Verliespunten, tijd voor een nieuwe aanpak?????

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

xTweetyx

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-10 15:12

xxOrlando schreef:
Nies_ schreef:
Even offtopic misschien, hoe gaat dat afgroeten eigenlijk? moet je dan gewoon X-G groeten, of maakt dat neit uit? :=

Jaa , gewoon waar je altijd groet ;)

nou ik ken ook mensen, die groeten heel netjes af, en die stoppen even bij de jury om te zeggen WAAROM ze stoppen.

maar iemand reageerde ook dat tie niet goed liep ofzo.
Tijdens het losrijden voel je ook vaak of een pony niet goed loopt.

als hij in de proef andersloopt is dat omdat de ruiter dan nerveus is. dan doet de pony dus niets fout, die reageerd alleen op de ruiter.

maar zowiezo schuldig voelen voor de schrijfster???? die komt daar toch helpen om te schrijven, dan is het maar jammer voor de schrijfster maar als het echt niet gaat, gaat een ruiter heus niet door voor de schrijfster :?

maradhja

Re: Verliespunten, tijd voor een nieuwe aanpak?????

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-10 15:17

Ik heb een keer vrijwillig de ring verlaten nadat,

Mijn oude wedstrijd paard ineens in de ring zelf zich enorm raar ging gedragen.
Hij wilde alleen nog maar stappen en galloperen. Nu achteraf denken we dat we teveel van hem gevraagd hebben.
Dat is ook de reden waarom hij nu ergens een goed plekje heeft gekregen waar hij lekker recreatief gereden kan worden.
Wel jammer, had nog veel van hem kunnen leren.

Maar afgroeten kan wel een reden hebben.

JamieShanin

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-10 15:21

Wat is afgroeten? en waarom is dat zo slecht ik snap het niet helemaal... :o

xTweetyx

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-10 15:33

JamieShanin schreef:
Wat is afgroeten? en waarom is dat zo slecht ik snap het niet helemaal... :o

afgroeten betekend dat je stopt met het proefje.
Dat je dus niet het proefje afmaakt.

JamieShanin

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-10 15:34

Oh oke, dat doen dus mensen waarbij de proef niet goed gaat, of gewoon omdat ze er geen zin in hebben?...
dank u wel xTweetyx

xTweetyx

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-10 15:36

mensen stoppen vaak als het niet goed gaat.

soms heb je ook jurys die je dan uitbellen. omdat ze zien dat het echt niet gaat.

ik zie wel vaak dat een jury uitstapt om te vragen wat ze deden in die proef(dat doen ze vaak als de ruiter klaar is met het proefje)
zelf is de jury bij mij 1 keer uitgestapt maar dat was om te zeggen dat ik met mijn pony zown mooie combinatie ben(ze kende mijn pony al) en ze zei dat hij veel mooier liep als de laatste keer dat ze hem zag(toen liep mijn pony z1)

Miepp

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-10 15:36

JamieShanin schreef:
Oh oke, dat doen dus mensen waarbij de proef niet goed gaat, of gewoon omdat ze er geen zin in hebben?...
dank u wel xTweetyx

Ik denk niet dat er mensen afgroeten omdat ze geen zin hebben ;)
Het startgeld is daar toch voor de meeste mensen wel ff teveel voor, kost toch al snel 10 euro per proef ;)

JamieShanin

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-10 15:38

Oke dank jullie wel het is helemaal duidelijk :D zelf rijdt ik nog geen wedstijden zou het wel leuk vinden als ik ooit eens zo ver kom...:o

..

xTweetyx

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-10 15:41

Antoontje schreef:
JamieShanin schreef:
dank u wel xTweetyx

Ik denk niet dat er mensen afgroeten omdat ze geen zin hebben ;)
Het startgeld is daar toch voor de meeste mensen wel ff teveel voor, kost toch al snel 10 euro per proef ;)

alle proeven die ik rij, zijn 6 euro(per proef) zelfs de selecties waren 6 euro.

snowylover

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-10 15:47

Ik heb 1x afgegroet met mijn paard, was op een avond concours met die warmte. Er waren ontzettend veel kleine mugjes/vliegjes en mijn paard was helemaal kriebelig toen ik tussen de 1e en 2e proef moest stappen, wel de 2e proef in gegaan maar na 6 onderdelen gestopt omdat de spanning bij haar zo hoog opliep, kon er niet aankomen met mijn been. Ben toen naar de jury gegaan en gezegd dat er door die vliegjes veel te veel spanning op kwam en ze waardeerde dit heel erg, omdat ze het zelf ook zag.

