Sporen sporen en nog meer sporen die ik zie! Jullie ook?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Saaaash

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-10 14:50

Maar, bedenk wel zo'n mini spoortje ( stompje ) zou toch niet helpenm?

Seraphim

Re: Sporen sporen en nog meer sporen die ik zie! Jullie ook?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-10 14:55

Hier in de omgeving zie je eigelijk niemand zónder sporen rijden. Ik rijd zelf mijn ene paard wel met sporen, we trainen op Z niveau en ik kan met spoor de hulpen net wat duidelijk doorgeven. Het is dan ook puur voor het verfijnen van de hulpen, als we enkel basiswerk doen laat ik ze af. Mijn Fries reed ik eerst ook met sporen, maar sinds een paar weken heb ik ze af omdat ik het idee had dat hij idd 'afstompte', hij reageerde er niet op. Nu rijd ik zonder spoor met mét zweepje. Geen reactie op been, tikje met de zweep. Veel fijner :)

marieh

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-10 17:14

Dit is natuurlijk altijd al een discussie. volgens mij is het belangrijker hoe je met je spoor omgaat. Mijn paard kan ik ook rijden zonder sporen, maar op wedstrijd sluit hij zich helamaal af door de spanning en dan heb ik hem toch echt nodig. Vind het ook een mooier plaatje als ik 1 of 2 keer met mijn spoor druk, dan wanneer ik de hele proef onrustig aan "schoppen" ben. Nou en als ik sommige ruisters met hun zweep tekeer zie gaan, word ik ook niet heel vrolijk. dus tja...

DanielleTara

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-10 17:18

vroeger reed ik altijd met sporen vooral bij het achttal midden dat was met galop en ik kreeg mijn pony niet zo snel achter de andere
ik reed met de langste sporen die mochten bij de lrv (niet zo heel lang) toen benik met kortere gaan rijden en nu rij ik zonder behalve et het springen want ik heb een dressuurpony die niet egt graag springt en anders krijg ik hem er niet over

Splinter

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-10 17:20

ligt aan het paard, mijn merrie reageerd op een tik van de zweep met een hoop staartgezwiep, gooit haar kont naar binnen, en gaat niet mooi naar voren. Tja wellicht als ik haar een paar tikken geef wel, maar goed lijkt me ook niet de bedoeling als het anders kan,

nu is ze mooi aan mn been, als ze inkakt, raak ik haar aan met de kuit, geen reactie? dan leg ik mn spoor ertegen, nog geen reactie? dan een prikje,
zonder scheef te gaan gaat ze dan mooi naar voren,

overigens hoef ik ze amper te gebruiken en rij haar ook weleens zonder spoor en zonder zweep :j

AmberHeijman

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-10 17:41

Heb een tijdje met spoor gereden, op aanraden van mijn instructrice om het wijken beter door te krijgen (ze ging gewoon NIET opzij) en haar wat beter de laten buigen op de volte.
Toen ze dit doorhad, gingen ze er meteen af. En ja, ook ik heb een extreem niet normaal lui paard. Maar geduld en afwisseling hebben ons al zoveel verder gebracht. :j

xxitsmexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-10 00:11

ik vind zonder spoortjes ook veel fijner maar soms moet je te veel met je benen doen waardoor het plaatje zo onrustig wordt dat je beter een klein hulpje kunt gebruiken...
zelf rijd ik nu M1 en heb een klein knopspoortje aan..in de lessen rijd ikook met maar thuis eigenlijk altijd zonder..

Ook zie ik hier op concours wel eens B ruiters met wieltjes en zweep.. wat moet je dan als je hogerop komt en je paard hier niet meer op reageert?? (want vanaf de M1 mag je ook geen zweep dus dan zou je het alleen met spoortjes moeten doen..)

ik heb mijn 2 jongere paarden (4 en 6) nog steeds zonder zweep en zonder spoortjes (okay met springen wel klein springzweepje om ze af en toe wakker te maken zoals een kleine aanraking op schouder dat ze gewoon weer even opletten)ik hoop dat ik bij ze nog lang zonder kan rijden..

