gewoon schandalig hier in belgie... of ben ik echt mis?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Donnatella

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-09 13:43

We stonden idd ook op de eerste parking (die we na lang zoeken en rondrijden gevonden hebben).
Ik zou wel proberen van de ring in te gaan. Wie niet waagt, wie niet wint. Voor de paarden is het gevoel op zo een LRV wedstrijd toch wat minder stresserend heb ik al gemerkt (ook die voor de jonge paarden). Ik denk echter dat het grootste probleem de verlatingsangst is. Ofwel doe je verder zoals het nu is en ga je met 2, maar met de kans dat hij hetzelfde doet (hopelijk wordt het dan op een gegeven moment toch minder). Ofwel probeer je eerst een wedstrijd of 5 alleen te gaan tot je het gevoel krijgt dat hij wat rustiger wordt.

Is er misschien een mogelijkheid van met 2 verschillende trailers te gaan? Dan kan je de 2 paarden toch meenemen, maar hebben ze minder dat gevoel van van elkaar weg te moeten (want dat is nu het probleem).

In zutendaal en opglabbeek rij ik niet mee. Dat is voor ons wat ver (Sint-Truiden) en mijn man wil ook nog af en toe op wedstrijd kunnen gaan (jumping). :Y) Het zal Diepenbeek, Alken, Vliermaalroot, Heusden ed zijn. We zien wel nog.

Ilzas

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-09 13:45

Vero83 schreef:
NEEN LEES MIJN TEKST TEGOEI!
10x in inrijbak
25x in de RING! waar ik alleen was en niemand kon storen

Dus in TOTAAL 35 keer??? SERIOUSLY...

Vero83

Re: gewoon schandalig hier in belgie... of ben ik echt mis?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-09 14:04

ja daar zal het toch kort bij zijn ja.
in de ring heb ik toch wat minuten mogen proberen en daar was het grond raken en omhoog omdraaien grond raken en omhoog 3 meter voorruit grond raken en omhoog....

maar er zaten het meeste van die stuit huppeltjes in. meestal rond half metertje...
en als ik mijn sporen erin zette ja dan ging hij echt de lucht in...

dus veel keuze had ik in de ring niet.

Vero83

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-09 14:13

Donnatella schreef:
We stonden idd ook op de eerste parking (die we na lang zoeken en rondrijden gevonden hebben).
Ik zou wel proberen van de ring in te gaan. Wie niet waagt, wie niet wint. Voor de paarden is het gevoel op zo een LRV wedstrijd toch wat minder stresserend heb ik al gemerkt (ook die voor de jonge paarden). Ik denk echter dat het grootste probleem de verlatingsangst is. Ofwel doe je verder zoals het nu is en ga je met 2, maar met de kans dat hij hetzelfde doet (hopelijk wordt het dan op een gegeven moment toch minder). Ofwel probeer je eerst een wedstrijd of 5 alleen te gaan tot je het gevoel krijgt dat hij wat rustiger wordt.

Is er misschien een mogelijkheid van met 2 verschillende trailers te gaan? Dan kan je de 2 paarden toch meenemen, maar hebben ze minder dat gevoel van van elkaar weg te moeten (want dat is nu het probleem).

In zutendaal en opglabbeek rij ik niet mee. Dat is voor ons wat ver (Sint-Truiden) en mijn man wil ook nog af en toe op wedstrijd kunnen gaan (jumping). :Y) Het zal Diepenbeek, Alken, Vliermaalroot, Heusden ed zijn. We zien wel nog.

ja ik ben benieuwd hoe ik het volgende week moet oplossen maar deze week gaat hij het toch wel merken, als hij nog een poot de lucht in gooit want ik vrees dat hij nu effe te slim gaat zijn ander en dat gaat hem niet mogen lukken.
dus morgen oefenen samen rijden en dan ga ik proberen ene op stal zetten en met hem naar buiten te gaan ofzo.
we gaan ook ergens anders deze week lessen en gaat een meisje nog 3 paarden opzadelen en gaat de merrie ook mee met trailer
en ga ik weg ergens anders rijden in de weide en daar een proef rijden want ja ver hoeft het zelfs niet te zijn, hij moet haar zien want
als hij haar niet ziet is het niet erg, juist als hij weet waar ze is doet hij dat, denk ik.

ja in zutendaal is de 7de en opglabbeek de 14de en dan ben ik eens benieuwd...
alle misschien kom ik je nog eens tegen, en natuurlijk liefst op een andere manier he.

brittie12

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-09 17:04

ik vind dat je met een goede oefening eerder had moeten stoppen hij vond het kennelijk niks!

hoe oud is hij?
hoe lang heb jij hem al?
was hij al ervaren genoeg om op wedstrijd te gaan?
waarom maak je je druk om het inschijf geld?

ik snap je niet....,

ik will niet zeggen dat je het verkeerd doet hoor!
absoluut niet!
maar als je op wedsrijd bent moet je ook aan andere mensen denken !
je moet zorgen dat hij niet tot last is voor andere mensen

als je op een vreemde plek bent moet je je paard gerust en op zijn gemmak stellen!
als je op wedstrijd bent en het gaat helemaal niet meer en je besluit te stoppen stop die dag dan wel met sowieso met EEN GOED GELUKTE OEFENIGN!
nou ja heeeel veeel suc6 de volgende keer!

