sportpaard hoort niet op weide?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

azahr

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-10 12:29

ik vind het echt onzin!!! hoe kun je een paard nou 20 uur binnen laten staan?
mijn paard is ook als ze uit de wei komt nog fris en als ze sloom ios neem ik dat op de koop toe want van de wei word ze alleen maar gelukkiger!!! (als ze sloom word en ze was dat voorheen niet haal ik natuurlijk wel even da erbij ;) )

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-10 12:33

azahr schreef:
ik vind het echt onzin!!! hoe kun je een paard nou 20 uur binnen laten staan?
mijn paard is ook als ze uit de wei komt nog fris en als ze sloom ios neem ik dat op de koop toe want van de wei word ze alleen maar gelukkiger!!! (als ze sloom word en ze was dat voorheen niet haal ik natuurlijk wel even da erbij ;) )

Spijt mij zeer, maar bij ons hier in het westen komen ze in de winter allemaal niet veel langer buiten dan 3 uur per dag( dus ook de NIET sportpaarden ) .

In het westen kunnen paarden niet in de winter het land op vanwege de bodem, ja of dat doen we wel en dan vind je ook je eigen land op Bokt terug omdat iemand er foto's van heeft gemaakt omdat het mishandeling is dat hij tot zijn buik in de blub staat :D

Getup

Re: sportpaard hoort niet op weide?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-10 12:35

Niet kunnen is nog wat anders als niet willen omdat het een sportpaard is...en wat is een sportpaard? T dier wat L2 loopt? Ik kwam nog niet eens in de buurt van een niveau wat ergens op GP lijkt, maar reed toch S proeven en mijn paard stond vrolijk buiten.
Als je nou een paard hebt wat het zelf niet wil of zichzelf aan 1 stuk door verwondt begrijp ik nog dat je het liever iets gecontroleerder houdt, maar verder...

MarloesRixt

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-10 12:36

Als het kan, zie ik een paard liever buiten staan dan binnen. Of het nu wel of geen sportpaard betreft. Een sportpaard heeft ook tijd voor zichzelf nodig, tijd om te ontspannen op een plek waar hij de ruimte heeft. Dat sportpaarden maar 2 uur in de wei mogen vind ik dan ook onzin. Ik denk niet dat een paard er gelukkig van word altijd op stal te staan en denk ook niet dat dat de trainingen ten goede komt.

AaronYve

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-10 12:44

Ik vind het raar hoor. Sportpaarden zijn ook paarden.
Als het paard zich kan bezeren dan moet je maatregelen treffen.
Anders lekker in een andere ruimte los laten desnoods binnen maar dat ie vrij los kan lopen.

CChanell

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-10 12:47

Illusion schreef:
Citaat:
bij onze stallen zitten er raampjes en ook een deurtje achterin zodat ze naar buiten kunnen met hun hoofd, ook kunnen ze elkaar aan raken door de tralies dus sociale contacten hebben ze wel en mijn pony gaat niet alleen op de wei maar ook in de paddock en hij word gereden en soms gelongeerd en mijn pony is een New Forest en als je die heel de dag op de wei zet word ie zo vet als bagger en dan geloof ik niet dat dat gezond is voor mijn pony en op stal hebben ze altijd wat te knabbelen dus zo ver ik weet verveeld ie zich niet

door de tralies kunnen paarden elkaar nauwlijks aanraken, maargoed ze hebben wel ''contact'' dik worden ligt nou niet echt aan het ras maargoed, er zijn ook nog weilanden waar maar weinig gras staat zodat ze zichzelf niet ''dik vreten'' overigens hebben ze op het weiland meer beweging als in de stal dus ook in de stal kunnen ze dik worden met constant voedsel.

