Waarom dressuurpaarden aan een touwtje, met ruiter er op?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

vencedor

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-10 10:47

ik zie het inderdaad ook met wedstrijden..Dan denk ik als je je paard niet onder controle kan houden
moet je niet starten. Verder vind ik het levens gevaarlijk want als een paard gek gaat doen en persoon
met het touwtje geeft hem op zijn lazer, of een ruk aan het touw als jij erop zit dan heb jij als ruiter
niet zo veel te zeggen. Of als het paard wil gaan, dan gaat hij toch wel ondanks touwtje en dan heb
je als ruiter ook nog een flapperend touw aan je paard hangen!

kaatjemuts

Woonplaats: in een klein onuitspreekbaar gehuchtje in friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-10 10:51

randie schreef:
Verder vind ik het levens gevaarlijk want als een paard gek gaat doen en persoon
met het touwtje geeft hem op zijn lazer, of een ruk aan het touw als jij erop zit dan heb jij als ruiter
niet zo veel te zeggen. Of als het paard wil gaan, dan gaat hij toch wel ondanks touwtje en dan heb
je als ruiter ook nog een flapperend touw aan je paard hangen!

zo heb ik dus een vervelende ervaring gehad, paard vloog ervandoor met het touwtje en raakte daar nog meer van in paniek, dit was (gelukkig) wel in een bak... Ik doe het niet meer, in elk geval...

Mango96

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-10 10:51

SaskiaStar schreef:
Mango96 schreef:
sorry maar wat denk je zelf

het verschil tussen een dressuur- en springring is
toch best wel groot.
wat verwacht je dan, dat een paard die niet gewent is aan
zoveel geluid er doodleuk tussendoor gaat lopen.
ik denk dat iedereen hier liever ziet dat een paard
aan een lijntje loopt dan een paard dat op jouw paard springt.
dus het is niet alleen voor eigen veiligheid denk ik.

Maar dan blijft de vraag waarom wel bij de dressuur en niet bij het springen.

Ook voor een springpaard is er een eerste keer op concours of eerste keer in het parcours, ook een springpaard hoort zoveel geluid en ziet zoveel om zich heen.
Ook een springpaard heb je liever niet op jou paard.

Ik zit overigens in mijn springzadel wel lekkerder maar net zo stevig (of niet ;) ) als in mijn dressuurzadel.

Het eerste buitenparcours van het seizoen zie ik juist bij het springen allemaal frisse, gekke en jolige paarden en soms gaan de ruiters in de lagere rubrieken er als herfstblaadjes van een boom van af, paard wordt weer gepakt en men stapt weer op, simpel!
Bij de dressuur zie ik zelden ruiters of amazones er af vallen (ofwel ik zie geen paarden vreugdebokken geven) dus dat dressuurpaarden heter of gekker zouden zijn kan er bij mij niet in en dat het aan het zadel ligt ook niet.

ik denk dat het bij dressuurpaarden minder vreugdebokken e.d. zijn maar meer angst of misschien wel aanstellerei. maar wat al genoemd staat in het topic. ik denk dat het bij dressuur veel normaler is met een touwtje dan bij het springen. en dat ze zichzelf dan schamen of laf vinden.

Schoentje

Re: Waarom dressuurpaarden aan een touwtje, met ruiter er op?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-10 11:17

bij een paard dat snel steigerd vind ik een begeleider met touw of ketting juist gevaarlijk, omdat een paard door de druk aan het touw vaak hoger omhoog gaat, of zelfs achterover valt.
Iemand die het paard voor gaat, vind ik dan weer wat anders.

Het verschil in voorterrein vind ik er dan weer niks mee te maken hebben, omdat het begeleiden juist meestal in de weg er naartoe is.

Kijk, voor een amateur met weinig ervaring die voor het eerst op concours gaat met z'n jonge paard, vind ik het nog wel begrijpelijk.
Maar dat de wereldkampioen bij de jonge paarden of de prijswinnaars in de pavo-cup, met hun professionele ruiters aan een touw of ketting naar de ring moeten, vind ik toch wel een beetje raar.

Lithya

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-10 11:25

Uh dan is een drievoudig Olympisch kampioen aan een touwtje echt een heel vreemd gezicht.

