Rood lint in de staart van paard, doe jij er wat mee?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-10 16:27

Ik heb trouwens het wel altijd andersom gehad, mijn paard was bang voor andere paarden. Kon ik ineens rechts omkeert maken als er een paard op hem afkwam. Ik moest dus ook altijd de hele bak in de gaten houden. Buiten is dat natuurlijk geen doen, groot en iedereen rijdt door elkaar heen. Ik reed dus thuis in of ik zocht een hoekje op de parkeerplaats op..

__PSM__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-10 16:28

Lielle schreef:
Bandita (meen ik), natuurlijk kun je wel op wedstrijd. Maar dan moet je wel een stuk voorbereiding doen, en wat rustiger wedstrijden opzoeken om mee te beginnen.1

Superwoman, wat er gebeurt is dat mijn paard in een keer achterstevoren staat. Verder niets, alleen is dat als ruiter niet zo leuk. Toevallig bij de crossen in Chaam en Etten Leur weer (tijdje niet meegweest), en dan zoek ik zelf wel een rustig plekje op. Voor iedereen prettiger.2

Relaxed, onze Pablo sloeg om precies die redenen. Maar dat heeft hij wel afgeleerd, door vertrouwen te geven en door hem wel te corrigeren - met stem - als hij toch wilde slaan.

1. Gedaan :D
2. Dat doet die van mij dus ook, vaak ben ik hem dan vervolgens te snel af, en staat hij stil, maar soms gaat hij ook wel ineens naar voren in een onbesuisde galop, nog niet eens ongecontroleerd...

Lielle, ik heb wel een hoop aan jouw advies, want ik ga nu denk ik zaterdag eerst ff op het parkeerterrein bij voldoende ruimte, ff een paar rondjes daar draven enmisschien galoperen, dan is de ergste druk eraf... Dan lekker losrijden en doe er gewoon een lintje in als signaal, en komt er wat dicht langs, ga ik ff lekker naar voren schakelen, zodat ik de overhand houd....

Janne, dat was ook mijn plan :)

Relaxed, dat is nu mijn idee ook, maar heb jij niet ervaren dat op het moment dat je dan wel dat grote veld over gaat je paard nog veel banger is??

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-10 16:30

Lielle schreef:
superwoman, ik snap jouw punt. Maar op zo'n cross liggen acht ringen en per ring vijf/zes ruiters die aan het losrijden zijn. Dat gaat niet werken ben ik bang. Maar ik houd het wel in gedachten, had er zo nog niet eerder naar gekeken.

Ik rij meestal indoor, dus dan is het idd anders.
(ik kan niet goed tegen de hitte (ME) en heb ook geen zin om buiten in de regen te rijden :+ )

UrbanL

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-10 16:31

@TS
Rood lintje zou ik in ieder geval doen. Op een groot veld zoek ik meestal een hoek uit waar ik rij en blijf meestal wel in dat stuk. Soms een rond door de hele ruimte maar dat maakt het rommelig.
Als je een stukje opzoekt en je blijft in die ruimte kan je het best melden.
En zou voor zijn rust de wedstrijden opzoeken waar veel ruimte is qua inrijden.

Ik merk ook dat vele paarden die dit hebben niet echt sociaal zijn en dus ook niet gewend zijn in een bak te lopen met meerdere paarden. Is was dus afgelopen zaterdag ook het geval. Dit paard loopt normaal in een bak alleen. Ze rijdt er ZZ(licht volgens mij) mee en was dus echte een drama. Deze mensen kunnen gelijk in het Z starten dus paard maakt de echt sociale fase in het L en M niet mee. Er reden nog 4 pony's in de bak waarvan er een erg fris hij is dus een paar keer opzij gesprongen wat dus veel onrust veroorzaakt in de bak. Ik ben blij dat ik komende week nog hard kan werken aan zijn vertrouwen. Maar baal er wel van.
Wat doen jullie eraan om jullie paard sociaal te houden in een bak?.

__PSM__

Re: Rood lint in de staart van paard, doe jij er wat mee?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-10 16:33

Mijn paard staat de hele dag in de wei met 15 andere om zich heen, echter met rijden doe ik dit vaak op tijden dat er geen andere zijn... Lessen heb ik privé dus daar zijn ook geen andere bij...

Het probleem met rijden hier is, de terreinen ken ik allemaal niet, omdat ik met dit paard vorig jaar pas weer ben gaan wedstrijdrijden met dit paard, en ik nu dus eigenlijk pas weer echt lekker veel wedstrijden buiten mee ga pakken...

daantje5979

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-10 16:33

Wij hebben op het losrijterrein ook altijd een rode strik in de staart. Onze pony kan ook ineens uithalen naar andere pony's.
Er wordt wel rekening mee gehouden en mijn dochter houdt er natuurlijk ook rekening mee, maar sommige mensen weten niet wat het betekent...
Zei laatste een man tegen mij: "Wat leuk, mag dat ook al zo'n versiering in de staart?" :+ Heb die man even uitgelegd dat we liever niet met zo'n versiering rijden, maar wat het wel betekent ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-10 16:34

__PSM__ schreef:
Relaxed, dat is nu mijn idee ook, maar heb jij niet ervaren dat op het moment dat je dan wel dat grote veld over gaat je paard nog veel banger is??

