Aan de hand stappen op het losrijterrein

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-09 23:59

Een andere bak is nog iets anders dan kilometers maken op verschillende locaties. Jouw merrie is nu toch ook braaf, gewoon omdat ze meer gezien heeft?

De hengst heeft nu twee maneges gezien, de bak bij mijn Nederlandse instructeur, onze binnen- en buitenbak en heeft een hengstenshow gelopen.
De merrie gaat over twee weken voor het eerst mee op clinic en voor die tijd een keer naar een manege, binnenbak oefenen :+ . Die kan ik nog niet eens in onze buitenbak rondrijden dus die mag ook nog niet mee op wedstrijd. :P

Anoeska27

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-09 00:00

Urielle schreef:
Anoeska27 schreef:
Ook een jong dier zal een keer ervaring op moeten doen op vreemd terrein.

Daarom pak ik de paarden van te voren ook mee naar andere maneges om te trainen. Kan ik de hele bak afhuren en geen mens die last heeft van paarden die gaan lopen pingpongen omdat vreemd terrein eng is. ;) Ook zoek ik in het begin lokaties uit waar je de paarden af kunt longeren.
Maar het is buitenseizoen Anoeska, is het een afgesloten bak bij jullie? Want op een groot terrein is het nog net even wat anders dan in zo'n frutbakje met 20 man.

Ze is vaker op ander terrein geweest, maar dan is er toch minder stress dan op een wedstrijdterrein. Morgen is binnen losrijden, buiten starten. Ik heb juist voor een "kleine" wedstrijd gekozen zodat ik in een gesloten bak kan losrijden voor de eerste keer. Ik verwacht met deze merrie geen pingpongtaferelen, maar ze is wel kijkerig. Een rondje stappen neemt de stress weg en tegen de tijd dat ik naar buiten moet is er (hopelijk) niets meer aan de hand.

Overigens heb ik daar vaker gestart met mijn vorige paard en nog nooit met meer dan 3 anderen los hoeven te rijden. Als ze een paar keer mee is geweest of als ik ergens start waar het losrijden ook buiten is zal ik er wel direct op gaan.

Ayasha
Blogger

Re: Aan de hand stappen op het losrijterrein

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-09 00:04

Mwa braaf... Ze kan nog altijd flink uit haar panty gaan. Maar ik heb haar meer onder controle. En als ik echt merk dat het niet gaat gaan, dan stap ik nóg even met haar rond :j En daar zegt echt niemand wat van bij mij. (misschien ook omdat ze weten dat ik het echt alleen maar doe omdat Pretty zich opgenaaid heeft en het helemaal niet zo vaak meer voor komt)

Ik reed ruim een jaar in die bak voor ik daar voor het eerst op outdoor wedstrijd ging (en er dus in die bak losgereden werd), dus ze had die bak toch al goed gezien vermoed ik? En toch ging ze helemaal uit haar bol. Vreemd genoeg ook enkel en alleen in díe bak... Op andere plaatsen is ze nerveus maar niet gek. En in die bak was het hopeloos... Dus daar stapte ik dan effe met haar rond en dan was het goed. Als ik er de tweede keer op stapte (voor de tweede proef) hoefde het ook niet meer, het was echt effe die eerste keer...

Alles geprobeerd. De dag er voor daar effe gaan rijden dat het nog "vers in het geheugen" lag, haar losgooien in die bak dat ze het aan iets leuk linkte (en ze heeft zich geamuzeerd daar maar toch bleef het een probleem :') ) maar niets hielp. Nu heb ik haar wat meer onder controle maar het komt nog steeds voor dat ik daar liever even rondstap voor ik er op kruip. Km's maken is dus lang niet altijd de oplossing. Bij Pret is het aanvoelen, als ze vrij rustig is kan ik er op gaan en doet ze moeilijk maar kan ik haar controleren, is ze nerveus, no way dat ik er dan op ga zonder haar effe te laten kijken. Niet voor mezelf overigens, ik blijf wel zitten. Maar Pret gaat op zo'n moment voor niets of niemand aan de kant dus... ;)

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-09 00:05

Roos_s schreef:
Vjestagirl schreef:
Wat heel erg goed werkt (maar best een beetje gemeen is) tegen heel erg veel van dit soort ergernissen, is gewoon ff een rood strikje in de staart knopen, het liefste op een paard wat flink zuur kan kijken. Dan heb je vaak alle ruimte

dat vind ik enorm egoistisch. Dat is bedoelt voor paarden die daadwerkelijk achteruit slaan. Als iedereen denkt dat te kunnen gebruiken voor meer ruimte wordt het op een gegeven moment niet meer geassocieert ermee wat en gevaarlijk is en gewoon een belachelijke reden is als je paard niet slaat.

