Wat is nou een Recreatiepaard?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

leeneliefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-10 14:33

dat is waar, hmmm. ik zou het eigenlijk ook niet zo goed weten wat nou echt een recreatie paard is ;p

staat er niets in de wiki ofzo? een soort van defenitie.
meestal als ik denk aan een recratie paard dan denk ik aan,
allround, alles rond b/l niveau en buitenritjes!

haha.

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-10 14:33

Ik versta onder een recreatiepaard een gezond, en nuchter paard met een goede conditie waarbij het geen probleem moet zijn meerdere dagen per week langere ritten te maken. Daarbij moet het paard super verkeersmak zijn en zonder problemen mee gaan met de trailer en braaf zijn op vreemd terrein.

sporter

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-10 14:34

Adil18 schreef:
sporter schreef:
Jammer dat de recreatie ruiters nooit goud willen betalen.

Tja, voor een Opel hoef je nu immers niet de prijs van een Ferrari te betalen...! ;)

Maar je hoort ook niemand zeggen dat een opel goud waard is.

leeneliefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-10 14:34

friesiszwart schreef:
Ik versta onder een recreatiepaard een gezond, en nuchter paard met een goede conditie waarbij het geen probleem moet zijn meerdere dagen per week langere ritten te maken. Daarbij moet het paard super verkeersmak zijn en zonder problemen mee gaan met de trailer en braaf zijn op vreemd terrein.

dan is mijn paard helemaal niets :')
haha. geen sport paard, en aan deze beschrijving van een recreatiepaard voldoet ze ook niet :+

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-10 15:53

AGarcia schreef:
op zich.. misschien off-topic.. maar ik zou supergraag een recreatiepaard zijn... ikbedoel maar.. sportpaarden moeten alleen werken *lijkt 't wel* Ik denk dat als je zo mensen van straat plukt en vraagt wat is een recreatie paard dan zeggen ze meestal: "das toch een paard voor buitenritten enzo?"

maar sommige paarden willen juist werken. Net als sommmige mensen die hun werk als hobby zien. Zijn er niet zo veel van, maar mijn vader is er 1 van. Gaat bijv op vakantie andere winkels kijken ;)

LinVer

Re: Wat is nou een Recreatiepaard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-10 16:25

In mijn ogen is een recreatiepaard een paard wat niet geschikt is voor de sport (uitgezonderd een B wedstrijdje), maar die wel helemaal gezond is en waar lekker recreatief mee gereden kan worden. Bos, oefenen in de bak, etc

AGarcia

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-10 19:35

Als ik al die antwoorden zie dan zou ikzo denken dat een recreatiepaard véél beter is dan een sportpaard. 't is een allrounder.

Sleeper

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-10 19:49

Ik heb een voormalig sportpaard, maar ik rij zelf geen wedstrijden. Dus ik heb van een sportpaard een recreatiepaard gemaakt.

Imo kan je het ook zo stellen.
Rij je serieus wedstrijden heb je een sportpaard, rij je geen wedstrijden heb je een recreatiepaard.

Dat wil niet zeggen dat een sportpaard niet recreatief gereden kan worden en het wil ook niet zeggen dat een recreatiepaard niet sportgericht gereden kan worden.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-10 21:32

Heb het identieke stukje bij wat is een sport paard geplaatst....

Paard kan dus voortdurend van status veranderen :+ .
Sjol was dus recreatie paard.
Werd toen manege paard,
omdat ik zo nodig dressuur wou starten werd ze.. sportpaard..
(was toen ook nog manegepaard en recreatie paard, want die combi kan best }> )
Raakte geblesseerd kreeg stempel, weidepaard.
Deed het weer en werd weer recreatie paard.
En vond ik haar pensioen paard, maar ja..
Morgen is ze weer sportpaard (in wording) ze gaat voor de wagen starten.
Oh.. en ze is fokmerrie (drachtig).
Voor het fjordenstamboek zal ze ondanks dat nooit prestatie in de sport worden,
aangezien ze niets van dat alles erkennen :z.

Toobs, tja.. Hij is Toobs... nog recreatie paard, sportpaard in opleiding in mijn ogen.
(hij is gekocht als sportpaard omdat Sjolvir soort van met pensioen is, ehhh was.. )

En samen zijn wij recreatieve sporters.
En de status van mijn paarden is geheel onduidelijk, geen van 2en sport gefokt,
Tobago zeker wel gekocht voor de sport.