hier zijn de tralies breed genoeg zodat ze elkaar aan kunnen raken, ook kunnen ze door met hun hoofd naar buiten te steken zowat heel het bedrijf zien dus ook de buitenbak waar soms iemand rijd en de buren :) en dik worden ligt meestal wel aan het ras New Foresters zijn forse pony's en worden snel te dik van teveel voer en dan kan je zeggen van niet maar het is wel, Casanova was dan ook wel een beetje te dik toen hij bij ons kwam ;) en Casanova komt heus niet nooit buiten hoor en in stal krijgen ze ruwvoer en hij krijg 's avonds en 's ochtends biks en in de middag meusli :P ook krijgen ze hier niet op stipte tijden te eten want de ene keer is het om 1 uur de andere keer om half 2 en de andere keer om 2 uur ofzoiets :) en zo te merken vind ie het niet erg dat ie maar 1 uur per dag op de wei staat :P

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-10 12:48

ik vond het eerst ook altijd enorm zielig dat 'sport paarden' niet lekker het land op gingen.

nu ik een pony van iemand de rijden heb (die meer kost dan de gemiddelde pony) kan ik je zeggen dat we uiterst voorzichtig zijn. en dat betekend niet dat hij hellemaal niet buiten komt hoor :n juist niet! maar toch wel anders, zoals hierook al aangekaart werd: lekker stappen en grazen aan de hand, longeren, paddock etc. zomers staat hij heerlijk van 8 tot 8 in een stukje land met 2 shetties. tussendoor word hij gereden,, gepoetst, en word er met hem gewandeld etc.

swinters gaat hij om 8 uur de paddock in. daar staat hij tot ongeveer 11 uur met de shetties in. dan word er met hem gestapt. en na een half uur staat hij tot ik uit school kom op stal met hooi. (in super ruime lichte boxen van 3,5x3,5) dan train in hem (rijden of longeren. of lekker naar buiten) en stap weer met hem. en dan komt hij savonds meestal weer een uurtje in de paddock. savonds krijgen ze om 10 uur dan de laatste keer hooi.

wat ben ik slecht he, voor mijn pony :oo die niet lekker 24/7in het land staat.
ik ben eerlijk dat ik dat ook het meest ideale vind! maar je maakt keuzes. ik heb voor de sport gekozen. en niet voor het hobbyen (tuurlijk heb ik er nog hartstikke veel lol in! maar we benaderen sommige dingen gewoon anders)

maar goed, ik denk dat sommige bokkers dat nooit gaan snappen. ik snapte het zelf eerst ook niet, tot we er zo ingerold zijn. proffesionele instructeur, stalling, etc. en ik kan je zeggen: het kan allemaal nog veel extremer!

GaelleS

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-10 12:59

ruitje schreef:
Ik denk ook dat je naar het type paard moet kijken, een 'doorgefokte' kwpn'er zit anders in elkaar dan een tinker die ze uit de natuur in Engeland hebben getrokken :)

Edit: daarmee bedoel ik niet dat het ene paard wel en het andere paard niet naar buiten moet. Maar sommige rassen worden al eeuwen gefokt voor sportdoeleinden en daar zijn dus ook andere eisen aan gesteld in de selectie voordat er mee gefokt werd :)

Even niet over buitenstaan.. Waar kijken fokkers eigenlijk naar als ze paarden fokken? IK DENK vnl spring/dressuur talent. Naar kwaliteit van de hoeven wordt volgens mij niet gekeken, mijn paard staat zonder ijzers, maar er zullen er wel zijn die zeker bescherming voor hun hoeven nodig hebben, die mss in de natuur uiteindelijk geen hoeven meer zouden hebben en doodgaan. Kwist trouwens niet dat tinkers 'wilde' paarden waren? :o
Een paard dat niet graag buiten loopt of niet graag beweegt vind ik niet helemaal kloppen.
Mensen doen voor hun paard wat mogelijk is, maar soms kan het echt wel stukken beter, en daarvoor moeten ze niet 24/7 op een weiland staan (maar dit vind ik toch altijd het beste xD)