Vigo2002

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-10 12:06

Ik vind het de regeling nu wel goed en ik heb pas 1 of 2 keer meegemaakt omdat het paard kreupel werd tijdens de proef...

Groeten Femke

Miepp

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-10 18:44

xTweetyx schreef:
alle proeven die ik rij, zijn 6 euro(per proef) zelfs de selecties waren 6 euro.

Echt :oo
Bij mij in de buurt zit je al snel sowieso aan de 8 per proef :j

stoplicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-10 13:34

kaatje77 schreef:
Ik erger me soms groen en geel aan ruiters die vrijwillig afgroeten..........
Geregeld ga ik mee schrijven met mijn instructrice en zie steeds vaker combinaties die vlak voor voordat ze klaar zijn afgroeten in de proef.
Dan pen je de hele proef als een gek om commentaar te geven waar de amazone/ ruiter iets mee kan en als dank daarvoor wordt je imo niet serieus genomen. :n

Ik heb er eens over nagdacht en wat mij betreft mag er een nieuwe invoer komen van verliespunten:

Heb je een verliespunt gereden, dan krijg je 1 minpunt

Groet je vrijwillig af: bestraf dat met 2 minpunten
.

Dan laten ze het wel om vlak voor het eind af te groeten én wordt de sport voor het publiek ook weer leuk om te volgen.

Wat vinden jullie hiervan?

Ik heb een soortgelijke mail naar de KNHS gestuurd. :o
Ik vind jouw opvatting dat je als schrijfster niet serieus genomen zou worden als iemand af zou groeten een beetje kort door de bocht. Ik snap het wel, maar als schrijfster ben je er toch vrijwillig, en dan kunnen dit soort dingen gewoon voorkomen. Er kunnen bepaalde redenen zijn waardoor iemand afgroet en ik vind dat je als amazone / ruiter volledig in je recht staat om voortijdig af te groeten, zonder consequenties. Je betaalt er toch immers voor?

Ik heb één keer afgegroet omdat mijn paard volledig in de stress schoot en er (voor mijn gevoel) geen oefening enigszins nog uit de verf kwam. Op video (en protocol) gezien viel dit ontzettend mee, maar aangezien het toch nog om een vrij onervaren paard ging, heb ik ervoor gekozen om eerst die ontspanning terug te krijgen in plaats van die proef nog af te maken. Kijk, uiteindelijk is degene die rijdt de enige die zichzelf er mee heeft, want je betaalt dan eigenlijk voor niks, maar in dit soort situaties kies ik liever voor het paard dan voor de punten.

En daarbij hoeft het helemaal niet per definitie zo te zijn dat de amazone / ruiter die afgroet, de opmerkingen op het protocol (en daarbij ook de jury) niet serieus neemt. Zo voelt het voor jou misschien wel, maar ik denk niet dat jouw nieuwe systeem heel eerlijk is tegenover de mensen die door bepaalde omstandigheden (kreupelheid, stress en dergelijke) voor hun paard willen kiezen door af te groeten. Dus ik sta toch meer achter het huidige systeem ;)

mimeslosydy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-10 22:51

ik heb 1 keer gehad dat mijn pony bokkend steigerend en stakend door de baan ging met d'r kop bij god op tafel.
had helemaal niet aan afgroeten gedacht, was meer bezig met erop blijven zitten en vooruit tikken als ze weer ging steigeren!
had achteraf beter wel af kunnen groeten want had een verliespunt.(145 punten :( )

GWR

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-10 15:34

In beide zit wel iets,
Als het niet wil en voor je eigen en je paards welzijn beter is moet je kunnen stoppen,
aan de andere kant is het banketstaaf dat mensen stoppen om zo binnen het maximum aantal winstpunten te blijven..
Doe je niks aan en de regel zal vast niet veranderen.

Heb het zelf nog nooit gedaan en hoop het ook niet nodig te hebben :)

xShanty

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-10 16:01

Heb zelf ook al 2x afgegroet.
En dat doe ik dan niet omdat ik bang ben voor een verliespunt. Ik betaal 7 euro per proef en alle tips die ik mee kan pakken neem ik mee.
Eerste keer was mijn pony in de ring zo gestrest dat ik vreesde voor rare taferelen, voelde dat de spanning alleen maar toenam. Toen was de jury het volgens mij niet echt eens met mijn keuze.. Maar het zal niet voor het eerst zijn dat iemand denkt dat mijn pony heel fijn loopt terwijl ik voel dat ze van alles gaan opkroppen.
Tweede keer vond ik haar niet fijn, de ring niet fijn, en voelde ik dat ze bang begon te worden om te lopen in die ring. Toen vond ik het niet eerlijk tegenover mijn paard, en heb ik me ook afgemeld voor de tweede proef.

Zou het niet fijn vinden als dat plots verliespunten waren.. Maarja, beide keren ben ik ver voor het einde afgegroet, na ongeveer 5 onderdelen..

mjlein

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-10 16:06

Ben blij dat de regel er is, en ik denk niet dat het te maken heeft met te weinig respect voor de schrijfster of jury. Ligt er natuurlijk wel helemaal aan waarom je afgroet!

Jeanneee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-10 16:11

S_Evelyne schreef:
Ik snap het niet, waarom zou je dat doen als ruiter? :S

Als je paard eigenlijk wel kilometers moet maken, maar de hele proef verknalt en je zelf de verliespunt al ziet aankomen kan je afgroeten en zo je dat verliespunt besparen.

DendroFleur

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-10 20:41

Ik vind het een dilemma. Ben er eigenlijk op tegen om zomaar af te groeten als je toch ziet dat het geen winstpunt wordt. Heb de eerste keer met mijn merrie die nergens langs "durfde" willen afgroeten maar de jury verhinderde dat. Werd geen winstpunt maar zeker ook geen verlies. Helaas de week erop dus wel. Andere jury die zei dat hij hoopte dat ik zou afgroeten maar tja als ik dat niet deed dan had ik hem echt verdient. Nog een jury van de eigen club ook. Heeft vast met zijn vrouw in de auto lopen gniffelen.
Verleden week met mijn andere paard een verliespunt. Had ik echt verdiend, rijdt M2 en hij wilde niet aan het bit lopen. Achteraf waarschijnlijk door teveel spanning van mezelf.
Thuis gaat het erg goed, alleen meer verzamelen in de galop. Dat is een kwestie van tijd, training en handigheid. Ook mijn juf vind dat ik gewoon moet starten. Winst zit er echt aan te komen. Nu alleen nog zelf uitademen en niet op de punten focussen.

Vooral in de lagere klasse vind ik dat je een verliespunt alleen behoort te krijgen als je echt onvriendelijk rijdt. Iedereen heeft wel eens zijn dag niet, paard zit iets dwars etc.

Attitude

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-10 20:45

DendroFleur schreef:
Helaas de week erop dus wel. Andere jury die zei dat hij hoopte dat ik zou afgroeten maar tja als ik dat niet deed dan had ik hem echt verdient. Nog een jury van de eigen club ook. Heeft vast met zijn vrouw in de auto lopen gniffelen.

Waarom zou een jurylid van je eigen club je moeten matsen?
En waarom ga je ervan uit dat ze samen hebben lopen gniffelen.
Ik en menig ander jurylid wordt er echt niet vrolijk van hoor om verlies uit te delen.

DendroFleur

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-10 21:04

Op de manier zoals hij het me voor de uitslag vermelde. Heb eerder bij hem gereden en daar onstond toen ook wrijving. Wilde graag laten zien dat mijn paard erg vooruit was gegaan, nu wel door haar lijf stappend en minder spanning. Maar ik kon dus geen pas doorzitten. Spanning? Ik weet het niet maar baalde er wel van. Niet zozeer van de verliespunt maar dat ik mijn wedstrijdstress weer de kop laat opsteken.

Maar het ging er bij mij dus om dat ook de jury's op een andere manier tegen het afgroeten aankijken. De een vind dat je het alleen in uiterste noodzaak moet doen, de ander vind dat het de normaalste zaak van de wereld ("we zaten nog in de auto, ze groet toch wel af... Maar dat deed je niet dus ja dan krijg je hem ook").
Hierdoor vind ik het lastig om voor mezelf een keuze te maken als het niet loopt zoals gewenst. Betalen moet je toch en een winstpunt wordt het toch niet. Dan kan ik 7 van de 10x afgroeten tot ik wel tevreden ben. Maar vind het dus ook respectloos voor de jury. Ik zou er zelf ook niet blij van worden als de halve groep afgroet. Je doet je best en gaat gewoon door, ook bij tegenvallers. Niet bij iedere kink in de kabel opgeven.

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-10 06:27

Wat een raar idee van jou, DendroFleur.
Het is echt niet zo dat een halve groep afgroet. Maar in de situatie die jij schetst vind ik het alleen maar dom van je dat je niet afgegroet hebt en dan heb je hem idd verdiend. Zoals je hier boven al leest kunnen de meeste juryleden alleen maar respect opbrengen voor het afgroeten, omdat je dus blijkbaar zelfkennis hebt, wat er nog wel eens aan wil ontbreken.
En die paar juryleden die er anders overdenken, nou, daar zou ik mijn schouders voor ophalen. Jouw proef, jouw keuze.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-10 07:21

xTweetyx schreef:
]

nou ik ken ook mensen, die groeten heel netjes af, en die stoppen even bij de jury om te zeggen WAAROM ze stoppen.

maar iemand reageerde ook dat tie niet goed liep ofzo.
Tijdens het losrijden voel je ook vaak of een pony niet goed loopt.

als hij in de proef andersloopt is dat omdat de ruiter dan nerveus is. dan doet de pony dus niets fout, die reageerd alleen op de ruiter.

maar zowiezo schuldig voelen voor de schrijfster???? die komt daar toch helpen om te schrijven, dan is het maar jammer voor de schrijfster maar als het echt niet gaat, gaat een ruiter heus niet door voor de schrijfster :?

Paarden kunnen wel degelijk omslaan in de ring ondanks dat de ruiter niet nerveus is. ;)
Zo snel die van mij terug in een vreemde piste komt is ze weer bang voor van alles en als dat de spuigaten uit loopt dan is het voor mij soms ook verstandiger om te stoppen. ;) En niet omdat ik nerveus ben maar simpelweg omdat ik geen ongelukken wil doen met haar.

x_Rebecca

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-10 07:29

Ik denk niet dat het handig is om vrijwillig af groeten te bestraffen. Het meisje waarmee ik dit weekend op concours was heeft de eerste proef vrijwillig afgegroet omdat meneer paard alleen maar omhoog kwam en het gewoon gevaarlijk werd. Het afgroeten alleen al was een heel probleem omdat het beest dacht dat het wel leuk was om precies weer omhoog te komen. Mooie steigerafgroet, dat wel. (tweede proef was meneer natuurlijk de braafheid zelve, dat begrijpt iedereen natuurlijk :Y) )

Als je gaat 'bestraffen' dat mensen om zulke redenen kunnen afgroeten denk ik dat je veel gevaarlijkere situaties gaat krijgen. Mensen die tóch proberen het paardje enigszins braaf te krijgen, desnoods gewoon doorrijden omdat je dan in elk geval grotere kans heb dat je maar één minpunt krijgt.

Nee, ik zou het niet veranderen. Ik denk wel dat er iets gedaan zou moeten worden aan het 'hij loopt net niet lekker genoeg, laat ik maar afgroeten drie onderdelen voor het eind' gebeuren. Maar wat, das een hele goeie.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-10 10:03

Ik heb pas geleden voor het eerst eerder afgegroet. 1e proef was paard al zo gespannen dat die paar keer overeind kwam. Voor de rest nog wel net proefje, maar de 2e proef kon ik niks meer beginnen. Elke keer halthouden was overeind gaan, en na anderhalf jaar blessure leed weet ik dat er dan iets aan de hand is. Het is totaal geen steigeraar/paard dat snel in verzet komt.

Ik heb niet zelf gezegd waarom ik afgegroet heb, moeders is naar de jury gegaan. Ik was namelijk meteen in tranen. :o