Jonge dressuurruitertjes?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

pietsie

Re: Jonge dressuurruitertjes?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-09 22:16

Juist die kinderen die regen of niet elke dag weer op dat fietsje stappen om naar de pony te gaan dat worden later de echte ruiters ,geloof mij maar.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-09 22:18

Marian0557 schreef:
Sizzle schreef:
Pas nog een jong meisje gesproken die zelf haar pony Z1 kampioen van en bepaalde provincie heeft gemaakt. Haar ouders steunen haar wel, maar hebben er de ballen verstand van.

Hoeven er ook geen verstand van te hebben, maar ze begeleiden je wel.
Ze helpen je wel op concoursen, en zorgen dat je goed les krijgt.

Zonder ouderlijke steun kom je er (bijna) niet, maar als je het geld hebt wie wil dan niet dat het kind de mogelijkheden maximaal kan benutten? Je kweekt er bovendien karakter en discipline mee. Dat soort meisjes gaan wel in voor en tegenspoed, in weer en wind en ook als ze ziek zijn. Je hoeft niet meteen alles te offeren hoor, maar inzet kunnen belonen is toch heerlijk?
Mij ontbreekt het talent, maar dankzij mijn verzorgpaarden op die leeftijd had ik het ook ver kunnen schoppen. Ik werkte kei en keihard, maar bleek niet zo'n wedstrijd talent te zijn (ik ben meer van de jonge paarden). Ik ging gewoon mee op concours als de eigenaar ook ging en dat had me met wat meer talent gewoon naar de top kunnen brengen. Mijn ouders gingen trouwens nooit mee.

MerelxG_R

Als je ouders in de paarden zitten, krijg je als kind zijnde vaak ook al jong een paard. Als jij (of je ouders) het leuk vind om wedstrijdjes te rijden, daar ook nog een beetje talent voor schijnt te hebben en je dan ook nog een aantal keer per week les hebt dan begrijp ik het wel. Mijn ouders hebben nooit wat met paarden gehad, vonden (en vinden) het goed als ik een vzpony heb en 1x per week les krijg op de manege, maar hoeveel ik ook zeur, ik krijg geen eigen pony, niet meer dan 2 keer per week rijden en zelden een wedstrijd ( en als het een wedstrijd is gewoon een wedstrijdje van de ponyclub/FNRS ) is het bij mij, hoe graag ik ook meer zou willen springen .. springwedstrijden organiseren ze niet bij mijn manege en met een springlesje op een manege paard ga je ook niet ver vooruit. Tja dat scheelt wel natuurlijk ;)
Laatst bijgewerkt door MerelxG_R op 27-12-09 22:25, in het totaal 1 keer bewerkt

pietsie

_Esther schreef:
Dat is het nou juist, jullie helpen en steunen haar. Dat deden/doen mijn ouders nooit, die hebben nog nooit een les gezien waar ik in mee rijd. ;)

Esther, ik vind het jammer dat je ouders nooit komen kijken ongeacht wat voor sport je ook doet.

manonlalala

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-09 22:19

Het is inderdaad de combinatie denk ik.
Als je geen geld hebt voor veel, en goede lessen,
en je wordt ook niet aangestuurd door ouders,
dan kan je misschien wel het talent hebben, maar dan komt het niet tot uiting.

pietsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-09 22:21

Als je geen geld hebt voor lessen is idd erg jammer , het advies wat ik kan geven is veel kijken, kijken naar andere goede ruiters daar leer je ook een hoop van

Nessah

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-09 22:22

Toen ik 13 was kreeg ik een pony van 1500 gulden op een stal van 100 gulden zonder bak. lessen was geen geld voor en een trailer of wedstrijden? Nee ook niet..

Dus je moet weldegelijk wat geld hebben wil je dochter hoog rijden.. Er moet een normale bak aanwezig zijn, een trailer en ook nog iemand die elk weekend kan helpen met de wedstrijd.. Dat had ik allemaal niet hoor.. een startkaart en coupons zijn ook niet gratis.

Dus tuurlijk, geld moet er wel zijn.. En het geluk dat je pony het goed oppikt ook..

maar daarnaast ook talent, want het kind moet een goed doorzettingsvermogen hebben en zich goed kunnen concentreren.

Ik vind het heerlijk, die jonkies die er tussenuit knallen!