Daarnaast heeft dat niets met het paard aan de hand stappen te maken heeft.

Nee, vind ik niet zo belachelijk.
Als ik met een jong paard voor het eerst op concourse ga doe ik dat ook meestal.

Puur voor de rust in de kop van het beestje.
Ik heb het met Andoy overigens niet gedaan.

Ik heb hem vorige week ook niet rondgestapt op zijn eerste buitenwedstrijd.

Toen ik mijn eerste indoor met meneer had wel.
1 rondje maar, maar ff om te kijken wat zijn reactie was tussen als die vreemde paarden (en dan vooral het vrouwelijk schoon.

Hij is al anderhalf jaar ruin, maar denkt nog steeds dat hij op en top kerel is.

Ik pak dan rustig een binnenhoefslag.
Loop naar achter en weer naar voor.
Geef mijn paard aan paps en stap erop.

Ik erger mij meer aan zoals vorige week dat mensen op concourse gaan met onopgevoede onbetrouwbare bok.

Vorige week was er een met een vos die alleen maar kon bokken.
Het kind wat er op zat kon alleen maar trekken?
Mijn paard werd er helemaal geirriteerd en gestresst van.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-09 00:08

Ik heb geen probleem met paarden die moeilijk doen of bokken, dat heb je niet altijd in de hand, een paard kan heel de week braaf zijn en precies die zondag bedenken dat ie er geen zin in heeft, maar waar ik me dan wel aan erger is dat die mensen de hele bak gebruiken ipv bv 1 volte... Waardoor het onmogelijk is om ze te ontwijken. (en dan heb ik het niet over paarden die ongecontroleerd gaan rennen maar echt paarden die gewoon ter plekke wat bokken en opzij gaan)

En dan lastig kijken als Pret, die bijna geraakt word, keihard van zich af bijt door een goed gemikte trap te geven... :=

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-09 00:10

Nee, ik heb ook geen probleem met een paard wat eens bokt of schrikt.

Maar dit beest was onbetrouwbaar.
Hij was aan het schreeuwen en alleen maar bokken, Kind reed je telkens bijna van je sokken.
Dier plakte aan elk paard wat op haar pad kwam.
Ze had geen controle over het dier.

Daar raken jonge paarden gestresst van (logisch)

Mijn mannetje was heel relaxe, tot dat zij langs kwam.
2 minuten later moest ik de proef in met een gespannen paard.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-09 00:13

Kan goed zijn Phara dat het net die ene bak is, ik heb een bak in Dordrecht (de wedstrijdring zelf dan, niet het losrijterrein) en ik krijg daar elke keer een bokkend paard :+ Ik sla die wedstrijden voortaan maar over want het trekt echt op niks. Terwijl het op andere locaties toch heel wisselend is.

Anoeska, met drie combinaties zal het ook wel rustig zijn. Dan stoort het niet zo lijkt me.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-09 00:15

Als ik die wedstrijden moet overslaan kom ik dus nooit aan genoeg wedstrijden voor de beker. Gezien het uitgerekend die manege is die de meeste wedstrijden heeft. := Ik sla zolder al over omdat ik weet dat Pret daar gek gaat doen met het circuit... Ik ga even tellen aan hoeveel wedstrijden ik zou komen zonder die manege. Heb voor de eerste er 8 nodig. En ik kom dus aan 6 - zolder & M&M mits ik alle andere wedstrijden rijd. ;) Met M&M kom ik aan 9. :j Dus heb ik 1 wedstrijd "reserve" moest ze een blessure hebben oid.

Tweede deel kom ik aan 7 en met Diepenbeek aan de 10 wedstrijden die ik nodig heb, en hier heb ik enkel M&M weg gelaten, Zolder nog niet.

Dus dat zou betekenen dat ik nooit kampioenschappen zou kunnen meerijden...

