Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Karoliefje_ schreef:Wielen kunnen zachter zijn dan menig spoor hoor. En er zijn altijd mensen die sporen verkeerd gebruiken. Ik rijd met sporen, moet vanaf volgende maand ook altijd met sporen rijden. Als ik een tijdje niet met sporen rijd reageerd hij erg overdone op sporen. Dus rijd wel regelmatig met. En op wedstrijd 'voor de zekerheid' altijd.
IndezzW schreef:Lante schreef:IndezzW: corrigeren vind ik net zo goed een vorm van straffen; je geeft een negatieve prikkel aan je paard waarmee je duidelijk wilt maken dat het moet gehoorzamen. Ik heb ook hele flegmatieke paarden aangereden, maar met het rijden van overgangen en schijnovergangen, inderdaad corrigeren en vooral daarna belonen op het juiste moment is het bij allemaal goed gekomen. Maar goed, die van jou zal wel heel veel moeilijker zijn...
Ik weet niet of je dit spottend bedoelde of niet, maar dan is die van mij zeker veel moeilijker. Denk je niet dat ik ook op het idee was gekomen om overgangen en schijnovergangen te rijden. En hij is al veel vlotter geworden. Constant voorwaarts neerwaarts lopen is geen probleem, zijgangen ook niet, maar bijvoorbeeld een middendraf wel. Je mag er anders wel een keer op rijden hoor
) En dan was hij nog steeds niet voldoende aan het been volgens die ruiter zelf. Ik vond het al super natuurlijk, maar de ruiter zelf was nog niet tevreden. Maar ik geef toe, hij was wel een stuk beter gaan reageren, dus inderdaad het ligt ook bij mij. Maar niet voor de volle 100%
petradek schreef:Vreemd inderdaad dat de meeste mensen denken dat sporen ervoor zijn gemaakt om je paard voorwaarts te laten gaan.![]()
Ik heb altijd gedacht dat ze voor de oefeningen (wijken, buigen, etc.) als extra hulp waren. Dus eerst been, geen reactie => iets spoortje erbij. Of zie ik dit nu helemaal verkeerd?
Xfeno01X schreef:Stompe sporen vind ik in de L goed maar in de B echt niet en ik vind ook dat je met dressuur niet met van die wieltjes aan je sporen mag rijden hoor op Youtube kan je ook een vilmpje vinden wat er kan geburen als je een onrustig been hebt en toch met zulke sporen gaat rijden !!![]()
Ik rij zelf niet met sporen maar bij mijn pony heb je in de L wel een paar stompe sporen nodig anders loopt ze niet gelukkig zit ik nu nog maar in de B en hoeft dat nog niet![]()