Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
LindyH schreef:Hihi, in de western het je "Fool 'em School 'em"-wedstrijden.
Dit zijn nep-wedstrijden voor paarden die show smart zijn geworden. Dat zijn dus paarden die weten dat ze in wedstrijdsituaties allerlei dingen kunnen flikken. Hoeft niet altijd negatief te zijn, sommigen denken gewoon te veel vooruit.
Zo'n wedstrijd is dus eigenlijk geen wedstrijd, maar dat weet het paard niet. Er zijn deelnemers, er is publiek, er is een bak met juryleden erin, er is een omroeper, zoals ook op wedstrijden. Je gaat ook gewoon in je eentje starten, maar je mag vervolgens in de bak doen wat je wilt. Sommige mensen gaan 10 minuten op X staan omdat hun paard daar altijd gaat klooien... Alles mag. Je kunt het qua voorbereiding natuurlijk ook zo echt maken als je zelf wilt.
De zenuwen zijn natuurlijk minder dan bij echte wedstrijden, maar ze zijn er vaak wel, want je moet toch in je eentje voor (meestal) kundig publiek rijden en problemen aanpakken.
Misschien ook een idee voor de dressuur...
roybrit schreef:dat lijkt mij ook wel wat!
ik koop hem altijs stiekem even om met een koekje voor de proef als die stil gaat staan zeg ik dat die geen eten krijgt en dan gaat die joh!![]()
haha, nee even serieus als mijn paard klooit in de proef pak ik hem daar gewoon op aan. Nog nooit min punten voor gekregen.. valt me trouwens wel op dat op springwedstrijden de paarden in het parcours wel een klopje krijgen als ze weigeren en bij het los springen een klap? Ook zoies aparts..
vibabu schreef:roybrit schreef:dat lijkt mij ook wel wat!
ik koop hem altijs stiekem even om met een koekje voor de proef als die stil gaat staan zeg ik dat die geen eten krijgt en dan gaat die joh!![]()
haha, nee even serieus als mijn paard klooit in de proef pak ik hem daar gewoon op aan. Nog nooit min punten voor gekregen.. valt me trouwens wel op dat op springwedstrijden de paarden in het parcours wel een klopje krijgen als ze weigeren en bij het los springen een klap? Ook zoies aparts..
Het ligt er ook maar net aan waarom het paard stopt. Als jij zelf een fout maakt en om het vertrouwen te houden kan je hem best een klopje geven maar als hij stopt om niks....
Nimber schreef:Ik doe het ook gewoon en soms krijg je daar negatief en soms positief commentaar op van juryleden.
Ik start nu met een jonkie in de L1 en die schiet er soms bij het aanspringen in galop al bokkend vandoor dan ben ik even rem en stuurloos.
Nu deed ze dat in de proef ook. En voordat ze de bak uit vloog heb ik haar vol op de rem getrokken, gewacht en opnieuw aangesprongen.
De jury vertelde na afloop ( had een 0 -2 voor het aanspringen) erg geschrokken was hoe ik het oploste. Vervolgens heeft hij ook op de onderste onderdelen mij onvoldoendes gegeven voor het gereden zijn e.d. met de opmerking grof.
Ik vertelde dat ik dat wel mee vond vallen, dat het 1 onderdeel was en de proef ervoor en erna keurig ging. dat was hij wel met mij eens maar volgens hem had ik haar op een volte moeten zetten en had ik moeten wachten tot ze uitgebokt was.
Ik heb rustig verteld dat ik er naast ga als ze echt aan het bokken gaat en dat ik stuurloos ben dus dat een volte inzetten geen optie was.
We zijn dus tot de conclusie gekomen dat we hier over van mening verschilden
Ik had wel een wp trouwens
vibabu schreef:roybrit schreef:dat lijkt mij ook wel wat!
Het ligt er ook maar net aan waarom het paard stopt. Als jij zelf een fout maakt en om het vertrouwen te houden kan je hem best een klopje geven maar als hij stopt om niks....
Nonnekuh schreef:Heb je helemaal gelijk aan!![]()
Maar ik denk dat het voor de beginnende wedstrijdruiter de drempel wel verhoogd om paardlief eens een keer aan te pakken. En dat vind ik dan wel weer jammer.
Lies21 schreef:Dus, wat nou als je commetaar krijgt of wat mindere punten in de proef?
Je paard moet je ten alle tijden consequent aanpakken, ook tijdens een proef. Anders is het wel heel makkelijk voor paardlief om vervelend te gaan doen.
Je paard is wel klaar voor de wedstrijd, alleen weet hij waarschijnlijk donders goed dat je hem toch niet straft in de proef.
Gewoon duidelijk maken dat je dit gedrag ook niet accepteerd in de proef.
Def schreef:Nonnekuh schreef:Heb je helemaal gelijk aan!![]()
Maar ik denk dat het voor de beginnende wedstrijdruiter de drempel wel verhoogd om paardlief eens een keer aan te pakken. En dat vind ik dan wel weer jammer.
Ja, dat is zeker jammer!
Ik vind dat de paardensport wat dat betreft sowieso vrij verwarrend is voor mensen die er net mee beginnen of even niet weten wat ze moeten.
Iedereen bemoeit zich er ook altijd mee. De ene instructeur zegt dit, de ander dat.
De ene hoefsmid zegt zus, de ander zo.
Uiteindelijk zul je voor jezelf een manier moeten vinden waar jij persoonlijk achter staat.
carmab schreef:Jammer dat hier niet wordt vermeld wat wordt bedoeld met aanpakken. Helaas zie ik in de ring nogal eens wat onkunde en als een paard dan niet reageert zoals de ruiter/amazone wil dan is dat een kwestie van rijkunst en niet van onwil van het paard. Let wel, een paard is net zo makkelijk iets fouts aan te leren als iets goeds. Zoek de fout eerst bij jezelf en doe er wat aan, voor je je paard denkt te moeten "aanpakken". Zeker als dat een fikse schop met de spoor betekent op een plek waar het witte haar al zit of een ruk in de mond en tegelijkertijd fikse klappen met de zweep. De meeste paarden zijn van zichzelf best gewillig. Natuurlijk zal er wel eens een keer een paard zijn die vervelend doet om vervelend te zijn, maar meestal is er een andere achterliggende oorzaak, die toch ook wel vaak bij de ruiter/amazone ligt. We zoeken als juryleden naar de happy athlete en niet naar het onder dwang voortgeschopte dier. Ik zeg er altijd wat van, wat me niet in dank afgenomen wordt, jammer dan. Oh ja, meestal hoor ik dan inderdaad dat het paard eens even flink aangepakt moet worden....