__PSM__

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-09 17:52

Ik kan me voorstellen dat andere ruiters jouw niet zo zagen zitten met je jonge paard, ik heb ook een jong paard, maar als die zich toch zo zou gedragen, had hij of een enorme schop onder zijn hol gehad, of ik was direct gestopt, je brengt niet alleen jezelf in gevaar, maar ook anderen. Uberhaupt, als je paard jong is, en hij heeft dit gedrag, kan ik niet geloven dat hij thuis altijd zal luisteren... Ik snap dan ook niet zo goed waarom dit beest al mee moest op wedstrijd...

Vero83

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-09 20:07

waarom zou hij niet mee mogen? hij word 5 jaar en gedraagt zich altijd perfect.
hij heeft echt nog geen stap verkeerd gezet sinds ik hem rij. de vorige wedstrijd alleen ook niet dus waarom zou hij niet met 2 kunnen proberen?
maar dat was kennelijk het probleem... met 2.

Schuur_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-09 20:21

weet je wat ik niet snap,
je zit hier te miepen dat ze geen begrip hadden en ze zo gemeen waren maar ze hebben gewoon een proef stilgelegd, speciaal voor jou, om je de kans te geven om in de ring te raken!
Dat noem ik wel begripvol, en dat je tegenreactie krijgt van mederuiters is onvermijdelijk en je lokt het voor een deel ook uit door met een jong en opstandig paard op wedstrijd te gaan.
Voortaan zou ik dus echt beginnen met LRV of andere wedstrijden die op een ruim terrein worden gehouden waar je hem ook kan aanpakken zonder problemen te veroorzaken voor je mederuiters. Wel chapeau dat je je niet blindelings op het corrigeren van je paard hebt gestort en zo gevaarlijke situaties hebt vermeden

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-09 22:11

Ik heb het bewuste paard gezien, gek genoeg wist ik vanaf zin 1 over welk paard het ging. Ik stond op dat moment in de kantine voor de prijsuitreiking dus ik ben niet gekleurd door het feit dat ik zelf op een onrustig paard zat en ik zou ook geklaagd hebben. Je paard kapt in het steigeren en dat is ronduit gevaarlijk. Echt gecontroleerd zoals je het hier beschrijft was het ook niet. Gezien hij toch een drietal keren met twee voeten buiten de ring stond lijkt het me niet dat je hem helemaal onder controle had.

Ik snap dat je geïrriteerd bent maar je minimaliseert je eigen rol hier wel een beetje in vind ik. :)

Wb de piste:

Er lagen twee ringen naast elkaar. Die piste was in lengte minimum 55 meter en kwa breedte minimum 30 meter. Het is perfect mogelijk om daarin los te rijden met meerdere combinaties. :) Dus ik vind het ook niet eerlijk dat je het op de organisatie steekt. Die tenten, jep er was veel te zien, maar je kan die jury leden toch niet onder een parasol zetten bij 36°C terwijl op het nieuws gewaarschuwd is dat je best niet in de vlakke zon zat voor lange tijd. :) Heb hem ook tijdens het losrijden gezien en toen zeiden ik en de ruiter naast me meteen van "uh oh, als dat maar goed gaat"

Dat meisje met de blingbling, wat voor paard had die? (ken je haar naam toevallig)
Ik kan me nl nauwelijks voorstellen dat iemand onterecht op je uit vloog.... Ik kan me voorstellen dat ruiters het niet fijn vinden als jouw paard kapt naar andere paarden. Hij ging overigens ook wel ietsje hoger dan een half metertje :)

Billie1

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-09 15:15

Als ik dit zo lees, denk ik eerlijk gezegd dat het misschien niet alleen aan het paard ligt.
Hij is normaal op andere plaatsen heel braaf, kan gewoon met meerdere paard, tussen auto's enzovoorts.
Als hij zoo braaf is, lijkt het me sterk dat ik alleen van hekjes en tenten zoooo uit z'n dak gaat.
Kan het niet zijn dat je bewust of onbewust zenuwachtig(er) ben en dat dat overslaat op je paard??
Het is gewoon lastig, snap heel goed dat het vervelend voor je is, maar ook voor andere.
Ervaring heb je zeker nodig, maar zou toch kijken voor oplossingen zoals al door andere bokkers genoemd worden.
Niet vervelend bedoeld, maar door over "ja maar.." op te antwoorden kom je er ook niet.
Kijk wat je met de meningen en tips kan doen, misschien kan je toch proberen op rustigere plaatsen te starten met minder mensen.
En een brutaal mens heeft de halve wereld, misschien kan je een manege waar je wil starten op bellen en vragen of je daar een x mag rijden MET tent en hekjes? Desnoods tegen vergoeding. Niet geschoten is altijd mis!
Heel veel succes!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-09 18:23

