Internationale wedstrijden onbetaalbaar ...

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

M_i_R

Re: Internationale wedstrijden onbetaalbaar ...

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-10 20:53

dat bedoel ik. Dan moet puur het 'internationaal rijden' je doel zijn en ja, dan heb je daar neem ik aan ook wat voor over.
Als ik jouw verhalen hierboven zo lees vraag ik me af waarom je dat zou willen als er blijkbaar ook concoursen zijn waar je gewoon je niveau kan rijden zonder alle internationale poespas.

Schoentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-10 21:02

Dat is dus ook mijn punt!
Je wilt niet weten hoe vaak mensen aan mij vragen waarom ik geen baas zoek waar ik internationaal kan rijden. Ja, en dan?
Dat is echt niet zaligmakend hoor.
Er rijden zo vreselijk veel mensen internationaal, daar heb je ook vaak meerdere ringen (outdoor dan) en 150 tot 200 deelnemers in een rubriek. Echt heul bijzonder om mee te rijden hoor :n .

Natuurlijk hardstikke gaaf als je bij de echte top hoort, maar daar onder is het echt niet heel veel anders als de gewone wedstrijden. Allen het heet dan "internationaal".

Bij de pony's en de jeugd heb ik internationaal gereden, heb bij de pony's ook 2 EK's gereden, heb het allemaal al eens mee gemaakt. Voor mij is de druk om internationaal te moeten rijden er ook gewoon wel af. Ik vind het zeker zo mooi om een jong paard van het L naar het ZZ op te leiden. Ik kan ook nog echt blij worden van het winnen van een L proef. Ik vind het spelletje dat springwedstrijd heet gewoon leuk. En dat dan het liefste in een mooie accomodatie, maar ik vind het echt niet erg als mijn concurrenten allen maar hollanders zijn, vaak word het daar niet eens makkelijker op!

M_i_R

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-10 21:06

maar als je puur kijkt naar het niveau: ligt dat dan ook hoger als je kijkt naar vergelijkbare klassen tussen nationaal en internationaal? Want als dat ook niet zo is dan rijdt men alleen internationaal omdat daar blijkbaar een label aanhangt?

Schoentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-10 21:15

1.40m is 1.40 nationaal of internationaal.
Technisch bouwen doen ze in Nederlande ook, dat is ook een rede dat ons land het internationaal zo goed doet.

Veel ruiters gaan naar het buitenland om hun netwerk op die manier te verbreden. En internationaal kun je elk weekend wel ergens een 1.50m proef rijden, dat is nationaal wat minder.
En ik denk dat de grootste hoop toch wel een droom heeft om ooit echt door te breken en een internationaal kampioenschap te rijden.
En er zijn er echt veel die het doen voor het label, daarom zijn er tegenwoordig ook overal van die amateur 1.20m klasses op grote internationale wedstrijden.

M_i_R

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-10 21:20

waste of money als ik het goed begrijp :)
Niet dat het voor mij ter zake doet maar toch leuk om te weten hoe het in elkaar steekt. Wie weet ooit, later enzo ;)

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-10 21:32

Ik ben al tevreden als ik schoentje in het L/M eraf kan rijden. :Y) :+

Vin'k best stoer, ikke als simpel amateurtje met m'n eigen zelfgefokte paard die toch die topruiters te snel af kan zijn. Hoef ik helemaal niet internationaal voor te starten. Da's me ook veel te hoog trouwens. :P

Schoentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-10 21:47

Je kunt al vanaf het 1.20m internationaal rijden, dus zo hoog hoef je niet te kunnen starten.
Nee, internationaal betekend voor mij niet zo veel. Net zo min als een FEI paspoort met concoursstempels bij een paard.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-10 10:06

schoentje schreef:
Tuurlijk kan dat als je paard lekker 1.35m loopt. Dan schaf je een FEI paspoort aan, kost iets van 375 euro in de 4 jaar. En je telt honderd of 5 voor een 1 of 2 sterren concours neer. Dan moet je natuurlijk niet dat zelfde jaar met je luie reet op de Turkse riviera willen zitten!

