Rassen in de hogere dressuursport

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Daisies

Re: Rassen in de hogere dressuursport

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-10 11:09

En ík vermoed dat barokke paarden niet net zo snel naar de top kunnen als een kwpn'er. Ik denk dat het meer tijd vergt om hen dezelfde behendigheid aan te leren.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-10 11:10

dat is maar helemaal persoonlijk, 'geen druk om te presteren'. Ik vind het vreemd om te kiezen voor een paard dat minder geschikt is voor jouw discipline, als je zelf ambitieus bent en het zo ver mogelijk wil schoppen. Ik ken maar weinig ruiters die dat kunnen doen, en dan toch respect hebben voor de beperkingen van hun paard. Meestal willen ze meer dan hun paard aankan, en dat vind ik reuze unfair. Ik ga met mijn KWPN-er niet racen tegen EVs en ik breng een tinker niet uit in de zwaardere eventingklasses.

(djiez, wordt wel erg off topic zo).

Als dat zo zou zijn (geen keus), waar blijven dan al die toppers onder de Friezen, PREs etc die worden aangeboden aan de ruiters? Genoeg eigenaren die er helemaal van overtuigd zijn de winnaar voor Londen 2012 op stal te hebben staan.
Laatst bijgewerkt door Lielle op 13-01-10 11:15, in het totaal 1 keer bewerkt

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-10 11:10

Daisies schreef:
En ík vermoed dat barokke paarden niet net zo snel naar de top kunnen als een kwpn'er. Ik denk dat het meer tijd vergt om hen dezelfde behendigheid aan te leren.

Kunnen ze het helemaal niet of hebben ze er meer tijd voor nodig?

In het eerste geval kan ik me voorstellen dat het zinloos is om eraan te beginnen. In het tweede geval kan ik me voorstellen dat mensen het een kans geven, maar die tijd (en tijd is geld) moet je dus maar net hebben/krijgen.

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-10 11:12

Ik vind dit een heel interessante discussie, maar ik moet nu toch écht even aandacht besteden aan andere zaken...

[Edit] Rest mij nog wel de vraag: hoe breed ziet 'men' de top? Is dat uitgezonden worden naar een WK/OS (waarvoor je aan bepaalde minimum eisen moet voldoen) of ga je voor goud? Ik kan me in het eerste geval ook nog wel voorstellen dat men eens wat anders probeert. In het tweede geval neem je met 'minder' geen genoegen, je gaat tenslotte voor het hoogst haalbare.
Laatst bijgewerkt door Karin op 13-01-10 11:16, in het totaal 1 keer bewerkt

cloris

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-10 11:16

Lielle schreef:
dat is maar helemaal persoonlijk, 'geen druk om te presteren'. Ik vind het vreemd om te kiezen voor een paard dat minder geschikt is voor jouw discipline, als je zelf ambitieus bent en het zo ver mogelijk wil schoppen. Ik ken maar weinig ruiters die dat kunnen doen, en dan toch respect hebben voor de beperkingen van hun paard. Meestal willen ze meer dan hun paard aankan, en dat vind ik reuze unfair. Ik ga met mijn KWPN-er niet racen tegen EVs en ik breng een tinker niet uit in de zwaardere eventingklasses.

(djiez, wordt wel erg off topic zo).

Als dat zo zijn zijn (geen keus), waar blijven dan al die toppers onder de Friezen, PREs etc die worden aangeboden aan de ruiters? Genoeg eigenaren die er helemaal van overtuigd zijn de winnaar voor Londen 2012 op stal te hebben staan.

Eens maar een Iberisch paard (en nog een paar andere barokke rassen) zijn van oorsprong wel degelijk gefokt voor dressuur ;) Tinkers Friezen e.d. niet.
Daarbij denk ik dat smaak en formaat ook een rol spelen.

Daisies

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-10 11:18

Ik ben er van overtuigd dat ze meer tijd nodig hebben.

