Z dressuur = stang en trens erin

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

E_Nalanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-09 17:08

Als ik eerlijk ben, vind ik S&T PURE onzin! Ze hebben de B, L én M gereden op een
trensje, en opeens moeten er 2 bitten in. Z ruiters rijden al op zo'n goed niveau, moeten
ze dan ook niet gewoon goed kunnen rijden en dus prima met één bitje te werk kunnen gaan?
Vind van wel :) Heb laatst ook een amazone gezien die de Z reed op een trensje en dat paard
liep prima, net als de andere paarden.

Tooske

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-09 17:10

Tja jammer genoeg zijn we niet allemaal zoals jij Arabesk want dan zouden er nooit geen bitten meer verkocht worden!

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-09 17:12

Tooske schreef:
Tja jammer genoeg zijn we niet allemaal zoals jij Arabesk want dan zouden er nooit geen bitten meer verkocht worden!

tja, dan zou Corus denk ik failliet gaan wegens geen afzet meer voor ijzer :+

De divozagids zou ook meteen een stuk dunner worden :D

Maar goed da's offtopic

Nativa

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-09 17:20

@Tooske: Waren we allemaal maar zoals Arabesk! (Op die verandering in de paardenwereld wacht/hoop ik nog steeds) Dat zou goed zijn voor al die arme beesten die met de complete ijzerafdeling van de Gamma in hun mond moeten lopen!

Ik snap net als -gelukkig- meerdere hier niets van het nut van de S&T. Als je 2 bitten nodig hebt om je paard goed te kunnen laten lopen gaat er echt wat mis in mijn ogen.
Wat mij betreft mogen ze S&T afschaffen/verbieden.

tuffi

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-09 17:45

Kaitlin schreef:
dat is geen vergelijking,maar als hier voormij iemand mij verteld wat ík met mijn optoming verkeerd doe (in detail) zonder dat ervaren te hebben, vind ik dat onterecht

Het is niet slim, maar ik ga me toch ook even mengen in dit trieste topic:
Dus alleen als je ervaring hebt met het rijden met stang en trens kun je hierover oordelen? Hoe krijg je dat verzonnen? _O- Zonder er zelf mee gereden te hebben valt er genoeg te zeggen over het zogenaamde 'nut' van een zinloos en kwellend stang en trenshoofdstel. Daar hoef je dat vreselijke ding echt niet voor gebruikt te hebben! Een bit hoort niet thuis in een paardenmond, omdat een paard er geen ruimte voor in zijn mond heeft, er diverse fysiologische problemen door optreden (o.a. moeite met de ademhaling!) en het enkel wordt gebruikt als dwangmiddel. Wie zonder bit niets met zijn paard kan beginnen maar met bit wel, kan hieruit als enige conclusie trekken dat zijn rijcapaciteiten verbetering nodig hebben. Want er is aan het paardenlijf of aan de ruiter niets veranderd, behalve de aanwezigheid van een bit. Wat toevallig dat een bit zich zo prima leent om het paard pijn te doen, waardoor het beter 'luistert'. Nauwkeuriger hulpen geef je er echt niet mee. Zo'n dik stuk ijzer met daartussen nog enkele meters leer/rubber geven subtiele signalen niet bepaald lekker door. Met je zit en houding bereik je veel meer. Maar dat gaat er bij velen niet in, omdat de weg naar een gegymnastiseerd paard dat alle 'trucjes' doet zonder dwang een stuk langer is dan met bit (en sporen, en zweep...). En wie heeft daar nu nog het geduld voor.

cheyentic

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-09 17:57

tuffi schreef:
Kaitlin schreef:
dat is geen vergelijking,maar als hier voormij iemand mij verteld wat ík met mijn optoming verkeerd doe (in detail) zonder dat ervaren te hebben, vind ik dat onterecht

Het is niet slim, maar ik ga me toch ook even mengen in dit trieste topic:
Dus alleen als je ervaring hebt met het rijden met stang en trens kun je hierover oordelen? Hoe krijg je dat verzonnen? _O- Zonder er zelf mee gereden te hebben valt er genoeg te zeggen over het zogenaamde 'nut' van een zinloos en kwellend stang en trenshoofdstel. Daar hoef je dat vreselijke ding echt niet voor gebruikt te hebben! Een bit hoort niet thuis in een paardenmond, omdat een paard er geen ruimte voor in zijn mond heeft, er diverse fysiologische problemen door optreden (o.a. moeite met de ademhaling!) en het enkel wordt gebruikt als dwangmiddel. Wie zonder bit niets met zijn paard kan beginnen maar met bit wel, kan hieruit als enige conclusie trekken dat zijn rijcapaciteiten verbetering nodig hebben. Want er is aan het paardenlijf of aan de ruiter niets veranderd, behalve de aanwezigheid van een bit. Wat toevallig dat een bit zich zo prima leent om het paard pijn te doen, waardoor het beter 'luistert'. Nauwkeuriger hulpen geef je er echt niet mee. Zo'n dik stuk ijzer met daartussen nog enkele meters leer/rubber geven subtiele signalen niet bepaald lekker door. Met je zit en houding bereik je veel meer. Maar dat gaat er bij velen niet in, omdat de weg naar een gegymnastiseerd paard dat alle 'trucjes' doet zonder dwang een stuk langer is dan met bit (en sporen, en zweep...). En wie heeft daar nu nog het geduld voor.

vind dit een beetje overdreven, een goed getraind Z paard word ook op de zit gereden hoor.. iig die van mij wel..