Binnenlandse internationale wedstrijden kan vast idd wel.
Maar een kennisje van me reed goed dressuur bij de pony's (met andermans pony) en kon internationaal gaan starten. Ouders hadden een vrij normaal, licht bovenmodaal inkomen. En lagen krom om het kind internationaal te kunnen laten gaan. Zij hebben het me ooit voorgerekend, want het bleef niet bij de inschrijving. Hotelkosten, stalkosten, de kosten van het vervoer, een verplichte VIPtafel afnemen ( :$ ) , trainer mee, ik weet niet wat ik nu nog vergeet... Ze zaten iig toen rond de 2500 per start. Bij de Junioren en de Young Riders kon ze niet verder, niet alleen omdat ze geen paard had (dat had ze wel weer kunnen vinden van iemand anders, meid kon goed rijden) maar ook simpel vanwege de kosten. Als je internationaal gaat doe je dat niet een keer per jaar van je vakantiegeld.

Nou heb ik het talent niet, dus ik maak me niet druk, maar ik denk niet dat internationaal rijden, zeker binnen een kader, voor iedereen is weggelegd.

Schoentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-10 10:46

er zijn allerlei manieren om internationaal rijden betaalbaar te houden.
Mijn ouders hadden het ook niet heel breed, maar we moesten gewoon andere dingen laten. Ik had geen duur tuig en rijkleden, veel 2e hands. Ook hadden we een oude goedkope vrachtwagen met living, zodat we geen hotelkosten hadden. Verder namen we genoeg eten en drinken mee. Mijn EK pony kochten we voor 3000 gulden. Verder verkochten we af en toe een pony, dan bracht weer geld om te investeren in iets anders.
Op vakantie gingen we in die tijd niet, de concoursen waren onze vakantie. We reden ook alleen maar internationaal in Nederland, Belgie en Duitsland (EK's uitgezonderd)

natuurlijk blijft het dan prijzig, maar wel betaalbaar voor een gezin waarvan beide ouders een inkomen hebben.

Moet ik wel weer bij vertellen dat ik geen broers en zussen heb. Dan word het natuuurlijk moeilijker

sporter

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-10 11:01

betadine schreef:
@schoentje: ja mischien wel wat verbitterd :j

@sporter: vind jij veel nationale proeven 1m40 ? En vertel jij maar waar het verschil ligt tussen 1m20 en 1m40, voor mij zit dat verschil tussen je oren (als het paard het aankan tenminste)Mischien doe ik ooit wel mee aan zo een proef en het gaat er niet om of ik het kan betalen of niet, vind het gewoon heel duur om enkel al deel te nemen en de dag van vandaag vind je ook niet meer zomaar een sponser. Ook mensen met talent, vaak moeten ze diep in de portemonnee gaan om deel te kunnen nemen of kunnen ze het ook gewoon niet.

Ik loop niet echt met de droom om internationaal te rijden, vind nationale proeven al heel leuk en zoals hierboven beschreven heb je meer tijd om ook andere dingen te doen als je nationaal rijdt. Ik zou denk ik de druk niet aankunnen als er zoveel van me verwacht word, maar hier gaat het er vooral om dat dat de prijzen zo hoog zijn.

En mensen nog steeds geloven dat je enkel met talent aan de bak komt op internationale, niet dus. Met geld of voor getalenteerden met geluk.

Ik ken iemand die nationaal zeer goed rijdt en ook les neemt met enkele bekende koppen, iedereen is het erover eens dat die gast enorm veel talent heeft,hij kan met zowat alle paarden een proper parcours afleggen, ook met de moeilijkste paarden. Omdat hij heel goed het wereldje kent (zijn vader is fokker) stelde ik hem dus de vraag waarom hij niet internationaal loopt. Hij antwoorde heel simpel: als je kunt betalen mag je meedoen.

