rood lintje, wordt dit nog gebruikt en wanneer wel of niet?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Marian01

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-10 13:46

Op je eigen stal ken je zelf de paarden waar je bij weg moet blijven. Op wedstrijd kan ik me voorstellen dat je dat niet weet. Dan vind ik het heel verantwoord als je laat weten wat voor paard jij hebt meegenomen. Imo ben en blijf je zelf verantwoordelijk, maar vind het niet vreemd om anderen te vragen om wat beter op te letten met de afstand. Beetje meedenken met elkaar mag wel, krijgen we niets van.

vencedor

Re: rood lintje, wordt dit nog gebruikt en wanneer wel of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-10 13:50

Ik deed het met mijn oude paard ook, die sloeg niet naar andere paarden en mensen maar die kon toch wel een zijn benen zo nu en dan uitslaan. Ik denk altijd maar zo een gewaarschuwd mens telt voor twee, bijkomstig voordeel is dat je lekker de ruimte hebt om te rijden.

Metmijn huidige paard doe ik geen lintje om, maar die heeft dus ook al eens een poot uitgestoken toen we bijna van onze sokken gereden werden..

amj

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-10 13:51

Een paar weken geleden hebben we met een groepje meegedaan aan een georganiseerde tocht. Een stalgenootje van mij heeft het toen ook gebruikt bij haar merrie. Dus ja, hier in de regio wordt het nog gebruikt.

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-10 13:53

hoe bevestig je het lintje dan en hoe lang moet hij ongeveer zijn om wel goed zichtbaar te zijn?

sannexennas

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-10 19:47

gewoon doen de eerste paar keren, dan weet je een beetje hoe ze reageerd. Is het inderdaad zo dat ze weleens uit kan halen, gewoon een lintje erin (en met inrijden gaan ze mooi allemaal voor je aan de kant hahaha)

setteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-10 20:11

Leorah schreef:
hoe bevestig je het lintje dan en hoe lang moet hij ongeveer zijn om wel goed zichtbaar te zijn?

Wat ik gebruik, is een rode met stof omwikkelde haarklip (met van die tandjes, die in elkaar grijpen). Gekocht bij de gewone drogist. Je klipt hem in de staartharen, haalt het eruit voor de proef en eventueel bij het uitstappen er weer in klippen. Heb gewerkt met stiekjes en lintjes, maar je krijgt het niet makkelijk in de staart en ook niet voor de proef er makkelijk uit ;)

Nathalie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-10 20:19

Ik heb even niet alles doorgelezen, maar mocht je er de proef mee inrijden dien je wel dispensatie bij de KNHS aan te vragen. Het is immers niet geoorloofd om de staart te "versieren". Ik ken jury's die hier moeilijk om doen, dus gewoon dispensatie aanvragen bij de KNHS (of even voor de proef eruit halen). Zoals ik begrepen heb van derden doen ze hier niet moeilijk over.

Tody

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-10 20:40

Zoals hiervoor: Voor het gebruik van een rood lint hoeft geen dispensatie aangevraagd te worden. Ook niet voor gebruik tijdens de proef.

Tody schreef:
10. Het versieren van de staart of van enig ander deel van het paard door middel van voor het paard oneigenlijke dingen, zoals linten en bloemen of anderszins, is niet toegestaan.

Ik denk dat je dit bedoelt? Dat geldt gelukkig niet voor de niet als versiering maar functioneel bedoelde rode waarschuwing.

Een opgeschoren staart gaat lastig worden... Voor ieder ander: het is niet moeilijk hoor! Ik krijg veel positieve reacties. Mensen gaan er over praten, en zo leert men wat het ook al weer betekent. En met een beetje afstand is er niets aan de hand.

Evelienepien

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-10 21:34

Toby: ga morgen lint halen en dan zondag proberen :D

Tody

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-10 21:55

Veel plezier! En je weet me te vinden :)

Nathalie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-10 22:15

Toch raar dan dat de KNHS hiervoor dispensatie verstrekt middels een document wat je aan de jury moet tonen als het niet nodig is :)

Tody

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-10 22:42

Dan ben ik daar wel erg benieuwd naar! *D Waar kan ik die vinden? Want de reactie die ik kreeg was zoals hierboven...

Wienna

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-10 23:26

ik heb nog nooit een reactie van een jury gehad en ik rijd er ook mee in de ring.

