paard vastzetten aan de trailer op concours?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-09 00:22

ingetarita schreef:
poes schreef:
Er mag zelfs een berg wortels naast liggen :D Ho = Ho en ik heb het geduld om ze 4000 keer dat stapje achteruit te zetten. Paarden leren dat echt wel.

Ingetarita: los op de trailer terwijl je rijdt toch niet hoop ik? Want dat vind ik levensgevaarlijk. Ken genoeg paarden die 'braaf genoeg waren om los op de trailer te kunnen' die plots over de stang hangen of zich omdraaien.

ze staat ook gewoon los in de trailer ze kan toch geen kant op.. en als er iets gebeurt en ze staat vast kan het miss alleen maar erger zijn.

Ze kan twee kanten op: over de stang heen of zich omdraaien. Heb beide situaties al meegemaakt en kan je verzekeren dat het geen lolletje is, en dat lang niet alle paarden het mogen navertellen. Aan een touwtje kan er weinig foutgaan op de trailer.

Mowoah

Re: paard vastzetten aan de trailer op concours?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-09 00:25

Op concours zette ik mijn pony wel altijd vast aan onze trailer.
Tot iemand ooit eens naast ons zijn zeiltje ging oprollen, en mijn pony is hier heel erg bang van!
De paardenknoop zat zo vast (omdat mijn pony enorm hard naar achter stoof) dat ik hem niet los kreeg, toen trok hij zijn halster (dure leren halster...) kapot en rende hij over het terrein heen.
Sindsdien ben ik ervan genezen en vraag ik of iemand hem even vast wil houden. :)

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-09 00:28

Bedoel je dan echt zo'n paardenknoop die je kunt losmaken door aan het uiteinde te trekken?

DendroFleur

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-09 00:32

Als ik er niet bij ben, gaan ze op de wagen. Klep en zijdeurtje dicht.
Meestal zette ik mijn paarden aan de gesloten klep vast om ze te kunnen opzadel en kalkoenen te draaien. Vooral omdat ik regelmatig alleen op wedstrijden ga. Maar mijn Kennedy-merrie hangt snel. Ze heeft wel een touw met elastiek dat vaak erg goed werkt maar heeft het toch al een paar keer gepresteerd om zo te gaan hangen dat de haak van het touw of het halster afbrak. 1 geluk, ze is zo nuchter dat ze daarna gewoon gaat staan grazen. Alleen moet ik haar even 5 minuten niet zien voor haar eigen bestwil.
We hebben nu een klein vrachtwagentje waarop ik de paarden op kan zadelen. Helemaal gemakkelijk omdat ik ook een hengst uitbreng. Deze kan ik dus veilig opzadelen waarbij het buitenste schot nog dicht is en hij normaal gesproken niet los kan komen.

Zo'n paardenknoop is leuk, maar als ze zijn gaan hangen krijg je hem amper meer los. Zorg dus altijd voor een extra halster en touw in je auto.

staceYii

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-09 00:33

ik zet de mijne niet vast aan de trailer hij is al een keer los gekomen aan een hengsten ketting!

DendroFleur

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-09 01:15

staceYii schreef:
ik zet de mijne niet vast aan de trailer hij is al een keer los gekomen aan een hengsten ketting!

Nog mazzel dat zijn kaak dan niet is gebroken!

Tierania_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-09 08:19

Ik zet hem altijd vast aan de trailer. Maar ik loop er niet bij weg, want dan gaat ze de trailer weer in :)

KylaSanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-09 16:26

Ik zet haar altijd in de trailer op concours, tijdens het opzadelen kan een paard best aan de trailer staan!

Nicole85

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-09 16:31

Ik zet mijn paard niet vast aan de trailer of zet hem ook niet OP de trailer op wedstrijd en ga zelf aan andere kant van het wedstrijdterrein zitten.
Ik huur altijd een box :o
Comfort voor mezelf (weet dat hij goed staat in een box) en comfort voor mijn paard.
Voor die 15-25 euri ga ik het niet riskeren dat mijn paard bij de trailer iets overkomt, of dat mijn trailer iets overkomt door de tandjes van mijn paard ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-09 16:32

poes schreef:
Ze kan twee kanten op: over de stang heen of zich omdraaien. Heb beide situaties al meegemaakt en kan je verzekeren dat het geen lolletje is, en dat lang niet alle paarden het mogen navertellen. Aan een touwtje kan er weinig foutgaan op de trailer.

mijn ruin is zelf vaststaand aan een touwtje in de trailer over de voorstang gekomen!!! hij hing helemaal opgekruld met zijn hoofd ergens onder de stang bij zijn achterbenen. En dat terwijl hij vaststond! Dus er kan wel zeker wat gebeuren!
Los zou ik echt nooooit doen.