Jeanneee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-10 13:03

Als ik mijn paard niet dagelijks op de wei zet ( of 'swinters in de bak) dan springt hij van vrolijkheid zijn stal uit volgens mij. :+
Hij heeft wel altijd peesbeschermers om, ben als de dood voor peesblessures. Hij staat elke dag zo'n 6 à 7 uur buiten denk ik.
Vind echt dat elk paard gewoon elke dag een paar uur naar buiten moet, ze moeten ook even gewoon paard kunnen zijn en lekker vrij kunnen bewegen.
Laatst bijgewerkt door Jeanneee_ op 19-08-10 13:04, in het totaal 1 keer bewerkt

doerakje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-10 13:03

Mensen die roepen dat je beter een shet bij een sportpaard kunt zetten vind ik ook dom, als een shet een keertje bokt.. en die van mij doet dat regelmatig als hij jolig is dan raakt hij de knieen van een zogenaamd sportpaard makkelijk.. dat geld ook voor de bijtgrage shetjes... die bijten niet in de schoft maar in de pezen want daar kunnen ze bij..

AaronYve

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-10 13:04

themuisje schreef:
ik vond het eerst ook altijd enorm zielig dat 'sport paarden' niet lekker het land op gingen.

nu ik een pony van iemand de rijden heb (die meer kost dan de gemiddelde pony) kan ik je zeggen dat we uiterst voorzichtig zijn. en dat betekend niet dat hij hellemaal niet buiten komt hoor :n juist niet! maar toch wel anders, zoals hierook al aangekaart werd: lekker stappen en grazen aan de hand, longeren, paddock etc. zomers staat hij heerlijk van 8 tot 8 in een stukje land met 2 shetties. tussendoor word hij gereden,, gepoetst, en word er met hem gewandeld etc.

swinters gaat hij om 8 uur de paddock in. daar staat hij tot ongeveer 11 uur met de shetties in. dan word er met hem gestapt. en na een half uur staat hij tot ik uit school kom op stal met hooi. (in super ruime lichte boxen van 3,5x3,5) dan train in hem (rijden of longeren. of lekker naar buiten) en stap weer met hem. en dan komt hij savonds meestal weer een uurtje in de paddock. savonds krijgen ze om 10 uur dan de laatste keer hooi.

wat ben ik slecht he, voor mijn pony :oo die niet lekker 24/7in het land staat.
ik ben eerlijk dat ik dat ook het meest ideale vind! maar je maakt keuzes. ik heb voor de sport gekozen. en niet voor het hobbyen (tuurlijk heb ik er nog hartstikke veel lol in! maar we benaderen sommige dingen gewoon anders)

maar goed, ik denk dat sommige bokkers dat nooit gaan snappen. ik snapte het zelf eerst ook niet, tot we er zo ingerold zijn. proffesionele instructeur, stalling, etc. en ik kan je zeggen: het kan allemaal nog veel extremer!

Sorry maar wij zijn niet voorzichtig met onze paarden? Mijn paard is onbetaalbaar!
Snap je wat ik bedoel? Omdat je er meer voor betaalt hebt dan bijv. een haf wilt niet zeggen dat ze er daarom voorzichtiger mee moet zijn.
Ik heb op paarden van honderden duizende euro gereden en op een papierloze fries. Ben er niet zo voorzichtig mee.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-10 13:05

doerakje schreef:
Mensen die roepen dat je beter een shet bij een sportpaard kunt zetten vind ik ook dom, als een shet een keertje bokt.. en die van mij doet dat regelmatig als hij jolig is dan raakt hij de knieen van een zogenaamd sportpaard makkelijk.. dat geld ook voor de bijtgrage shetjes... die bijten niet in de schoft maar in de pezen want daar kunnen ze bij..

Ben ik het helemaal mee eens.