Nathalie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-10 17:15

Tody schreef:
Dan ben ik daar wel erg benieuwd naar! *D Waar kan ik die vinden? Want de reactie die ik kreeg was zoals hierboven...

ik heb er zelf geen, maar mensen die ik ken die gebruik maken van lintje wel. Maar goed, de meeste jury's zijn er wel van op de hoogte dus er zal niet vaak iets van worden gezegd. Maar zou natuurlijk wel jammer zijn mocht je hierdoor gediskwalificeerd worden, zo'n papiertje aanvragen is de moeite natuurlijk niet.

Tody

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-10 20:29

De moeite is het zeker niet, maar ik wil zo graag weten waar ik dan zijn moet. Ik kan er in de reglementen of de KNHS-site nergens iets over vinden. En ook de desgevraagde medewerker weet hier niets van.

Zou je alsjeblieft aan de mensen die jij kent willen vragen hoe ze daar dan aan zijn gekomen? Ben nu toch wel erg nieuwsgierig aan het worden.

dominiquesr

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-10 20:31

Tody schreef:
Ik ben op crosswedstrijden en hier in het noorden al aardig bekend:
Afbeelding
En krijg eigenlijk alleen maar leuke reacties. +:)+

Wauw, hoe heb je dit gedaan?

Tody

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-10 20:37

Leuk te lezen dat je het mooi vindt! Je hebt PB... :)

Evelienepien

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-10 20:55

Lintje is gekocht :D !
Nathalie84: Ook ik zou dat graag willen weten hoe of wat :? .
Zou het idd erg balen vinden als ik uitgesloten zou worden (nu heb ik er de afgelopen 2 jaar nog geen jury over gehoord, gelukkig!) terwijl je denkt goed te doen :o

__Leonie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-10 20:58

Tody, zou ik ook mogen weten hoe je dat hebt gedaan?
HEt is echt heeeel mooi!

Tody

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-10 21:06

Gaaf, al die reacties! We maken er een trend van. *D

dominiquesr

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-10 21:07

Tody schreef:
Gaaf, al die reacties! We maken er een trend van. *D

hahaa, hoe gaan we het noemen _O-

CrossHorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-10 21:12

Ik zal gewoon iets in de staart stoppen, bijv. erbij vlechten, maar zorg er dan wel voor dat je het goed blijft zien...
Als het er mooi in zit, vind ik het denk ik ook nog best wel mooi!

Mallootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-10 13:55

Ik ga morgen ook voor het eerst naar een wedstrijd met mijn "nieuw" paard, en gezien ze nog wel een keer raar durft te reageren naar andere paarden doe ik er voor de zekerheid toch maar een lintje in..

Merk ik over een keer of 3 dat ze toch niets doet, gaat het er weer uit, maar nu is het wel een extra veiligheidje :)

Hou er zelf ook altijd rekening mee als ik er eentje zie lopen met een lintje, hoop dat de meeste andere ruiters dat ook doen!

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-10 14:07

Vroeger wist iedereen dat een rood lint uitkijken betekende, nu is het helaas zo dat er meer mensen met paarden zijn en ze snappen het vaak echt niet.
Stond een keer een jong dier, met reuze rode strik in zijn staart, op te zadelen, loopt er toch zo'n muts vlak achterlangs, mijn paard dreigde maar sloeg gelukkig niet. Zij helemaal over de rooie dat ik niet met zo'n gevaarlijk beest daar moest staan, toen ik haar netjes op het gigastrik in z'n staart wees en ook vertelde wat dat betekende vond ze het nog steeds belachelijk dat mijn paard kon schoppen.

Whisperke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-10 13:17

Nathalie84 schreef:
Ik heb even niet alles doorgelezen, maar mocht je er de proef mee inrijden dien je wel dispensatie bij de KNHS aan te vragen. Het is immers niet geoorloofd om de staart te "versieren". Ik ken jury's die hier moeilijk om doen, dus gewoon dispensatie aanvragen bij de KNHS (of even voor de proef eruit halen). Zoals ik begrepen heb van derden doen ze hier niet moeilijk over.

Dit klopt, ook ik reed met mijn merrie met rode strikje, ik heb indd commentaar gekregen van de jury ook al is dit uit veiligheid, het mag niet geaccepteerd worden. Ik heb dispensatie aangevraagt voor mijn paard, en die heb ik ook gekregen, al onderbouw het wel goed!!