B rijden galop nog niet helemaal in orde

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-09 21:02

Maar waarom levert de galop op wedstrijd meer stress op dan thuis? Ik vraag hem hetzelfde als dat ik thuis doe (galop heeft bij ons trouwens nooit voor stress gezorgd), dus die galop is en blijft net zo moeilijk als thuis. Als ik nu op wedstrijd ineens een perfecte galop zou willen laten zien en mij en mijn paard daarvoor in alle bochten probeer te wringen, ja dan zorgt het voor stress.

Ik kan niet op eenzelfde manier ervaring opdoen. Niet op een ander terrein, met andere paarden, met andere mensen, met vlaggen en waarbij we verplicht bij de B die volte moeten draaien i.p.v. bij de A omdat hij bij de B even niet zo lekker liep.
Ik kan voor 10 euro bij een manege in de bak gaan rijden, voor 4 euro extra heb ik de hele entourage erbij. Waarom zou ik er dan voor kiezen om alleen bij die manege in de bak te rijden, waar hij veel minder leert?

Ik snap jouw idee ook wel. Maar vind niet dat je kunt zeggen dat het per definitie niet goed is om te starten als 1 gang niet goed is. Er zijn genoeg anderen dingen om te laten zien, om te oefenen en er zijn nog 100en doelen meer dan alleen het doel: z.s.m. Z worden. En op een heleboel van die doelen sluit het aan om een paard al uit te brengen voordat hij in 3 gangen geheel bevestigd is.

W_W

Re: B rijden galop nog niet helemaal in orde

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-09 12:28

Ik zeg ook niet dat het per definitie niet goed is, absoluut niet.
Maar ik zou het niet aanraden om te starten zonder de basis gangen thuis goed te hebben.

Ik breng mijn paard pas uit als ze de L1 oefeningen onder de knie heeft (thuis). Verder zou ik eerst onderling starten.

Ieder zijn manier, maar het is niet mijn keuze. Ben daarom benieuwd waarom jij (en anderen) het wel doen. Ik zie tot op heden weinig argumenten die mij anders doen denken. :)

Het lijkt mij meer stress voor het paard omdat, met wedstrijden je zonder het door te hebben toch wat meer spanning hebt, daarbij de nieuwe omgeving met alles wat daar bij hoort, wat ook voor stress zorgt.
Waarom niet al een goede basis en dan starten, dan is de galop goed en met wat geluk went je paard redelijk snel aan de omgeving etc en haal je relatief sneller een WP dan anders om.

Als het je niet om de WP gaat, of om een niveau hoger te komen, vraag ik me af waarom je start?

Jeanneee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-09 12:34

Ik zou ook liever alles een beetje beheersen voordat ik hem uitbreng. Ik ga met mijn 4 jarige eerst meedoen aan een oefenwedstrijd om even te kijken waar we tegen aan lopen :) maar niet overal zijn zulke wedstrijden natuurlijk..

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-09 12:59

Maar dan zorgt het trainen op een ander terrein ook voor meer stress, dus wat dat betreft maakt het ook weer niet uit ;)

Ik start in beginsel omdat ik die motivatie nodig heb. Ik kan niet werken zonder doel, niet alleen met paardrijden, maar gewoon met alles. Zonder doel kan ik niet ergens aan beginnen en me ervoor inzetten. Daarnaast heb ik ook onvoldoende intrinsieke motivatie, ik heb motivatie van buitenaf nodig. Ik haal erg geen voldoening uit om alleen maar wat in de rondten te rijden. Wanneer ik wedstrijden rijd heb ik een doel, kan ik een planning maken, etc. Dat is de reden dat ik wedstrijden rijd. Daarnaast vind ik het leuk om op wedstrijd te gaan, om ergens anders te rijden, om me te meten aan anderen en mezelf te vergelijken met vorige wedstrijden.
Nu is dressuur sowieso niet mijn hoofdsport, maar doe ik dat naast het mennen. Uiteraard is mijn uiteindelijke doel om hogerop te komen, maar voorlopig heb ik genoeg subdoelen om me druk om te maken. En aan die subdoelen kon ik ook voldoen zonder een bevestigde galop. Ik kon wel drafonderdelen voor 7ens en 8en laten zien. Of ik had als doel om iig een goede overgang draf-galop te laten zien.