Meeste mensen gebruiken het ook als excuus: Mijn paard is zo druk. Als je dat weet logeer je thuis toch? Jonge paarden verschieten in het begin toch al kruit tijdens het reizen dus die tanken echt niet bij op de trailer/ vrachtwagen

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-10 11:44

Ik denk dat het verschil óók tussen de oren zit.
imo is het dus ook dat de dresuurruiter die "controle" in het hoofd heeft en de springruiter die "gaan met die banaan" in het hoofd heeft.
Daarbij kan de energie van de springpaarden eruit bij elke sprong, terwijl de dressuurruiter controle houdt (wil houden) over die energie. Springpaarden zijn ook meer gewend, want zelfs bij het inspringen vallen er balken en landen de paarden na de sprong vrij dicht bij de overige losrijdende paarden. Bij dressuur worden vaak meerdere paarden druk als er 1 begint te trappelen.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-10 11:49

Waarom zou je je daar toch druk om maken? Dressuurruiters mogen dan misschien "banger" zijn volgens de springruiters, krijg het idee dat ze minder bemoeizucht hebben en zich bezig houden met hun eigen paarden en rijden ipv zich te moeien met alle andere. :? Dan word ik liever aanzien als een bange prikker die zich met zichzelf bezig houd dan met een bemoeizuchtige springer. :+ Dat gezeik altijd in dit soort topics.

Neen, mijn paard loopt nooit aan een touwtje, is ze gek dan gaat ze even aan de longe en mag ze uitbokken op een terrein waar niemand last heeft van haar kuren. Maar ik zie ze wel regelmatig met een touwtje. Laatst een hengst op zijn eerste wedstrijd die even aan de longe bleef met zijn ruiter omdat ze niet wisten hoe hij zou reageren op alles en ze liever iemand hadden die hem bij zich kon houden moest hij zijn ruiter droppen. Schijter? Bang? Aanstellerij?
Je kan het ook verantwoordelijkheid nemen noemen. :+

Lithya

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-10 11:52

Dressuurruiters minder bemoeizuchtig? Ja dat is duidelijk. Op het dressuurterrein word je doodmoe van et uitkijken. Daar merk ik echt duidelijk verschil. Als je met dressuur een keer per ongelijk vlak voor iemand uit komt krijg je soms de wind van voren. Bij springen kijk je elkaar eens aan van sorry en rijdt weer verder.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-10 11:54

Misschien ligt dat aan jezelf want ik heb daar nooit last van en ik kom toch bijna wekelijks op dressuurwedstrijden. Maar ik weet wel dat ik het verfoei om met springruiters los te rijden. :) Er zijn er gelukkig die het wel netjes doen, maar ik merk dat veel springruiters enorme moeite hebben met bakregels. :) en ja, als je de 5e keer voor me in schiet zonder zelfs maar je kop te draaien zal ik ook eens sarcastisch reageren met "joh, als ik in de weg rijd moet je het maar zeggen"

Schoentje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-10 11:59

ik maak me nergens druk om Ayasha, volgens mij ben jij dat nu eerder aan het doen :)

ik vraag me gewoon af waarom.
En over het bemoeien, dat zijn denk ik net zo goed dressuurruiters die dat doen. Springruiters gaan daarin alleen wat makkelijker en gezelliger met elkaar om.

Het bemoeien met onderandere ldr, blauwe tongen, stekende voorbenen en slechte achterbenen, komt toch echt uit de dressuurwereld. Er zijn maar weinig springruiters die elkaar en de toppers op die manier naar de grond proberen te halen.

Lithya

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-10 12:00

Ik denk niet dat het geheel aan mij ligt omdat ik altijd erg mijn best doe anderen niet te hinderen omdat ik er een enorm hekel aan heb. Maar als iemand maar de zoveelste keer mij afsnijdt omdat hij/zij niet zit op te letten dan word ik wel pissig.

Johanna59

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-10 12:02

Lithya schreef:
Uh dan is een drievoudig Olympisch kampioen aan een touwtje echt een heel vreemd gezicht.