Als ik kijk naar mijn eigen Fries(gewoon basis niveau) merk ik dat hij meer tijd nodig heeft voor het niveau dan ik zou willen. Hij is nu officieel 6 en ik had graag al M2 met hem gestart, had ik graag al eerder met hem gestart maar dat kan hij echt niet aan.

Iets niet kunnen hangt af van de ruiter, als ik bijv kijk naar de Friezen dekhengsten, daar rijden vaak geen toppers op, wel 'goede' ruiters die de paarden brengen tot het Z2. Maar dan houdt het op, is het dan de top van het paard? of nemen de fokkers daar genoegen mee?

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-10 11:22

Talishe

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-10 11:24

Nog even over de Friezen. Er is al een soort 'promotiecampangne' gestart door Frysohuys. Ik weet niet hoeveel van jullie het stuk over Peter Spahn hebben gelezen in PaardenSport, maar daar verteld Peter over hoe hij bij de Friezen terrecht is gekomen.
Hij heeft inmiddels (minstens) twee friezen in de Grand Prix uitgebracht (Anders en Adel) en is bezig met nog meer Friezen op te leiden naar dit niveau.
Hier ook nog een paar punten waarom het zo moeilijk is om andere rassen naar de top te krijgen: http://www.frysohuys.com/pages/pagina.a ... 40d7b72b52

cloris

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-10 11:25

Ik ben niet thuis in de Friezen, maar mijn Spanjaard heeft niet zozeer meer tijd nodig de oefeningen te leren, die kent hij wel het is meer dat hij moet leren met afdruk te lopen en buigzaam in het lichaam te blijven maar nou moet ik eerlijk zeggen dat ik wat dat betreft ook te laat ben begonnen, ik ken er zat die op tijd beginnen met hun Iberische paard en die deze problemen dus niet hebben, alleen moet je wel rekening houden met de verschillen van het type paard in je training ;)

Lielle schreef:
@cloris, alleen is dan wel de vraag voor wat voor dressuur ze gefokt zijn?

Ergens aan het begin van het topic heb ik hier ook al iets over gezegd, de eisen of dat wat men graag wil zien is in de loop der jaren aangepast en de lat wordt denk ik steeds hoger gelegd, spectakel in voorbeen geweld (hoe moet een paard gaan lopen om dat van Totilas te verbeteren?) en daar kunnen de Ibericos niet aan voldoen, ze missen dat soort spectakel. Dressuur is dressuur voor mij, het ging mij er even om dat er in jouw stukje iets stond over Tinkers die niet gefokt zijn om eventing te doen enz. Ik wilde alleen maar aangeven dat de Spaanse en Portugese paarden dat van oorsprong wel zijn, over ze wel of niet met die ontwikkeling in de sport zijn meegegaan liet ik even daarbuiten ;)

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-10 13:03

ik weet dat dat aan het begin van het topic al is langs gekomen. Maar opunt is dus dat ze niet gefokt zijn voor de huidige dressuursport, en daarmee dus vergelijkbaar met een tinker in de eventing.

Eventing is trouwens een mooi voorbeeld. Tot een paar jaar geleden was de steeplechase een belangrijk onderdeel en daarmee waren volbloeden het best geschikt voor de top vanwege hun snelheid en de kwaliteit van de terreingalop. Inmiddels is de steeplechase eruit en nu zie je dan ook de KWPN-ers opkomen op hoger niveau, oa vanwege hun dressuurkwaliteiten. Die hadden ze eerder ook maar dat woog niet op tegen de belang van de terreingalop. En de verwacthing is dat het aandeel EVs in de top zal gaan afnemen, door de ontwikkeling die de sport doormaakt.

cloris

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-10 14:47

Lielle schreef:
ik weet dat dat aan het begin van het topic al is langs gekomen. Maar opunt is dus dat ze niet gefokt zijn voor de huidige dressuursport, en daarmee dus vergelijkbaar met een tinker in de eventing.