Dan roep ik weer sportpaard doet ook aan recreatie, Sjol liep nooit meer dan 3 dagen dressuur,
aangezien ze daar dan niet meer zich voor inzette.
Dus gingen we op zwerftochten, dat werden vorig jaar endurances..
We sprongen recreatief etc.

Tobago wacht eenzelfde lot, gekocht als sportpaard (dat is mijn doel met hem, niet zijn afstamming)
echter ondertussen is hij geslaagd boscrosser, polderstruiner, mini hipper, cross pony, heeft hij
met mij onze eerste TREC wedstrijd gelpen en doet hij aan dressuur..
En toch ben ik recreatie ruiter, maar wel een fanatieke die wedstrijden rijdt.

Overigens vind ik een recreatie paard een gezond paard, dat nuchter is en niet bij de eerste toeterende auto
op het dak van een huis zit. Hij moet een sprongetje kunnen en dressuren.
In mijn ogen kan ieder gezond paard Z lopen, dus een recreatie paard kan die oefeningen ook (leren)

Vind dan ook de advertenties met recreatie paard, want niet meer geschikt voor de sport want is af en toe
onregelmatig volkomen idioot. Dat is namelijk een grasmaaier.. Ook een recreatie paard dient gezond te zijn.
Op een kreupelpard ga je ook niet door het bos tuffen.

In mijn ogen bepaald dus wat je doet de status van het paard, recreatie of sport...

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-10 21:35

daffodil schreef:
Dat vind ik dus echt onzin, ik ken erg veel paarden die juist wel behoorlijk in de sport gelopen hebben en als recreatiepaard gebruikt worden. Waarom? Omdat ze een gedegen opleiding achter de rug hebben, knoppen zitten erop en zijn bevestigd waardoor een recreatieruiter er bijzonder gemakkelijk mee kan rondsturen, zowel in de bak als buiten!

dan wordt ie nog wel als recreatiepaard gebruikt. hij loop op dat moment niet hoog in de sport en is dus recratiepaard.
dat hij het wel kan is een andere discussie.

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-10 21:55

gekvanfleur schreef:
dan wordt ie nog wel als recreatiepaard gebruikt. hij loop op dat moment niet hoog in de sport en is dus [url][/url]recratiepaard.

Ik vind het principieel onjuist om te zeggen dat alles wat niet hoog in de sport loopt DUS een recreatiepaard is. Niet iedere grasmaaier is geschikt als recreatiepaard!

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-10 21:58

sporter schreef:

Helemaal mee eens. Een goed recreatiepaard is zijn gewicht in goud waard!

AGarcia

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-10 22:01

Ik vind Recreatie paarden goud waard!
Allrounders.
Sportpaarden... alleen de SGWers zijn allround. maar dressuur en springen.. ok springen heeft ook zn dressuurmatige achtergrond. maar het blijft 1 tak van de sport. Stel je zou met een recreatiepaardje een stukje verder gaan met dressuur. Zit je naar mijn mening zo in de M.

Sleeper

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-10 22:07

beantsje schreef:
gekvanfleur schreef:
dan wordt ie nog wel als recreatiepaard gebruikt. hij loop op dat moment niet hoog in de sport en is dus [url][/url]recratiepaard.

Ik vind het principieel onjuist om te zeggen dat alles wat niet hoog in de sport loopt DUS een recreatiepaard is. Niet iedere grasmaaier is geschikt als recreatiepaard!

Ik zit nu al een paar minuten over deze opmerking na te denken. Een grasmaaier valt toch in een hele andere categorie dan een recreatiepaard of sportpaard. Een grasmaaier is een paard dat om wat voor reden dan ook niet meer als rijpaard gebruikt kan worden. Dus de vergelijking gaat dan niet helemaal op. Toch, of begrijp ik het niet goed?

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-10 22:14

beantsje schreef:
sporter schreef:

Helemaal mee eens. Een goed recreatiepaard is zijn gewicht in goud waard!

Heb om die reden voor, het ultieme recreatie paard, mijn fjord :D (stond niet te koop) wel een bod gehad
van 3250 euro of het was 3500. (da's best aardig voor een fjord :o )
Hele slimme mamma! Die dat had bedacht.
Ze zocht paardje voor haar dochter en haarzelf.
Sjol liep toen in de manegelessen mee (dochtertje reed erop in de lessen),
was Z1 met mij en ze zagen mij altijd door de stad lopen met Sjol, ook in het centrum ijsje halen.
Ze zochten dus gewoon super brave recreatie pony en waren bereid daar voor te betalen!!!
Ze hebben haar niet gekregen, dat is duidelijk 8-)

Goed recreatie paard heeft brede opleiding.. is braaf.. en kan eigenlijk alles???!!!!!een beetje.
Blinkt uit in veelzijdigheid en is gezond.
En mag om die reden best wat kosten.
Braaf paard is goud waard!