GaelleS

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-10 13:06

doerakje schreef:

Is ook weer waar, maar zouden die shetjes hun daaraan wagen? Moest ik dat groot sportpaard zijn zo ik hem een dikke trap verkopen als ie probeert te bijten. Maar miss is zo een trap voor een klein beestje ook maar nix :/

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-10 13:08

AaronYve schreef:
Sorry maar wij zijn niet voorzichtig met onze paarden? Mijn paard is onbetaalbaar!
Snap je wat ik bedoel? Omdat je er meer voor betaalt hebt dan bijv. een haf wilt niet zeggen dat ze er daarom voorzichtiger mee moet zijn.
Ik heb op paarden van honderden duizende euro gereden en op een papierloze fries. Ben er niet zo voorzichtig mee.

Natuurlijk ben je met elk paard voorzichtig, maar ik zou toch echt een stuk voorzichtiger zijn dan een duur paard dan een recreatiepony. :) Zullen veel mensen het wel niet mee eens zijn, maar dat is nou eenmaal mijn mening.

CChanell

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-10 13:10

AmySP schreef:
AaronYve schreef:

Natuurlijk ben je met elk paard voorzichtig, maar ik zou toch echt een stuk voorzichtiger zijn dan een duur paard dan een recreatiepony. :) Zullen veel mensen het wel niet mee eens zijn, maar dat is nou eenmaal mijn mening.

ik ben het met je eens :) een recreatiepony zou ik dan ook veel sneller gekke dingen mee doen dan de pony die ik nu heb :)

doerakje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-10 13:14

GaelleS schreef:
doerakje schreef:

Is ook weer waar, maar zouden die shetjes hun daaraan wagen? Moest ik dat groot sportpaard zijn zo ik hem een dikke trap verkopen als ie probeert te bijten. Maar miss is zo een trap voor een klein beestje ook maar nix :/

Hahah juist!!Mijn shet zou daar heel stoer op af rennen en wel even laten zien dat hij de stoerste en de grootste is ook al is hij bijna een meter kleiner!

GaelleS

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-10 13:15

doerakje schreef:
Hahah juist!!Mijn shet zou daar heel stoer op af rennen en wel even laten zien dat hij de stoerste en de grootste is ook al is hij bijna een meter kleiner!

Haha xD Mijn moeder zegt dat kleine mensen/dieren veel meer 'lawaai' maken omdat ze anders niet gezien worden :P

leonie1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-10 13:20

Waarom zou een sportpaard niet op de wei horen? Zou juist zeggen dat het goed voor hem is. De hele dag op stal staan worden ze echt niet fitter van. Eerder nog dat de conditie achteruit gaat als hij hele dag stil moet staan op stal.
Daarbij voorkom je een hoop stalondeugden door ze veel buiten te laten lopen.

askazita

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-10 13:21

ik zag het ook in het andere topic.
iedereen is welvoorzichtig met paarden
maar of je hebt een pony van een paar duizend,
of een paard van rond de 10duizend hier lopen ze gewoon de hele dag buiten.
ik vind dat de prijs niet echt uit het paard moet zich goed voelen en niet de hele dag op stal staan.

ik ken ook wel mensen die een paard soms alleen uit de stal haalt in de trailer doen,
en dan in de bak gaat rijden weer terug gaat en dan het paard weer in de stal zet.
dat paard komt af en toe buiten allen als het gras gemaaid is en dan maar een uurtje.
dat paard was eerde blij als die in de wei moch nu doet hij gewoon rustig en gaat grazen.
die eigenaar is ook bang dat het paard iets krijgt maar dat is nogmaar een paard van 5000.
ik ken mensen die friezen gehad hebben van 25000 die als jaarlingen en 2 jaarige gewoon dag en nacht buiten stonden.
iedereen denkt er anders over.

verder ben ik het helemaal met leonie1984 eens.

carolina1278

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-10 13:23

Heel flauw: .... maar hoe wil je iets doen met je (sport)paard als hij 24 uur per dag en 7 dagen in de week op de wei staat....

