mijn paard is ook als ze uit de wei komt nog fris en als ze sloom ios neem ik dat op de koop toe want van de wei word ze alleen maar gelukkiger!!! (als ze sloom word en ze was dat voorheen niet haal ik natuurlijk wel even da erbij
) Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
) azahr schreef:ik vind het echt onzin!!! hoe kun je een paard nou 20 uur binnen laten staan?
mijn paard is ook als ze uit de wei komt nog fris en als ze sloom ios neem ik dat op de koop toe want van de wei word ze alleen maar gelukkiger!!! (als ze sloom word en ze was dat voorheen niet haal ik natuurlijk wel even da erbij)
Illusion schreef:Citaat:bij onze stallen zitten er raampjes en ook een deurtje achterin zodat ze naar buiten kunnen met hun hoofd, ook kunnen ze elkaar aan raken door de tralies dus sociale contacten hebben ze wel en mijn pony gaat niet alleen op de wei maar ook in de paddock en hij word gereden en soms gelongeerd en mijn pony is een New Forest en als je die heel de dag op de wei zet word ie zo vet als bagger en dan geloof ik niet dat dat gezond is voor mijn pony en op stal hebben ze altijd wat te knabbelen dus zo ver ik weet verveeld ie zich niet
door de tralies kunnen paarden elkaar nauwlijks aanraken, maargoed ze hebben wel ''contact'' dik worden ligt nou niet echt aan het ras maargoed, er zijn ook nog weilanden waar maar weinig gras staat zodat ze zichzelf niet ''dik vreten'' overigens hebben ze op het weiland meer beweging als in de stal dus ook in de stal kunnen ze dik worden met constant voedsel.
en dik worden ligt meestal wel aan het ras New Foresters zijn forse pony's en worden snel te dik van teveel voer en dan kan je zeggen van niet maar het is wel, Casanova was dan ook wel een beetje te dik toen hij bij ons kwam
en Casanova komt heus niet nooit buiten hoor en in stal krijgen ze ruwvoer en hij krijg 's avonds en 's ochtends biks en in de middag meusli
ook krijgen ze hier niet op stipte tijden te eten want de ene keer is het om 1 uur de andere keer om half 2 en de andere keer om 2 uur ofzoiets
en zo te merken vind ie het niet erg dat ie maar 1 uur per dag op de wei staat
juist niet! maar toch wel anders, zoals hierook al aangekaart werd: lekker stappen en grazen aan de hand, longeren, paddock etc. zomers staat hij heerlijk van 8 tot 8 in een stukje land met 2 shetties. tussendoor word hij gereden,, gepoetst, en word er met hem gewandeld etc.
die niet lekker 24/7in het land staat.ruitje schreef:Ik denk ook dat je naar het type paard moet kijken, een 'doorgefokte' kwpn'er zit anders in elkaar dan een tinker die ze uit de natuur in Engeland hebben getrokken
Edit: daarmee bedoel ik niet dat het ene paard wel en het andere paard niet naar buiten moet. Maar sommige rassen worden al eeuwen gefokt voor sportdoeleinden en daar zijn dus ook andere eisen aan gesteld in de selectie voordat er mee gefokt werd

themuisje schreef:ik vond het eerst ook altijd enorm zielig dat 'sport paarden' niet lekker het land op gingen.
nu ik een pony van iemand de rijden heb (die meer kost dan de gemiddelde pony) kan ik je zeggen dat we uiterst voorzichtig zijn. en dat betekend niet dat hij hellemaal niet buiten komt hoorjuist niet! maar toch wel anders, zoals hierook al aangekaart werd: lekker stappen en grazen aan de hand, longeren, paddock etc. zomers staat hij heerlijk van 8 tot 8 in een stukje land met 2 shetties. tussendoor word hij gereden,, gepoetst, en word er met hem gewandeld etc.
swinters gaat hij om 8 uur de paddock in. daar staat hij tot ongeveer 11 uur met de shetties in. dan word er met hem gestapt. en na een half uur staat hij tot ik uit school kom op stal met hooi. (in super ruime lichte boxen van 3,5x3,5) dan train in hem (rijden of longeren. of lekker naar buiten) en stap weer met hem. en dan komt hij savonds meestal weer een uurtje in de paddock. savonds krijgen ze om 10 uur dan de laatste keer hooi.
wat ben ik slecht he, voor mijn ponydie niet lekker 24/7in het land staat.
ik ben eerlijk dat ik dat ook het meest ideale vind! maar je maakt keuzes. ik heb voor de sport gekozen. en niet voor het hobbyen (tuurlijk heb ik er nog hartstikke veel lol in! maar we benaderen sommige dingen gewoon anders)
maar goed, ik denk dat sommige bokkers dat nooit gaan snappen. ik snapte het zelf eerst ook niet, tot we er zo ingerold zijn. proffesionele instructeur, stalling, etc. en ik kan je zeggen: het kan allemaal nog veel extremer!
doerakje schreef:Mensen die roepen dat je beter een shet bij een sportpaard kunt zetten vind ik ook dom, als een shet een keertje bokt.. en die van mij doet dat regelmatig als hij jolig is dan raakt hij de knieen van een zogenaamd sportpaard makkelijk.. dat geld ook voor de bijtgrage shetjes... die bijten niet in de schoft maar in de pezen want daar kunnen ze bij..
doerakje schreef:Mensen die roepen dat je beter een shet bij een sportpaard kunt zetten vind ik ook dom, als een shet een keertje bokt.. en die van mij doet dat regelmatig als hij jolig is dan raakt hij de knieen van een zogenaamd sportpaard makkelijk.. dat geld ook voor de bijtgrage shetjes... die bijten niet in de schoft maar in de pezen want daar kunnen ze bij..