Ik denk trouwens dat die keuze, of je gaat starten voordat alles 100% bevestigd is, zeer persoonlijk is en ook grotendeels gevoelskwestie. Ik ga zelf sowieso nogal gemakkelijk om met de dressuursport, omdat het niet mijn hoofddoel is. Ik ben ook overgegaan naar de L1, zonder dat het wijken en de middengalop bevestigd was. Hier had ik weer ongeveer dezelfde keuze: Overgaan naar de L1 en het risico lopen dat ik met slechte punten thuis kom, maar ik heb dan wel weer een nieuwe uitdaging. Of ik blijf in de B en rijd punten tussen de 190-200. Daar zou ik geen uitdaging in hebben en zou ik onvoldoende gemotiveerd zijn. Ik blijf echter wel met respect voor mijn paard rijden, rijd mijn proef zoals ik thuis rijd en vraag niet meer dan dat ik thuis zou doen. Hierdoor lijdt mijn paard er ook echt niet onder dat hij naar de L1 moest, ook hij kreeg hierdoor juist meer uitdaging, dan alleen maar die saaie voltes lopen in de B proef.

Dyyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-09 18:02

Ik ga zelf ook volgende week voor de eerste keer in de B starten. Maar kan niet zeggen dat er onderdelen uit de B zijn die wij niet beheersen. Hij heeft drie goede basisgangen en pakt alles goed aan. Als ik jou zou zal ik eerst de galop goed trainen en dan pas op wedstrijd gaan.

Stravero

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-09 08:23

Even voor de duidelijkheid in een B proef hoeft een paard niet in de krul te lopen := Is dat bij sommige mensen nou nóg niet duidelijk?

Gewoon starten, die galop komt vanzelf.

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-09 13:19

Stravero schreef:
Even voor de duidelijkheid in een B proef hoeft een paard niet in de krul te lopen := Is dat bij sommige mensen nou nóg niet duidelijk?

Ik weet niet wat jij onder 'in de krul' verstaat. Maar het is wel degelijk van belang dat het paard in aanleuning loopt.
(Wat dan weer niet wil zeggen dat je geen wedstrijden mag starten als je aanleuning nog niet in orde is. Maar je zult geen winstpunten krijgen, tenminste niet in deze regio)

plientjedres

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-09 19:58

Sjonniej schreef:
Stravero schreef:

Ik weet niet wat jij onder 'in de krul' verstaat. Maar het is wel degelijk van belang dat het paard in aanleuning loopt.
(Wat dan weer niet wil zeggen dat je geen wedstrijden mag starten als je aanleuning nog niet in orde is. Maar je zult geen winstpunten krijgen, tenminste niet in deze regio)

ja bij ons krijg je ook echt geen winstpunt als je het niet goed onder de knie hebt.
ik wil mijn pony in januari uitbrengen maar blijf er bij dat ik alle puntjes op de i wil hebben.
wij hebben hier helaas ook geen onderlingen wedstrijden om te oefenen, dus ik zal ook meteen officieel moeten starten ;( maar ik oefen nu echt op de gallop omdat die gewoon het slechtst is tot nu toe.

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-09 20:05

Maar je hebt toch zeker niet als hoofddoel om wedstrijden te rijden en winstpunten te halen?
Jouw grootste doel lijkt toch (hoop ik) meer op het verbeteren van je paard, het verbeteren van jullie als combinatie? Dat is toch zeker de reden dat je de galop oefent en niet omdat je winstpunten wilt halen?

(Of heb ik nu zo bijzondere visie hierop?)

lonnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-09 15:08

crossmonster schreef:
Zonder een goede galop een wp halen word hier in de regio onmogelijk... weet niet waar je ergens start?
Anders zou je eerst ff wat kleine wedstrijdjes moeten bezoeken.

Maar als je pas 11 bent... dan zal het idd erg tegen vallen bij de paarden.

Toch wel, ik ben vorig jaar ook gaan starten met mijn fjord, die toen ten eerste bij het aanspringen al tegen de hand kwam, wa uitte in verzet en daarna ook niet echt angeeflijk de bak doorliep. Toch toen ook winst gereden. inmiddels ben ik nu ana een ajar weer begonnen en met een ander zadel, dus euvel is verholpen, maar ik zou gewoon starten hoor! kun je juist overal wat aan werken. Ik dacht eerst ook ik ga pas als alles fatsoenlijk gaat, maar dan ga je dus nooit. Er is altijd wel iets dat ff niet lekker gaat.

Dus gewoon starten en thuis hard aan werken!

sjorsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-09 15:13

Stravero schreef:

in de krul hoeft geen een paard maar als je paard niet netjes in aanleuning loopt, haal je hier echt geen winstpunt

W_W

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-09 15:15

Sjonniej schreef:
Maar je hebt toch zeker niet als hoofddoel om wedstrijden te rijden en winstpunten te halen?
Jouw grootste doel lijkt toch (hoop ik) meer op het verbeteren van je paard, het verbeteren van jullie als combinatie? Dat is toch zeker de reden dat je de galop oefent en niet omdat je winstpunten wilt halen?

Het hoofddoel lijkt mij idd ook niet om een wp te halen op een wedstrijd. Het hoofddoel lijkt mij een goede samenwerking tussen ruiter en paard, het beste uit beide halen.
Wedstrijden kunnen een bevestiging zijn voor de gevraagde oefeningen, of wat kritiek op punten die minder zijn.
Tegenwoordig zijn wedstrijden wel erg belangrijk, zonder wedstrijd ervaring kan je weinig.

Ik blijf vinden dat je niet moet starten als het nog niet goed is. Ik veroordeel niemand die dit niet doet, ieder zijn ding toch? :)

loonexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-09 22:05

hoi hoi ik heb zelf een paard die heel groen is!
maar juist omdat wij veel wedstrijden proberen te rijden gaat dit alleen maar beter.
thuis gaat het nu super maar drukke paarden in de galop die zijn vaak zenuwachtig gewoon een kwestie van wennen.
vind dat je het gewoon moet proberen hoe meer oefenen hoe beter het zal gaan lekker gaan rijden! als jij er een goed gevoel bij hebt? gewoon doen!! je kan ipv de galop andere dingen perfect proberen te doen als je daar hoog in scoort zal de galop niet veel inzakken kwa punten ik ben er van overtuigt dat je nog altijd een kans heb op wp.!

plientjedres

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-09 13:48

Sjonniej schreef:

tuurlijk doe ik het om te verbeteren.
en het liefst oefen ik het gewoon lekker buiten op een recht stuk :D
dus tja oefenen of genieten?
zit dan dus weinig training in omdat ik buiten niet nagevelijk rijd ;)

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-09 14:11

Maar je kunt ook buiten prima trainen hoor! Vergt wat discipline om je hoofd erbij te houden i.p.v. lekker om je heen te kijken aan een lange teugel. Maar dan kun je buiten zeker zo goed trainen als in een rijbak.

Elliebelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-09 14:16

Ik zou zeggen train thuis lekker door, en ga pas op wedstrijd als je alles dik in orde hebt. En al op L niveau aan het trainen bent.

illie_1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-09 21:32

Er zijn heel wat meningen over het wel of niet starten.
Bij mijn paard is de rechtergalop ook nog niet wat het moet zijn.
Toen ik (2 maanden geleden) begon met wedstrijd rijden was het gewoon allemaal maar om ervaring op te doen. Hij was nog nooit op wedstrijd geweest en alles was nieuw/spannend voor hem! in het begin waren de punten dan ook in de 150.. Maar mij ging het vooral om de ervaring.
Wanneer ik nu op wedstrijd ga is hij ook veel rustiger en daardoor komt de linkergalop nu wel mooi uit, maar rechts nog niet loop ik tegen de 180 punten (dus een winstpunt aan) het is flink werken, maar ik vind het wel een voordeel dat ik wedstrijden ben gestart. Want thuis doet hij alles veel beter als op een ander. Dat moet hij toch leren.
Ik zou zeggen: als de punten je niks uitmaken (zoals bij mij het geval is) dan gewoon op wedstrijd gaan!
Veel ervaring opdoen!