Mijn paard vindt het heerlijk op de wei, maar echt niet veel langer als 2,5 uur, hij vindt het dan wel weer goed en wil naar stal. Echter hebben wij helaas niet echt de mogelijkheid om het paard de hele dag of elke dag buiten te hebben lopen.

Maar heb niet het idee dat mijn paard iets te kort komt omdat hij niet elke dag of de hele dag in de wei staat. Ik vindt afwisseling veel belangrijker, dan elke dag 24/7 je paard op de wei te zetten (krijg nu waarschijnljk heel bokt over me heen)

Ik doe heel veel verschillende dingen met mijn paard, waardoor hij qua doen en laten ver voor ligt op zijn leeftijdsgenoten en heb niet het idee dat hij wat mist.

Laatst waren we uit logeren en kon hij 2-4 uur op de wei/paddock met erg weinig gras staan en nou wat heeft hij een lol gehad (niet dus) heeft weinig gelopen en stond gewoon te staan.

Johanna59

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-10 13:25

Natuurlijk speelt de waarde van een paard mee.
Alle paarden vinden het buiten in het weiland fijn( een paddock is een veredelde buitenbox). En als het redelijk weer is en ze dus rustig blijven, is er niets aan de hand. Maar door extremen, vliegen, dazen, laag overvliegende helikopters, natte bodem, harde bodem, wordt het toch wel eventjes anders. Zolang het goed gaat is er niets aan de hand. Maar wij houden buienradar goed in de gaten en met dreiging van onweer,hitte ( daardoor dus veel dazen en vliegen)regen, wind en sneeuw, halen we de paarden naar binnen. Soms staan ze daardoor maar een paar uur buiten. Onder goede omstandigheden langer. Als er eentje gaat rennen, om wat voor reden dan ook, letten we heel goed op en soms gaan ze daardoor weer op stal.

ponymeid1

Re: sportpaard hoort niet op weide?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-10 13:31

In het woordje sportpaard zit het woord paard. En een paard is een buitendier dus hoort niet binnen.

Mijn sportpaard hoort lekker wel buiten. Hij heeft serieus nog nooit wat gehad op wat speelse schrammetjes na. Hij staat ook hele dagen buiten in sneeuw, vries en alles. Hij rent zich soms z'n longen uit z'n lijf en andere momenten staat ie op z'n achterbenen te ouweho*eren met een ander. Enige wat ik kan doen is genieten.

Ben van mening dat hij ook wel zo slim is om zichzelf niet te bezeren.

ponymeid1

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-10 13:32

carolina1278 schreef:
Heel flauw: .... maar hoe wil je iets doen met je (sport)paard als hij 24 uur per dag en 7 dagen in de week op de wei staat....

Mijn paard vindt het heerlijk op de wei, maar echt niet veel langer als 2,5 uur, hij vindt het dan wel weer goed en wil naar stal. Echter hebben wij helaas niet echt de mogelijkheid om het paard de hele dag of elke dag buiten te hebben lopen.

Maar heb niet het idee dat mijn paard iets te kort komt omdat hij niet elke dag of de hele dag in de wei staat. Ik vindt afwisseling veel belangrijker, dan elke dag 24/7 je paard op de wei te zetten (krijg nu waarschijnljk heel bokt over me heen)

Ik doe heel veel verschillende dingen met mijn paard, waardoor hij qua doen en laten ver voor ligt op zijn leeftijdsgenoten en heb niet het idee dat hij wat mist.

Laatst waren we uit logeren en kon hij 2-4 uur op de wei/paddock met erg weinig gras staan en nou wat heeft hij een lol gehad (niet dus) heeft weinig gelopen en stond gewoon te staan.

Geen aanval of wat dan ook, maar denk je dat je paard niet gelukkig kan zijn als hij alleen maar staat te staan?

