Overgang B Naar L1

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Carolienn_

Re: Overgang B Naar L1

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-09 17:21

Ik vind de overgang niet zo heel groot.
in de B was het bij mij heel erg wisselend en de ene keer ging
het heel goed en reed ik 4 winstpunten en de andere keer reed ik net 170 heel raar.. maar het leek wel of Arwin het niet echt leuk vond. toen we 14 winstpunten hadden
ben ik overgegaan naar de L1 heb nu 4 wedstrijdjes gereden
en 1 wedstrijd geen winst en andere bij elke wedstrijd iig bij 1 proefje.
ik vind de L1 veel fijner :j en Arwin lijkt het ook leuker te vinden
en indd ik bereid hem nu al voor op de L2 zodat ik probeer
om zo heel de tijd door te stromen. :)

Yucome

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-09 16:16

Tja, ik zit nu ook al 2 seizoenen in het B en bijna elke wedstrijd boven de 190 gehaalt. Dit seizoen steeds tussen de 195 en 205 en als het dan een keer voor mijn gevoel heel slecht gaat heb ik nog 194 of 193 maar wijken kan ze niet. Toch ga ik over want ik moet wel bijna.
En ik ben er al de hele tijd op aant oefenen maar ag, wijken zijn 2 puntjes de rest kan ze tja, dat komt dan wel.

Elise_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-09 13:12

Ik ga binnenkort ook de overgang aan. Ik vind het nog wel heel erg spannend: Nageeflijkheid zit er namelijk nog niet goed in. In het B heb ik wel mijn 11 wp's in 12 proefjes gereden...

Yucome

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-09 15:00

lieziej schreef:
Ik ga binnenkort ook de overgang aan. Ik vind het nog wel heel erg spannend: Nageeflijkheid zit er namelijk nog niet goed in. In het B heb ik wel mijn 11 wp's in 12 proefjes gereden...

Agg, gewoon doen. Ik bedoel als het niet goed gaat dan oefen je nog even door en dan komen die winstpunten in t l1 vast ook wel toch :)

Kim_Uno

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-09 19:45

Zelf ben ik ook net in het L gestart, het enige waar ik echt tegen aan liep was het wijken, impuls verlies, over de schouder lopen, maar dat is een kwestie van trainen, verder verloopt het bij mij wel prima, m'n laagste score tot nu toe: 178 punten.

Lucy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-09 23:46

Bij mij gaat het L1 juist veel makkelijker dan het B. In het B heb ik best wel veel moeite gehad om die 10 winstpunten te halen, vaak op wedstrijd gegaan maar zonder winstpunten thuis gekomen en nu heb ik 6 wedstrijden in het L1 gehad en heb 9 winstpunten.
Nu moeten mijn punten nog veel hoger, zo haal ik bijna in elke proef 4-en, bijvoorbeeld voor me wijken. Maar daar tegenover staan ook heel veel 7-ens bijvoorbeeld voor me middengalop. Daardoor haal ik toch die winstpunt en alhoewel het wijken nog beter moet, ben ik wel van plan zodra ik die 10 winstpunten heb om L2 te gaan starten.
Ik zou zeggen gewoon starten ;)

Wegbenik

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-09 20:38

Je moet je gewoon goed voorbereiden, oefen heel veel oefeningen uit je proef thuis. Zoals middenstap, middengalop en het wijken. Ik ben zelf iets te snel overgegaan naar het L1, waardoo ik toch vooral tegen de middengalop aanliep. Mijn paard vind het galopperen op eigen benen gewoon heel moeilijk en dan is middengalop een hele opgave. Dus zorg dat je er klaar voor bent!! Oefen veel met je instructeur op de oefeningen!
Succes!

angelalala

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-09 12:02

jaa de veranderingen van de proef, het wijken natuurlijk.
Maar er zijn nog wel meerdere dingen.
En ze kijken daar niet alleen naar.
De beoordeling is ook heel anders.
Ik kreeg in de l1 hogerde punten dan in de b, met alles!
Laatst bijgewerkt door angelalala op 28-11-09 12:09, in het totaal 1 keer bewerkt

happy2014

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-09 12:07

ik zou overgaan met 10, zeker als de B je verveelt... Een oud stalgenootje van mij is doorgegaan naar de L toen ze B16 was. Ze bleef in die B hangen omdat ze het wijken nog niet onder de knie had. Op het laatst reed ze geen winstpunten meer, denk omdat de uitdaging weg was en is ze toch naar de L gegaan (ondanks dat het wijken niet helemaal bevestigd was) Ze is overigens op 1 punt na de L alweer uit en komt altijd met winst thuis.

angelalala

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-09 12:11

ik heb een de b 20 wp behaalt
Ik had ook wel vaak net tegen aan iets in de 170 ofso.
Maar ik dacht nu gaa ik naar de l1 toe.
Ik ben toen l1 gaan starten, en heb 2 x gestart toen en heb 3 winstpunten behaalt, en ik kreeg gewoon veel betere punten dan in de b!
maar nu is mijn pony verkocht sinds een maand ongeveer;)
&& ga ik verder bij de paarden;)
Laatst bijgewerkt door angelalala op 28-11-09 12:21, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-09 12:14

Ik vond het geen moeilijk overgang. In de B haalde ik altijd winst en daar ben ik na 4 wedstrijden overgegaan naar de L1 daar was ik na 8 wedstrijden ook doorheen en start nu L2

happyjoyce

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-09 19:33

Ik vind de overgang naar de L1 ook niet zo groot.
Als je gewoon niet lager dan 190 punten rijdt in de B dan is er, naar mijn ervaring, eigenlijk geen terugval qua punten.