Als jij op wedstrijd gaat hoor jij je paard dermate onder controle te kunnen houden dat jij geen terugkomende last bent voor je medebak gebruikers, en dat ben je zo te lezen wél geweest. Elk paard kan een keer weg springen, maar als die van jou bezig blijft, is het jou verantwoordelijkheid om verstandig te zijn en voor de veiligheid van ánderen de bak te verlaten. Als jij er zelf mee door wil gaan is dat jou ding, maar de mensen om jou heen hebben hier niet om gevraagd... :=

Als jij met een jong paard start, zul je zelf op zoek moeten gaan naar een kleinere en rustigere wedstrijd, met een grote(re) losrij mogelijkheid dan een 20x40 bak. Met een belletje ben je daar snel achter. :=

My_star

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-09 18:56

Ik begrijp dat als die 500kg onder jou beslist dat ie er vandaag geen zin in heeft, dat het dan heel moeilijk is om hem met jouw 60kg op andere gedachten te brengen. Langs de andere kant begrijp ik de mening van jouw inrij-collega's ook wel; het is nu eenmaal niet fijn als er eentje de boel komt verstoren, waardoor er niet 1 maar 15 paarden niet goed zijn ingereden.

Misschien kan je je dan gewoon afmelden voor de wedstrijd, je paard weer aan de kant zetten en even bij de organisatie/jury horen of je de piste nog even in mag nadat de wedstrijd afgelopen is? Dan heb jij de kans om hem er door te rijden, zonder dat anderen daardoor gestoord worden!

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-09 21:31

Als je om 2 uur moet rijden is dat wel lang wachten.... :)
overigens, als je in kattevenia in de kantine even had gevraagd, had je een van de beide binnenbakken echt wel even mogen gebruiken om te longeren. Het zijn daar echt geen monsters. De ene binnenbak is daar zelfs speciaal voor geloof ik.

loonexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-09 22:18

ik weet niet ik vind het respect dat je toch probeert! je leert van de kleine fouten oke dit waren dan 35 in denk een paar seconden maar wie niet waagt wie niet wint? zet je door? ik zou het gewoon doen dat mensen zich druk maken om een paard die moeilijker en misschien wel angstig is? ik bedoel de gene die de paarden dus mee laat doen? hebben hun hun paard ook wel in de hand? het zijn kudde dieren en dat zullen ze blijven maar om daar boos over te worden ik vind het on terecht

asjemenou

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-09 10:35

bling bling toque?
bling bling madammekes?
bling bling trutjes?

Wat zijn dat?

Vero83

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-09 09:49

haha

ja hoor nu zondag zijn we weer van de partij, dit maal wel alleen de ruin.
Ik hoop/ denk dat het dan wel weer beter gaat gaan...
maar ja we weten het toch niet zeker he.
de week erop is het wel terug met de 2 paarden samen dus dat word weer een probleem misschien.
tja ik ga mij nu niet meer druk maken als het paard zich druk maakt ga ik uit de inrij ring en rechtstreeks binnen want ik zal niet veel verder dan de x geraken, maar goed weer eens een les en weer geprobeerd he.

Fleurtje100

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-09 10:02

Begrijp de andere ruiters wel. Als je met een jong dier start dat zich zo gedraagt of waarvan je niet weet wat hij gaat doen, zoek je een geschikte locatie waar je eventueel wel kan longeren of rustig kan losrijden.
Ik heb ook weleens met 4-en in een 20x40 bak moeten losrijden met een 4-jarige AES hengst die dus dekte en constant omhoog en op andere paarden af ging. Gelukkig heb ik een ruin, maar er liep ook een hengstige merrie mee. We mochten toen binnenlosrijden 15 minuten, en dan moet iedereen weer naar het buitenterrein, waar het onweerde en niet verlicht was en kon je omstebeurt je proef rijden. De meeste gingen dus gewoon in de ruime stalgangen stappen totdat je je proef mocht rijden. Maar ook daar liep die hengst weer rond, levensgevaarlijk. Er zijn genoeg locaties waar je betere losrijmogelijkheden hebt, en als je zo'n dier hebt informeer je naar de omstandigheden, en kies je alleen geschikte locaties uit.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-09 15:09

asjemenou schreef:
bling bling toque?
bling bling madammekes?
bling bling trutjes?

Wat zijn dat?

De uitspraken van iemand die het gedrag van haar eigen paard zwaar minimaliseerd en het gedrag van de ruiters en de "schuld" van de accomedatie zwaar overdrijft. :j
Als 2 binnenbakken en een 30*55 buitenbak niet genoeg zijn dan ga je nergens terecht kunnen met het paardenbeest :D

Je rijd niveau 0 TS? In opglabeek is geen plek om te longeren en is de buitenbak verdeeld in twee stukken van 40*30. Daar is het veel krapper om in te rijden per proef dan in kattevenia.