Toch ben ik het hier niet mee eens, generaties lang wordt er gefokt met gesloten bloedlijnen, paarden die wellicht niet meer aan de huidige norm voldoen van wat de jurys willen zien op hoog niveau maar het is zeker in dezelfde richting en alhoewel er wellicht meer training voor nodig is zit het er zeker in, met name de verzameling en de bepaalde oefeningen. Iets wat je bij het vergelijk met een Tinker in de eventingsport ver moet zoeken, die zijn nog nooit gefokt met dat doen. Persoonlijk vind ik het appels met peren vergelijken.
Citaat:
Eventing is trouwens een mooi voorbeeld. Tot een paar jaar geleden was de steeplechase een belangrijk onderdeel en daarmee waren volbloeden het best geschikt voor de top vanwege hun snelheid en de kwaliteit van de terreingalop. Inmiddels is de steeplechase eruit en nu zie je dan ook de KWPN-ers opkomen op hoger niveau, oa vanwege hun dressuurkwaliteiten. Die hadden ze eerder ook maar dat woog niet op tegen de belang van de terreingalop. En de verwacthing is dat het aandeel EVs in de top zal gaan afnemen, door de ontwikkeling die de sport doormaakt.
Wat niet wegneemt dat de volbloed ten alle tijden veel meer aanleg heeft voor deze sport dan een Tinker, hij is eeuwenlang gefokt voor dit soort doelen en wederom die Tinker niet.
De aanleg van bepaalde barokke paarden liggen veel dichter bij de dressuur dan dat de aanleg van een Tinker ooit bij de eventing ligt.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-10 14:54

cloris schreef:
Toch ben ik het hier niet mee eens, generaties lang wordt er gefokt met gesloten bloedlijnen, paarden die wellicht niet meer aan de huidige norm voldoen van wat de jurys willen zien op hoog niveau maar het is zeker in dezelfde richting en alhoewel er wellicht meer training voor nodig is zit het er zeker in, met name de verzameling en de bepaalde oefeningen. Iets wat je bij het vergelijk met een Tinker in de eventingsport ver moet zoeken, die zijn nog nooit gefokt met dat doen. Persoonlijk vind ik het appels met peren vergelijken.

Ik snap je punt wel, maar ik heb de discussie juist wat zwartwitter willen zetten.

Citaat:
Wat niet wegneemt dat de volbloed ten alle tijden veel meer aanleg heeft voor deze sport dan een Tinker, hij is eeuwenlang gefokt voor dit soort doelen en wederom die Tinker niet.
De aanleg van bepaalde barokke paarden liggen veel dichter bij de dressuur dan dat de aanleg van een Tinker ooit bij de eventing ligt.

Maar ik heb het niet meer over het vergelijk van een Tinker met een KWPN-er, maar een EV versus een KWPN-er. En dat is wel degelijk vergelijkbaar. Eventing met steeple chase is voor een KWPN-er vergelijkbaar met GP 'moderne' dressuur met een barok paard, het kan wel maar het is moeilijker. Nu de eventing is veranderd, gaat de gewone warmbloed meer in het voordeel komen vergeleken met de EV. Een EV is gefokt op snelheid in de galop en hardheid, en was daarmee bij uitstek geschikt voor de eventing met steeple chase, een KWPN-er is meer allround en ook gefokt voor dressuur en daarmee beter geschikt voor de moderne eventing.

(dit is pas een ontwikkeling van een paar jaar, over een jaar of 10 zal er wel meer duidelijk zijn).

cloris

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-10 15:06

Lielle schreef:
Ik snap je punt wel, maar ik heb de discussie juist wat zwartwitter willen zetten.

;)

Citaat:
Maar ik heb het niet meer over het vergelijk van een Tinker met een KWPN-er, maar een EV versus een KWPN-er. En dat is wel degelijk vergelijkbaar. Eventing met steeple chase is voor een KWPN-er vergelijkbaar met GP 'moderne' dressuur met een barok paard, het kan wel maar het is moeilijker. Nu de eventing is veranderd, gaat de gewone warmbloed meer in het voordeel komen vergeleken met de EV. Een EV is gefokt op snelheid in de galop en hardheid, en was daarmee bij uitstek geschikt voor de eventing met steeple chase, een KWPN-er is meer allround en ook gefokt voor dressuur en daarmee beter geschikt voor de moderne eventing.