Dan ben je of heel goed. Of je hebt geen idee waar je over praat.

Schoentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-10 11:19

er zit idd een enorm verschil tussen een 1.20 en een 1.40m!
In de opleiding van een paard is dat al snel 2 jaar verschil. En het technische verschil in de parcoursen is enorm.
Daarbij valt M onder de basissport en 1.40m onder nationaal. Dat is ook vaak een verschil in aankleding en manier van bouwen.

sporter

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-10 11:29

Urielle schreef:
schoentje schreef:
Tuurlijk kan dat als je paard lekker 1.35m loopt. Dan schaf je een FEI paspoort aan, kost iets van 375 euro in de 4 jaar. En je telt honderd of 5 voor een 1 of 2 sterren concours neer. Dan moet je natuurlijk niet dat zelfde jaar met je luie reet op de Turkse riviera willen zitten!

Maar een kennisje van me reed goed dressuur bij de pony's (met andermans pony) en kon internationaal gaan starten. Ouders hadden een vrij normaal, licht bovenmodaal inkomen. En lagen krom om het kind internationaal te kunnen laten gaan. Zij hebben het me ooit voorgerekend, want het bleef niet bij de inschrijving. Hotelkosten, stalkosten, de kosten van het vervoer, een verplichte VIPtafel afnemen ( :$ ) , trainer mee, ik weet niet wat ik nu nog vergeet... Ze zaten iig toen rond de 2500 per start. Bij de Junioren en de Young Riders kon ze niet verder, niet alleen omdat ze geen paard had (dat had ze wel weer kunnen vinden van iemand anders, meid kon goed rijden) maar ook simpel vanwege de kosten. Als je internationaal gaat doe je dat niet een keer per jaar van je vakantiegeld.

Nou heb ik het talent niet, dus ik maak me niet druk, maar ik denk niet dat internationaal rijden, zeker binnen een kader, voor iedereen is weggelegd.

Ja maar ik zie hier al wat dingen in waarop je nogal kan besparen.

Hotelkosten je kunt ook in de vrachtwagen slapen en in de zomerkamperen.
Dat soort dingen met viptafels geld meestal alleen voor de gene die zich niet via de normale weg hebben gequalificeerd.
Trainer mee is ook niet noodzakelijk. 2500E per start is echt kul tenzij je met alle dikdoeners op zo'n wedstrijd mee wil doen.
Dan kan het goed in de papieren lopen.

Schoentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-10 11:34

ja, dat bedoel ik dus sporter.
Je kunt het zo duur maken als je zelf wilt. En, zeker als pony of jeugdruiter, hoef je geen plaatsen te kopen als je goed genoeg bent. Je moet dan natuurlijk niet direct de aller mooiste wedstrijden willen rijden.

sporter

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-10 11:38

schoentje schreef:
ja, dat bedoel ik dus sporter.
Je kunt het zo duur maken als je zelf wilt. En, zeker als pony of jeugdruiter, hoef je geen plaatsen te kopen als je goed genoeg bent. Je moet dan natuurlijk niet direct de aller mooiste wedstrijden willen rijden.

Precies. En als je dat wel wil is daar niks mis mee, maar dan moet je wel je portomonnee open trekken en dan niet achteraf gaan klagen dat het allemaal zo duur is :D

Attitude

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-10 18:17

Zooist schreef:
Ik heb een paard gekocht toen ik werkte en zelf geld kon verdienen met daarnaast een krantenwijk. Was toen al 23 jaar en bleef thuis wonen want anders lukte het helemaal niet.

Door te bikkelen en keuzes te maken heb ik nu mijn eigen mooie sportpaarden. Met behulp van manlief en een kennis lukt dat ook financieel en in tijd. Want ik werk naast 4 sportpaarden nog steeds 36 uur met huishouden, hond en priveleven met de bijbehorende verplichtingen.

Dus nogmaals, ik begon ook met niks, maar waar een wil is, is een weg!

Maar nog steeds is dat een wereld van verschil met internationaal rijden en ik denk toch dat de ts het daar over heeft.
De kosten van Subtop rijden of internationaal is totaal niet met elkaar te vergelijken qua kosten en tijd.

Attitude

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-10 18:20

Urielle schreef:

Ook die wedstrijden zijn aardig prijzig hoor.
Ik heb eens gegroomd op een meerdaagse wedstrijd in Weert.
Daar namen we dus wel een hotel ( hartje winter %) ), stalling paard, en vergeet ook niet het eten en drinken wat je doet tijdens zo'n dag.
Dat is voor een normaal werkend mens niet te betalen.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-10 18:50

sporter schreef:
Ja maar ik zie hier al wat dingen in waarop je nogal kan besparen.

Hotelkosten je kunt ook in de vrachtwagen slapen en in de zomerkamperen.
Dat soort dingen met viptafels geld meestal alleen voor de gene die zich niet via de normale weg hebben gequalificeerd.
Trainer mee is ook niet noodzakelijk. 2500E per start is echt kul tenzij je met alle dikdoeners op zo'n wedstrijd mee wil doen.
Dan kan het goed in de papieren lopen.

Die mensen hadden echt geen geld voor een vrachtwagen, die gingen gewoon met hun trailertje en als het echt heel erg ver weg was dan betaalden ze voor het comfort van de pony een transporteur.
VIPtafels weet ik verder niet, aangezien ik zelf nooit internationaal ben gestart (duh :P ) en zij zeiden dat dat een must was en dat zoiets ook behoorlijk in de papieren liep. Maar ik kan me voorstellen dat een gevestigde naam die al langer deel uit maakt van het kader en bijv. EK's mee heeft gereden al interessanter is op de startlijsten dan iemand die pas net naam aan het maken is bij de pony's.

Schoentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-10 18:57

Een vrachtwagen kan goedkoper zijn dan een trailer. Die dikke auto die hem moet trekken nog niet meegerekend. Belastingen en verzekering van een vrachtwagen is ook niet hoog als je hem particulier hebt.
Je hebt dan natuurlijk geen glimmend nieuwe met uitschuif-living, maar gewoon een oud beestje dat motorisch nog goed is, met een eenvoudige living en ruimte voor een paar paarden.

Maar met je luxe wagen en trailer naar concours rijden en daar logeren in een hotel is natuurlijk wel een stuk lekkerder.

sporter

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-10 12:17

Attitude schreef:
Urielle schreef:

Daar namen we dus wel een hotel ( hartje winter %) ), stalling paard, en vergeet ook niet het eten en drinken wat je doet tijdens zo'n dag.

Ja dit is al dertig keer vertelt en ik ga het nu voor de laatste keer vertellen.
Dat is het wel. Alleen niet iedere week en dan kan je niet ook nog eens een keer op vakantie.

Attitude

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-10 12:19

sporter schreef:
Attitude schreef:

Ja dit is al dertig keer vertelt en ik ga het nu voor de laatste keer vertellen.
Dat is het wel. Alleen niet iedere week en dan kan je niet ook nog eens een keer op vakantie.

Joh, volgens mij is dit een discussietopic :+
En is jouw waarheid nog niet meteen mijn waarheid.

Wil je meedoen in de hogere klasse en ook nog leuk meedraaien, dan moet je frequent op concours, voor het wedstrijdritme alleen al.
Dan kan je toch niet 1 x in het jaar zo'n concours rijden.

Schoentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-10 12:33

ook al eerder verteld: je kunt bijna elke week 1.40 en 1.50m proeven rijden, nationaal in Nederland, dus in het ritme blijven is geen probleem, daar heb je geen internationale concoursen voor nodig.

sporter

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-10 12:36

Attitude schreef:
sporter schreef:

Joh, volgens mij is dit een discussietopic :+
En is jouw waarheid nog niet meteen mijn waarheid.