nutteloos

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-10 00:23

Als je consequent rijdt heb je in het begin zeker echt geen sporen nodig.
Voorwaarts is voorwaarts.
Maar goed, net als onze paarden hebben wij ook niet altijd even veel zin, en dan raffelen we het bijvoorbeeld wat af, en ja dan word je een keertje minder consequent.
Zolang een paard consequent met afwisseling gereden wordt moet deze gewoon goed aan het been kunnen zijn.
Wij beleren geen 1 paard met sporen, en rijden sowieso tot de M zonder sporen.
We hebben een merrie die alle oefeningen zonder sporen ook prima doet, alleen inderdaad zoals veel al zeggen, je ziet je been wat meer bewegen, met de spoor kan je gewoon een beetje op de plaats "kriebelen" en dan is het duidelijk.
Een paard is namelijk niet lui aan het been, de huid is heel gevoelig. Hij voelt het wel, maar reageert door verkeerd rijden niet meer op het been(uitzonderingen uiteraard daargelaten)
Tevens zijn er veel mensen die een spoortje omdoen omdat een paard op de volte "naar binnen valt", doe je deze volte in stap, gebeurd het niet, maar in draf': ,,Hij valt steeds door mijn binnenbeen heen" Dus maar een spoortje om, niet beseffende dat dit een balans probleem is en niet een lui/niet reageren op het been probleem. Geef een paard de tijd om te leren, te accepteren, geniet ervan, en laat een paard dit ook doen.

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-10 00:23

Ik merk geen verschil hoor, met fel aan het been staan als ik met of zonder spoor rijd. Dus ik ben zo'n B-ruiter met wieltjes en zweep -post hiervoor uitgelegd waarom een grove wiel juist vriendelijker is- maar heb hier nooit nadelen van gemerkt. :)

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-10 12:32

nou idd chaos :P
ik ben dan een simpele L ruiter die met wieltjes en zweep rijd, terwijl een wieltje toch echt veel vriendelijker is dan een knopspoortje :P

lusitana,
mijn eerste les is ook aan de longe geweest met zitlessen :j
en de eerste les die ik altijd geef wordt ook altijd aan de longe gegeven :))
DanielleTara schreef:
vroeger reed ik altijd met sporen vooral bij het achttal midden dat was met galop en ik kreeg mijn pony niet zo snel achter de andere
ik reed met de langste sporen die mochten bij de lrv (niet zo heel lang) toen benik met kortere gaan rijden en nu rij ik zonder behalve et het springen want ik heb een dressuurpony die niet egt graag springt en anders krijg ik hem er niet over

:)* en dan gebruik je dus de sporen waar ze niet voor bedoelt zijn ;)
want dat je een "dressuurpony" hebt die daarom niet wilt springen is natuurlijk onzin ;)
ieder paard kan springen, ook een dressuurpony/paard :j
dus is het een rijtechnisch probleem die niet met een spoortje opgelost hoeft te worden :P

criollolover

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-10 12:36

suus_ schreef:
Ik vind het stoerder als iemand een paard tot Z rijdt zonder spoor :D

heb het hele topic niet doorgelezen, maar vanaf de M ben je VERPLICHT om met sporen te rijden.
dat gaat voor mij nog een probleem worden. ik rij dus nooit met sporen en ben het ook niet van plan om te gaan doen. als ik M dressuur zou gaan starten dan ga ik het puntje van de spoor er af slijpen.....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-10 12:41

Sporen zijn helemaal niet verplicht vanaf de m ;)

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-10 12:43

criollolover schreef:
suus_ schreef:
Ik vind het stoerder als iemand een paard tot Z rijdt zonder spoor :D

heb het hele topic niet doorgelezen, maar vanaf de M ben je VERPLICHT om met sporen te rijden.
dat gaat voor mij nog een probleem worden. ik rij dus nooit met sporen en ben het ook niet van plan om te gaan doen. als ik M dressuur zou gaan starten dan ga ik het puntje van de spoor er af slijpen.....

dat was vroeger zo ;)
net als dat je vroeger verplicht was om met stang en trens vanaf de z te rijden...
sinds de nieuwe regels van april vorig jaar is beide niet meer verplicht ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-10 12:44

haaha criollolover dat is verboden. Vanwege scherpheid door het slijpen. Dat is dus helemaal sielug!!!

Ik vind het luiheid als een ruiter zegt: ik wil niet met sporen rijden maarja, mijn paard is beleerd met sporen en kan nu niet meer voorwaarts lopen zonder sporen.

Dan ben je gewoon te lui om je paard een paar weken "voorwaarts training" te geven i.m.o...... Zo moeilijk is dat niet hoor.