En dat allemaal, omdat mensen zich irriteren aan het feit dat iemand effe op eigen risico langs het paard op stapt. Er zijn mensen die niet uit kijken maar ik zorg áltijd dat ik niet in de weg loop... Dat er mensen zijn die dat niet doen, die horen het niet te verpesten, want dan zou je sowieso niet meer moeten dressuur rijden, er zijn nl ook jury's die niet fair zijn, ruiters die je constant de pas afsnijden en zelfs al waarshuw je zo vaak, er toch in slagen om je in te sluiten tussen hun eigen paard en een ander paard omdat je, netjes op de binnenhoefslag gaat omdat je op rechterhand zit en zij toch graag ook een binnenhoefslag willen pakken als ze op de linkerhand gaan dus heel fijn, je paard tussen eentje op de hoefslag en jouw paard insluiten. En dan lastig zijn als missy het er niet mee eens is dat ze opzij gedrukt word en er maar 10cm is tussen haar schouder en die van het passerende paard en dus trapt...

En ik probeer altijd netjes afstand te houden (liefst ruim een halve meter) omdat ik weet dat er weinig paarden zijn die het appreciëren als je op 10 cm langs ze komt.
Laatst bijgewerkt door Ayasha op 03-05-09 00:22, in het totaal 2 keer bewerkt

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-09 00:17

En ik ben mijn bed in, en lees morgen weer bij :)
Truste allemaal!

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-09 00:17

Ach, ja had iedereen maar z'n lief paard als de mijne :Y)

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-09 00:17

Ooh, slaap lekker. :D

Anoeska27

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-09 00:18

Urielle schreef:
Anoeska, met drie combinaties zal het ook wel rustig zijn. Dan stoort het niet zo lijkt me.

Ik start met een jong dier de eerste tijd altijd de wat kleinere (zand)wedstrijden waar het lekker rustig is. Gewoon puur om ervaring op te doen. Ik ben echt niet zo levensmoe dat ik aan de hand ga stappen tussen 15 tot 20 man die aan het losrijden zijn. Je hebt ernaast toch net iets minder overzicht dan erop. Maar goed, ik ga nu pitten anders wordt het zeker niets morgen...

Balou_k

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-09 00:20

Nou ik had twee weken terug mijn eerste onderlinge wedstrijd, ik en een vriendin gingen op hetzelfde paard.

Ik heb toen wel uitgestapt aan de hand, maar wel zo dat niemand last van mij had.

Ladygiroc

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-09 01:13

Iedereen die aan de hand stapt, denk dat niemand er last van heeft.
Ik blijf bij mijn standpunt..stappen aan de hand niet in losrijbak en longeren doe je thuis maar...

Balou_k

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-09 01:15

ik heb het van te voren gevraagd niemand die het erg vond we waren met zijn 3en in de bak, het was alleen nog maar uitstappen, ik was ergens als laatst :) pony was duidleijk moe, van de heisa eerste wedstrijd, twee keer, en ook ik was moe, zowel mentaal als fysiek, ik vind het een beetje apeneuken :o
Daarbij was ik niet de enige ;)

Wildgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-09 01:21

Urielle schreef:
Nijn schreef:
Urielle en jij denkt dat er altijd rekening mee gehouden wordt als je meerdere paarden meeneemt?
En je groom er op zetten gaat ook niet altijd op, voor geen goud dat ik op enkele paarden ging zitten die mee gingen, er naast ging prima maar als ik er op zou stappen zouden er juist ongelukken gebeuren :)

Dan maar minder paarden meenemen? Omdat andere mensen zich er aan kunnen irriteren, dacht het mooi niet :)
Ze rijden er maar omheen, ik blijf altijd zeer netjes op de binnenhoefslag en kijk altijd goed waar ik loop, maar zou er geen paarden voor thuis laten :)

In de dressuur iig wel ja.
Ik heb in al die tijd (ik stuur verzoekjes naar het secretariaat ivm reistijd) maar 1 keer meegemaakt dat het secretariaat geen rekening had gehouden met mijn verzoekje. En ik heb ook wel als groom paarden aan de hand gestapt waar ik niet op mocht, maar altijd netjes buiten de rijbanen.
Ik zie dus met de beste wil ter wereld niet in, waarom je andermans losrijden bijna moedwillig blokkeert omdat je er zelf meerdere mee moet nemen. :o
Maar ik ben gewaarschuwd, de volgende concoursen knal ik mijn paarden er gewoon boven op. }> Draven en galopperen heeft voorrang boven stappen O:) Op de rem gaan omdat iemand er per se meer mee moet nemen? Dacht het mooi niet. Ik zal me netjes aan de rijbaanregels houden en alles wat in de weg rijdt/loopt/stapt moet maar maken dat ze weg komen. :+

