Nieuwe KNHS dressuurproeven??

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-10 17:01

M_D_H schreef:
nee, cdat halthouden en groeten aan het begin van de proef,
vind ik er echt bijhoren,
maar toch ben ik blij dat ze dat uit de b en l proeven hebben gehaald :d

Ik niet, toen ik nog wedstrijden reed, moest ik dat gewoon doen en nu ik met een jong paard bezig ben om deze wedstrijd klaar te krijgen, merk ik dat ik een onderdeel van de training mis, gewoon omdat het halt houden en groeten aan het begin niet meer in de proef zit en ik in die gewoonte geroest zit. Juist omdat ik vroeger voor een wedstrijd echt proefgericht trainde, om de puntjes helemaal op de i te zetten.

Noem me een zeikerd, maar, ik mis het A-C lijn binnenkomen en groeten gewoon ;(

MelanieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-10 17:04

SparklingApp schreef:
Mootje schreef:
Sparkling, Als je alleen als ruiter beoordeelt wil worden, kan je beter FNRS gaan rijden ;)

Hmm.. ik ben helemaal niks op de hoogte van FNRS... Voor mij staat de B voor beginner en wat ik graag zou zien is dat mensen in gaan zien hoe belangrijk het ontwikkelen van een goede onafhankelijke zit is en niet in de B dat hoofd van zo'n arm paard naar beneden proberen te sjorren omdat de combinaties die "in de krul" lopen het hoogste eindigen, voor het welzijn zou dat een heel stuk verbetering op kunnen leveren, misschien dat zo het bitloos rijden in de lagere klasses ook aantrekkelijker zou worden.
Mijn streven is ook altijd minimaal een 8 te rijden voor houding en zit, voor mij zou een eventuele wp mogen komen te vervallen bij een onvoldoende op dat onderdeel.
Ik zie ook wel in dat lang niet iedereen achter mijn ideeën staat, maar het is nog wel eens leuk om over na te denken.

Dat lichtrijden, doorzitten, lichtrijden, daar maak ik zelf nog de meeste fouten in als ik ooit eens een L proefje moet rijden.. :o heeft imo ook weinig nut voor de ontspanning van het paard.

Die mensen eindigen ook echt niet het hoogst als ze zitten te plukken en te trekken hoor ;)
Weet je wat pas slecht is, rug wegdrukken en sterrenkijken, dan krijgt een paard pas last van de rug en kan de ruiter helemaal niet goed doorzitten bijv.
Aan jou verhaal te horen kun je idd beter FNRS rijden.. ;)

Binnenkomen en halthouden mag van mij vanaf het L1/L2 wel.
B hoeft van mij niet, vooral voor jonge paarden is dit nogal moeilijk en is het fijner als het is zoals het is.

SGW Proeven mogen dan ook wel meer varieren, steeds dezelfde is zo saai.. :+

M1 galop-stap en andersom zou wel mooi zijn, de overstap van M1 naar M2 moet minder groot..

trisca

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-10 17:05

Ik zie die Z2 ruiters die nu met moeite de baan rond komen nog geen correcte pirouette rijden := Zou dat hetzelfde omtrekken worden als de kwart keertwending die vroeger in de M1 zat? Volgens mij hebben ze hem er toen daarom uit gehaald....

Ik mag ook wel eens mijn vliegende op gaan pakken trouwens als ze dat invoeren. Ze vinden het niveau in de M het het Z te laag, maar nu laten ze eigenlijk iedereen een klasse promoveren zonder dat ze daar aantoe zijn. Is het niet een idee om iets aan de jurering te doen als de stap daardoor zo groot is naar het ZZL?

MelanieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-10 17:06

_San87_ schreef:
M_D_H schreef:
nee, cdat halthouden en groeten aan het begin van de proef,
vind ik er echt bijhoren,
maar toch ben ik blij dat ze dat uit de b en l proeven hebben gehaald :d

Ik niet, toen ik nog wedstrijden reed, moest ik dat gewoon doen en nu ik met een jong paard bezig ben om deze wedstrijd klaar te krijgen, merk ik dat ik een onderdeel van de training mis, gewoon omdat het halt houden en groeten aan het begin niet meer in de proef zit en ik in die gewoonte geroest zit. Juist omdat ik vroeger voor een wedstrijd echt proefgericht trainde, om de puntjes helemaal op de i te zetten.

Vanaf M1 moet je dat gaan doen, ff doortrainen dan, ligt toch echt aan je eigen training als je de puntjes niet op de i zet.
In de L2 vind ik groeten voor het begin wel netter, steeds dat rare afwenden en doorrijden, vind beetje, apart op een of andere manier..

_Priscilla

Re: Nieuwe KNHS dressuurproeven??

