Rubriek 18+ pony's

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Een 18+ rubriek voor pony's is een goed idee

Ja, voor zowel springen als dressuur
136 (46%)
Ja, maar alleen voor dressuur
10 (3%)
Ja, maar alleen voor springen
107 (36%)
Nee, omdat ........
40 (13%)

Totaal aantal stemmen: 293

Schoentje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-10 16:20

Arwin6 schreef:
nee maar k ken ook amper friezen die springen, dus daar kan ik ook niet over meepraten.

nee, ik ook niet. Maar misschien komen die er wel als er een aparte rubriek voor is :D

History_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-10 16:27

Ik wist zelfs niet dat jullie in Nederland tot 18 met de pony's mogen rijden, in België is het maar tot 16jaar.

Ik vind dat, als je 18 bent, dat de tijd dan wel gekomen is om tussen de paarden te starten.
Je weet als je met de pony's begint, dat het niet voor altijd zal zijn.

Schoentje

Re: Rubriek 18+ pony's

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-10 16:34

ja, nog wel tm 18 jaar. Ze willen het terugzetten naar 16. Dat vind ik geen goed idee, dan kunnen ze ook net zo goed de E ponies afschaffen.
Nu is het ideaal voor gezinnen met meer kinderen, als de oudste 18 word is de jongere vaak aan de leeftijd om ook naar de paarden te gaan.

BrankaZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-10 16:35

Dan gaat Nederland wel weer mee met de rest van de wereld. Die kennen geen E-pony. Dat is daar 'gewoon' een paard.

History_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-10 16:39

Ik zou het nog wlel begrijpen moesten ze de leeftijd verlagen. Het zou 'logisch' zijn
In heel de wereld is het maximum 16.

Mogen jullie nu ook nog nationaal rijden als je ouder dan 16 bent?

_Sas_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-10 18:03

Ik zou het voor springen en SGW wel een goed idee vinden!
Rij zelf op een fjord, en met dressuur kunnen we redelijk mee komen.
Zou graag ook willen springen maar een B parcours tussen de paarden is dan meteen een flinke opgave.

wouterpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-10 18:11

Vind het belachelijk hoe sommige over het feit praten dat we niet moeten zeuren we hebben zelf voor een pony gekozen. Euh ik heb gekozen voor een koudbloed, een eigenwijze haflinger en niet om zijn maat! Zou ik dan alleen een paard moeten kpen voor de maat?

En ja er zijn ook zat mensen die het belachelijk vinden om voor de wedstrijden een paard te kopen en hun pony te verkopen die jarenlang voor je heeft gewerkt!

Cahill

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-10 18:14

_Esther_87_ schreef:
Ik heb nee gestemd. Simpelweg omdat het imo niet realiseerbaar is. Ik rijd veel wedstrijden, verschillende klassen in een zeer paardrijke omgeving (oftewel veel wedstrijden, grote rubrieken) En de pony's die ik tegenkom zijn echt op één hand te tellen.
Er zijn veel mensen die met een pony starten ja, als je hier op bokt kijkt. Maar doorgaans zitten er hier één, hooguit twee in een rubriek, vaak ook geen enkele.

Wat doe je nou liever met je pony, volwaardig tegen alle paarden starten, of wekelijks starten in een rubriekje van 3 of 4 pony's? Dat is toch niet leuk...

Dat is ook de reden dat ik 15 jaar geleden met mijn pony een starkaart had aangevraagd en lekker tussen de paarden mee hobbelde... met succes!!!!! De pony rubrieken vind ik minimaal en ik wil wel wat concurentie hebben. Ik zorgde er altijd voor dat ik thuis de puntjes op de i had en op wedstrijden werd dat een dubbele punt op de i!!!!

Heb overigens wel ja gestemd, alleen voor springen! Denk dat dat sommige combinaties wel zou kunnen helpen.

Faline

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-10 18:30

Ik start ook met pony's tussen de paarden en heb het prima naar mijn zin. :D Hoewel ik het ook erg leuk vond om eens gewoon tussen de pony's te rijden tijdens de welshcup. :j (Maar ik vind het ook gewoon leuk om pony's te kijken :Y) Ik heb weinig tot niks met paarden.)

Alleen met het springen is het lastiger, dat is gewoon zo. Met Goldy ging het opzich prima, die kon heel goed zelf afstanden schatten en maakte gewoon kleinere galopsprongen om goed uit te komen, maar er zijn weinig pony's die dat inzicht hebben en het ook nog goed (willen) gebruiken. En eerlijk is eerlijk, ik vond het prettiger springen als de afstanden gewoon goed waren. Ik heb overigens nooit wedstrijden gesprongen, mede daarom.
In de B paarden begint het met 1 meter geloof ik? Dat is M springen bij de pony's! En dan heb ik het alleen nog maar over de extra moeilijkheidsgraad qua hoogte, de niet passende afstanden komen daar nog bij.
Er worden ook vaak genoeg (besloten) wedstrijden georganiseerd voor bepaalde rassen, waarom dan niet eens gewoon voor pony's? Dan zou ik wel serieus overwegen om in wedstrijdverband te gaan springen :j
Andere disciplines kunnen pony's gewoon makkelijk meekomen, dus daar maak ik me niet druk om.

bonnielau

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-10 18:46

_Azar_ schreef:
Ik wist zelfs niet dat jullie in Nederland tot 18 met de pony's mogen rijden, in België is het maar tot 16jaar.

