Aanpakken tijdens de proef?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

heidiLOVER

Re: Aanpakken tijdens de proef?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-10 14:27

Als ze doorkrijgen dat ze alles mogen maken in een proef blijven ze dat doen. Dus ik vind dat je ze best een keer mag aanpakken in een proef. Dan misschien maar een keer wat minder punten op dat onderdeel, als ze er maar van leren. Anders heb je er straks iedere keer last van!

LindyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-10 14:30

Hihi, in de western het je "Fool 'em School 'em"-wedstrijden.
Dit zijn nep-wedstrijden voor paarden die show smart zijn geworden. Dat zijn dus paarden die weten dat ze in wedstrijdsituaties allerlei dingen kunnen flikken. Hoeft niet altijd negatief te zijn, sommigen denken gewoon te veel vooruit.

Zo'n wedstrijd is dus eigenlijk geen wedstrijd, maar dat weet het paard niet. Er zijn deelnemers, er is publiek, er is een bak met juryleden erin, er is een omroeper, zoals ook op wedstrijden. Je gaat ook gewoon in je eentje starten, maar je mag vervolgens in de bak doen wat je wilt. Sommige mensen gaan 10 minuten op X staan omdat hun paard daar altijd gaat klooien... Alles mag. Je kunt het qua voorbereiding natuurlijk ook zo echt maken als je zelf wilt.

De zenuwen zijn natuurlijk minder dan bij echte wedstrijden, maar ze zijn er vaak wel, want je moet toch in je eentje voor (meestal) kundig publiek rijden en problemen aanpakken.

Misschien ook een idee voor de dressuur... :D

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-10 18:40

Dat lijkt me wel wat Lindy :))

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-10 20:55

LindyH schreef:
Hihi, in de western het je "Fool 'em School 'em"-wedstrijden.
Dit zijn nep-wedstrijden voor paarden die show smart zijn geworden. Dat zijn dus paarden die weten dat ze in wedstrijdsituaties allerlei dingen kunnen flikken. Hoeft niet altijd negatief te zijn, sommigen denken gewoon te veel vooruit.

Zo'n wedstrijd is dus eigenlijk geen wedstrijd, maar dat weet het paard niet. Er zijn deelnemers, er is publiek, er is een bak met juryleden erin, er is een omroeper, zoals ook op wedstrijden. Je gaat ook gewoon in je eentje starten, maar je mag vervolgens in de bak doen wat je wilt. Sommige mensen gaan 10 minuten op X staan omdat hun paard daar altijd gaat klooien... Alles mag. Je kunt het qua voorbereiding natuurlijk ook zo echt maken als je zelf wilt.

De zenuwen zijn natuurlijk minder dan bij echte wedstrijden, maar ze zijn er vaak wel, want je moet toch in je eentje voor (meestal) kundig publiek rijden en problemen aanpakken.

Misschien ook een idee voor de dressuur... :D

Dat lijkt me echt een super idee voor dressuur!
Zou fantastisch zijn als je het op die manier kan aanpakken. :j

Prutsmuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-10 00:04

@ Lindy, das wel super zoiets zeg!

Maar ik snap alleen niet dat sommige mensen onder aanpakken meteen afrossen verstaan.

WhySoWhite

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-10 01:11

dat lijkt mij ook wel wat!

ik koop hem altijs stiekem even om met een koekje voor de proef als die stil gaat staan zeg ik dat die geen eten krijgt en dan gaat die joh! :D

haha, nee even serieus als mijn paard klooit in de proef pak ik hem daar gewoon op aan. Nog nooit min punten voor gekregen.. valt me trouwens wel op dat op springwedstrijden de paarden in het parcours wel een klopje krijgen als ze weigeren en bij het los springen een klap? Ook zoies aparts..

Getup

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-10 09:30

Er is aanpakken en aanpakken...niets zo vervelend als je een paard ziet draken tijdens een proef en er een ruitertje opzit, die gewoon niets doet...de keer erop doet hij het weer en na een tijdje kunnen ze het schudden. Mijn paard zette op een gegeven moment elke keer net even zn kont naar links bij het halthouden, elke keer net een mini pasje erbij...dit was op Z niveau. De eerste keer denk je: laat maar...de 2e keer heb ik hem licht gecorrigeerd, er werd niet op mn been gereageerd....toen heeft ie gewoon een schop gehad, wat een heftige reactie veroorzaakte. Heb m weer rustig stil gezet en hem er meteen voor beloond, daarna was het goed.
Meestal sluipen dit soort dingen er langzaam in.

OdiEtAmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-10 12:02

Mijn pony had ik het M2 de gewoonte om tijdens de keertwendingen (en vaak ook tussen de keertwendingen in) te stoppen met stappen.
Thuis tijdens training kon ik ze wel blijven draaien, nooit iets aan de hand.
Ook hij wist 'in de proef maakt ze me toch niets', iets waardoor hij tijdens de proeven sowiso al wat meer 'dood' voor het been was.

Ik dreef hem naar voren na de eerste keertwendig maar kreeg geen reactie, toen heb ik hem even een schop gegeven.
2e keertwendig uiteraard ook naar de filestijnen maar meneer kon opeens wel doorstappen.
Heb ik wel commentaar op gekregen (dat ik te grof was). Maargoed, hij filkte het iedere keer.

vibabu

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-10 20:46

roybrit schreef:

ik koop hem altijs stiekem even om met een koekje voor de proef als die stil gaat staan zeg ik dat die geen eten krijgt en dan gaat die joh! :D

haha, nee even serieus als mijn paard klooit in de proef pak ik hem daar gewoon op aan. Nog nooit min punten voor gekregen.. valt me trouwens wel op dat op springwedstrijden de paarden in het parcours wel een klopje krijgen als ze weigeren en bij het los springen een klap? Ook zoies aparts..

Het ligt er ook maar net aan waarom het paard stopt. Als jij zelf een fout maakt en om het vertrouwen te houden kan je hem best een klopje geven maar als hij stopt om niks....

WhySoWhite

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-10 23:02

vibabu schreef:
roybrit schreef:

Het ligt er ook maar net aan waarom het paard stopt. Als jij zelf een fout maakt en om het vertrouwen te houden kan je hem best een klopje geven maar als hij stopt om niks....

Als hij stopt om niks dan ga je je paard toch niet belonen!? tijdens een parcours worden er maar weinig paarden beloond en als ze weigeren wel. t blijft een beetje apart :9

Nimber

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-10 10:14

Ik doe het ook gewoon en soms krijg je daar negatief en soms positief commentaar op van juryleden.

Ik start nu met een jonkie in de L1 en die schiet er soms bij het aanspringen in galop al bokkend vandoor dan ben ik even rem en stuurloos.
Nu deed ze dat in de proef ook. En voordat ze de bak uit vloog heb ik haar vol op de rem getrokken, gewacht en opnieuw aangesprongen.
De jury vertelde na afloop ( had een 0 -2 voor het aanspringen) erg geschrokken was hoe ik het oploste. Vervolgens heeft hij ook op de onderste onderdelen mij onvoldoendes gegeven voor het gereden zijn e.d. met de opmerking grof.
Ik vertelde dat ik dat wel mee vond vallen, dat het 1 onderdeel was en de proef ervoor en erna keurig ging. dat was hij wel met mij eens maar volgens hem had ik haar op een volte moeten zetten en had ik moeten wachten tot ze uitgebokt was.
Ik heb rustig verteld dat ik er naast ga als ze echt aan het bokken gaat en dat ik stuurloos ben dus dat een volte inzetten geen optie was.
We zijn dus tot de conclusie gekomen dat we hier over van mening verschilden ;)
Ik had wel een wp trouwens

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-10 10:19

Nimber, Ik had het tegenovergestelde :+ Na de allereerste proef met mijn nieuwe jonge paard kwam de jury uit haar hokje met de vraag of ik hem niet durfde aan te pakken (waar ze alle begrip voor zou hebben) of dat ik hem niet aanpakte omdat ik in de ring zat. Ik zei het tweede...
Jury vertelde mij dat zij veel liever zag dat ik hem WEL had aangepakt. Toen ik aan haar vroeg of andere jury's hier hetzelfde over dachten, moest ze lachen en zei ze: over het algemeen wel!

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-10 11:54

Nimber schreef:
Ik doe het ook gewoon en soms krijg je daar negatief en soms positief commentaar op van juryleden.

Ik start nu met een jonkie in de L1 en die schiet er soms bij het aanspringen in galop al bokkend vandoor dan ben ik even rem en stuurloos.
Nu deed ze dat in de proef ook. En voordat ze de bak uit vloog heb ik haar vol op de rem getrokken, gewacht en opnieuw aangesprongen.
De jury vertelde na afloop ( had een 0 -2 voor het aanspringen) erg geschrokken was hoe ik het oploste. Vervolgens heeft hij ook op de onderste onderdelen mij onvoldoendes gegeven voor het gereden zijn e.d. met de opmerking grof.
Ik vertelde dat ik dat wel mee vond vallen, dat het 1 onderdeel was en de proef ervoor en erna keurig ging. dat was hij wel met mij eens maar volgens hem had ik haar op een volte moeten zetten en had ik moeten wachten tot ze uitgebokt was.
Ik heb rustig verteld dat ik er naast ga als ze echt aan het bokken gaat en dat ik stuurloos ben dus dat een volte inzetten geen optie was.
We zijn dus tot de conclusie gekomen dat we hier over van mening verschilden ;)
Ik had wel een wp trouwens