Margje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-10 13:34

CasanovaLY schreef:
ik ben het met je eens :) een recreatiepony zou ik dan ook veel sneller gekke dingen mee doen dan de pony die ik nu heb :)

Los van de discussie wanneer een pony een recreatiepony is en wanneer een sportpony vind ik dit nogal een rare opmerking. Was je minder gek geweest op je pony als hij bijvoorbeeld goedkoper was geweest (of minder goed, ik weet niet wat jouw pony onderscheid van een recreatiepony)? Ik rijd puur recreatief op mijn pony, ze is qua bouw en aanleg ook geen echte sportpony (hoewel ze niet goedkoop was, door afstamming en 'raskwaliteit'), maar ik moet er niet aan denken dat er iets mee gebeurt, daarvoor ben ik veel te gek op haar en dus ben ik zeker wel zuinig op haar. Ik wil wel dat ze paard (pony :+ ) kan zijn, dus loopt ze lekker buiten in de modder, maar als ze Z2 had gelopen was dat niet anders geweest. Ik zou met niet één paard/pony 'gekke dingen' (als in: waarbij ik denk dat het risico op blessures vrij groot is) doen, of ze nou duur of goedkoop of mooi of lelijk zijn. Net zoals dat ik vind dat elk paard paard moet kunnen zijn, ook ál brengt dat natuurlijk een bepaald (volgens mij erg klein, zeker bij dagelijkse weidegang) risico met zich mee. Je paard hoeft er niet het slachtoffer van te zijn dat hij 'bijzonder' is.
(Ik snap wel dat dit in uitzonderlijke gevallen, bij de Totilassen en andere extreem dure paarden die bovendien van eigenaren zijn wat moeilijker ligt, maar volgens mij geldt dat maar voor heel weinig mensen in dit topic.)

Sven002

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-10 13:41

GaelleS schreef:
ruitje schreef:
Ik denk ook dat je naar het type paard moet kijken, een 'doorgefokte' kwpn'er zit anders in elkaar dan een tinker die ze uit de natuur in Engeland hebben getrokken :)

Edit: daarmee bedoel ik niet dat het ene paard wel en het andere paard niet naar buiten moet. Maar sommige rassen worden al eeuwen gefokt voor sportdoeleinden en daar zijn dus ook andere eisen aan gesteld in de selectie voordat er mee gefokt werd :)

Even niet over buitenstaan.. Waar kijken fokkers eigenlijk naar als ze paarden fokken? IK DENK vnl spring/dressuur talent. Naar kwaliteit van de hoeven wordt volgens mij niet gekeken, mijn paard staat zonder ijzers, maar er zullen er wel zijn die zeker bescherming voor hun hoeven nodig hebben, die mss in de natuur uiteindelijk geen hoeven meer zouden hebben en doodgaan. Kwist trouwens niet dat tinkers 'wilde' paarden waren? :o

Men kijkt niet alleen naar spring of dressuurtalent. Voornamelijk bij de eerste bezichtiging (en dan maakt het niet uit bij welk stamboek) let men heel erg naar de correctheid van het paard.
Zodra de hengst niet correct is zal hij niet worden goedgekeurd. En fokkers zullen niet met een niet ggk hengst dekken.
Als je dan 10 correcte paarden overhoudt kijk je uiteraard wel naar zijn natuurlijke aanleg en wint de beste!

Mijn struikelblok is gewoon dat iedere keer gedacht wordt dat er slecht voor sportpaarden wordt gezorgd. En dat die altijd maar onder vuur genomen worden. Maar als een dier niet goed in zijn vel zit of ongelukkig zou zijn presteerd het dier ook niet optimaal. Dus proff. zorgen er écht wel voor dat deze dieren geestelijk en mentaal rust krijgen.
En hoeveel paarden staan er anno 2010 nog 23u per dag in hun hok? Altijd teveel maar ik denk dat dat reuze meevalt! (maar nu zal ik vast wel iedereen over me heen krijgen)