Ik vind dat, als je 18 bent, dat de tijd dan wel gekomen is om tussen de paarden te starten.
Je weet als je met de pony's begint, dat het niet voor altijd zal zijn.

:D sorry maar moet erg even hard lachen om jouw kortzichtigheid :D

Ik ben 31, heb mijn D pony 10 jaar geleden gekocht, zij was toen 2, ik 21. Ik weet dat ik niet voor altijd met haar kan blijven rijden, maar als ze een paard was geweest was dat precies hetzelfde. Dat heeft niks met haar ponyzijn te maken :) Ik start haar, in de dressuur tussen de paarden, nu in de M1. We hebben nu 5 winstpunten en we gaan vrolijk verder. Mijn pony is een afstamminkje onbekend, dus voor zover ik weet ook niet stiekem paardgefokt of sport gefokt. Ook haar gangen zijn niet super ruim, ze heeft een echte pony gang. Toch heb ik in de dressuur niet zoveel problemen, ik zeg altijd maar iedereen heeft wel eens punten gekregen die ze niet verdienden, in de positieve of negatieve zin.

Ik heb wel Ja gestemd voor het springen. Ik spring zelf wel met mijn pony, maar alleen oefenparcoursjes en 1x in de 2 weken in een les. In de les springen we nu zo tegen de meter aan, dat gaat opzich goed, maar in de les wordt met de afstanden wel rekening gehouden.
Ik zou best ook springwedstrijden willen starten, maar het houd mij tegen dat ik meteen een parcours van een meter moet, waar de oxers ook breder gebouwd zijn en waar de afstanden niet ideaal voor ons zijn. Ik denk ook dat er misschien wel meerdere volwassen ponyruiters zijn die best springwedstrijden willen rijden maar zich door hetzelfde tegen laten houden.

RamboBink

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-10 19:21

Mag ik vragen waarom de meeste het wel eens zijn voor het springen, maar het voor de dressuur niet perse hoeft?

Ik heb momenteel namelijk een hele leuke C-pony die ik dolgraag uit zou willen brengen in de dressuur.. Maar vanwege zijn schofthoogte durf ik geen startkaart aan te vragen bij de paarden. Waarom niet? Omdat een C-pony niet overkomt naast een mooie KWPN van 1.74. Ik vind idd ook dat ze niet naar ras,kleur, hoogte etc moeten kijken, maar laten we eerlijk zijn. De vooroordelen zijn er. En natuurlijk rij je ook wel wedstrijd om wat punten te rijden en een klasse verder te komen toch ;)

Ik heb al aan meerdere mensen (tevens ook jury's) hun mening gevraagd of ik zou gaan starten of niet en die raadden het mij jammer genoeg allemaal af.

Vandaar zou ik graag ook 18+ dressuurwedstrijden willen bij de pony's.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-10 19:34

Zouden jullie dat dan t/m D maat willen of ook E?
Want E in een pony rubriek vind ik een beetje van 2 walletjes willen eten eerlijk gezegt.

Schoentje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-10 20:07

wouterpaard schreef:
Vind het belachelijk hoe sommige over het feit praten dat we niet moeten zeuren we hebben zelf voor een pony gekozen. Euh ik heb gekozen voor een koudbloed, een eigenwijze haflinger en niet om zijn maat! Zou ik dan alleen een paard moeten kpen voor de maat?

En ja er zijn ook zat mensen die het belachelijk vinden om voor de wedstrijden een paard te kopen en hun pony te verkopen die jarenlang voor je heeft gewerkt!

het is niet zo dat je wedstrijden moet rijden.
Prima dat jij voor een kleine koudbloed kiest omdat je dat leuk vind. Maar dan moet je niet verwachten dat je overal dressuurproeven wint en elke week foutloos springt.
Als ik liever een fiat 500 rij dan moet ik geen trailer willen trekken of er over zeuren dat ze de wet maar moeten veranderen dat dat wel kan.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-10 20:34

Ben het eigenlijk gewoon helemaal met schoentje eens :j

Wedstrijden zijn geen primaire levenbehoefte. Als je perse iets in competieverband wil doen maar je paard voldoet niet aan de dressuur of spring norm ga je toch gewoon lekker iets van Endurance of Trec doen? Zet hem in het tuig en rij maraton, ook heel leuk.
Ik zou me doodschamen in een 'kneusjes rubriek' die niet met de gewone paarden mee kan komen.

De persoon met het c-ponietje zou ik adviseren er af en toe een getalenteerd kind op te laten rijden en er gewoon lekker van te genieten vanaf de kant (soort trotse ouder).

