen de grenzen... met dit weer zou ik geen knel of probleem punten gaan opzoeken!)

Emeraldo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-03 14:31

Je ziet vanzelf of het paard het aankan of niet. Staat hij al te zweten als je aankomt? Ik heb vanmorgen gereden (in de binnenbak). Super hard gewerkt. Hij zweete voor zijn doen iets minder als normaal. Lekker afgespoten en paard is weer gelukkig. Je kan om elk wissewasje je paard in de stal laten staan. Hij kan zich ook bezeren in de wei, onder een auto lopen op de weg, en in de bossen struikelen over een dennenappel... Ik zorg heel goed voor mijn paardje en let ook heus wel op wat ik met hem doe, maar werken kan hij heus wel, met -20 en ook met +30. (Dit gaat dus niet op voor alle combinaties)

Silvia

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-03 14:50

Mijn paard heeft geen problemen met de hitte, maar ik des te meer!
Ik kan daar echt niet tegen. dus ik zou me afmelden, want voor mij betekent dat de rest van de dag knallende hoofdpijn en dat heb ik echt niet over voor een proef.
Wat betreft boetes: Ik vind dat secretariaten begrip moeten hebben voor weersomstandigheden en geen boete moeten opleggen indien iemand afmeld voor een wedstrijd ivm met extreme weersomstandigheden. (Kan trouwens ook gladheid of storm zijn) Maar ik vind wel dat de ruiter/amazone wel zo sportief moet zijn om OP TIJD af te melden (je weet nu al dat het zondag bloedje-heet wordt dus zaterdagavond is echt te laat, dan verdien je een boete) en ook netjes het startgeld moet betalen. De vereniging heeft kosten gemaakt en kan er ook niets aan doen dat het weer niet mee werkt.

tiamo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-03 22:18

Omdat wij een vrachtwagen met 6 paarden erop hebben en ze allemaal in verschillende klassen worden uitgebracht denken wij erover om zondag niet op concours te gaan, want anders staan ze echt van 'smorgen's vroeg tot laat in de middag (zo niet avond) op de wagen.
Met deze "extreme" temperaturen in ons koude kikkerlandje kan dat echt niet. Bovendien gaat het hier niet om een kampioenschap.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-03 01:05

Ik schreef al eerder dat ik nog twijfelde.
Vandaag moest ik eventjes met de fiets naar de stad en dat was echt niet te doen. Omdat het zondag alleen maar warmer gaat worden heb ik de knoop doorgehakt. Ik heb me zojuist afgemeld ivm de weerstomstandigheden.

Marieke22

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-03 09:13

Jippie schreef:
Omdat het zondag alleen maar warmer gaat worden heb ik de knoop doorgehakt. Ik heb me zojuist afgemeld ivm de weerstomstandigheden.

Is dat zo? Ik dacht dat het zondag juist een graad of vijf minder warm werd... 30 in plaats van 35.... ga maar even op de KNMI kijken. Als het nog warmer wordt dan 35 dan weet ik het nog zo net niet of ik ga starten. Dat is wel heeeel erg extreem!!

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-03 09:20

Fitz hoeft dit weekend niet te starten, maar ik ga wel een buitenritje maken in het bos rond het middaguur. Je bent bikkel of niet Knipoog
Ik heb gisteren overdag overigens ook gelest, no problem.
Waarschijnlijk behoren Fitz en ik tot de categorie die hards. Haha!

Marieke22

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-03 09:27

Fitzroy schreef:
Fitz hoeft dit weekend niet te starten, maar ik ga wel een buitenritje maken in het bos rond het middaguur. Je bent bikkel of niet Knipoog
Ik heb gisteren overdag overigens ook gelest, no problem.
Waarschijnlijk behoren Fitz en ik tot de categorie die hards. Haha!

Hier nog zo'n stel: heb gister ook gewoon gelest. Vond het wel superwarm, maar als je in beweging blijft dan valt het wel mee. Pas als je gaat stappen dan stijgt de hitte naar je hoofd.....

Ik weet alleen niet of ik nog warmer aankan... het was wel heel erg heet hoor!!

Suzy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-03 09:44

vorige week zondag moest ik ook een optreden van 20 min rijden midden op de dag, in de volle zon, met 32 graden...
Onder het rijden zelf viel de hitte wel mee, maar erna.........pffff ontzettend warm

Veronique

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-03 10:09

Ik heb ook zondag wedstrijd, toen ik de tijden een tijd geleden las dacht ik ZO VROEG!!!! maar nu ben ik er blij mee. Ik moet om 8.54 en 9.26 rond deze tijd is het max 25 graden en zeker te doen. Het is 10 min met de trailer. Ik rijd ook minder lang los en tussen de proeven veel stappen. Ik neem veel water en een spons mee en probeer Penny zoveel mogelijk koel te houden. Na mijn proeven gaat Penny meteen naar huis en ga ik zelf terug. Ik ga mijn wedstrijd niet afzeggen maar als ik midden op de dag zou moeten rijden in een open weiland zou ik ook nog diep na moeten denken. Ik heb Penny deze week s avonds gereden en ze was niet natter dan anders. Ze zal waarschijnlijk wel minder voorwaarts zijn maar ik hoop dat de jury daar wel rekening mee houdt, dat het nu ook wel enorm warm is. Ik heb vanmiddag om 15.30 priveles, ik ga er wel naar toe. Ik doe veel stappen en na het draven en galopperen doe ik ff stappen en de staponderdelen oefenen. Na het rijden lekker douchen. Merk ik dat het niet meer gaat met Penny en ze last van de hitte krijgt dan stap ik af. Ik wil niks riskeren.