(geen) Zomertenue? (dressuur)

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Imker

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-10 14:16

Even een knip-plak van de site van de KNHS-reglementen:

Citaat:
Artikel 117 - Kledingvoorschriften
<KNIP>
d. een bijpassende witte of gele plastron of stropdas, wanneer een dressuurblouses
wordt gedragen is het dragen van een plastron niet verplicht
.
e. een paar handschoenen. KLEUR NIET VAN TOEPASSING
7. Het rijden met handschoenen is, wanneer in een rij-jas gereden wordt, - ongeacht de kleur - zowel voor paard- als voor ponyruiters, verplicht, ook indien het verenigingstenue wordt gedragen.

Daarnaast heb ik telefonisch contact gehad met de KNHS, afd. reglementsvragen en ik heb opheldering voor iedereen.

Zomertenue:
1. In zomertenue mag gereden worden met:
- witte dressuurblouse met opstaand kraagje met korte óf lange mouwen. Bij het rijden met blouse hoeft men GEEN plastron te dragen.
- wit showshirt met opstaand kraagje met korte of lange mouwen. Bij het rijden met een showshirt dient men WEL een plastron te dragen.
- het dragen van handschoenen (ongeacht kleur) is zowel in zomertenue als wintertenue verplicht.

Het dragen van shirts in combinatie met zomertenue is dus wél toegestaan, mits het shirt geheel wit is zonder emblemen/logo's of reclame, indien men een plastron draagt.

Ik hoop dat het zo voor iedereen duidelijk is (voor mij iig wel). 8-)

*edit, even een aanvullinkje gedaan*
Laatst bijgewerkt door Imker op 29-06-10 14:22, in het totaal 1 keer bewerkt

ladylay

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-10 14:20

+:)+ Imke

FenDT

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-10 14:21

Zo! Dan worden die regels niet zo goed nageleefd!
Ik zag in Almelo verschillende mensen met bruine, beige, gestreepte, kingsland enz. blousen en shirtjes rijden...

Imker

Re: (geen) Zomertenue? (dressuur)

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-10 14:23

Dat de regels niet nageleefd worden, dat klopt (maar is niet correct).

Wat wel belangrijk is, is dat we nu allemaal weten hoe het wél moet, dus als we anders starten als hierboven vermeld, lopen we kans op uitsluiting.

Talishe

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-10 14:25

Ik heb ook allerlei shirtjes gezien met een streep erop. Geloof Kingsland. Maar dat mag dus niet?
Ik rij gewoon met dressuurblouse met lange mouwen en plastron. Mijn blouse zit lekker wijd, was denk ik nog koeler dan zo'n strak t-shirtje

ladylay

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-10 14:32

Zo start ik, Kingsland Showshirt.

Afbeelding

Helma_Amber

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-10 15:24

Het staat in elk geval niet duidelijk in het reglement dat je een witte blouse moet dragen in geval van zomertenue.

Citaat:
a. een rij-jas, type colbert met knopen en platliggende revers, het zitvlak geheel of gedeeltelijk bedekkend.
b. een lichtgekleurd overhemd of lichtgekleurde dressuurblouse, Overhemden/dressuurblouses moeten lange of korte mouwen hebben en bij lange mouwen voorzien zijn van witte manchetten.

Citaat:
Uitsluitend in het geval van extreme zomerse temperaturen (> 30˚ Celsius) kan de Federatievertegenwoordiger beslissen, dat de rij-jas tijdens de proef mag worden uitgelaten.

Er staat dat de rij-jas uitgelaten mag worden, maar niet dat er perse een witte blouse gedragen moet worden. In de eerste quote wordt gesproken over een lichtgekleurde blouse.

Ik heb zojuist een lichtblauwe blouse met korte mouwen gekocht voor als we komend weekend wel in zomertenue mogen starten. Het roze Kingsland Showshirt mag in elk geval niet, maak ik op uit de regels.

ladylay

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-10 15:27

Imker haar post moet je even lezen, zei heeft de KNHS geraadpleegd :)

Boven aan deze pagina.

Helma_Amber

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-10 15:30

Dat heb ik ook gelezen, maar ik geef aan dat het niet duidelijk in de reglementen staat.
Moeten we dan eerst allemaal de KNHS bellen om de informatie die Imker verkregen heeft te achterhalen?
Mensen die niet op Bokt zitten hebben de informatie die Imker gekregen heeft niet gelezen en weten niet meer dan in het Reglement staat.
En in het Reglement staat gewoon niet duidelijk dat er alleen maar met een witte blouse gereden mag worden in geval van zomertenue :)

ladylay

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-10 15:39

Aaah zo, tja. Reglementen zijn vaak een beetje vaag. Nooit helemaal concreet :)

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-10 11:12

Wanted2003 schreef:
In Dinxperlo mocht je gisteren ook met zomertenue, heb alleen met jasje gereden omdat ik geen blouse aan had. De jury die ik had riep een meisje dat voor mij reed bij de auto. Die had ook zo'n t-shirt aan van Kingsland en dat mocht dus niet.
Maar nu ik zo dat citaat zie hierboven staat er: overhemd?
Dat kan ook meerdere betekenissen hebben.. Het blijft voor mij vaag.

Kingsland mag volgens mij wel :=
ik rijdt er in ieder geval al ruim een jaar mee :j
OOK zomer tenue
Afbeelding

lovelyd

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-10 11:21

ik rijd met zo'n blousje:
Gekocht als: Horze wedstrijdshirt.
Afbeelding

zit een ritsje aan de voorkant en geen bevestiging voor plastron....

Ik heb afgelopen weekend in zomertenue gesprongen zonder plastron....

Moet ik met de dressuur nou wel of niet een plastron om???