Nee dan was ie juist ontspannener en omdat ik hem al opgericht had, had ik ook meer controle en kon ik beter bijsturen en voorkomen dat ie schrok. Juist met het losrijden als ik er net op zat was ie fris en erg schrikkerig en omdat ik hem altijd iets lang/laag losreed, had ik dan ook weinig in te brengen..

__PSM__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-10 16:35

Ah oke :) eens kijken of dat zaterdag een optie is :) iig de eerste 15 minuutjes bijv. :D Thnx hoor dit topic is voor mij onwijs vruchtbaar, al is het maar vanwege sommige tips :)

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-10 16:35

Prisca schreef:
@Ik merk ook dat vele paarden die dit hebben niet echt sociaal zijn en dus ook niet gewend zijn in een bak te lopen met meerdere paarden. Is was dus afgelopen zaterdag ook het geval. Dit paard loopt normaal in een bak alleen. Ze rijdt er ZZ(licht volgens mij) mee en was dus echte een drama. Deze mensen kunnen gelijk in het Z starten dus paard maakt de echt sociale fase in het L en M niet mee. Er reden nog 4 pony's in de bak waarvan er een erg fris hij is dus een paar keer opzij gesprongen wat dus veel onrust veroorzaakt in de bak. Ik ben blij dat ik komende week nog hard kan werken aan zijn vertrouwen. Maar baal er wel van.

Ik snap niet waarom de het bij de L of M losrijden minder vervelend zou zijn.
Als zij geen mogelijkheid hebben om samen in de bak te rijden - óf iig het paard niet snel daaraan kan wennen, kan je er weinig aan doen. Zelf zou ik ergens bij een pensionstal gaan oefenen op een rustig tijdstip, maar niet elk paard went daar snel aan.

__PSM__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-10 16:36

Superwoman, mijn paard staat op een pensionstal :P

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-10 16:36

Een rood lintje voor een paard dat bang is voor tegenliggers vind ik wat onzinnig, zeker als hij nog nooit geslagen heeft.
Mijn 5-jarige is ook bang voor tegenliggers en ik probeer zelf goed uit te kijken maar hij moet er natuurlijk ook gewoon aan wennen.
Ik sla de concoursen met een kleine ruimte om los te rijden nu nog over, ik zoek wel wat kleinere concoursen uit zodat hij aan tegenliggers kan wennen.

__PSM__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-10 16:37

Karin, maar die kleinere concoursen gaan bij ons op het moment wel goed :) Komt nog eens bij, mijn paard is niet alleen bang voor tegenliggers ;)

Kahawa

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-10 16:38

Prisca schreef:

Verenigingslessen. Kleine groep en dan kan er makkelijk wat extra rekening met je gehouden worden. :j En het paard raakt zo langzaam vertrouwd met de situatie.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-10 16:38

__PSM__ schreef:
Superwoman, mijn paard staat op een pensionstal :P

Was ook niet voor jouw bedoeld. Gewoon rood strikje erin en goed op de andere ruiters letten. Niet boos worden, maar rustig vragen als er iemand steeds te dichtbij/langs rijdt ;)

__PSM__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-10 16:39

Was ook mijn plan :D Ben toch blij dat ik een topic geopend heb :D

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-10 16:41

__PSM__ schreef:
Was ook mijn plan :D Ben toch blij dat ik een topic geopend heb :D

Als je B gaat starten kun je er vaak vanuit gaan dat veel mensen de betekenis (nog) niet weten. ;)

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-10 16:43

__PSM__ schreef:
Karin, maar die kleinere concoursen gaan bij ons op het moment wel goed :) Komt nog eens bij, mijn paard is niet alleen bang voor tegenliggers ;)

Nee, de mijne reageert ook op paarden die van opzij en van achteren dichtbij langs komen, maar hij moet daar maar aan wennen. Ik vind dat geen reden om een rood lintje te gaan gebruiken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-10 16:48

Skygirl schreef:
Prisca schreef:

Verenigingslessen. Kleine groep en dan kan er makkelijk wat extra rekening met je gehouden worden. :j En het paard raakt zo langzaam vertrouwd met de situatie.