Ik weet niet in welke klasse je zit maar zelfs als je B rijdt kun je sturen neem ik aan?
Dit noemen ze ook wel van een mug een olifant maken, het lijkt mij dat als je aan het losrijden bent je puur met jezelf en je paard bezig bent.
Als je dit niet kunt door wandelende mensen met paarden op welke hoefslag dan ook dan schort er iets aan je rijkunst imo ;)

quarterH

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-09 01:23

sjezus wat een problemen allemaal.... uitstappende paarden, bokkende paarden, paraplu's???
poeh, ben ik blij dat dat bij ons (western) niet zo'n probleem is....
bokkend paard: hoort gewoon eruit gestuurt te worden, is niet onder controle, klaar.
paraplu's, geen probleem hoor.
uitstappen aan de hand? nog nooit een probleem gehad.... als het dier is opgevoed heb je hier geen last van

Balou_k

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-09 01:26

nou als je b rijdt hoef je nog niet perse zo'n hete donder te kunnen rijden, die kunnne zo'n kop erop hebben, die je echt moet kennen onder het zadel, veiligheid voorop.

Ladygiroc

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-09 01:41

woh Wildgirl, jij bent wel heel erg kort door de bocht..
Het heeft niks te maken met stuurkunsten..het is een irritatie als je met meerdere mensen los moet RIJDEN en 1 of andere gochem z'n paard aan de hand wil uitstappen..dus jij als ruiter nog geen 10 meter kunt rijden of je paard alweer op de rem moet zetten..
imo gewoon egoistisch als de baan al druk bezet is.

Pienb, bokkende paarden niet onder controle en eruit gestuurd worden is ook een beetje overdreven. Mijn pony bokt sporadisch..dus de ene keer dat ik ze bokt moet ik maar vertrekken..
En ook van opgevoedde paarden en ruiters kun je last hebben als ze in de baan wandelen..

quarterH

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-09 01:45

Uhm... Ja!
Een paard dat ingereden is hoort niet te bokken.
Het kan zijn dat ze even tegensputteren als je ze aanpakt maar het verschil is duidelijk tussen een ' meningsverschil'. En een paard dat niet onder controle isen daarmee een gevaar is voor de rest.

Balou_k

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-09 01:48

ladygiroc, och nee als jou paard bokt, moet ik misschien ook plots op de rem, ik let heel goed op waar ik loop ik vraag het netjes, en we waren in totaal met zijn 3en, in een pak van 40 x 60 ofzo

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-09 01:56

Ik erger me er ook dood aan, een losrijterrein of ring is om los te rijden en niet aan de hand te stappen, als je dit toch nodig vindt, doe dat dan bijvoorbeeld op het parkeerterrein mits dit veilig is, of ga even langs de weg op de locatie waar je moet rijden.
Overigens heb ik grote twijfel of je je paard voldoende onder controle hebt als je toch wedstrijden wilt rijden maar er niet meteen op wilt gaan.

Overigens heeft dit niks met je routine te maken, menig routinier gooit een jonkie eerst in de B alvorens er verder mee te gaan. Dus B zegt niks over nivo van de ruiter.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 03-05-09 01:57, in het totaal 1 keer bewerkt

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-09 01:57

Pienb schreef:
sjezus wat een problemen allemaal.... uitstappende paarden, bokkende paarden, paraplu's???
poeh, ben ik blij dat dat bij ons (western) niet zo'n probleem is....
bokkend paard: hoort gewoon eruit gestuurt te worden, is niet onder controle, klaar.
paraplu's, geen probleem hoor.
uitstappen aan de hand? nog nooit een probleem gehad.... als het dier is opgevoed heb je hier geen last van

Ach, in alle andere takken van de paardensport hebben ze al het besef dat een paard een dier is en bijgevolg niet 100% controleerbaar :)

Suleilitha: Ik had nu net van jou verwacht dat jij iets minder zwart wit zou denken dan "als je er niet op durft vanaf moment een heb je niet voldoende controle" ;) Jammer :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-09 01:58

Tja Pharagirlke, ik ben en blijf onvoorspelbaar maar je mag van een ruiter die wedstrijden wil rijden verwachten dat die het paard ook onder het zadel aankan, zo niet, thuis oefenen.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-09 02:03

Thuis oefenen? Nou moet jij thuis maar eens proberen te oefenen op een paard dat enkel op verplaatsing moeilijk doet. En in de lessen deed ze het niet meer, enkel op wedstrijd. Hoe wil je dat dan oplossen? :)

Dit vind ik niet zozeer onvoorspelbaar, eerder niet zo ver nadenken als gewoonlijk. :)