Ik rijd overigens western, en als ik train rijd ik altijd met sporen. Met wielen nog ook :D

justahorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-10 12:46

Mijn paard heb ik altijd met sporen gereden, maar ik kan hem ook zonder sporen rijden. (m2 niveau)
De laatste rij ik hem gewoon zonder.

marsyl

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-10 12:47

Ik ben het helemaal met je eens! Als je wilt bereiken dat het paard reageert op 'hele kleine hulpen', zou je je paard zo door moeten trainen dat het zonder sporen lukt.
Ik rij nooit met sporen, heel af en toe een zweepje erbij, maar met sporen nooit ;)

ambre

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-10 12:47

Vanaf 1 april 2010 mag je alle klasses zonder sporen rijden.
Ik rijd ook alles met sporen,behalve de jonge paarden die de kuithulp nog niet goed begrijpen.
Daar hoef ik verder ook alleen maar rechtuit mee dus mis ik er niets aan.
Kan trouwens alle paarden alle oefeningen laten doen zonder spore,maar de hulp is dan wat minder mooi geplaats.
Met een spoor kun je veel kleiner en preciezer hulpen geven.Snapt je paard het ook beter want hoe verder in je africhting hoe meer knoppen er op zitten.
Dit heeft dus niets te maken met spoor misbruik maar spoorgebruik.
Niet zielig dus,want hard schoppen zonder sporen vind ik zieliger.
Bovendien hoeft het nog niet te betekenen dat,wanneer je een spoor aan hebt,je deze ook altijd gebruikt.
Ik heb een vos gereden die kon je makkelijk zonder sporen rijden,zo sensibel.Meisje van wie hij was heeft hem later ook Z gestart zonder sporen.Die raakte hem met sporen wel eens per ongeluk en dan ging ze nog al hard.....

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-10 12:48

sporen slijpen is verboden ;)
net als dat kunststof sporen verboden zijn(op concoursen)...
omdat sommige ruiters vroeger aan die sporen met een punteslijper een punt maakte ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-10 12:50

Ik rijd zelf bijna altijd met sporen voor de verfijning van de oefeningen. Pony's zijn prima aan mn been :)

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-10 12:50

comeback schreef:
Een spoor moet een verfijning zijn van je hulp, maar helaas wordt een spoor te vaak gebruikt om een paard voorwaarts te rijden. Ik denk dat dat de reden is dat veel paarden afstompen :-(.

mee eens...
Ik rijd ook altijd met sporen, maar druk die dingen altijd zo laag mogelijk richting hak.
Ik rijd dus op mijn benen, en als ik niet snel genoeg een reactie krijg, druk ik mijn spoor een stukje omhoog.
Er zijn mensen die continue prikken met sporen en daar word ik ook niet goed van :n

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-10 12:51

ik druk mijn spoortje juist zover mogelijk omhoog :P
omdat ik redelijk kange benen heb voor mijn pony, en je toch benen geeft met je kuiten en niet met je hak...
omdat je dus geen hak gebruikt maakt het ook niet uit dat daar sporen zitten :P

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-10 12:54

trouwens, als je paard afgestompt wordt door een spoortje gebruik je je hakken teveel ipv te rijden met je kuiten ;)

Es_ther

Ik rij altijd zonder.
Heb wel een tijdje met gereden, maar ik vond het geen succes, ze reageerde te heftig..
Ik zie ook genoeg mensen bij ons die met spoortje rijden "voor de mooi", want ze zijn prima aan het been, gaan lekker makkelijk opzij en buigen lekker mee.

M_D_H

griebels schreef:
trouwens, als je paard afgestompt wordt door een spoortje gebruik je je hakken teveel ipv te rijden met je kuiten ;)

dat zeg ik :') _O-

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-10 12:58

Ik vind het niet erg als iemand met spoor, rijdt, als ze maar weten hoe ze ermee moeten omgaan, weten wat het doel is (hulpen verfijnen) en het ook goed kunnen toepassen.

Ik weet wat het doel is, ik weet hoe je ze moet gebruiken maar naar mijn eigen normen kan ik ze gewoon niet gebruiken. Heb geen stille beenligging. Ik werd er dan ook echt pissed van op de vorige stal waar ik leste met mijn paard dat ik sporen om moest, omdat paard op zweeptik echt helemaal door het lint ging. Ik wil m'n paard bewust niet gaan afstompen door mijn onkunde. Wilden ze niet geloven, nou 1x met spoortje (knopje) opgestapt, heb achteraf nooit meer sporen om moeten doen :)

Het is een dikke fout dat veel instructie tegenwoordig ruiters een spoortje toelaat terwijl ze daar echt nog niet klaar voor zijn. Vind ik heel erg triestig voor de paarden en de ruitertjes, want zo leren ze het ook nooit correct.