tuffi

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-09 18:10

Zelfs een paard dat compleet met de zit gereden wordt en waarbij er absoluut niets gedaan wordt met het bit, ondervindt nog enig nadeel van simpelweg het bit dat in zijn mond zit. Ik raad je aan je hier eerst in te verdiepen voordat je het afwijst. Zo is het boek Metaal in de Mond van Cook aan te raden en zijn er zat websites die informeren over de nadelen van een bit. Dressuur onder Vuur van de Duitse dierenarts Heuschmann is ook aan te raden (hoewel de titel verkeerd is gekozen, want de dressuur ligt niet onder vuur, maar de manier waarop het momenteel beoefend wordt).
Overigens is het goed te horen dat je bij jouw paard wel op je zit rijdt. Helaas gebeurt dit maar weinig en wordt er veels te vaak door onkundige en onwetende ruiters (want de meesten hebben niet eens kwaad in de zin maar weten gewoon niet beter) vooral op het bit gereden...

cheyentic

Re: Z dressuur = stang en trens erin

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-09 18:21

ik ben helemaal met je eens dat er vaak misbruik word gemaakt van s&t of zelfs gewoon van een trens, daar is geen discussie over mogelijk helaas..

Nativa

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-09 19:18

Maar cheyentic, als jij je paard of je zit kan rijden, waarom hang je er dan 2 stukken ijzer in als ik vragen mag?

cheyentic

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-09 19:32

ik rij op een appelbitje, niet op s&t heb hem wel in de kast hangen, maar hij loopt er niet mee..

Nativa

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-09 19:42

Ah ok :)

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-09 19:46

Iemand die ik ken rijd Z2 bijna ZZ-licht, maar ze traint gewoon met trens.
Z2 rijd ze nog door met trens, en daarna ziet ze wel.

tuffi

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-09 19:48

Het is ook eigenlijk behoorlijk krom dat er op hoger niveau ineens een stang en trens in moet. NHevaVD zei het ook al hierboven, maar het lijkt logischer dat hoe hoger je komt hoe minder hulpmiddelen je nodig hebt.

OemmiejO

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-09 20:17

Ik vind het ook altijd een beetje raar dat er gelijk een s&t in gehangen wordt als je Z1 mag starten.
Ik rijd Z1 tussen de pony's & moet toch echt precies dezelfde proef rijden op een trensje.

Marliesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-09 07:18

Ik heb gister voor de 2e keer met stang en trens gereden.
Heeeerlijk gereden, hij hield zijn mond mooi dicht en was net zo fijn te rijden als op trens. :D

cheyentic

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-09 07:27

nou succes dan zondag :j

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-09 07:39

Ik vind 't zo belachelijk dat des te hoger je in de sport komt des te meer hulpmiddelen je nodig hebt..
IMO moeten dat er juist MINDER worden! Ik heb van een vriendin gehoord dat iemand die zij kende bitloos reed maar níet in de Z mocht starten omdat dat bitloos was..
:? Ik vind dat als je bitloos tot de Z komt dat dat toch véél knapper is dan mensen die met een bit rijden.
Wat een onzin dat je niet je eigen optoming kunt gebruiken terwijl dat toch lekker gaat..
Wat leven we toch in een hypocriete wereld, we zijn allemaal tegen dierenleed en paarden moeten zo goed mogenlijk behandeld worden, minimaal met z'n 2en gehouden worden etc. Maar dat we er allemaal extra ijzer inhangen omdat dat 'stoer' is.. :n

Marliesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-09 07:42

Je kunt niet bitloos tot het Z komen, in de B is een bit al verplicht.

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-09 07:42

Laten we het dan zo zeggen dat ze wel 't niveau reed..
Ik denk niet dat ze het heeft verzonnen! ;)

Marliesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-09 07:45

In haar eigen achtertuin reed ze vast dan niveau bitloos.
Maar op wedstrijd kan dat simpelweg (nog) niet. :)

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-09 07:48

Maar dan nog, daar gaat het eigenlijk niet om. Het is gewoon belachelijk dat je op hoger niveau met méér hulpmiddelen moet gaan rijden dan juist met minder.. Het is net zo scheef als sporen verplichten in de M.. waarom verplichten als je ze helemaal niet nodig hebt? IMO Is het veel knapper als je het op een simpel trensje kan zonder sporen en al die mikmak..

1 bit is al meer dan genoeg!

Nativa

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-09 08:00

Ik vind het ook ronduit idioot dat een bit verplicht is op wedstrijd (bijna nog idioter dat sporen verplicht zijn) waarom mag je niet rijden met de optoming die je wilt? Vind het ontzettend scheef en achterlijk. Dus ook dat je vanaf een bepaald niveau met s&t moet. Slaat in mijn ogen nergens op.
Laatst bijgewerkt door Nativa op 27-08-09 08:11, in het totaal 1 keer bewerkt

Marliesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-09 08:02

Je moet helemaal niet met S&T vanaf het Z....
Dat is pas later verplicht.

Martine

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-09 08:03

H_M: Waarom is dat dan veel knapper? Jij zit dus een proef van iemand te kijken en denkt ''Ja wel een goede proef, maar die rijdt met S&T dus het is minder knap?''

Als je toch een goed gereden proef ziet, dan maakt het toch werkelijk geen drol uit of diegene met trens of met S&T rijdt? Of wat mij zelfs bitloos als dit uberhaupt zou mogen.

Navita: S&T is niet verplicht hoor in het Z ;)

_Marianne

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-09 08:05

Het wordt tegenwoordig steeds gekker... :)

Ik ken iemand die M1 met verliespunten heeft en met stang en trens wil gaan rijden. Sorry, maar die verliespunten heb je niet voor niets... :roll: