Bij B-proeven, paard aan de teugel?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

danique38

Re: Bij B-proeven, paard aan de teugel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-09 21:53

ojaa even nog je pony moet je hooft niet 10 meter in de lucht te hebben want dan hoef je idd niet zo heel veel te verwachten.

SarahLynn

Re: Bij B-proeven, paard aan de teugel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-09 21:58

Natuurlijk mag je paard met zijn hoofd in de lucht lopen.
Maar voor een winstpunt kan je denk ik beter proberen hem nageeflijk te rijden.

Bolzak23

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-09 23:02

Lucky_Shana schreef:
Ik weet niet bij welke vereniging jij rijdt, maar ik rij in de lrv.

Ik ben net met een nieuw paard in de B1 gestart. En ik zal eerlijk zijn, dat niveau is het laatste jaar erg omhoog gegaan. Vroeger moest je alleen maar zorgen dat je paard wat op de hoefslag liep en stap,draf en galop kon. Nu moet je juist op de letter rijden en je paard moet dus ook mooi aan de teugel lopen.
Ik vind dit overdreven. B1 hoort voor de jonge paarden te zijn of de nieuwelingen die nog niet zo goed kunnen rijden. Maar tegenwoordig komen er steeds mensen/kinderen met paarden/pony's met super papieren, dus die paarden lopen vanzichzelf al super chic! De middendraf is dan een makki.
Ik zeg wel, bij de paarden is het een hoger niveau dan de pony's.

Groetjes Shana

Jonge paarden moeten ook hun rug leren gebruiken. Paarden lopen nooit vanzelf super chique. Het ene paard is mooier en kan beter lopen, maar kan best moeilijker te rijden zijn, waarschijnlijk is de ruiter gewoon goed als het paard goed loopt. Middendraf is alleen een makkie als het paard nagevelijk is. Dat kan niet met het hoofd in de sterren. Op de letter rijden is volgens mij van alle tijden, hoewel in de B heb je soms wel 3!!! letters om een overgang te maken, of een halve volte om aan te gallopperen. Vind het dus ontzettend ruim. En geen hoger niveau. 'Vroeger' moest je in de B ook in draf binnenkomen, halthouden en groeten. Nu ja das best lastig als je met een groen paard start. Vanaf de L dressuur moest je doorzitten en in de M1 al een kwart (of halve???) keertwending rijden, travers + contragalop, op de manier zoals de contra nu pas in het M2 om de hoek komt kijken.

Natuurlijk wordt er bij de ponys vaker een oogje dichtgeknepen dan bij de paarden. Immers, er rijden volwassen mensen op de paarden die zich ervan op de hoogte zouden moeten stellen wat nagevelijkheid is. In de B en de L willen ze toch echt wel aanleuning, lenigheid en een zuiverheid in de gangen zien. Hiervoor moet het paard over de rug lopen en dat kán niet als ie zijn hoofd zo hoog houdt.....
Voor de ervaring zou ik eens proberen of je bij je vereniging kan 'vrijwilligen' door te helpen schrijven bij een wedstrijd. Je zit dan naast de jury en kan eens goed uitleg krijgen hoe een jury naar bepaalde dingen kijkt. Of ga een aantal keer mee met een vriendin, en kijk hoe er gereden wordt. Kijk vervolgens wat voor punten er gegeven worden of vraag eens aan iemand die je hebt zien rijden met het hoofd omhoog of je haar staatje mag zien.

Het lijkt me ook handig met je instructrice te overleggen hoe je je paardje beter over de rug kunt krijgen. En start een aantal keren onderling. Dat is voor de ervaring.

Anke024

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-09 13:18

Ik heb pas geleden ook een wedstrijd gehad in de B.
Reed super netjes, me paard totaal ontspannen en nageeflijk.
Maar het paard van 't meisje na mij, was haar 1e wedstrijd, liep met
de kop in de lucht.
Toch kreeg zij 185 punten en ik 177 :S. Terwijl mijn trainer ook zei,
dat het zéker 190 punten waard was ( en hij zit er meestal 1 of 2 punten naast.. )

ILOVEVIVIAN

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-09 20:47

verschilt heel erg per jury. elke jury vindt weer iets anders belangrijk.
mijn pony liep in de B ook niet goed aan de teugel, en heb er zelf nooit last van gehad. L1 gaan ze er wel erg op letten!!

Ikwashier

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-09 20:57

Banani

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-09 15:38

Je mag opzich je proef rijden zonder dat je paard aan de teugel rijd,
maar ik zou als ik jou was gewoon trainen zodat ze wel aan de teugel loopt.
dan heb je veel sneller een winstpunt ;)