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-09 22:23

pietsie schreef:
Als je geen geld hebt voor lessen is idd erg jammer , het advies wat ik kan geven is veel kijken, kijken naar andere goede ruiters daar leer je ook een hoop van

Wat dacht je van stalhulp in ruil voor les? Zo deed ik dat vroeger altans wel.

Marian0557

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-09 22:23

pietsie schreef:

:j

ook weer m'n buurmeisje.
Gaat elke dag naar de manege toe, waar d'r pony dus ook staat.
Kijken kijken en leren
Nja, verder lees maar terug in 't topic

djoeka

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-09 22:23

Pietsie daar hou ik je aan.. ;) als ik mijn dochter weer eens in de regen zie rijden..

Nee ik geloof best dat het merendeel van de hele jonge kinderen één of meerdere goede pony's tot hun beschikking hebben.
Maar toch zijn er ook een aantal die er komen zonder al die middelen.
Het gaat vaak alleen wat moeilijker maar ik zie het dan maar weer als een goede leerschool.

Esther dat is niet leuk als je ouders nooit komen kijken.
Ik kom ook niet uit een paardenfamilie maar toch kreeg ik op mijn 10de mijn eerste eigen pony.
Mijn ouders wisten niks van paarden maar gingen wel met mij mee en later ook naar de wedstrijden.

pietsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-09 22:24

Nessah , ik koop ook jonge groene pony´s hoor, dat vind ik veel leuker als een ervaren pony, laat het kind zich eerst maar eens bewijzen

Nessah

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-09 22:25

Dat geloof ik, maar die kinderen worden wel begeleid.. Ik reed met mijn pony in het land, draafde wat rond en meer deed ik niet. Ik ging bollen pellen en stallen mesten omdat ik zelf 50 gulden betaalde aan de stalling.

pietsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-09 22:27

djoeka , ik ben hier er verwent met 2 binnenbakken en voordat het hele forum over mij heen valt, het is op een manege waar we alles zelf moeten doen,voeren, mesten,buitenzetten enz.
En die kost maar 95 euro in de maand

pietsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-09 22:27

Nessah ahhh ik heb nog een jeugdtrauma van bollenpellen!!

Olijkje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-09 22:28

pietsie schreef:
marian mijn dochter van 12 rijd ook met een gpa cap, die we tweede hands van marktplaats hebben gekocht ,wel nieuw voor 125 euro en die betaald is van haar eigen gespaarde geld.
Zij maakt veel jonge pony´s zadelmak en een goede bescherming vind ik echt wel belangrijk dan , en ook de petrie laarzen hier, als je 3 paar rubber laarzen in het jaar moet kopen ,ben je daar wel eens klaar mee en ga je op zoek naar iets wat duurzamer is en daardoor ook goedkoper uiteindelijk.

Wat ik hier mee wil zeggen is dat je je daar niet op moet verkijken ,ook de kinderen die alles redelijk voor elkaar hebben komt het meestal niet zo aanwaaien.

Dat snap ik ook zeker, maar een bak enzo krijgt ze echt niet zomaar voor elkaar.. En een rubberlaars doe ik zo'n 2 jaar mee en die heb je voor 30 euro hoor..
En wat anderen al zeiden inderdaad lessen, die vrouw die mij weleens hielp was 10 euro, en als vriendinnen van mij vertellen dat ze goedkope instructrice hebben en dan voor 20 euro ofzo, dan vind ik dat toch wel veel..

Natuurlijk moet het van de kinderen zelf uitkomen, zij moeten steeds weer traien, zij moeten de ambitie hebben, maar zonder les, bak, trailer kom je toch niet zo ver..

Maar ik moet niet zo zeuren, ben gewoon jaloers :Y) en zou me moeten schamen als ik kijk naar wat ik allemaal heb en hoe gelukkig ik toch meestal ben.

judith__

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-09 22:29

ik denk dat het beide is,

je kan puur geluk hebben of gewoon rijke ouders,

ik heb puur geluk!
ik en mijn moeder leven van een klein beetje geld en toch kan ik rijden en lessen volgen!

