Waarom naar Z?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

wake_up

Re: Waarom naar Z?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-10 13:18

ik zou heel graag bij de pony's tot het Z2 willen komen omdat dat de hoogste klasse is bij de pony's. Helaas ben ik zo perfectionistisch dat ik alles 100% in orde wil hebben voor de volgende klasse, dat ik maar 1 x in de zoveel tijd mezelf er echt klaar voor vind om te promoveren. :')
Bij de paarden wil ik later ook graag Z2 rijden, omdat je dan het hoogste niveau van de basis hebt bereikt. vind ik toch wel iets om trots op te zijn aangezien je dan iets hebt gepresteerd wat niet heeel veel mensen doen.
En bovendien is het wel gaaf om samen met een paard naar zo'n klasse toe te groeien, je voelt dan echt verbeteringen en krijgt steeds meer handigheid die je nodig hebt om zo'n proef goed te kunnen rijden. Dus ik denk ook dat als je een Z2 proef goed kunt rijden, je daarmee kan laten zien dat je de basis goed in orde hebt.

Wat dat betreft is de Z een van de mijlpalen, omdat het (nu nog) het hoogste niveau van de basis is, en daarna de echt hogere klasses beginnen. Voor een basisruiter is de Z een streven net als voor de hogere ruiters bijv. Lichte Tour een streven is. Tenminste, zo zie ik het :D

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-10 13:27

susanne_m schreef:
ik denk dat Cleo een heel goed punt heeft.
als ik mijn (onervaren) zus op mijn (bijrijd)paard zet die L1 geklasseerd is gaan ze alle kanten op behalve in een rechte lijn.
je moet mee groeien met je rijpaard. je hulpen kennen en je paard voelen.

maar denk dat ze opeen onervaren paard wel recht zou rijden?

FBN

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-10 14:45

ik ken hier in de buurt toch anders toch wel een heel aantal mensen die bijv. van de pony's afkomen een Z paard kopen en daar vervolgens B mee gaan starten..is toch heel makkelijker dan met een groene 3 jarige je proefje rijden...

wake_up

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-10 15:07

Dan hebben ze zelf ook niet hoger dan de B gereden, en is juist een ervaren paard wel handiger, dan wanneer mensen zelf gaan aanklooien op een groen paard, en het vervolgens moeten verkopen omdat blijkt dat ze te weinig ervaring voor zo'n jong beestje hebben O:)

Spaikey

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-10 15:16

Mijn doel en droom is Z1 te starten met Nachtwacht. Hopelijk gaat dat volgend zomerseizoen lukken. Ik rij hem dan wel op S & T maar de hoed weet ik nog niet. Mijn doel met Nachtwacht is niet hoger dan Z1 hij wordt 16 in 2011 en dan vind ik het wel mooi geweest voor hem. Bovendien heb ik nu mijn 3.5 jarige merrie zadelmak met haar wil ik uiteindelijk ook graag richting die Z. Maar eerst nog maar eens 1-1.5 jaar doortrainen, denk dat ik met haar in de L1 begin, ben met 2 paarden M1 geklasseerd geweest.

Chefke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-10 15:28

Tsja, ik kijk ook altijd wel op tegen de Z. Ik heb een vriendin en die rijd Z, zo geweldig om te zien, ze zijn echt een team en het ziet er heerlijk en ontstpannen uit. En dan denk ik, Dat wil ik ook :) Ik heb een zelfgefokte 3 jarige waar ik in januari mee zal gaan starten en ik hoop toch echt dat ik de Z ga halen. En dan hoop ik helemaal hard dat ik gewoon met trensje ga starten. Ik heb nu mijn oudere merrie van 16 in de B en dat gaat niet heel makkelijk, Ik ben dus nu aan het leren. Met haar zie ik wel hoever ik kom.

susanne_m

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-10 16:06

fokfanaat schreef:
maar denk dat ze opeen onervaren paard wel recht zou rijden?

als ze op het andere paard rijd, wat niet de zijwaartse gangen zo goed beheerst, kan ze een aardige B proef neerzettten.
bedoelde dat met een paard dat alle 'trucjes' kent, het zoms heel lastig kan zijn een relatief makkelijjke proef te rijden.
wel afhankelijk van t paard natuurlijk.

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-10 16:08

Makkelijk is het idd niet, maar imo in iedere geval een stuk minder lastig dan een dier opleiden naar een bepaald niveau door een ruiter die het ook niet weet, dan moeten er 2 nog veel leren.

MeFlower

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-10 17:50

Ik ben zo iemand:
geen wedstrijdervaring en een groen paard.
We zijn nu M niveau.
Duurt misschien veel langer, maar dat maakt toch niks uit?

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-10 17:53

nee geeft helemaal niets, heel knap juist, maar er wordt geroepen dat het op een doorgereden dier moeilijker is en dat geloof ik niet.

SunNDLM

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-10 18:39

fokfanaat schreef:
nee geeft helemaal niets, heel knap juist, maar er wordt geroepen dat het op een doorgereden dier moeilijker is en dat geloof ik niet.

Dat geloof ik inderdaad ook niet. Ik merk het nu al.. Ik heb zelf nooit hoger dan L1 gereden met een AB-pony en rij nu M1 met mijn pony en pak in de trainingen wel eens wat oefeningen mee uit de M2/Z1. Als ik nu mijn been verkeerd leg ga ik al alle kanten op, vooral als ik in één training aan meerdere zijgangen aandacht besteed. laat staan bij een top opgeleerd paard:O

Spruit

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-10 11:55

Verschilt ook per paard denk ik. Mijn vriend kan bijv beter overweg met een 3jarige dan met mijn ZZL paard, die probeert hem uit en is best wel moeilijk. Aan de andere kant is het wel zo dat als ik zeg 'geef maar ee hulp voor een wissel' hij hem zo springt. Maar dat is meer een truckje dan dat hij hem op Z niveau aan het lopen krijgt..

Biertabje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-10 16:02

MeFlower schreef:
Ik ben zo iemand:
geen wedstrijdervaring en een groen paard.
We zijn nu M niveau.
Duurt misschien veel langer, maar dat maakt toch niks uit?

Als je er maar plezier in hebt toch?! ;)
Het is niet dat als je Z bent opeens goed of geweldig bent...

ik heb persoonlijk wel dat als je er 1x aan geruikt hebt wil je meer :) niet zo zeer de naam, maar de hoogtes die me een kicken gevoel geven :D (ehhh ik doe dus aan springen ;) )

PERENBOOMPIE

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-10 07:42

Mijn doelstelling voor komend jaar:
Met Paardje nog paar puntjes nodig om door de Z1 te rijden en ondertussen klaar maken voor de Z2 en dan voornamelijk de wissels er netjes en bevestigd afgewerkt op krijgen en dan naar het ZZ-licht toewerken wat weer een doelstelling voor het jaar 2012 wordt!

Nog belangrijker vind ik dat ze er wel plezier in blijft hebben en ik ook,maar zoals het er nu naar uit ziet hebben we er zin in wisselen we veel af met bosritjes of longeren en niet dag in dag uit trainen in de bak.

We trainen toch het meeste op spierkracht en conditie en ontspanning,dan gaan de oefeningen praktisch vanzelf.