QueenE

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-09 19:35

Ik heb die van mij ook wel eens 'onbeheerd' achter gelaten aan de trailer..
Die heeft nog nooit aan een halster gehangen of 1tje stukgetrokken..
Ben ook niet bang dat dat gebeurd..

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-09 19:36

Vivalavida: dat is echt heel naar, maar ik blijf overtuigd dat als je ze kort genoeg bindt er minder kan gebeuren dan wanneer ze losstaan.

DendroFleur

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-09 19:39

Queen, normaal gesproken niet. Maar wat gebeurd er als een ander paard losraakt, of hij ergens anders van schrikt.
Boxen huren voor iedere keer dat je op wedstrijd gaat wordt erg kostbaar. Daarbij zijn er meestal helemaal geen boxen op het wedstrijdterrein. Daarbij zou ik zelf daarmee voorzichtig zijn ivm ziektes die je mee naar huis kan nemen.

Tip (wat ik trouwens ook nog steeds moet uitvoeren), zorg dat je telefoonnr duidelijk zichtbaar is. Dan kan de wedstrijdleiding je bereiken als het in je trailer spookt.

RoosG

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-09 19:41

Met opzadelen enzo zet ik hem gewoon vast, dat is thuis ook zo, dus waarom dan niet?
Maar als ik moet wachten staat hij in de trailer, zal niet de eerste keer zijn dat meneer ontsnapt.
Ik heb vaak genoeg gezien dat mensen hun paard ook dan aan de trailer vast zet.
Maar dat vind ik toch riskant

Mallodie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-09 19:45

Altijd maken we ze vast aan camion of trailer ...
Je kan er toch niet de hele tijd bij blijven ?
Als ik erbij ben laat ik ze ook wel eens los lopen , ze blijven dan rond de trailer gras eten en schrikken opmerkelijk minder van tractors en dergelijke als ze los staan.
Wij hebben ook speciale lussen om onder een halster te doen (voor jonge paarden of schrikachtige paarden) Dus als ze schrikken dan krijgen ze een lichte druk bovenaan hun nek doordat ze trekken aan die lus , en trekken zo het halster vaak niet stuk omdat ze vanzelf kalm worden.
Voor alle duidelijkheid ; dit doet niet pijn. Het is een druk die ze voelen.

QueenE

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-09 19:48

DendroFleur schreef:
Queen, normaal gesproken niet. Maar wat gebeurd er als een ander paard losraakt, of hij ergens anders van schrikt.
Boxen huren voor iedere keer dat je op wedstrijd gaat wordt erg kostbaar. Daarbij zijn er meestal helemaal geen boxen op het wedstrijdterrein. Daarbij zou ik zelf daarmee voorzichtig zijn ivm ziektes die je mee naar huis kan nemen.

Tip (wat ik trouwens ook nog steeds moet uitvoeren), zorg dat je telefoonnr duidelijk zichtbaar is. Dan kan de wedstrijdleiding je bereiken als het in je trailer spookt.

In mijn ogen is dit net zoiets als niet meer de straat op durven want stel dat je word overreden ;)
Maar dat is mijn mening, ik laat mijn paard met mooi weer liever buiten staan gras te eten..

Kev

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-09 21:04

Ik zet mijn paard thuis alleen vast aan een lijn die vanzelf losschiet als er druk op komt (productiefoutje denk ik) met een paardenknoop, omdat ik heb gemerkt dat als ze flinke druk op een paardenknoop zetten je hem dan niet meer loskrijgt! Op concours zet ik er maar eentje vast, ook met dat touw en paardenknoop, maar loop er nooit bij weg! Nog niet eens om de auto heen om iets te pakken. Andere paard heb ik geleerd keurig stil te staan, dus die hou ik voor de zekerheid wel vast. Die heb ik zelden vaststaan, thuis staat hij gewoon los met opzadelen.