Meeste mensen gebruiken het ook als excuus: Mijn paard is zo druk. Als je dat weet logeer je thuis toch? Jonge paarden verschieten in het begin toch al kruit tijdens het reizen dus die tanken echt niet bij op de trailer/ vrachtwagen

Dan weet je niet wat een sensibel en heet paard is.

Een springpaard moet koel in het hoofd zijn een dressuurpaard is vaak heet.
Zo worden ze vaak gefokt.

Schoentje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-10 12:02

Ayasha schreef:
Misschien ligt dat aan jezelf want ik heb daar nooit last van en ik kom toch bijna wekelijks op dressuurwedstrijden. Maar ik weet wel dat ik het verfoei om met springruiters los te rijden. :) Er zijn er gelukkig die het wel netjes doen, maar ik merk dat veel springruiters enorme moeite hebben met bakregels. :) en ja, als je de 5e keer voor me in schiet zonder zelfs maar je kop te draaien zal ik ook eens sarcastisch reageren met "joh, als ik in de weg rijd moet je het maar zeggen"

dan ben jij toch moeilijk en niet die springruiter :D
springruiters kijken gewoon en rij je elkaar een keer in de weg, sorry en je gaat door.
Natuurlijk word er dan ook een keer gemoppert, maar na de wedstrijd spreek je elkaar dan een keer en word er om gelachen.

Lithya

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-10 12:05

Johanna59 schreef:
Lithya schreef:

Of ze worden vaak erg opgefokt. Waar zit het verschil? In dit geval gaat die vlieger helemaal niet op, aangezien een volle broer van dat paard de Olympische Spelen uitgebracht werd in het springen. Bewuste paard is ook springgefokt. Dus hoezo worden ze zo gefokt?

Schoentje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-10 12:05

@Johanna59

dan weet jij weer niet wat een goed springpaard is.
Een koele kouwe kan wel springen, maar zal nooit voorzichtig genoeg zijn en niet de vechtlust hebben om een dikke proef door te komen.

Laatst bijgewerkt door Schoentje op 20-08-10 12:15, in het totaal 2 keer bewerkt

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-10 12:07

schoentje schreef:
Ayasha schreef:

dan ben jij toch moeilijk en niet die springruiter :D
springruiters kijken gewoon en rij je elkaar een keer in de weg, sorry en je gaat door.
Natuurlijk word er dan ook een keer gemoppert, maar na de wedstrijd spreek je elkaar dan een keer en word er om gelachen.

Nee hoor ik houd me aan de bakregels, is wel zo fijn. In het verkeer houd je je toch ook aan de regels ipv "gewoon naar elkaar te kijken".

smurvaas

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-10 12:08

Ach als je met een jong of er fris paard op wedstrijd gaat, is het toch niet zo erg dat er iemand even meeloopt?
Al zet ik ´m liever dan even aan de longe voor ik erop ga :D
En als ik bij ons op stal kijk met een grote wedstrijd, zijn er net zoveel dressuur ruiters al spring ruiters die d´r paardjes even aan de longe zetten om de frissigheid eraf te lopen.

Lithya

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-10 12:09

Ayasha schreef:
Nee hoor ik houd me aan de bakregels, is wel zo fijn. In het verkeer houd je je toch ook aan de regels ipv "gewoon naar elkaar te kijken".

Je kunt toch altijd een keer vergeten voorrang te geven? Dan stap je vast niet uit van sorry, Dan steek je je hand op van sorry, maar toch bedankt dat je m'n auto niet in de prak hebt gereden. Zo doe je dat op het springterrein met even aankijken.

Kelly_Taco

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-10 12:09

Menig dressuurruiter wil tegenwoordig ook een lekker sensitief paard want dat hoort bij de dressuur.
Ze vergeten alleen dat ze er zelf nog op moeten en het ook nog moeten kunnen rijden.
M.a.w. de meeste paarden zijn veel te bloederig gefokt voor gemiddeld ruiter en de ruiters kunnen hier niet mee omgaan.

Meeste springruiters zijn niet zo bang aangelegd en schrikken niet van een sprongetje waar menig dressuurruiter al van in zijn broek poept :+

Dus dan knopen we een touwtje aan een paard en zetten we er iemand naast om hem in bedwang te houden.