(dit is pas een ontwikkeling van een paar jaar, over een jaar of 10 zal er wel meer duidelijk zijn).

Ja met dit laatste kan ik het alleen maar eens zijn ;)

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-10 16:17

Daisies schreef:
Ik ben er van overtuigd dat ze meer tijd nodig hebben.

Misschien omdat ze lichamelijk vaak wat later rijp zijn? En men toch het liefst paarden zo jong mogelijk in de topsport lijkt te willen hebben??

Overigens vind ik het een beetje vreemd dat je zegt dat barokke rassen minder geschikt voor de dressuursport zijn dan bvb een KWPNer. Ik denk dat beiden even geschikt zijn (door het fokbeleid van beide rassen, barok toen, kwpn nu) maar dat ze ook beide tekort komen. Barokke rassen komen tekort op het spectaculaire strekken en KWPN-ers op het ondertreden van de achterhand (tenminste, ik zie ze vrijwel nooit echt gedragenheid bij bvb piaffe). Voorkeur lijkt nu te liggen op het bewegen idd, terwijl de "boekjes" naar mijn idee nog steeds de "ouderwetsere" dressuur willen zien.

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-10 10:46

Heino schreef:
Overigens vind ik het een beetje vreemd dat je zegt dat barokke rassen minder geschikt voor de dressuursport zijn dan bvb een KWPNer. Ik denk dat beiden even geschikt zijn (door het fokbeleid van beide rassen, barok toen, kwpn nu) maar dat ze ook beide tekort komen. Barokke rassen komen tekort op het spectaculaire strekken en KWPN-ers op het ondertreden van de achterhand (tenminste, ik zie ze vrijwel nooit echt gedragenheid bij bvb piaffe). Voorkeur lijkt nu te liggen op het bewegen idd, terwijl de "boekjes" naar mijn idee nog steeds de "ouderwetsere" dressuur willen zien.

Dan komen we weer dat dressuur een jurysport is en hoe je het draait of keert, iets dat als compleet plaatje er soepeler/vlotter uitziet geeft een betere indruk dan afzonderlijke onderdelen die "perfect" zijn uitgevoerd, maar het geheel een beetje "stijver" oogt. (Sorry als het er slecht staat, maar weet niet goed hoe het uitte drukken)

en ja ik denk ook dat de iberische paarden iets later rijp zijn dan de gemiddelde kwpn'er of bwp'er.

Afwezig

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-10 11:11

Iphi schreef:
Ik heb onlangs op de WB in Mechelen een Fries aan het werk gezien. Ik vond er eigenlijk niet veel aan, overdreven knie-actie en geen ruimte in de bewegingen. De galop was behoorlijk hectisch.

Verder wel een mooi zicht natuurlijk, zo'n chique zwart paard, maar ik vind het meer iets voor de show en niet voor op wedstrijd.

Hij loopt er wel! En haalt mooie % dus ;)

cloris

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-10 11:15

petitparis schreef:
en ja ik denk ook dat de iberische paarden iets later rijp zijn dan de gemiddelde kwpn'er of bwp'er.

Het is ook zo, iberische paarden zijn later 'volwassen' niet alleen geestelijk maar zeker ook lichamelijk ;)

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-10 11:36

tja ik zei "ik denk" omdat ik maar 1x de kans gehad heb met zo'n prachtdier te werken. Een 4-jarige PRE-hengst maar hij zag er nog even iel uit als een 2-jarige. Zoals elk jong paard had hij weinig evenwicht, maar nu ik lees dat ze kortere bewegingen hebben en ik denk erop terug, dan moet ik idd toegeven dat zijn draf en galop "veel" korter aanvoelde voor mij als ruiter en leken op die van mijn volbloed en die heeft ponygangen vergeleken met een warmbloed. Wat niet wil zeggen dat hij ondanks zog niet goed in de spieren te zitten, niet mooi oogde of weinig uitstraling had als hij liep.