Nou bij mij is daar juist het probleem ontstaan, op de verenigingsles.. Kleine groep in een enorme bak, mijn paard 3 jaar en 2 zussen die met lange zwepen reden en nergens naar keken.. Tel daar de pismerrie van zus 1 bij op en voila.. Paar keer een aanvaring gehad in die les, ik reed op de hoefslag, zij ging naar binnen, maar dan zo dat de zweep mijn paard raakte.. Na een aantal keren was ie bang voor de zweep en voor andere paarden, terwijl ik nog nooit met zweep had gereden :n Heel jammer dat zoiets door anderen ontstaat.. Onze juf zei vaak genoeg dat ze op moesten letten (ik had nog geen goed stuur, zij reden beide M en Z) maar als ze eenmaal oogkleppen op hebben :n

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-10 16:52

Ik heb hem er vroeger wel ingehad. Mijn merrie was vaak braaf, maar als ze het op haar heupen kreeg dan kon ze gillen en bokken naar andere paarden.

Andere mensen deden er niet veel mee. Ik hoorde zelfs iemand zeggen: "Tsss, dat mens wil alleen maar meer ruimte om in te rijden." Ik werd ook heel vaak gewoon afgesneden. Maar goed als mijn pony dan getrapt had dan was het hun eigen schuld geweest, ik heb ze gewaarschuwd. Waar bestaat anders dat lintje voor.

Kahawa

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-10 16:53

Relaxed schreef:
Skygirl schreef:

Nou bij mij is daar juist het probleem ontstaan, op de verenigingsles.. Kleine groep in een enorme bak, mijn paard 3 jaar en 2 zussen die met lange zwepen reden en nergens naar keken.. Tel daar de pismerrie van zus 1 bij op en voila.. Paar keer een aanvaring gehad in die les, ik reed op de hoefslag, zij ging naar binnen, maar dan zo dat de zweep mijn paard raakte.. Na een aantal keren was ie bang voor de zweep en voor andere paarden, terwijl ik nog nooit met zweep had gereden :n Heel jammer dat zoiets door anderen ontstaat.. Onze juf zei vaak genoeg dat ze op moesten letten (ik had nog geen goed stuur, zij reden beide M en Z) maar als ze eenmaal oogkleppen op hebben :n

Oh dat is naar. Bij mij hielden ze er gelukkig wel goed rekening mee en dat heeft ook goed geholpen. :j

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-10 16:57

capopjekop schreef:
Ik heb hem er vroeger wel ingehad. Mijn merrie was vaak braaf, maar als ze het op haar heupen kreeg dan kon ze gillen en bokken naar andere paarden.

Andere mensen deden er niet veel mee. Ik hoorde zelfs iemand zeggen: "Tsss, dat mens wil alleen maar meer ruimte om in te rijden." Ik werd ook heel vaak gewoon afgesneden. Maar goed als mijn pony dan getrapt had dan was het hun eigen schuld geweest, ik heb ze gewaarschuwd. Waar bestaat anders dat lintje voor.

Nogmaals, jij blijft verantwoordelijk!
Al zet je een groot bord op je paard met pas op, jij blijft verantwoordelijk!

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-10 17:00

superwoman schreef:
capopjekop schreef:

Nogmaals, jij blijft verantwoordelijk!
Al zet je een groot bord op je paard met pas op, jij blijft verantwoordelijk!

Maar een gewaarschuwd mens telt voor 2 ;)

Maar hoe ver gaat die verantwoordelijkheid? Want iedere paardeneigenaar weet (of hoort te weten) dat je een ander paard nooit te ver moet benaderen. Wordt er daar geen rekening mee gehouden?

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-10 17:05

capopjekop schreef:
Maar hoe ver gaat die verantwoordelijkheid? Want iedere paardeneigenaar weet (of hoort te weten) dat je een ander paard nooit te ver moet benaderen. Wordt er daar geen rekening mee gehouden?

Wettelijk gezien ben jij gewoon verantwoordelijk.
Als je paard gevaarlijk is, moet je er niet mee op wedstrijd gaan om het even cru te verwoorden.

Herilda

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-10 17:10

Ik zou het lintje der gewoon inhangenl. Of er door de mederuiters iets mee gedaan wordt ik vraag twee, maar jij hebt in ieder geval een waarschuwing gegeven. Mijn paard haalt ook wel eens uit en daarom rijd ik ook met een rood lintje. Gebeurt nog vaak genoeg dat ze dan alsnog heel dicht langs je rijden... Als mijn paard dan een keer uithaalt dan kan ik er ook niks aan. Der hangt niet voor niks een lintje in.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-10 17:13

Herilda schreef:
Ik zou het lintje der gewoon inhangenl. Of er door de mederuiters iets mee gedaan wordt ik vraag twee, maar jij hebt in ieder geval een waarschuwing gegeven. Mijn paard haalt ook wel eens uit en daarom rijd ik ook met een rood lintje.[b]Gebeurt nog vaak genoeg dat ze dan alsnog heel dicht langs je rijden...[b] Als mijn paard dan een keer uithaalt dan kan ik er ook niks aan. Der hangt niet voor niks een lintje in.

Jij bent verantwoordelijk voor de gedragingen van jouw paard. Het rode lintje is alleen maar een waarschuwing geen verbod om dicht langs je te rijden. Word hier wel moe van!
Rode lintje is geen vrijbrief dat jouw paard mag schoppen!