En persoonlijk vind ik ook dat menig dressuurruiter zijn paard aan veel te weinig dingen leert wennen.. als ik met mijn paard bezig ben met de grote bal of een zeiltje slaan al die paarden op tilt .. dat is helemaal niet nodig als ze ook eens iets anders zien dan de binnenkant van een binnenbak.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-10 12:10

Ik moet eigenlijk ook wel zeggen dat ik bij ons meer springruiters aan een touwtje zie dan dressuurruiters :D Maar dat kan ook per regio afhankelijk zijn natuurlijk.

Lithya: een keer goed, twee keer? prima, 3 keer? zou ie nu gewoon niet aan't opletten zijn? en na de 5de keer zegk er wel een keer wat van. Ben de eerste om sorry te zeggen of gewoon te lachen en te knikken bij wijze van "geen probleem" maar als ik op de rem kan blijven gaan dan houd het ook een keer op. En als ik effe controle kwijt ben en ik schiet voor iemand in roep ik vaak in het voorbij gaan "Sorrrryyyyyy!!!" :') en weet je wat? Ik hoor, als het eenmalig is, ook altjid een "kan gebeuren!" of "geen probleem!" terug :') (dus als ruiters steeds snibbig reageren denk ik dat je toch eens naar jezelf moet kijken ipv naar alle andere. :)
Laatst bijgewerkt door Ayasha op 20-08-10 12:13, in het totaal 2 keer bewerkt

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-10 12:11

Sorry, maar mijn 'springcarriere' heeft maar even geduurd juist vanwege het feit dat iedereen maar met zichzelf bezig is en er verder nergens naar gekeken wordt met het losspringen.
Dat zie ik gelukkig in de dressuur toch anders.

Verder heb ik het standpunt dat iedereen moet doen waar hij zich prettig bijvoelt. Als je onzeker bent en het touwtje geeft jou een gevoel van veiligheid, vooral doen!
Iedereen rijdt wedstrijden voor zijn plezier en doet dit op de manier waar diegene zich het prettigst bij voelt. Of dat nu met of zonder touwtje is maakt toch helemaal niet uit?

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-10 12:12

Ik word ook vastgehouden op vreemd terrein. Paard heeft singel/zadeldwang en op vreemd terrein zijn de 1e paar seconden na het opstappen een risico. Dus dan loopt mams ernaast zodat hij weer vertrouwen krijgt en dan kan ik gaan rijden.

En mijn paard krijgt toch echt veel te zien en vind weinig eng, alleen het opstappen en opzadelen op vreemd terrein.

Kelly_Taco

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-10 12:13

MyWishMax schreef:
Ik word ook vastgehouden op vreemd terrein. Paard heeft singel/zadeldwang en op vreemd terrein zijn de 1e paar seconden na het opstappen een risico. Dus dan loopt mams ernaast zodat hij weer vertrouwen krijgt en dan kan ik gaan rijden.

En mijn paard krijgt toch echt veel te zien en vind weinig eng, alleen het opstappen en opzadelen op vreemd terrein.

Dit is dan toch iets heel anders dan dat je bv tijdens de prijsuitreiking wordt vastgehouden.
In geval van singeldwang snap ik dat je hem even een minuutje aan een touwtje houdt.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-10 12:14

liever aan een touwtje dan dat ie in vaak toch al drukke ringen tijdens prijsuitreikingen op gewone wedstrijden alle andere paarden "mee neemt". Want het blijven kudde dieren.
Laatst bijgewerkt door Ayasha op 20-08-10 12:15, in het totaal 1 keer bewerkt

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-10 12:14

Dat dressuurruiters schijters zijn klopt deels wel.
Bij springen zie je iets meer lef, maar heel veel dressuurruiters hebben ook een springcarriere gehad. Dus dat kun je niet over een kam scheren.

Dressuurpaarden zijn hedendaags ontzettend sensibel.
Ik heb zelf ook zo'n paard.
Nu wil ik zelf niet aan een touwtje, maar toen we in de M begonnen, moest de baas soms wel even een stukje voorop lopen om madamme langs het enge juryhokje te krijgen :+
Springpaarden zien doorgaans van jongs af aan ook meer.
Daarom ben ik ook voor een allrounde opleiding voor de paarden.