123468086

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-09 21:46

Ik heb ook nog 3 wedstrijden te gaan en dan kan ik als het goed is naar het L1.
Maar daar zijn mijn pony en ik nog lang niet aan toe. We rijden erg leuke punten in de B en zitten altijd in de top 5 maar L1 vind ik nu op dit moment te hoog gegrepen.
Middengalop en de voltes van 10 meter en doorzitten is geen probleem. Waar ik wel tegen op zie is het wijken, dat doet hij alleen met zijn voorhand. ;)

lonnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-09 14:08

Sjonniej schreef:
__PSM__ schreef:
Myukki, na één wedstrijd een onbevestigde middengalop en wijken, kom je vanzelf jury's tegen waar je geen winst bij rijdt, dat is bij mij net zo, basis is goed, maar sommige jury's willen gewoon net meer dan de basis...

Daar ben ik het toch zeker niet mee eens. Heb in de L1 gewoon mijn winstpunten binnen gehaald, zonder dat het paard het wijken snapt en 9 van de 10 proeven wissels sprong tijdens de middengalop. Maar heb in alle proeven mijn punten op kunnen halen tot winst op basis van mijn stap en draf die wel goed voor elkaar waren. (En dat ook nog met een pony'tje tussen de paarden)

even een stukje van Sjonnie gequoot. Echt herkenbaar, zo gaat het bij mij ook. Start ook met pony tussen de paarden en ben na 10 wp in de B overgegaan naar de L1. In de B had ik nog geen 3 goede basisgangen, die zitten er nu wel goed in. Maar ook wijken en middengalop gaat nog niet zoals het hoort. ik had afgelopen weekend dus ook geen hoge verwachtingen, zeker niet als ik de andere ruiters om me heen zag. Toch nog 180 punten gereden, omdat de rest wel in orde was. Ik ga gewoon lekker zo doortuffen in de L1, dan maar af en toe geen winst, maar wel een nieuwe uitdaging.

haflingerrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-09 17:48

Ik mag over 2 weken ook voor het eerst de L1 gaan rijden.
Op laatste wedstrijd (B) stond op coupon dat de aanleuning mooi constant was, en dit was eigenlijk genoeg voor mij om te weten dat ik naar het L1 kon. :D
Alleen het wijken wil er niet bij mijn pony ingaan, terwijl middengalop wel goed gaat (alleen soms bij het terugnemen valt ze in draf |( )

wake_up

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-09 17:58

Zelf vond ik de overgang tussen B en L1 helemaal niet zo groot. Ik reed zelfs op m'n debuut 3 winstpunten bij elkaar, en 't was nou echt niet zo dat ik m'n paard veel beter voor elkaar had dan in de B. Als je gewoon netjes rijdt en je pony loopt nageeflijk dan kom je al een eind hoor.
Wel raad ik je aan om te zorgen dat het wijken goed gaat. Ik zie zó veel mensen in de L1 die echt niet kunnen wijken, wat ontzettend zonde is, want je hoeft maar 5 meter, en als je dat voor elkaar hebt, heb je op 2 onderdelen weer een mooi cijfer.
En dat wijken is eigenlijk ook het enige verschil tussen de B en de L1, dus ik zou zeggen, gewoon doen, en kijken hoever je komt :j

CleovG

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-09 23:09

Als je de oefeningen uit de L1 beheerst moet de overstap niet zo groot zijn, maar ik zou de proeven wel vaak oefenen en doornemen. Desnoods kleine stukjes uit de proef in je training verwerken zodat de lijnen je meer "eigen" worden.

Lindor92

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-09 16:00

ik zit ook erg te twijfelen of ik na de kringkampioenschappen naar de L1 ga, deze zijn eind januari.
ik rij nu ruim 2 jaar in de B en hebben 13 winspunten.
vaak geen winspunten gehaald. dit jaar heb ik wel 9 winst gehaald en vorig jaar maar 4. dus zit vooruitgang in. maar er zit voor ons weinig uitdaging meer in de proefjes. mijn paard kent de proeven goed. ik ken de proeven..
wijken gaat super bij mijn paard. middengalop moeten we nog oefenen. aanleuning gaat nu ook beter, nadat er 2 wolfstanden zijn getrokken bij mijn paard...
in de kerstvakantie hebben wij een onderlinge wedstrijd en dan ga ik een L1 proefje rijden..