En dan nog: plastron is toch neit meer verplicht??

Cheyenne_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-10 12:08

wij mochten afgelopen weekend ook niet in zomertenue. ik vond het wel erg vervelend want dan rij je daar op een veld, waar de zon volop schijnt, in een lange rijbroek, dikke sokken, warme laarzen en dan ook nog een dik jasje. met losrijden had ik m'n jasje uit toen hield ik het nog redelijk vol, maar toen moest ik m'n proefje rijden. ik dacht serieus dat ik zou stikken. het proefje duurt misschien niet zo lang, maar als je dan ook nog op een paard rijd die erg sloom word van de warmte, is het best vermoeiend! en dan ben je dan eindelijk klaar, heb je 5minuten om af te koelen, en moet je je volgende proefje doen. nee doe mij de volgende keer maar lekker dat zomertenue

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-10 12:08

mmm snap even niet wat nu dan een showshirt is.. heb ik dat dan :?
dus officieel mag die alleen wit zijn zonder embleem?

magic_lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-10 12:14

showshirt is gewoon zo'n t-shirt achtig ding met zo'n opstaand (wit ) kraagje volgens mij.

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-10 12:36

Helma_Amber schreef:
Dat heb ik ook gelezen, maar ik geef aan dat het niet duidelijk in de reglementen staat.
Moeten we dan eerst allemaal de KNHS bellen om de informatie die Imker verkregen heeft te achterhalen?
Mensen die niet op Bokt zitten hebben de informatie die Imker gekregen heeft niet gelezen en weten niet meer dan in het Reglement staat.
En in het Reglement staat gewoon niet duidelijk dat er alleen maar met een witte blouse gereden mag worden in geval van zomertenue :)

In het reglement staat dat het een lichte kleur moet zijn, naast wit is dat beige en geel, die kleuren zijn voor de rijbroeken ook toegestaan.

YvonneV

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-10 13:00

lovelyd schreef:
ik rijd met zo'n blousje:
Gekocht als: Horze wedstrijdshirt.
Afbeelding

zit een ritsje aan de voorkant en geen bevestiging voor plastron....

Ik heb afgelopen weekend in zomertenue gesprongen zonder plastron....

Moet ik met de dressuur nou wel of niet een plastron om???

En dan nog: plastron is toch neit meer verplicht??

Een vriendin van ons had zondag zo'n soort shirtje aan. We hebben voor de wedstrijd aan de jury gevraagd of dat mocht en volgens de jury mocht het niet,

0000

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-10 13:04

Nounou we zijn weer veel wijzer geworden van de KNHS....*diepe zucht*

Ik had gemaild wat de gedachte was achter het niet in zomertenue laten rijden afgelopen weekend, en ook dat het bij het springen dus wel mocht. Krijg ik als antwoord de artikelen over zomertenue die in de reglementen staan...ehm die ken ik al. Ik weet wel wie er moet beslissen, ik wou alleen even weten waar die met zijn hoofd gezeten heeft dan. En waarom het eeuwige onderscheid, er staat namelijk niet in de reglementen dat er per discipline verschil gemaakt mag worden.

Verder kreeg ik de fantastische suggestie om een jasje te kopen dat niet van wol is :) Ik houd het in de winter niet eens uit in wol...ik heb ongeveer het dunst verkrijgbare jasje, maar hoe je het ook wendt of keert, het blijft een extra laag en het blijft een donkere kleur, dus warm!

Ik heb dus maar weer geantwoord en ben heel benieuwd of ik nog een reactie krijg :D

@Karin: Nu vraag ik me wel af, als er lichtgekleurd vermeld staat zonder specificatie zou lichtroze daar in principe ook onder vallen...Ik denk alleen dat bij de KL shirts het eerder in het logo/reclame zit...

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-10 13:58

Sat ik stom vindt....een polo mag maar met plastron, echt heeel handig dat gewapper en verre van mooi!

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-10 14:01

Die kan je toch makkelijk genoeg vast zetten met veiligheidsspelden!

lovelyd

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-10 15:17

LANG LEVE DE KNHS!!!!!

ik heb zojuist een mail de deur uit gestuurd.

CharleyT

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-10 17:54

KarinvdM schreef:
Helma_Amber schreef:

In het reglement staat dat het een lichte kleur moet zijn, naast wit is dat beige en geel, die kleuren zijn voor de rijbroeken ook toegestaan.

En natuurlijk alle andere Lichte kleuren, dus licht blauw, roze, groen, enz. Want een lichte kleur is een ruime omschrijving. wit geel beige worden niet specifiek genoemd als toegestane kleuren.

CharleyT

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-10 18:00

Je valt soms van je stoel met die bond van ons. Heb even de reactie van de KNHS gelezen, hierboven ergens. Wat moet je nu als wedstrijdruiter of official???
Ze spreken hun eigen reglementen tegen, en zaaien zo lekker verwarring. Ik hou me zaterdag maar gewoon aan het reglement, dat staat voor iedereen op papier. Als official kan ik niet afgaan op een persoonlijk mail antwoord aan 1 amazone.
Tip voor de reglementscommissie: als je witte overhemdem/bloeses wil, schrijf dat dan gewoon op!! Fijn voor iedereen die met het reglement te maken krijgt.

LKdressage

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-10 18:11

Lekker duidelijk weer allemaal! (niet richting jullie hoor, maar de knhs..)
Mag ik nou wel of niet in mijn cremekleurige showshirtje starten (zonder reclame erop!)?
En in mijn lichtroze pikeur shirt?

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-10 18:22

Precies, Charley. En in het reglement wordt niet gesproken over shirts, dus imo zijn die nog steeds niet toegestaan. Alleen blouses.