Afwezig

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-10 12:12

Ik vind het echt stoer dat er ook friezen en andere barokke paarden in de top lopen! *\o/* Ben trots op hun! Natuurlijk begrijp ik ook wel dat die geen OS kunnen winnen! Maar gewoon super dat ze er bij lopen! Respect voor hun :D

cloris

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-10 14:40

petitparis schreef:
tja ik zei "ik denk" omdat ik maar 1x de kans gehad heb met zo'n prachtdier te werken. Een 4-jarige PRE-hengst maar hij zag er nog even iel uit als een 2-jarige. Zoals elk jong paard had hij weinig evenwicht, maar nu ik lees dat ze kortere bewegingen hebben en ik denk erop terug, dan moet ik idd toegeven dat zijn draf en galop "veel" korter aanvoelde voor mij als ruiter en leken op die van mijn volbloed en die heeft ponygangen vergeleken met een warmbloed. Wat niet wil zeggen dat hij ondanks zog niet goed in de spieren te zitten, niet mooi oogde of weinig uitstraling had als hij liep.

De gangen zijn iets hectischer vaak, maar je hebt ook te maken met een over het algemeen kleiner paard, mijn Spanjaard van 1.62 heeft geen kortere gangen dan de merrie van een kennis van mij met dezelfde maat. Nou zijn de sportgefokte PRE's al weer veel minder hectisch.
Rijtechnisch kan je de gangen best een heel stuk ruimer krijgen hoor, ik heb 80 van de 100x een 8 voor midden- en uitgestrekte draf en die krijgt hij niet vanwege zijn mooie looks :D
Maar goed het zijn en blijven natuurlijk compleet verschillende type paarden ;)

_Marinke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-10 15:29

Annekeee schreef:
Ik vind het echt stoer dat er ook friezen en andere barokke paarden in de top lopen! *\o/* Ben trots op hun! Natuurlijk begrijp ik ook wel dat die geen OS kunnen winnen! Maar gewoon super dat ze er bij lopen! Respect voor hun :D

Waarom zouden ze nooit een OS kunnen winnen??

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-10 15:31

Ik vraag me af of een ruiter uit een 'niet-typisch dressuurland' (Brazilië, Australië, Finland om maar wat te noemen) ook naar de OS gaat om die te winnen, al rijdt diegene op een dressuurgefokte KWPN'er. Volgens mij hebben die ruiters ook niet de illusie dat ze de Duitsers en Nederlanders kunnen verslaan - althans, ik kan het me niet voorstellen - maar ze gaan wél, al ligt die medaille een heel eind buiten bereik. ;)

_Marinke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-10 15:36

Daar heb je wel een punt Karin! :)
Wat dat betreft zijn wij eigenlijk te gefocusd (god hoe schreef je dat nou ook weer :oo ), op die medaile en denk dat daarom die ruiters ook voor het 'vertrouwde' en 'zekere' KWPN sportpaard kiezen..

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-10 15:38

ik ben niet op een medaille gefocust maar wel op het beste uit mezelf halen, en ik kan me voorstellen dat dat voor meer ruiters geldt. Dan is het erg jammer als je tegen de grenzen van je paard aanloopt, omdat die niet/minder geschikt is voor de discipline van je keuze.

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-10 15:43

Ik vind dit een mooi voorbeeld van een combinatie die met een niet-dressuurtypisch paard toch ver is gekomen:

http://www.bokt.nl/wiki/Alexandra_Korelova

Mogelijk is het in haar geval zo dat ze op dat moment 'niets beters te rijden had'. Maar blijkbaar kon die Orlovdraver van onbekende afstamming toch prima meekomen tussen de dressuurgefokte warmbloeden. Misschien een toevalstreffer, net als die Lusitano die door die Australische in twee jaar tijd van basis naar OS gereden is.