Gilbey

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-10 20:46

Ik zou ook graag iets zien om de instroom van pony's (D pony's) bij de paarden beter te maken.
Ik rij gewoon tussen de paarden dressuur en zou kwa maten ook zeken bij de SGW B kunnen starten maar heb nog geen winstpunt bij het springen terwijl Gilbey de hoogte wel aan kan maar niet uit komt met de afstanden.
Endurance (klasse 2) en TREC (Nederlands Kampioen 2010 en deelnemer EK Oostenrijk 2010) doen we al, maar ik zou ook graag instromen in de SGW en moet daar dat puntje nog voor halen in het springen met een D pony. Helaas is dat voor haar bij de paarden direct heel heftig.
Als daar een oplossing voor zou zijn door een pony rubriek voor volwassenen zou ik daar zeker aan deelnemen, tot die tijd probeer ik het met haar op te bouwen tijdens rassen wedstrijden.

Overigens denk ik dat er meer pony's zouden gaan springen op paarden wedstrijden als er zo'n aparte rubriek zou zijn.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-10 20:53

dat ene winstpunt mag je ook halen met een ander paard, dus dat is geen belemmering.

Gilbey

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-10 20:54

maar die moet je dan wel hebben en een startkaart erbij moeten aanschaffen

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-10 21:03

of kijken of je een paard van iemand anders mag uitbrengen :)* alleen die startkaart blijft. Maar als je bij de paarden wil meecrossen vind ik het ook niet raar dat je aan de kwalificatie-eisen voor de paarden moet voldoen.

inkepink

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-10 21:06

ik heb gestemt voor alleen het springen.
Ik heb zelf als ras voor de merens gekozen en die start ik dressuur gewoon tussen de paarden, dat dit niet altijd gaat zoals ik hoop neem ik op de koop toe. Het is immers voor de jury best moeilijk om mij met mijn merries in de d/e maat en kortere gangen te beoordelen tussen de rijpaarden.
Echter heb ik ook lol in springen maar om nu met mijn merensjes een B parcours tussen de paarden te doen, dat zie ik kwa afstanden echt niet zitten. Heb dit overigens al eens geprobeerd en kom dan vooral in de dubbels nogal vreemd uit........

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-10 21:10

En een BB parcours of oefenparcours?

BrankaZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-10 21:16

Afstanden zijn daar volgens mij nog steeds berekend op een paard. Ik heb een paard maatje E en merk tijdens mijn springlessen ook dat hij redelijk mee kan komen tot het hoger en moeilijker wordt. Zeker als hij dan wat vermoeider is, wordt juist die afstand een probleem. Niet de hoogte. Meestal hou ik dan even pauze, de andere 2 gaan nog even door en als zij klaar zijn worden de hindernissen wat dichter op elkaar gezet en redt mijn 'kleintje' het wel.

inkepink

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-10 21:22

Lielle schreef:

Dat verandert niets aan de afstanden...
De hoogte is het probleem niet alleen is het wel zo fijn dat je ook in een goed basistempo kunt rondrijden. Tuurlijk kun je in een BB of oefenparcours wat 'rommelen' met de afstanden, pasje meer of pasje minder of zelfs niet helemaal lekker uitkomen en dan noodsprong maar daar ga je niet voor zeg maar.

Gilbey

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-10 21:26

Lielle schreef:
of kijken of je een paard van iemand anders mag uitbrengen :)* alleen die startkaart blijft. Maar als je bij de paarden wil meecrossen vind ik het ook niet raar dat je aan de kwalificatie-eisen voor de paarden moet voldoen.

Ooit een spring winstpunt gehaald en je hoeft ook niet meer bij de paarden te kwalificeren ;)
maakt niet uit hoor, ik kom er nu ook :D

Gilbey

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-10 21:27

inkepink schreef:
Lielle schreef:

Dat verandert niets aan de afstanden...
De hoogte is het probleem niet alleen is het wel zo fijn dat je ook in een goed basistempo kunt rondrijden. Tuurlijk kun je in een BB of oefenparcours wat 'rommelen' met de afstanden, pasje meer of pasje minder of zelfs niet helemaal lekker uitkomen en dan noodsprong maar daar ga je niet voor zeg maar.

Ik ga hier helemaal in mee, daar zit ook mijn probleem

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-10 22:24

ik heb gestemd voor nee.
NOG langer doorgaan bij de ponyconcoursen?
start gewoon tussen de paarden e, als springen een probleem is, start dat dan via de impuls rubrieken. die worden zat gehouden.
ikzelf start met een Tinkermerrie maatje kleine E, en red vaak de hoogtes ook niet op reguliere concoursen.
Toch start ik minimaal een keer of 8 per jaar op concoursen onderling, en zo komen we toch aan onze lol qua springeconcoursen. dressuurmatig komen we verder prima mee, en ik denk eerlijk gezegd dat iedere pony dat wel zou moeten :=