Wil je meedoen in de hogere klasse en ook nog leuk meedraaien, dan moet je frequent op concours, voor het wedstrijdritme alleen al.
Dan kan je toch niet 1 x in het jaar zo'n concours rijden.

Waarom niet? Waarop basseer je dat?
Als jij gewoon goede punten rijd. Kun jij je prima 1 of 2 keer in het jaar internationaal starten.
Of heb je voor internationale wedstrijden een ander wedstrijdritme nodig dan voor de gewone nationale wedstrijden?

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-10 12:51

Ik heb internationaal dressuur van dichtbij meegemaakt, van een pony-ruiter en later iets minder van een juniorenruiter. De inschrijfgelden zijn huge, dit ook omdat het meerdaagse wedstrijden zijn met eten inclusief en stalling. Vaak komt er dus inderdaad nog een hotel bij. Ze zijn begonnen met een trailer, en daar kun je niet de caravan ook nog achter hangen. En zul je met 2 auto's moeten gaan. Bovendien in de winter is het niet altijd zo comfortabel om in een caravan te slapen. Ik weet wel dat ik het niet kan betalen. Onderhoud, trainingen en inschrijfgeld is toch een aardige kostenpost maandelijks gezien.

En om op sporter terug te komen, ja, internationale wedstrijden zijn nodig om ritme op te doen. Bovendien kunnen observatiewedstrijden er in opgenomen zijn.
Internationale wedstrijden zijn meerdaags en is niet te vergelijken met een 1-daagse wedstrijd.

sporter

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-10 12:55

Neonlight schreef:
Ik heb internationaal dressuur van dichtbij meegemaakt, van een pony-ruiter en later iets minder van een juniorenruiter. De inschrijfgelden zijn huge, dit ook omdat het meerdaagse wedstrijden zijn met eten inclusief en stalling. Vaak komt er dus inderdaad nog een hotel bij. Ze zijn begonnen met een trailer, en daar kun je niet de caravan ook nog achter hangen. En zul je met 2 auto's moeten gaan. Bovendien in de winter is het niet altijd zo comfortabel om in een caravan te slapen. Ik weet wel dat ik het niet kan betalen. Onderhoud, trainingen en inschrijfgeld is toch een aardige kostenpost maandelijks gezien.

En om op sporter terug te komen, ja, internationale wedstrijden zijn nodig om ritme op te doen. Bovendien kunnen observatiewedstrijden er in opgenomen zijn.
Internationale wedstrijden zijn meerdaags en is niet te vergelijken met een 1-daagse wedstrijd.

ONZIN. Er zijn in Nederland genoeg meerdaagse wedstrijden om dit te oefenen.
Observatiewedstrijden opgenomen in internationale wedstrijden :+ Dat kan wel maar dat zijn dan wel wedstrijden in Nederland. Bovendien observatiewedstrijden waarvoor? Je hoeft niet in een kader te zitten om internationaal te rijden. Ja wel als je Aachen binnen wil rijden.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-10 13:12

Zoveel meerdaagse wedstrijden zijn er niet. En dit betreft een kaderlid, en ja, meerdaagse wedstrijden horen er dan ook bij. Het gaat ook niet alleen om het rijden, ze worden bijvoorbeeld ook getraind hoe ze de veterinaire keuring moeten doen door de coach.

En in de dressuur moet je bijna wel in het kader zitten om internationaal te mogen rijden. Er is een beperkt aantal startplaatsen en de KNHS bepaald wie er naar toe gaan. Als jij bij de KNHS aangeeft welke wedstrijden je internationaal wilt rijden kom je op de lijst terecht. Zijn er echter ook A en B kaderleden gaan die voor. Waardoor je uitkomt op de minder aantrekkelijke wedstrijden vaak erg ver weg.
Bovendien is er ook een eis om internationaal te mogen starten bij de pony's, young riders of junioren. Daarvoor moet je kaderwedstrijden hebben gereden en bepaalde percentages hebben gehaald. Ja, categorie 1 wedstrijden, laten dat nu net de kaderwedstrijden zijn. ;)