Roos_s

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-09 23:47

DendroFleur schreef:
staceYii schreef:

Nog mazzel dat zijn kaak dan niet is gebroken!

idd, ik zou ze niet ggaan vastzetten met hengstenkettingen enzo, kaak kan idd breken in zo'n geval....

Ik zet ze ook gewoon vast hoor, leren ze vanzelf. Tenzij we een paard hebben dat thuis ook moeite heeft met vaststaan en dan gaat hangen, dan neem ik dat risico ook niet op wedstrijd. Verder gaat het eigenlijk wel goed, anders ook erg lastig jezelf te redden op concours

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-09 23:54

Mijn oude paard stond ook niet graag in de trailer maar wel graag erachter met een hooinet. Ook best, ze stond er prima. Paard kon prima vast staan, raakte nergens van in paniek en vond het best zo. Wel probeerde ik mijn trailer altijd zo te parkeren dat ik vanaf het hoofdterrein het paard kon bekijken.
Op die manier stond paard rustig te wachten tot ze weer aan de bak moest en kon ik mooi parcours lopen enz.

In de trailer werd ze juist vervelend en is ze me zelfs een keer over de stang geklommen.

DendroFleur

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-09 23:57

Oke, met opzadelen ben je erbij. Maar laat je hem ook staan als je naar de prijsuitreiking ga of andere proeven wilt zien?
Ik vind het trouwens geen stijl om een paard bewust los te laten lopen. Gaat het paard wel aan de wandel, dan zit een ander met de problemen.
Toevallig deze week een paard wat niet goed was vast gezet in de wachtruimte van de vereniging. Omdat ik op een hengst rijd kon ik geen kant uit. Hij werd druk omdat er een paard los liep, ik kan niet hem aan de hand houden en dat andere paard pakken en ik kreeg ook de eigenaar in de kantine niet gewaarschuwd.
Ik mag hem trouwens niet eens aan een trailer vastzetten volgens de KNHS-regelementen.

xEline

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-09 00:00

Ik weet niet waar ik hem anders aan vast moet maken hoor als ik haar los zet is het meer gevaarlijke boel denk ik!

__PSM__

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-09 17:28

Die van mij kan prima vaststaan... maar ik wil niet dat hij leert hangen of wat dan ook, ik heb altijd mijn papa mee op wedstrijd, dus halen we het touw door het oog van de trailer en dan het touw gewoon in de hand,gebeurd er wat, heb je een hefboomwerking, en ben je redelijk sterk, en anders kan je altijd nog het touw pakken aan de andere kant waar hij nog niet door het oog zit.... Ideaal, en je houdt je halster mooi heel :D als wij weggaan, is het paard in de trailer :D

ouwerakker

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-09 19:40

ik ga altijd met iemand mee op concour, en hou dan zijn paard ook vast ;)

Vippie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-09 18:47

Denk dat het ook een kwestie van opvoeden en vetrouwen is:

Cadiz als 2 jarige op de keuring..
Afbeelding

Cadiz, als inmiddels 2 jaar en 10 maandige :D afgelopen zondag in Noordwijk (wassie nog nooit geweest en met allemaal vreemde paarden).
Poownie neemt maar eens een hapje
Afbeelding

En zoals het een goed endurancepaard i.o. betaamd: netjes eten en drinken na de rit :D
Afbeelding

Aan de trailer staan moet natuurlijk wel leuk zijn, dus er hangt altijd een hooinet en na arbeid is er altijd wat te eten en te drinken.

Ziezo_X

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-09 08:37

Mijn pony stond vroeger altijd aan de trailer vast. Ook als we naar de prijsuitreiking gingen. Hij wist niet wat hangen, schrikken of wegrennen was =P. Gewoon hooinet en water erbij=).
Mijn paard daarintegen zet ik nooit vast. Ze schrikt snel en gaat ook vaak hangen. Met een beetje pech trekken ze een hele trailer uit elkaar! Ik denk dat het dus heel erg aan het karakter van je paardje ligt of je het wel of niet kan doen.