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-10 17:12

Toevallig zei ik vandaag tegen mijn moeder , zal je zien ga ik over een tijde ( zeg december/januari ) wedstrijden rijden , komen ze met een nieuw boekje aan. Heb ik bijna niks aan dit boekje gehad . kom ik dit topic tegen :+ haha
Ik vind de B proeven inderdaad wel erg saai , maar moeilijker moet het niet vind ik. Het is tenslotte ook een kennismakings niveau vind ik.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-10 17:15

MelanieB schreef:
_San87_ schreef:

Vanaf M1 moet je dat gaan doen, ff doortrainen dan, ligt toch echt aan je eigen training als je de puntjes niet op de i zet.
In de L2 vind ik groeten voor het begin wel netter, steeds dat rare afwenden en doorrijden, vind beetje, apart op een of andere manier..

Ik zeg toch dat ik juist de puntjes op de i zet? Juist door proef gericht te trainen zie ik voor mezelf waar ik de fout in ga, of welke onderdelen mijn paard nog niet helemaal beheerst.

Ik vind de huidige B proeven helemaal geen uitdaging, ik vind de proeven van 'vroeger' fijner.

trisca

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-10 17:18

Er is niks mis mee als je dat thuis gewoon oppakt hoor :) :+

Ik snap wat je bedoelt, maar ik vind het ook wel erg fijn als ik een super nerveus paard eerst even voorwaarts kan houden in de proef. Aan het einde moeten ze wel halthouden en groeten, dus ze kunnen het (als het goed is) wel..

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-10 17:21

trisca schreef:
Er is niks mis mee als je dat thuis gewoon oppakt hoor :) :+

Ik snap wat je bedoelt, maar ik vind het ook wel erg fijn als ik een super nerveus paard eerst even voorwaarts kan houden in de proef. Aan het einde moeten ze wel halthouden en groeten, dus ze kunnen het (als het goed is) wel..

Oh, dat doe ik ook wel. Ik vind dat een essentieel onderdeel van zijn opleiding (om het zo maar te noemen). En ik snap ook precies wat jij bedoelt, toen ik nog met mijn Jazz reed, had ik het ook prettig gevonden als ik gewoon door kon blijven rijden. Maar mijn instructrice zei heel simpel: Kan je niet halt houden en groeten? Dan ben je gewoon niet klaar voor de proef. En daar zit, vind ik, ook wat in :)

Van beide kanten is er gewoon wat voor te zeggen. Maar mochten er nieuwe proeven komen, zou ik het voornamelijk prettig vinden, als al die voltes verdwijnen. :P.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-10 17:26

Ik vind AX binnenkomen en groeten een essentieel onderdeel van een dressuurproef. Moet vanaf de B erin zitten. Ook een 3 jarige kan stilstaan.

trisca

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-10 17:27

Behalve in het Grand Prix dan kunnen ze het ineens niet meer :=

ontopic; ik vind de huidige L1 proeven fijn te sturen met jonge paarden :j

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-10 17:29

trisca schreef:

Alleen Salinero niet. De rest wel hoor. :+

Overgang galop-draf is wel een enorme opgave maar dat merk ik vanaf het Z al. Ze gaan allemaal stappen.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-10 17:31

Suzanne F. schreef:
trisca schreef:

Alleen Salinero niet. De rest wel hoor. :+

Overgang galop-draf is wel een enorme opgave maar dat merk ik vanaf het Z al. Ze gaan allemaal stappen.

Huh? Hoe bedoel je die laatste zin?

trisca

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-10 17:33

ze moeten die overgang ook in ere houden, maar dat vind ik net als het halthouden ook iets wat thuis onderhouden moet worden.
Vergelijk het wel eens met het aanleren van achterwaarts . Als je elke keer achterwaats rijd als je halthoud gaat het dier dat koppelen. Het moet apart geoefend worden en onderhouden worden. Evenals het vooruitdenken in de eenvoudige wissels en de overgangen galop-draf

Ze bedoelt dat de overgang galop-draf bijna niet meer gevraagt wordt en daardoor de paarden direct naar stap gaan ;)

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-10 17:37

_San87_ schreef:
Huh? Hoe bedoel je die laatste zin?

Meeste paarden vanaf Z nivo kunnen geen normale overgang van galop naar draf meer. Ze gaan allemaal meteen stappen.

_Pien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-10 17:41

zo nieuwe proeven, zou wel leuk zijn.

Ben het eens met hier boven dat ook de basis oefeningen in ere gehouden moeten worden. je ziet maar al te vaak dat als de paarden 1x m2 en hoger zijn ze bijna niet meer normaal een overgang kunne rijden vanuit de galop naar draf. Ze zijn vaak zo terug gereden dat ze alleen maar gaan stappen of zelf halthouden.
Dit idem met halthouden zonder achterwaarts. Of gewoon een rechte lijn over de a-c lijn in bijv. de L proeven. Hier willen de paarden vaak al automatisch gaan wijken.

Ik hoop wel dat ze de 3 maanden proeven aanhouden. Dit vind ik persoonlijk fijner rijden omdat je zo meer op de proef kan richten. Ook zijn de ideeen hier erg leuk om het M en Z moeilijker te maken. Dit natuurlijk ook om de door stroom beter op te vangen als ook echt een combi niet klaar is voor een hogere klasse. Allen moeten ze niet de overgang te groot maken, maar meer geleidelijk vanaf het B, zodat niet iedereen straks vast loopt in het L2, M1.

naja, we wachten wel af waar ze mee aankomen...