Miss_Arie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-10 09:55

een goed paard kost gewoon veel geld, en is het een sportpaard op hoog niveau, dan kost ie nog meer!!
zo simpel is het nou eenmaal.

een goedkoop paard mankeert meestal iets, of er is iets anders mee aan de hand.

maar elk ras heeft natuurlijk ook zijn eigen maatstaven in prijzen.

Mariposa11

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-10 10:30

Nou dat hoeft natuurlijk niet.. Mijn paardje was echt niet duur en is kern gezond :D Vorige eigenaar moest haar met veel pijn weg doen en vond een goed huis belangrijker dan de prijs ;) Voor mij is ze een gouden paardje, kan er alles mee. Daarom heb ik haar gekocht en niet omdat ze prijs niet hoog was, het klikte ;)

Miss_Arie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-10 10:35

wat ik er meer mee bedoel is dat mensen vaak meer kijken naar de prijs dan naar de paarden.

er zijn heel veel mensen die gerust iets aan de prijs doen als je ze ervan kan verzekeren dat het paard op een goede plek terecht komt, en ook als er echt een klik is.

en je kan natuurlijk ook altijd mazzel hebben.

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-10 10:40

Een recreatiepaard is in mijn ogen een paard dat voornamelijk recreatief gebruikt wordt. Dit kunnen buitenritten zijn, maar ook in de bak zonder wedstrijden te rijden of af en toe een wedstrijdje op B/L niveau voor de fun.

Mariposa11

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-10 10:41

@ Mister01 Ja daar kan ik je alleen maar gelijk in geven ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-10 10:47

Zolang een paard niet met wedstrijden voor je inkomsten zorgt, vind ik het een recreatiepaard.
Een paard wat je berijdt in je vrije tijd en niet een paard dat voor brood op je plank moet zorgen.

Sportpaard, daar rijd je op als werk, het paard verdiend met wedstrijden je boterham

Recreatiepaard, paard waarop je recreert in je vrije tijd of dat nu bosritten zijn of wedstrijden, je bent er voor je inkomen niet van afhankelijk.

060606

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-10 10:49

Onder recreatie verstaat men alle vormen van vrijetijdsbesteding.
Recreëren doet men voor ontspanning en voor vermaak.
Ik zie een recreatiepaard als een paard waar je veelzijdig dingen mee kan gaan doen ( Buitenrijden, springen, dressuur, etc. ), zonder echte wedstrijdplannen.

Het recreatiepaard hoeft echt niet goedkoop te zijn, ligt eraan wat het als recreatiepaard kan.
Vaak is een paard die in de sport zit, en die dus vaak wel voor wedstrijden worden gebruikt duurder.

Firebug

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-10 10:52

ik denk dat elk paard wel een recreatiepaard is eigelijk! 't ligt eraan wat je ermee wil doen.
maar het ultieme recreatiepaard kan vanalles wat, maar hoeft van mij echt niet tot L niveau wedstrijden te lopen!
mijn oude pony was ook echt een recreatiepony (goed aan de hulpen, goed om buiten te rijden en spelletjes mee te doen en kon toch ook wel wat springen), kan ermee lezen en schrijven maar echt geen wedstrijden lopen!

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-10 11:01

nadjajump schreef:
ik denk dat elk paard wel een recreatiepaard is eigelijk! 't ligt eraan wat je ermee wil doen.
maar het ultieme recreatiepaard kan vanalles wat, maar hoeft van mij echt niet tot L niveau wedstrijden te lopen!
mijn oude pony was ook echt een recreatiepony (goed aan de hulpen, goed om buiten te rijden en spelletjes mee te doen en kon toch ook wel wat springen), kan ermee lezen en schrijven maar echt geen wedstrijden lopen!

Waarom niet?

060606

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-10 11:08

Een reacreatiepaard zit niet hoog in de wedstrijden, hooguit bijvoorbeeld kennismakingklasse endurance en onderlinge dressuur en springwedstrijden.

Anders vind ik dat je al gauw over een sportpaard praat.