Ook al gehad. :)
Merrie kwam overeind bij het groeten en daar reageerde ik vrijwel meteen op en ben blijven drammen tot ze kon stilstaan en toen gegroet, werd bij de jury geroepen dat ik haar niet had omgen straffen :+ Nee wat anders? Aai paardje aai en doe de volgende keer nog ma es. :+ Had toen idd ook onderaan bij houding, zit en hulpen een 3 met "te grof" :+

Aan de andere kant kreeg ze vorige wedstrijd haar kuren in proef 1 waarop ik haar aanpakte en hadk een protocol met 50% maar met er onder "goed aangepakt" en de volgende proef liep ze de sterren van de hemel bij dezelfde jury en 65% met het commentaar: "het heeft gewerkt!" :')
Dus de meningen zijn inderdaad erg verdeeld geloofk. :D

vibabu

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-10 14:10

vibabu schreef:
roybrit schreef:

Als hij stopt om niks dan ga je je paard toch niet belonen!? tijdens een parcours worden er maar weinig paarden beloond en als ze weigeren wel. t blijft een beetje apart :9[/quote]

Dat zeg ik toch ook ;)

Def

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-10 18:01

Ik ben geen jury, maar schrijf regelmatig bij. Ik vind het altijd erg vervelend te kijken naar een ruiter die alleen meelift en niet mee doet. Je ziet er soms paarden tussen die echt stoute dingen doen, maar niet worden afgestraft.
Wat mij betreft geen probleem een paard een keer aan te pakken in de proef, wanneer je dat thuis ook zou doen.
Met in je achterhoofd wel waarom hij dit thuis niet doet, maar op wedstrijd wel.

Ik zie ook liever een ruiter die een keer goed duidelijk is en aanpakt, dan de hele proef geklop van t been of gesjor aan de teugels.

Prutsmuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-10 18:21

En dat maakt het voor ons dus ook zo moeilijk...wat moeten we nu doen??!! Juryleden zitten dus duidelijk niet op een lijn en daardoor twijfelen een aantal van ons over wat ze moeten doen in bepaalde gevallen binnen de ring.
Ik vind dit erg jammer en ook een erg slechte zaak!

Def

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-10 18:44

Ik vind dat je moet doen wat jij vindt wat goed is.
Juryleden verschillen dus schijnbaar van mening, dus er zullen er ook genoeg zijn die het wel met je eens zijn.
Uiteindelijk blijft het jouw paard en jouw aanpak.

En hoevaak zal dit uiteindelijk voorkomen? Als je je paard echt iedere proef moet aanpakken, dan vind ik dat je wel goed moet nadenken waardoor dit komt. Maar zo eens af en toe kan ieder paard z'n kop eens verkeerd hebben staan, toch!

franka75

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-10 18:46

misschien een keer thuis veel mensen laten komen met een megafoon en zo en daar mee trainen.

Prutsmuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-10 18:48

Heb je helemaal gelijk aan! +:)+

Maar ik denk dat het voor de beginnende wedstrijdruiter de drempel wel verhoogd om paardlief eens een keer aan te pakken. En dat vind ik dan wel weer jammer.

Def

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-10 18:54

Nonnekuh schreef:

Maar ik denk dat het voor de beginnende wedstrijdruiter de drempel wel verhoogd om paardlief eens een keer aan te pakken. En dat vind ik dan wel weer jammer.

Ja, dat is zeker jammer!
Ik vind dat de paardensport wat dat betreft sowieso vrij verwarrend is voor mensen die er net mee beginnen of even niet weten wat ze moeten.
Iedereen bemoeit zich er ook altijd mee. De ene instructeur zegt dit, de ander dat.
De ene hoefsmid zegt zus, de ander zo.
Uiteindelijk zul je voor jezelf een manier moeten vinden waar jij persoonlijk achter staat.

Kempkes

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-10 18:58

Lies21 schreef:
Dus, wat nou als je commetaar krijgt of wat mindere punten in de proef?
Je paard moet je ten alle tijden consequent aanpakken, ook tijdens een proef. Anders is het wel heel makkelijk voor paardlief om vervelend te gaan doen.

Je paard is wel klaar voor de wedstrijd, alleen weet hij waarschijnlijk donders goed dat je hem toch niet straft in de proef.
Gewoon duidelijk maken dat je dit gedrag ook niet accepteerd in de proef.