Apacheshadow

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-09 21:38

Het kan prima vind ik.
Ben zelf een tijdje terug in de B gestart met een paard dat nog net 2 a 3 maanden onder het zadel was
En ben er zelf vlak voor de wedstrijd flink er vanaf gevlogen en met meerdere
paarden een probleem heb gehad dat ik op geen enkel paard meer durfde
In de eerste proef heb ik nog niet gegalopeerd en in de 2de proef een volte geprobeerd maar
mevrouw ging zo racen en afschijnen en alles dat ik maar ben gestopt ermee
Heb echter wel de 6de en de 10de plaats behaalt van de 18 dus je zult er niet zwaar voor worden afgestraft

W_W

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-09 21:51

Apacheshadow schreef:
Het kan prima vind ik.
Ben zelf een tijdje terug in de B gestart met een paard dat nog net 2 a 3 maanden onder het zadel was
In de eerste proef heb ik nog niet gegalopeerd en in de 2de proef een volte geprobeerd maar
Heb echter wel de 6de en de 10de plaats behaalt van de 18 dus je zult er niet zwaar voor worden afgestraft

En dat vind ik dus onterecht. Niet uitgevoerd is gewoon een 1.

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-09 22:17

Vind ik ook W_W, niet geprobeerd is gewoon een 1. Als je als jury echt streng wilt zijn, kun je het nog als een vergissing in het parcours aanmerken ook. Je laat immers niet zien wat er gevraagd wordt en probeert het zelfs niet.

Ik zou er zelf dan ook niet voor kiezen om in zo een stadium te starten. Ik wil wel veilig alle onderdelen uit kunnen, willen en durven voelen.

sjorsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-09 10:54

Apacheshadow schreef:
Het kan prima vind ik.

dit vind ik een schande van die jury, andere mensen die dus wel alles doen zouden dan minder kunnen hebben dan jij die het gewoon niet hebt gedaan. ik zou een 0 terecht hebben gevonden, verder snap ik niet dat je met zo'n paard nu al gaat starten, maar dat is mijn persoonlijke mening.

Apacheshadow

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-09 13:20

sjorsie schreef:
Apacheshadow schreef:
Het kan prima vind ik.

dit vind ik een schande van die jury, andere mensen die dus wel alles doen zouden dan minder kunnen hebben dan jij die het gewoon niet hebt gedaan. ik zou een 0 terecht hebben gevonden, verder snap ik niet dat je met zo'n paard nu al gaat starten, maar dat is mijn persoonlijke mening.

Wat iedereen hier schrijft ik heb er ook een 1 voor gekregen en stond zelf ook te kijken naar m'n plaatsen. De merrie liep netjes nagevelijk en vrij ontspannen en ook de andere gangen gingen prima maar ik zat haar dus in de weg met m'n angst (het was vorig jaar nov. en nu begin ik pas weer wat te durven) Dit betekend dus dat de rest voor de andere oefeningen soms slechter hebben gescoord dan ik

_Sascha_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-09 16:47

Is het erg als je een B proefje wilt rijden dat de middendraf nog niet echt 'swingend' is? wordt je daar al echt voor afgestraft?

plientjedres

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-09 17:34

ja dan krijg je niet getoont.
maar dat word niet zo zwaar gestraft als niet galoperen of iets.

IrisW

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-09 17:38

Starten, misschien krijg je dan voor 3 onderdelen een 5, maar that's all. Als de rest goed gaat, dan maakt het toch niks uit?
B staat voor Beginner. Dan hoeft niet alles perfect te zijn.

Ik rijd nu M1 dressuur en nog steeds springen we vaak verkeerd aan in de gallop. (Daar word ik wel streng op afgerekend, maar dat is M1 en geen B)