_Bitje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-09 17:08

L1 noem ik nog gewoon de basis, je moet nu halthouden (wat je als het goed is aan het begin van de eerste dagen ohz je paard hebt geleerd)
en je moet wijken (wat gewoon een een zijgang/losmaak oefening word beschouwd)
en de middengalop, die ook niet moelijk is.

Het lukt je vast wel!
veel plezier in de L1 komend jaar!

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-09 18:12

mijn plannen om na de selecties door te gaan naar de L1 zijn in 1 klap gewijzigd. Ik ben snoeihard van mijn paard gevallen en ben voor minstens 3-6 maanden uitgeschakeld. ik heb nu het voornemen om tweede paasdag op mijn eigen vereniging voor het eerst L1 te gaan starten, ik mag versneld promoveren dus hoef niet eerst de B uit te rijden!

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-09 20:07

LiiNd_Y schreef:
ik zit ook erg te twijfelen of ik na de kringkampioenschappen naar de L1 ga, deze zijn eind januari.

Hoe wil je de overstap maken?
- Wil je gewoon wat anders en maakt het dan niet uit als je misschien met 160 punten thuis komt.
- Of wil je meteen winstpunten en prijzen rijden?

In het eerste geval zou ik de overstap gewoon maken. In het tweede geval zou ik wachten tot je in je B-proeven rond de 65% rijdt.

Je zegt dat je nu meestal met een winstpunt thuis komt, maar niet altijd.
Wat is de reden daarvoor? Oftewel, op welke oefeningen verlies je je punten en waarom?

Lindor92

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-09 20:14

Sjonniej schreef:
LiiNd_Y schreef:

Hoe wil je de overstap maken?
- Wil je gewoon wat anders en maakt het dan niet uit als je misschien met 160 punten thuis komt.
- Of wil je meteen winstpunten en prijzen rijden?

In het eerste geval zou ik de overstap gewoon maken. In het tweede geval zou ik wachten tot je in je B-proeven rond de 65% rijdt.

Je zegt dat je nu meestal met een winstpunt thuis komt, maar niet altijd.
Wat is de reden daarvoor? Oftewel, op welke oefeningen verlies je je punten en waarom?

ik hoef niet meteen winstpunten te halen.
vaak was het de galop. mijn paard ging vaak bokken. maar dat is nu over. alleen soms nog wat spanning in de overgangen..
en ik ben 1 keer thuis gekomen met slechte punten omdat ik gestraft was op mn houding. ik heb nogal kapstok voeten..had een 4 op houding en zit toen en alleen maar commentaar over m'n benen en voeten. en niks over de proef. voor mijn gevoel is er daarom van elke onderdeel een punt minder gegeven. want de proef ging helemaal niet slecht

en ons probleem was ook de nageeflijkheid, maar bij mijn paard zijn een paar weken geleden 2 wolfstanden getrokken, dus dat probleem is nu ook opgelost ;)

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-09 20:17

Het is een keuze die je zelf moet maken. Dat kan niemand anders voor je doen.

Ik ben zelf naar de L1 gegaan terwijl mijn paard nog niet kon wijken en ook geen middengalop kon laten zien. Heb er absoluut geen spijt van gehad en vond het juist een uitdaging. Plus dat ik een extra stimulans had om die punten te verbeteren.
Alle proeven wel een winstpunt gereden, wel steeds in de 180-185 blijven hangen, maar toch.
Op dezelfde wijze start ik nu L2, wijken is nog steeds onvoldoende, middengalop gaat nog steeds niet van harte. En zit nu net onder die 180 punten. Wat voor mijzelf een nog grotere stimulans is om de volgende keer net boven die 180 te zitten. Maar kan me voorstellen dat je er ook juist erg gedemotiveerd van raakt als je met <170 thuis komt.

mimeslosydy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-09 21:07

kleinvosje schreef:
mijn plannen om na de selecties door te gaan naar de L1 zijn in 1 klap gewijzigd. Ik ben snoeihard van mijn paard gevallen en ben voor minstens 3-6 maanden uitgeschakeld. ik heb nu het voornemen om tweede paasdag op mijn eigen vereniging voor het eerst L1 te gaan starten, ik mag versneld promoveren dus hoef niet eerst de B uit te rijden!

omg sterkte! :(:)
wat heb je dan opgelopen? en hoe kwam het dat je viel?

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-09 21:18

dankje. het was heel erg winderig, ik denk dat ze daar van geschrokken is, en zette het op een lopen, flink bokkend. ze ging toen plat door de bocht en zo snel dat ik het niet meer kon uitzitten. boem dus. heb eerst een week tot mijn oksel in het gips gezeten, toen ik terugkwam voor controle was het erg niet goed, ik had acuut carpaal tunnel syndroom. ben met spoed geopereerd en kreeg daarna te horen dat het snel beter moet gaan anders komt er dystrofie bij kijken. dat kan mogelijk niet meer verbeteren met als gevolg een onbruikbare hand. dat wil ik natuurlijk niet, dan kan ik ook nooit meer (goed) paardrijden...