AaronYve schreef:Sorry maar wij zijn niet voorzichtig met onze paarden? Mijn paard is onbetaalbaar!
Snap je wat ik bedoel? Omdat je er meer voor betaalt hebt dan bijv. een haf wilt niet zeggen dat ze er daarom voorzichtiger mee moet zijn.
Ik heb op paarden van honderden duizende euro gereden en op een papierloze fries. Ben er niet zo voorzichtig mee.
Zullen veel mensen het wel niet mee eens zijn, maar dat is nou eenmaal mijn mening. AmySP schreef:AaronYve schreef:Sorry maar wij zijn niet voorzichtig met onze paarden? Mijn paard is onbetaalbaar!
Snap je wat ik bedoel? Omdat je er meer voor betaalt hebt dan bijv. een haf wilt niet zeggen dat ze er daarom voorzichtiger mee moet zijn.
Ik heb op paarden van honderden duizende euro gereden en op een papierloze fries. Ben er niet zo voorzichtig mee.
Natuurlijk ben je met elk paard voorzichtig, maar ik zou toch echt een stuk voorzichtiger zijn dan een duur paard dan een recreatiepony.Zullen veel mensen het wel niet mee eens zijn, maar dat is nou eenmaal mijn mening.
een recreatiepony zou ik dan ook veel sneller gekke dingen mee doen dan de pony die ik nu heb
GaelleS schreef:doerakje schreef:Mensen die roepen dat je beter een shet bij een sportpaard kunt zetten vind ik ook dom, als een shet een keertje bokt.. en die van mij doet dat regelmatig als hij jolig is dan raakt hij de knieen van een zogenaamd sportpaard makkelijk.. dat geld ook voor de bijtgrage shetjes... die bijten niet in de schoft maar in de pezen want daar kunnen ze bij..
Is ook weer waar, maar zouden die shetjes hun daaraan wagen? Moest ik dat groot sportpaard zijn zo ik hem een dikke trap verkopen als ie probeert te bijten. Maar miss is zo een trap voor een klein beestje ook maar nix :/
carolina1278 schreef:Heel flauw: .... maar hoe wil je iets doen met je (sport)paard als hij 24 uur per dag en 7 dagen in de week op de wei staat....
Mijn paard vindt het heerlijk op de wei, maar echt niet veel langer als 2,5 uur, hij vindt het dan wel weer goed en wil naar stal. Echter hebben wij helaas niet echt de mogelijkheid om het paard de hele dag of elke dag buiten te hebben lopen.
Maar heb niet het idee dat mijn paard iets te kort komt omdat hij niet elke dag of de hele dag in de wei staat. Ik vindt afwisseling veel belangrijker, dan elke dag 24/7 je paard op de wei te zetten (krijg nu waarschijnljk heel bokt over me heen)
Ik doe heel veel verschillende dingen met mijn paard, waardoor hij qua doen en laten ver voor ligt op zijn leeftijdsgenoten en heb niet het idee dat hij wat mist.
Laatst waren we uit logeren en kon hij 2-4 uur op de wei/paddock met erg weinig gras staan en nou wat heeft hij een lol gehad (niet dus) heeft weinig gelopen en stond gewoon te staan.
CasanovaLY schreef:ik ben het met je eenseen recreatiepony zou ik dan ook veel sneller gekke dingen mee doen dan de pony die ik nu heb
) kan zijn, dus loopt ze lekker buiten in de modder, maar als ze Z2 had gelopen was dat niet anders geweest. Ik zou met niet één paard/pony 'gekke dingen' (als in: waarbij ik denk dat het risico op blessures vrij groot is) doen, of ze nou duur of goedkoop of mooi of lelijk zijn. Net zoals dat ik vind dat elk paard paard moet kunnen zijn, ook ál brengt dat natuurlijk een bepaald (volgens mij erg klein, zeker bij dagelijkse weidegang) risico met zich mee. Je paard hoeft er niet het slachtoffer van te zijn dat hij 'bijzonder' is.GaelleS schreef:ruitje schreef:Ik denk ook dat je naar het type paard moet kijken, een 'doorgefokte' kwpn'er zit anders in elkaar dan een tinker die ze uit de natuur in Engeland hebben getrokken
Edit: daarmee bedoel ik niet dat het ene paard wel en het andere paard niet naar buiten moet. Maar sommige rassen worden al eeuwen gefokt voor sportdoeleinden en daar zijn dus ook andere eisen aan gesteld in de selectie voordat er mee gefokt werd
Even niet over buitenstaan.. Waar kijken fokkers eigenlijk naar als ze paarden fokken? IK DENK vnl spring/dressuur talent. Naar kwaliteit van de hoeven wordt volgens mij niet gekeken, mijn paard staat zonder ijzers, maar er zullen er wel zijn die zeker bescherming voor hun hoeven nodig hebben, die mss in de natuur uiteindelijk geen hoeven meer zouden hebben en doodgaan. Kwist trouwens niet dat tinkers 'wilde' paarden waren?![]()