liljebo schreef:Eerst omtrent de jury.
Dat is idd ook iets wat ik mij afvraag.
Ziet een jury altijd wanneer het 'krul' trekken is en wanneer niet. Jij geeft aan van niet. Ik ben geneigd om dat te geloven.
Ik wil zelfs de parallel doortrekken naar een aantal instructeurs
(waar ik dan weer liever geen les van zou krijgen )
Ook hier weer: je moet mensen hun leerproces gunnen. Niemand wordt geboren als perfecte ruiter/jury/instructeur. En wie het nu goed of fout doet, 95% heeft 1 ding met elkaar gemeen: ze hebben allemaal een passie voor paardensport. Waar je wel wat mee kunt is je eigen verantwoordelijkheid nemen zo goed mogelijk met je eigen leerproces bezig te zijn. Die ter discussie te stellen, ipv altijd maar te klagen over 'ze' die het in jouw ogen fout doen. Ik ga bewust in inhoudelijk niet in op zulke stellingen, want ik vind dat zo beneden niveau. Ik probeer alleen vaak wat op de merken over de manier waarop. hopende dat mensen dat met een iets betere stelling komen. Als je hier met elkaar een leuke inhoudelijke constructieve discussie wil voeren moet je (en daarmee bedoel ik niet alleen jou, maar in het algemeen) het niet iedere keer over 'ze' en ik-zie-ik-zie hebben. Zet hier bijvoorbeeld een filmpje van een gereden proef neer, met de bijbehorende beoordeling. Pas dan kunnen we eens lekker gaan bomen of de jury het al dan niet bij het rechte eind heeft. Dan weten we waar we het over hebben. Dan wordt het concreet.
Of haal een situatie uit jouw eigen leerproces aan. Stel die ter discussie. Het voordeel is dan jij aanvullende info kan geven, en dat we die info uit de eerste hand hebben, en niet via via van iemand die jou heeft zien rijden... (of maak jij geen fouten met je paard?)
Karl66 schreef:Nou snap ik de voorliefde van veel mensen voor foutenkijken niet. Elke fout die een topruiter maakt, maak ik ook wel en nog heel veel meer fouten. Ik heb die filmpjes ook echt niet nodig om me te realiseren dat ik die fouten maak. Volgens mij steek je veel meer op van wat mensen goed doen en kan je daar veel meer van leren.
.
Ik snap die voorliefde ook niet. Maar voor sommige lijkt het wel fuel for life.... Daarom ageer ik ook zo op het geklaag over met name wedstrijdruiters gebaseerd op ik-zie-ik-zie. Overal zien ze wat mensen fout doen, maar uit welke eigen ervaring ze zelf putten, hoe ze aan die wijsheid komen.... Dat mag nooit ter discussie worden gesteld. Dat doet er dan niet toe want iedereen kan dat toch zien?
sanne83 schreef:De titel van het topic is helaas ook wat verkeerd gekozen, de docu gaat namelijk over het welzijn van het paard in alle facetten van de paardenwereld. Prestatie en geld, die voor welzijn gaan. Gaat niet perse over topruiters, ook op lager niveau, ook op fokkerij niveau, ook op manegeniveau.
Hoe dan ook, de wedstrijdruiters krijgen altijd wel heel snel de zwarte piet toegespeeld....
Je kunt van heel veel mensen die wedstrijden rijden van alles vinden, en er zitter er gerust een aantal tussen die het nooit leren maar wedstrijdruiters hebben 1 ding wat er bij niet-wedstrijdruiters aan ontbreekt. Ze hebben het lef de ring in te rijden en hun eigen kunnen te laten beoordelen door een vreemde. Ter discussie te stellen. Daarbij kiezen ze er voor zichzelf bloot te stellen aan kritiek (zowel terecht als onterecht, want onterechte kritiek krijg je ook wel eens... Dat hoort er nu eenmaal bij), en dat is altijd moedig. Want tegenwoordig is kritiek kunnen handelen een vaardigheid die nogal eens ontbreekt.. Of toch moeten erkennen dat ze toch niet zo ver waren als ze dachten. Of het gaat een keer helemaal de mist in, of ze krijgen een verliespunten. Op verschillende manieren lopen wedstrijdruiters dus het risico op een 'afgang'. En dan toch gewoon de ring weer ingaan. Persoonlijk vind ik dat een stukje mentaliteit dat ik erg kan waarderen in mensen. Dust yourself off and try again....
Als je thuis altijd maar blijft rondhobbelen in je eigen veilige kringetje waar iedereen toch wel oh en ah roept, of gewoon zijn mond houdt omdat ze zich niet geroepen voelen om zich er mee te bemoeien, dan mis je die ervaring.
Het zegt verder allemaal niet zo heel veel over goed of slecht paardrijden, maar wel over mentaliteit en karakter. Willen presteren is een vies woord op bokt, maar een goede prestatie neerzetten kan heel leuk en leerzaam zijn. En willen presteren is niet automatisch een bedreiging voor het welzijn van het paard.
)
.