Te jonge paarden in de dressuur

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Daphaan

Re: Te jonge paarden in de dressuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-09 12:38

Ik denk dat de regelementen wel goed zijn om die mensen die menen dat je met 3 jaar ook wel zwaar werk kan doen en eigenlijk niet de basis goed in orde hebben (ook op hogere niveaus kunnen mensen vastlopen). De paarden die daar misschien vroeger aan kapot gingen (spierblessures, basisfouten in de training etc) zijn nu misschien iets geholpen.
Toch vraag ik me af hoeveel. Nu wordt het niet in de ring getoond, maar thuis traind men net zo vrolijk door. hier in dit topic alleen al zijn discussies over wat wel en niet makkelijk is voor een jong paard. Daarnaast, er zijn ook mensen die het wel in kunnen schatten. Ik hoor sommigen zeggen dat ze zelf zagen dat hun paard er lichamelijk dan wel geestelijk niet aan toe waren om op concours te gaan, anderen ondervinden dat hun paard heel makkelijk een wisseltje springt (en de eeuwige vergelijking met de wei gaat niet altijd op, in de wei zit je er toch ook niet op? een gemiddelde belasting is al gauw 70 kilo of meer, dus ik vind dat een scheve vergelijking). Dus het blijkt per paard en ruiter te verschillen.

Al met al denk ik dus niet dat we er veel mee opschieten, die regels voor jonge paarden. Je kunt toch niet tegengaan wat er thuis met de paarden gebeurd.

En ik ken veel gefrustreerde ruiters en amazones op concours. poedersuiker dit en hop met de zweep daar en ruk maar aan dat bit want hij liep zijn proef niet mooi. Ook bij jonge dieren zie ik ze het doen :)

TequilaRos

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-09 12:53

Je hebt mijn paard gezien Daphaan, dus je snapt mijn uitspraak neem ik aan. En dan weet je ook hoe ik rij. En anders ben je welkom om het jonge dier te bekijken thuis.

lientjeds

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-09 13:49

Het gaat er hem feitelijk niet over of je ze al dan niet start, vind ik persoonlijk, maar wel over de manier waarop.

Ik start ZONDER verwachtingen, alles is nieuw, zij moeten leren, dus waarom zou ik voor winstpunten of klassement rijden?

Als je natuurlijk wilt winnen, ga je daar alles voor doen, ook thuis, het ligt gewoon aan je eigen instelling

Daphaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-09 14:21

He tequilaRos! had niet opgemerkt dat jij het was :P wat toevallig

Ik had jou toch ook in het rijtje gezet met "sommige mensen kunnen het wel inschatten" waarmee ik bedoelde te zeggen dat die regels van de khns dus voor sommigen niet nodig zijn. Voor jou dus, want jij hebt netjes afgewacht tot je paarden er wel klaar voor waren/zijn. :)
Ik zie ook wel mensen op concours die het niet kunnen, maar mijn vraagteken zet ik erbij omdat ik me afvraag of de regels die mensen wel helpen.

En betreft het willen winnen: mee eens, en natuurlijk werk je er dan thuis aan. Mijn punt daar was dus dat ook al ban je jonge paarden van de wedstrijden, thuis worden ze gewoon doorgetraind. Daar staan geen geschreven regels voor.

cletje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-09 16:41

Ik vind 3/4 jaar een beetje jong om tussen de oudere paarden te rijden...

De houding van een jong paard heeft toch niets mee te maken met die van een 7-jarige?? Ik bedoel, een jong paard moet toch ''lager" geplaats worden in zijn hals vind ik. Dat is in ieder geval de manier waar ik een jong paard zou trainen, om op die manier beter zijn spier massa te ontwikkelen.

Een jong paard die nog geen spieren heeft en zo hoog aan de teugel moet, loopt dan wel leuk maar doet hellemaal niks eigenlijk !! De rest van zijn lichaam werkt dan niet mee...

__PSM__

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-09 22:17

Een jong paard wat je altijd laag rijdt, loopt vanzelf op de voorhand, want sommige zijn lang nog niet klaar van achteren om dat werk al de hele tijd te doen.. B is basis, moet er toch vrij makkelijk in zitten bij een jong dier... Tevens mogen ze met de hoofdhalshouding in de B nog laag lopen, dus zie ik het puntn iet...