Mee eens, sommige paarden hebben het zeker door dat ze niet worden aangepakt tijdens proeven. Dan maar een keer wat punten verspelen, overigens kunnen het niet zoveel punten zijn. Als je de rest van je proef gewoon netjes rijdt dan is er niets aan de hand. Mits je een jury hebt die per onderdeel jureerd en niet jou afstraft voor een flinke correctie voor je hele proef.

Prutsmuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-10 19:20

Def schreef:
Nonnekuh schreef:

Ja, dat is zeker jammer!
Ik vind dat de paardensport wat dat betreft sowieso vrij verwarrend is voor mensen die er net mee beginnen of even niet weten wat ze moeten.
Iedereen bemoeit zich er ook altijd mee. De ene instructeur zegt dit, de ander dat.
De ene hoefsmid zegt zus, de ander zo.
Uiteindelijk zul je voor jezelf een manier moeten vinden waar jij persoonlijk achter staat.

Ben ik helemaal met je eens.
Gelukkig loop ik al wat jaartjes mee en heb al aardig mijn weg gevonden. Ik weet nog lang niet alles. Maar weet wel naar wie ik moet gaan om advies in te winnen. Altijd erg fijn om de juiste mensen om je heen te hebben.

carmab

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-10 22:08

Jammer dat hier niet wordt vermeld wat wordt bedoeld met aanpakken. Helaas zie ik in de ring nogal eens wat onkunde en als een paard dan niet reageert zoals de ruiter/amazone wil dan is dat een kwestie van rijkunst en niet van onwil van het paard. Let wel, een paard is net zo makkelijk iets fouts aan te leren als iets goeds. Zoek de fout eerst bij jezelf en doe er wat aan, voor je je paard denkt te moeten "aanpakken". Zeker als dat een fikse schop met de spoor betekent op een plek waar het witte haar al zit of een ruk in de mond en tegelijkertijd fikse klappen met de zweep. De meeste paarden zijn van zichzelf best gewillig. Natuurlijk zal er wel eens een keer een paard zijn die vervelend doet om vervelend te zijn, maar meestal is er een andere achterliggende oorzaak, die toch ook wel vaak bij de ruiter/amazone ligt. We zoeken als juryleden naar de happy athlete en niet naar het onder dwang voortgeschopte dier. Ik zeg er altijd wat van, wat me niet in dank afgenomen wordt, jammer dan. Oh ja, meestal hoor ik dan inderdaad dat het paard eens even flink aangepakt moet worden....

Prutsmuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-10 22:14

carmab schreef:
Jammer dat hier niet wordt vermeld wat wordt bedoeld met aanpakken. Helaas zie ik in de ring nogal eens wat onkunde en als een paard dan niet reageert zoals de ruiter/amazone wil dan is dat een kwestie van rijkunst en niet van onwil van het paard. Let wel, een paard is net zo makkelijk iets fouts aan te leren als iets goeds. Zoek de fout eerst bij jezelf en doe er wat aan, voor je je paard denkt te moeten "aanpakken". Zeker als dat een fikse schop met de spoor betekent op een plek waar het witte haar al zit of een ruk in de mond en tegelijkertijd fikse klappen met de zweep. De meeste paarden zijn van zichzelf best gewillig. Natuurlijk zal er wel eens een keer een paard zijn die vervelend doet om vervelend te zijn, maar meestal is er een andere achterliggende oorzaak, die toch ook wel vaak bij de ruiter/amazone ligt. We zoeken als juryleden naar de happy athlete en niet naar het onder dwang voortgeschopte dier. Ik zeg er altijd wat van, wat me niet in dank afgenomen wordt, jammer dan. Oh ja, meestal hoor ik dan inderdaad dat het paard eens even flink aangepakt moet worden....

Ik heb al aangegeven wat ik bedoel met aanpakken en dat ik hiermee binnen de grenzen van het redelijke blijf. Ik haalde als voorbeeld aan dat een paard niet langs een hekje wil en dit heeft in mijn ogen niets te maken met rijkunst maar wel met onwil van het paard. En ja, als ik dan mijn been aanleg en hij banjert daar twee keer doorheen dan kom ik de derde keer toch echt wel iets strenger in. Hij zal toch moeten leren dat die hekjes hem niet opeten!
Als het buiten alle perken gaat zal ik ook de eerste zijn die er iets van zegt!

Ben dan wel benieuwd hoe jij zoiets zelf op zou lossen binnen de ring?

Magsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-10 09:04

ja mag je paard best wel aanpakken tijdens een proef.