Mag dit bit met dressuur?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Gentlegiant

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-10 17:03

Een bit is net zo scherp als de hand van de ruiter

Een gewone bus-water trens kan scherper zijn in de verkeerde handen dan een S&T in mijn handen bewijze van...

Maar de ts moet eerst rij technische dingen oplossen heb ik het idee een goed gereden paard loopt niet onder je vandaan heb je een goed passend zadel heeft het dier geen pijn etc werk eerst aan je zelf ipv een ander bit

RandyOrton25

Re: Mag dit bit met dressuur?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-10 17:06

volgens mij wijden we nu echt te veel uit
ze heeft antwoord op der vraag en verder moet ze zelf weten wat ze doet.

Ts kent het paard het best zeg ik dan maar.

Grrrom

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-10 17:07

Dat ben ik met je eens, pollewoppy. Maar imo is een strenger bit gebruiken om een paard minder sterk te maken, het paard eigenlijk 'aan te kunnen' een verkeerde reden. Wanneer je namelijk een strenger bit hebt en je er zachter mee om zou springen dan bij een gewoon bit, zou het nog geen effect hebben.

Pollewoppy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-10 17:08

Ik moet je daar helemaal gelijk in geven Grrrom :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-10 17:10

daNiielle_ schreef:
Het probleem van mijn paard is dat ze moet leren terug komen, moet leren luisteren en haar tempo terug leggen.
Dat sterke dat zal wel, dat mag ze blijven, maar ze moet gewoon leren terug komen als ik dat zeg.
Vandaar dit bit, het is natuurlijk niet de bedoeling dat ik er constant aan hang waardoor ze binnenkort niet meer op een trens te rijden is.

Terugkomen, vertragen en halt houden doe je met je zit (en je energie, focus en intentie). Dàt is je "rem".
Jij hebt nu de "rem" in de mond van je paard geïnstalleerd. Die werkt niet meer, dus moet er een "betere rem" in.
Realiseer je goed dat deze "nieuwe rem" over een tijdje ook niet meer zal werken. Je paard zal steeds ongevoeliger worden voor de pijn die dit bit teweeg brengt. Wil je dat? En hoe wil je het dàn op gaan lossen?

daNiielle_ schreef:
Nou wat toevallig dat ze dan toch ook nu meteen beter loopt op een trens?

Angst voor de pijn van het scharenbit. Heel simpel.

daNiielle_ schreef:
Wie zegt dat ik mijn paard dan niet met respect rijd?

Oh, daar wil ik me ook wel bij aansluiten.
Een scherp middel (willen) gebruiken getuigt namelijk niet van respect.
Ga je ook op die manier met iemand de dansvloer op? En als je danspartner te enthousiast wordt, duw je dan bijv. een priem tussen z'n ribben?

Miracle_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-10 17:28

Wat een gezeur weer om een vraag over het bit zeg. Ze vraagt toch niet om commentaar. Als zij met dit bit wil rijden, wie zijn wij dan om dat haar te verbieden? :?

Goed, @TS, `gewoon even overleggen met de jury, en dan kom je er vanzelf wel achter wat ze er van vinden. :)
Ik ben benieuwd wat ze er van zeggen!

Gentlegiant

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-10 17:29

Verbieden doet niemand maar wel met de neus op de feiten drukken mag dat ook niet?

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-10 17:29

Miracle_ schreef:
Wat een gezeur weer om een vraag over het bit zeg. Ze vraagt toch niet om commentaar. Als zij met dit bit wil rijden, wie zijn wij dan om dat haar te verbieden? :?

Goed, @TS, `gewoon even overleggen met de jury, en dan kom je er vanzelf wel achter wat ze er van vinden. :)
Ik ben benieuwd wat ze er van zeggen!

wij zijn het ook niet die het haar verbieden, de wedstrijdreglementen van de KNHS wel. Overleggen met de jury haalt dan echt niks uit, het mag gewoon niet.

Ziolette

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-10 21:37

Reglementsvraag, hierbij een slotje.