ik wou altijd al een verzorg pony en ging op marktplaats op zoek,
ik kwam een super lieve haf tegen!
had gereageerd en mocht komen proef rijden,
dit ging supper slecht!
maar ik kreeg van hun de kans om te trainen!
en te trainen en te trainen ik ging vooruit!
en mocht mijn eertse cc rijden met die lieve haf!
een jaar half jaar later waren we L1 startgerechticht,
maar helaas werd hij ziek en moest hij op rust,
nu is hij weer beter maar kan alleen nog recreaief berden worden!
dit doe ik dus nu ook!
maar de ouders van de eigenaar van die haf,
wouden mij een kans bieden omme verder te ontwikkelen en mag nu hun duurste merrie rijden/trainen,(ze heeft Z2 en is een contago!)
kan van haar dus veel leren en gain januari met haar voor het eerts op cc!
daarnaast mag ik nog een andere merrie van hun trainen(springtalent),

ben hier zo blij mee hun betalen zo veel voor mij en bieden mij zo veel kansen!
waar ik echt bij mee ben!
ben hun daarvoor ook heel erg dankbaar.

puur geluk dus

Nessah

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-09 22:29

Zo, dat is voordelig.. ik wou dat ik dat had voor dat geld! Bij mij kan je een 3 voor dat getal zetten..

Ik denk ook echt wel dat die kinderen er komen zonder al te veel geld.. Maar in verhouding is het alsnog veel geld.. Paardensport is duur, ook als je het zo voordelig mogelijk doet.

Ik heb ook nog een trauma aan bollenpellen :') Mijn hele handen lagen open :D

_Bitje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-09 22:30

je hoeft niet perse de rijke ouders te hebben ,
denk ik.
In elk geval heb ik niet het geld voor een dure pony, maar dat kan me niks schelen.

Ik denk dat het vooral talent moet hebben, goede pony dus wat geld en de inzet is ;)

Nessah

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-09 22:32

Trouwens, ik ben ook jaloers hoor.. Dat je zo jong bent en dan al zoveel bereikt, gaaf toch! Ik had die kansen niet, hoewel ik wel erg graag wilde.

Nu betaal ik gelukkig alles zelf en ga ik op wedstrijd wanneer ik wil :)

djoeka

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-09 22:32

Nessah begeleiding is idd wel heel belangrijk.
Wij staan ook niet op een manege maar hebben wel een buitenbak.
Ze krijgt 2x per week les en voor de rest help ik haar een beetje, het zijn echt geen dure lessen die ze heeft maar het kost altijd wel wat natuurlijk.
Ze doet een hoop zelf want ik mag natuurlijk niet teveel zeggen tijdens het rijden, maar ze doet het best goed :D
En vooral ze is heel serieus.

Pietsie jij staat echt goedkoop, dat is echt niet normaal.
Wij moeten ook alles zelf doen, behalve het voeren..
zonder binnenbak ben ik meer kwijt dan jullie.. ;)

pietsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-09 22:36

ik ben ook echt blij op deze manege, sommige mensen hier op de manege klagen wel eens, dat bv de bak gesleept moet worden ofzo , nou ik kan je vertellen onze bodem is supergoed !!
die mensen gaan zelf nooit ergens heen , op cc ofzo
ik kom wel eens op manege´s en denk tjonge jonge wat een waardeloze bodem em dan is het een hele dure stal.
Nee prima tevreden hier

Nessah

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-09 22:38

In welke provincie sta je? Waarschijnlijk brabant/drenthe ofzo? Hier in zuid holland sta je echt niet voor zulke prijzen.

Maar dat is offtopic..

Elk geval ik denk dus dat het van alles een beetje moet zijn.. Ouders die willen mee helpen/denken, geld ( hoeft niet heel veel te zijn), talent en doorzettingsvermogen.

djoeka

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-09 22:40

Stuur ze maar eens bij ons langs dan hebben ze wat te klagen.
Die maneges hier zijn al helemaal niet te betalen.
Zoals met die vorst en sneeuw afgelopen week heeft ze bijna een week niet kunnen rijden en wat baalde ze...

Nessah wij staan ook in zuid-holland.. :D

pietsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-09 22:40

Nessah in overijssel en ja in de randstad hoef je daar niet voor aan te komen

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-09 22:43

pietsie schreef:
Nessah in overijssel en ja in de randstad hoef je daar niet voor aan te komen

Ja hoor, gewoon goed zoeken.
Ik betaalde 2 jaar geleden 75 euro voor boxhuur excl verzorging. Ik moest dus hooi, stro & voer zelf regelen.
Dit was omgeving Rotterdam.