Kaitlin schreef:dat is geen vergelijking,maar als hier voormij iemand mij verteld wat ík met mijn optoming verkeerd doe (in detail) zonder dat ervaren te hebben, vind ik dat onterecht
Het is niet slim, maar ik ga me toch ook even mengen in dit trieste topic:
Dus alleen als je ervaring hebt met het rijden met stang en trens kun je hierover oordelen? Hoe krijg je dat verzonnen?
Zonder er zelf mee gereden te hebben valt er genoeg te zeggen over het zogenaamde 'nut' van een zinloos en kwellend stang en trenshoofdstel. Daar hoef je dat vreselijke ding echt niet voor gebruikt te hebben! Een bit hoort niet thuis in een paardenmond, omdat een paard er geen ruimte voor in zijn mond heeft, er diverse fysiologische problemen door optreden (o.a. moeite met de ademhaling!) en het enkel wordt gebruikt als dwangmiddel. Wie zonder bit niets met zijn paard kan beginnen maar met bit wel, kan hieruit als enige conclusie trekken dat zijn rijcapaciteiten verbetering nodig hebben. Want er is aan het paardenlijf of aan de ruiter niets veranderd, behalve de aanwezigheid van een bit. Wat toevallig dat een bit zich zo prima leent om het paard pijn te doen, waardoor het beter 'luistert'. Nauwkeuriger hulpen geef je er echt niet mee. Zo'n dik stuk ijzer met daartussen nog enkele meters leer/rubber geven subtiele signalen niet bepaald lekker door. Met je zit en houding bereik je veel meer. Maar dat gaat er bij velen niet in, omdat de weg naar een gegymnastiseerd paard dat alle 'trucjes' doet zonder dwang een stuk langer is dan met bit (en sporen, en zweep...). En wie heeft daar nu nog het geduld voor.