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-10 17:43

Ja galop-stap is bij mijn paard ook veel simpeler dan galop-draf. En 20x40 Z proeven eruit? Waar moeten wij dan in de winter starten? En daarbij vind ik 20x40 best wel fijn in de winter, geen moeite mee. Soms wel makkelijker ivm lange stukken uitgestrekte draf :+ en anderen vinden het niks mijn paard boeit het niet.

ambre

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-10 17:45

Dat is ook eigenlijk een enorm moeilijke overgang....

Sjaantje:ik wordt in het Z vaak genoeg door subtop jury's gejureerd en die zijn in mijn ogen milder dan andere jury's.Krijg dan vaker een 8 of 9 dan vd basisjuryleden.Krijg je ze in het ZZL,zijn ze ineens heel streng!
Mensen zouden dus zelf eens wat kritischer moeten zijn.

M2 in grote baan lijkt mij stukken fijner,het is nu zo'n gewend en gekeer.
Ik denk ook dat ze best een keertwending in het M1 er bij kunnen doen,de stap M1 naar M2 is nu erg groot.
Aan de andere kant,wat is er mis met thuis een tijdje doortrainen?Mensen willen nu aleen maar door kunnen stromen,maar je zult toch soms een tijdje thuis moeten blijven.

De B is inderdaad erg makkelijk,makkelijker hoeft echt niet.Fijn voor jonge paarden,maar die zie je niet zo vaak.
Het zijn meer de 'groene' ruiters die je in de B ziet.En dan vind ik ook dat je inderdaad best wel eens wat langer moet wachten voordat je op wedstrijd gaat.
Die instap proeven waardoor het nog makkelijker gemaakt gaat worden vind ik overbodig.

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-10 17:49

20 x 60 voor het M2 zou ik wel fijn vinden met die grote paarden van tegenwoordig.
Ik vraag me wel af hoe ze dat gaan doen als mensen die nu bewust Z1 blijven rijden omdat hun paarden de wissels er niet in krijgen dat zometeen moeten doen.

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-10 17:50

Proeven uit het hoofd zou ik trouwens niet erg vinden, dat doe ik nu ook al. Als het er maar niet teveel worden en te vaak wisselen.

ambre

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-10 17:52

Proeven uit het hoofd rijden zou ik niet zo leuk vinden,stel dat je op een dag meerdere paarden moet rijden?
De Z proeven lukt nog wel,maar die L proeven lijken allemaal op elkaar...

kimberleyhof

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-10 17:53

alweer nieuwe proeven?? ehhmm ohhhkeee,,
nja op zich mogen die B proeven wel veranderen, die lange lijnen zonder veel afwisseling. ik ben trouwens ook wel voor om meer proeven voor alle klassen te doen, om te voorkomen dat je een heel kwartaal steeds dezelfde proeven moet rijden,, (vind die B proeven zoo saaii)

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-10 17:54

Ohnee, verplicht uit het hoofd lijkt me een ramp haha met een L2, M1 en M2 paard op een dag allemaal 2 proeven...Dan raak ik in de war }:0

M2 in een grote baan vind ik opzich trouwens niet nodig. Ik heb afgelopen weekend zitten kijken bij het M2, bij de meeste combi's is bijvoorbeeld D aanspringen en dan korte wending richting hoek niet de wending het probleem, maar het aanspringen...Paarden springen ofwel niet aan, of vallen na 1 pas op de voorhand, dan kom je inderdaad die wending niet door. Ik vind dat dus juist wel een goed onderdeel, zie je tenminste of ze voor elkaar zijn ofniet.

Emilia

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-10 17:56

Fitzroy schreef:
20 x 60 voor het M2 zou ik wel fijn vinden met die grote paarden van tegenwoordig.
Ik vraag me wel af hoe ze dat gaan doen als mensen die nu bewust Z1 blijven rijden omdat hun paarden de wissels er niet in krijgen dat zometeen moeten doen.

Ja daar ben ik ook benieuwd naar. Ik moet nu toch ook met mijn wissels aan de gang maar zal niet makkelijk worden vrees ik.

MelanieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-10 18:15

Fitzroy schreef:
Proeven uit het hoofd zou ik trouwens niet erg vinden, dat doe ik nu ook al. Als het er maar niet teveel worden en te vaak wisselen.

Oftewel, ook voor jou dan geen optie.

Dit zal wel niet inkomen. misschien op Z niveau, maar verder vind ik onzin, als je met meerdere paarden rijd?? :n

Daphaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-10 19:21

Misschien m2 iets tactischer volstoppen met de oefeningen? dan hoeft die lange baan ook niet...
Daarnaast, die wending na het aanspringen in galop op D, klopt, je moet je paard dat eigenlijk perfect laten doen en dan kan het prima, maar ik denk dat dat erg veel verschil is met het M1. Daarom zoals ik al eerder zei: de overgangen stap-galop en galop-stap al laten doen in het M1, en dan iets minder krappe lijnen in het M2 vragen. (ze hadden je ook bij A kunnen laten aanspringen, bijvoorbeeld)