Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
Lielle schreef:Bandita (meen ik), natuurlijk kun je wel op wedstrijd. Maar dan moet je wel een stuk voorbereiding doen, en wat rustiger wedstrijden opzoeken om mee te beginnen.1
Superwoman, wat er gebeurt is dat mijn paard in een keer achterstevoren staat. Verder niets, alleen is dat als ruiter niet zo leuk. Toevallig bij de crossen in Chaam en Etten Leur weer (tijdje niet meegweest), en dan zoek ik zelf wel een rustig plekje op. Voor iedereen prettiger.2
Relaxed, onze Pablo sloeg om precies die redenen. Maar dat heeft hij wel afgeleerd, door vertrouwen te geven en door hem wel te corrigeren - met stem - als hij toch wilde slaan.

Lielle schreef:superwoman, ik snap jouw punt. Maar op zo'n cross liggen acht ringen en per ring vijf/zes ruiters die aan het losrijden zijn. Dat gaat niet werken ben ik bang. Maar ik houd het wel in gedachten, had er zo nog niet eerder naar gekeken.
)
Heb die man even uitgelegd dat we liever niet met zo'n versiering rijden, maar wat het wel betekent
__PSM__ schreef:Relaxed, dat is nu mijn idee ook, maar heb jij niet ervaren dat op het moment dat je dan wel dat grote veld over gaat je paard nog veel banger is??
eens kijken of dat zaterdag een optie is
iig de eerste 15 minuutjes bijv.
Thnx hoor dit topic is voor mij onwijs vruchtbaar, al is het maar vanwege sommige tips
Prisca schreef:@Ik merk ook dat vele paarden die dit hebben niet echt sociaal zijn en dus ook niet gewend zijn in een bak te lopen met meerdere paarden. Is was dus afgelopen zaterdag ook het geval. Dit paard loopt normaal in een bak alleen. Ze rijdt er ZZ(licht volgens mij) mee en was dus echte een drama. Deze mensen kunnen gelijk in het Z starten dus paard maakt de echt sociale fase in het L en M niet mee. Er reden nog 4 pony's in de bak waarvan er een erg fris hij is dus een paar keer opzij gesprongen wat dus veel onrust veroorzaakt in de bak. Ik ben blij dat ik komende week nog hard kan werken aan zijn vertrouwen. Maar baal er wel van.
Wat doen jullie eraan om jullie paard sociaal te houden in een bak?.
Komt nog eens bij, mijn paard is niet alleen bang voor tegenliggers
Ben toch blij dat ik een topic geopend heb
__PSM__ schreef:Karin, maar die kleinere concoursen gaan bij ons op het moment wel goedKomt nog eens bij, mijn paard is niet alleen bang voor tegenliggers
Skygirl schreef:Prisca schreef:Wat doen jullie eraan om jullie paard sociaal te houden in een bak?.
Verenigingslessen. Kleine groep en dan kan er makkelijk wat extra rekening met je gehouden worden.En het paard raakt zo langzaam vertrouwd met de situatie.
Heel jammer dat zoiets door anderen ontstaat.. Onze juf zei vaak genoeg dat ze op moesten letten (ik had nog geen goed stuur, zij reden beide M en Z) maar als ze eenmaal oogkleppen op hebben
Relaxed schreef:Skygirl schreef:
Verenigingslessen. Kleine groep en dan kan er makkelijk wat extra rekening met je gehouden worden.En het paard raakt zo langzaam vertrouwd met de situatie.
Nou bij mij is daar juist het probleem ontstaan, op de verenigingsles.. Kleine groep in een enorme bak, mijn paard 3 jaar en 2 zussen die met lange zwepen reden en nergens naar keken.. Tel daar de pismerrie van zus 1 bij op en voila.. Paar keer een aanvaring gehad in die les, ik reed op de hoefslag, zij ging naar binnen, maar dan zo dat de zweep mijn paard raakte.. Na een aantal keren was ie bang voor de zweep en voor andere paarden, terwijl ik nog nooit met zweep had geredenHeel jammer dat zoiets door anderen ontstaat.. Onze juf zei vaak genoeg dat ze op moesten letten (ik had nog geen goed stuur, zij reden beide M en Z) maar als ze eenmaal oogkleppen op hebben
capopjekop schreef:Ik heb hem er vroeger wel ingehad. Mijn merrie was vaak braaf, maar als ze het op haar heupen kreeg dan kon ze gillen en bokken naar andere paarden.
Andere mensen deden er niet veel mee. Ik hoorde zelfs iemand zeggen: "Tsss, dat mens wil alleen maar meer ruimte om in te rijden." Ik werd ook heel vaak gewoon afgesneden. Maar goed als mijn pony dan getrapt had dan was het hun eigen schuld geweest, ik heb ze gewaarschuwd. Waar bestaat anders dat lintje voor.
superwoman schreef:capopjekop schreef:Ik heb hem er vroeger wel ingehad. Mijn merrie was vaak braaf, maar als ze het op haar heupen kreeg dan kon ze gillen en bokken naar andere paarden.
Andere mensen deden er niet veel mee. Ik hoorde zelfs iemand zeggen: "Tsss, dat mens wil alleen maar meer ruimte om in te rijden." Ik werd ook heel vaak gewoon afgesneden. Maar goed als mijn pony dan getrapt had dan was het hun eigen schuld geweest, ik heb ze gewaarschuwd. Waar bestaat anders dat lintje voor.
Nogmaals, jij blijft verantwoordelijk!
Al zet je een groot bord op je paard met pas op, jij blijft verantwoordelijk!

capopjekop schreef:Maar hoe ver gaat die verantwoordelijkheid? Want iedere paardeneigenaar weet (of hoort te weten) dat je een ander paard nooit te ver moet benaderen. Wordt er daar geen rekening mee gehouden?
Herilda schreef:Ik zou het lintje der gewoon inhangenl. Of er door de mederuiters iets mee gedaan wordt ik vraag twee, maar jij hebt in ieder geval een waarschuwing gegeven. Mijn paard haalt ook wel eens uit en daarom rijd ik ook met een rood lintje.[b]Gebeurt nog vaak genoeg dat ze dan alsnog heel dicht langs je rijden...[b] Als mijn paard dan een keer uithaalt dan kan ik er ook niks aan. Der hangt niet voor niks een lintje in.