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-09 15:00

__PSM__ schreef:
Een jong paard wat je altijd laag rijdt, loopt vanzelf op de voorhand, want sommige zijn lang nog niet klaar van achteren om dat werk al de hele tijd te doen..

Het is niet de bedoeling dat je een jong paard op zijn voorhand laat denderen door een proef hoor. In de klassen B/L moet je 'horizontaal' evenwicht laten zien... Als een paard in de B met het hoofd 'laag' loopt, en zeker als dat gepaard gaat met een paard wat volledig 'uit elkaar' loopt dan is dat paard nog niet klaar voor B (of de ruiter is dan gewoon niet zo handig)

Het is toch altijd weer bedroefend te lezen in dit soort topics hoe weinig mensen echt weten van de stapsgewijze opleiding van een dressuurpaard volgens het skala en wat er feitelijk gevraagd wordt in B/L proeven. En ook hoe weinig mensen op de hoogte zijn van de reglementen van de KNHS... dat zo zo'n hoop discussie schelen.

lientjeds schreef:
Ik start ZONDER verwachtingen, alles is nieuw, zij moeten leren, dus waarom zou ik voor winstpunten of klassement rijden?

Ook weer zoiets... Als je met enig verstand bezig bent met je jonge paard en enige ervaring hebt kun je een hele goede inschatting maken WAT je rederlijkerwijs kunt en mag verwachten van dat jonge paard als je hem meeneemt naar een wedstrijd. Zonder verwachtingen naar een wedstrijd gaan betekent dan gewoon dat je nergens over nadenkt en jezelf en je paard ook niet op de juiste manier voorbereid. En dat is alleen maar dom. Je MOET juist verwachtingen hebben, reeele verwachtingen welteverstaan. En als je verwacht nog geen winstpunt te kunnen rijden kun je beter nog even thuis blijven. Dan is je paard NIET klaar voor een wedstrijd.

Ik hoef geen winstpunten meer te scoren in de lagere klassen, mag alles direct Z starten. Maar als ik met een jong paard NIET met een winstpunt de baan uitkom, dan is dat voor mij een teken dat er iets is misgegaan. Dat ik heb thuis toch niet goed voorbereid had, dat hij er nog niet klaar voor was...

(Ik krijg altijd weer van die beelden van ruiters die met hun jonge paard voor het eerst naar een wedstrijd gaan en dan liftend over het terrein hobbelen, van links naar rechts schieten, 20 keer de baan uitvliegen en nog in de lach schieten ook als ze 150 punten halen. Want ja 'het is tenslotte een jong paard en hij moet nog ervaring opdoen...' Geeft allemaal niks, komt nog wel. Diezelfde ruiters zie je 3 jaar later nog op dezelfde manier proefjes rijden met hetzelfde paard in dezelfde klasse... Dan is het paard nog steeds jong en 'ze doen het gewoon heel rustig aan'... En het commentaar wat ze dan hebben op een ervaren ruiter die met een 6-jarige Z rijdt is niet van de lucht. De leeftijd van een paard vind ik echt geen excuus voor slecht rijden en/of continu slechte punten rijden)

lientjeds

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-09 15:51

OK Jasmijn, misschien drukte ik mij niet te goed uit, ik start met reële verwachtingen met de jonge paarden van vriendlief.

De ene dag is al de andere niet, de ene piste loopt véél beter voor jonge paarden dan de andere, etc... En als ikzelf hoge verwachtingen zet, ga ik stressen en bak ik in mijn proef er niets meer van. Beiden kalm en ontspannen een "oefen"proefje lopen, is mijn motto.

De puntjes staan gewoon nog niet op I, zal ik maar zeggen, qua aanleuning en correctheid van de proef....

(maar mocht ik zoals jij beschrijft 1x op wedstrijd gaan op die manier, ik denk niet dat ik nog zo snel een 2de x zou durven starten! :( Daarvoor heb ik toch net teveel eergevoel :o )

Ik ben het wel met je eens over het op de voorhand lopen. Dat kan voor mij voor een jong of oud paard gewoon niet. Dan liever een paard dat met zijn neusje iets vooruit loopt, dan een paard dat in de krul op de voorhand loopt.