Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
randie schreef:Verder vind ik het levens gevaarlijk want als een paard gek gaat doen en persoon
met het touwtje geeft hem op zijn lazer, of een ruk aan het touw als jij erop zit dan heb jij als ruiter
niet zo veel te zeggen. Of als het paard wil gaan, dan gaat hij toch wel ondanks touwtje en dan heb
je als ruiter ook nog een flapperend touw aan je paard hangen!
SaskiaStar schreef:Mango96 schreef:sorry maar wat denk je zelf
het verschil tussen een dressuur- en springring is
toch best wel groot.
wat verwacht je dan, dat een paard die niet gewent is aan
zoveel geluid er doodleuk tussendoor gaat lopen.
ik denk dat iedereen hier liever ziet dat een paard
aan een lijntje loopt dan een paard dat op jouw paard springt.
dus het is niet alleen voor eigen veiligheid denk ik.
Maar dan blijft de vraag waarom wel bij de dressuur en niet bij het springen.
Ook voor een springpaard is er een eerste keer op concours of eerste keer in het parcours, ook een springpaard hoort zoveel geluid en ziet zoveel om zich heen.
Ook een springpaard heb je liever niet op jou paard.
Ik zit overigens in mijn springzadel wel lekkerder maar net zo stevig (of niet) als in mijn dressuurzadel.
Het eerste buitenparcours van het seizoen zie ik juist bij het springen allemaal frisse, gekke en jolige paarden en soms gaan de ruiters in de lagere rubrieken er als herfstblaadjes van een boom van af, paard wordt weer gepakt en men stapt weer op, simpel!
Bij de dressuur zie ik zelden ruiters of amazones er af vallen (ofwel ik zie geen paarden vreugdebokken geven) dus dat dressuurpaarden heter of gekker zouden zijn kan er bij mij niet in en dat het aan het zadel ligt ook niet.
Dan word ik liever aanzien als een bange prikker die zich met zichzelf bezig houd dan met een bemoeizuchtige springer.
Dat gezeik altijd in dit soort topics.
Er zijn er gelukkig die het wel netjes doen, maar ik merk dat veel springruiters enorme moeite hebben met bakregels.
en ja, als je de 5e keer voor me in schiet zonder zelfs maar je kop te draaien zal ik ook eens sarcastisch reageren met "joh, als ik in de weg rijd moet je het maar zeggen" 
Lithya schreef:Uh dan is een drievoudig Olympisch kampioen aan een touwtje echt een heel vreemd gezicht.
Meeste mensen gebruiken het ook als excuus: Mijn paard is zo druk. Als je dat weet logeer je thuis toch? Jonge paarden verschieten in het begin toch al kruit tijdens het reizen dus die tanken echt niet bij op de trailer/ vrachtwagen
Ayasha schreef:Misschien ligt dat aan jezelf want ik heb daar nooit last van en ik kom toch bijna wekelijks op dressuurwedstrijden. Maar ik weet wel dat ik het verfoei om met springruiters los te rijden.Er zijn er gelukkig die het wel netjes doen, maar ik merk dat veel springruiters enorme moeite hebben met bakregels.
en ja, als je de 5e keer voor me in schiet zonder zelfs maar je kop te draaien zal ik ook eens sarcastisch reageren met "joh, als ik in de weg rijd moet je het maar zeggen"

Johanna59 schreef:Lithya schreef:Uh dan is een drievoudig Olympisch kampioen aan een touwtje echt een heel vreemd gezicht.
Meeste mensen gebruiken het ook als excuus: Mijn paard is zo druk. Als je dat weet logeer je thuis toch? Jonge paarden verschieten in het begin toch al kruit tijdens het reizen dus die tanken echt niet bij op de trailer/ vrachtwagen
Dan weet je niet wat een sensibel en heet paard is.
Een springpaard moet koel in het hoofd zijn een dressuurpaard is vaak heet.
Zo worden ze vaak gefokt.
schoentje schreef:Ayasha schreef:Misschien ligt dat aan jezelf want ik heb daar nooit last van en ik kom toch bijna wekelijks op dressuurwedstrijden. Maar ik weet wel dat ik het verfoei om met springruiters los te rijden.Er zijn er gelukkig die het wel netjes doen, maar ik merk dat veel springruiters enorme moeite hebben met bakregels.
dan ben jij toch moeilijk en niet die springruiter
springruiters kijken gewoon en rij je elkaar een keer in de weg, sorry en je gaat door.
Natuurlijk word er dan ook een keer gemoppert, maar na de wedstrijd spreek je elkaar dan een keer en word er om gelachen.
Ayasha schreef:Nee hoor ik houd me aan de bakregels, is wel zo fijn. In het verkeer houd je je toch ook aan de regels ipv "gewoon naar elkaar te kijken".

Maar dat kan ook per regio afhankelijk zijn natuurlijk.
en weet je wat? Ik hoor, als het eenmalig is, ook altjid een "kan gebeuren!" of "geen probleem!" terug
(dus als ruiters steeds snibbig reageren denk ik dat je toch eens naar jezelf moet kijken ipv naar alle andere.
MyWishMax schreef:Ik word ook vastgehouden op vreemd terrein. Paard heeft singel/zadeldwang en op vreemd terrein zijn de 1e paar seconden na het opstappen een risico. Dus dan loopt mams ernaast zodat hij weer vertrouwen krijgt en dan kan ik gaan rijden.
En mijn paard krijgt toch echt veel te zien en vind weinig eng, alleen het opstappen en opzadelen op vreemd terrein.