Als eerste starten.. Voor óf nadelig?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Nibbit

Re: Als eerste starten.. Voor óf nadelig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-09 20:43

De besten worden voor het laatst bewaard? Hoe weet diegene dat dan die de startlijst maakt? :P

Enne een accomodatie met gaten in de bak, daar heeft iedereen evenveel last van. Ik zou me voor zo`n wedstrijd niet opgeven ;)

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-09 20:44

Het maakt mij niets uit als ik als eerste moet, als je goed rijdt krijg je je punten echt wel ;)

Taat88

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-09 11:10

ik ga wel is mee met een vrindin en die is jury.. en die zegt> ik kom er wel is achter dat ik de eerste veel te hoge punten heb gegeven.. XD

Gjilke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-09 00:56

Nibbit schreef:
De besten worden voor het laatst bewaard? Hoe weet diegene dat dan die de startlijst maakt? :P

Enne een accomodatie met gaten in de bak, daar heeft iedereen evenveel last van. Ik zou me voor zo`n wedstrijd niet opgeven ;)

Op grote concoursen slimpie :P . Bij bv de OS of Wereldbekerfinales. En bij het NK friezen doen ze het ook.

Met je gat in de bak verhaal ben ik het met je eens.

@ c_alsemgeest: Het is ook niet zo dat je als je als laatste ipv als eerste start ineens voor dezelfde proef 20 punten meer krijgt. Maar ipv 3e zou je misschien wel 2e of 1e geworden zijn. Als je goed rijdt krijg je je punten wel, maar als je als laatste start misschien net dat ene puntje meer.

tesconel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-09 01:14

Ik vind het altijd wel fijn als ik als eerste moet, dan heb je het daarna tenminste achter de rug. Ik heb nog nooit gehad dat de jury mij lagere punten gaf als ik als eerste moest starten.

mirkip

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-09 09:55

ik vind het nadeliger om als laatste te starten dan om als eerste te starten.
De jury heeft toch wel een referentiekader waarna hij beoordeeld, dus mij maakt het niet uit of ik eerste start.
Dan heb je ook nog geen hele goede combi's voor je gehad.

collie2

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-09 23:38

Opzich mag het natuurlijk niet uitmaken. Ik vind het ook niet fijn om als eerste te starten, maar soms kan het een voordeel zijn bijvoorbeeld op slecht terrein is het als je als eerste bent nog niet zo kapot gelopen.

stoneysmokey

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-09 09:51

nou ik denk niet dat dat vel uitmaakt want de jury oordeelt wat ze op dat moment vinden denk ik en misschien als je als eerste bvent en ze vinden het er leuk uitzien dat ze dan de oanderen nog niet hebben gezien is weer een voordeel

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-09 15:43

Gjilke schreef:
@ c_alsemgeest: Het is ook niet zo dat je als je als laatste ipv als eerste start ineens voor dezelfde proef 20 punten meer krijgt. Maar ipv 3e zou je misschien wel 2e of 1e geworden zijn. Als je goed rijdt krijg je je punten wel, maar als je als laatste start misschien net dat ene puntje meer.

Maar dan even heel simpel gezien... bij een echte goede proef maakt ook dat ene puntje niet uit ;)
Tuurlijk is het balen dat je nèt 179 haalt... maar imo ligt het dan ook aan je proef en niet aan je starttijd ;) Een echte goede proef kàn niet zonder winst beoordeeld worden, dan schort er toch wat aan ;)
Het kan misschien het ene puntje uitmaken bij 2 of 3 winst... maar dan vraag ik me af of het echt aan je eerste start zou hebben gelegen ;)

Gjilke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-09 19:16

Nee, als je uitgesproken de beste bent, maakt het niet uit. Maar op bv kampioenschappen, zeker bij de paarden, en zeker in de hogere klassen, is dat vaak niet zo. Hier starten de beste 10 al, en dan zou het wel eens kunnen uitmaken.

Aranel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-09 20:00

Ik heb nu 2 x als eerste in de M2 gestart, 2 x zonder winst (hoewel die 2e proef ook verschrikkelijk ging :') ) en volgende week moet ik verdomme weer als eerste :') Hopen op een beter resultaat :=

Ik vind als eerste starten dus niet fijn.

Selmaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-09 11:17

ik vind het nadelig,
ik ben het liefst wat later dan de andere,
dan kan je ook nog even te horen krijgen
of zij hun proef goed gereden hebben :+

pip85

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-09 23:59

ik vind het ook nadelig om als eerste te starten. ik weet eigenlijk niet waarom, maar vind het gewoon niet fijn. start liever in de middenmoot ergens.

een groot nadeel is wel dat je zolang op de punten moet wachten :D

RivaldoX

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-09 18:32

ik vind het nadelig, als je ene goede proef hebt gereden dan moet je soms heel lang wachten.en sommige verenigingen geven de coupons pas als iedereen geweest is. ik start dus liever een beetje aan het eind

Plaisir

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-09 18:43

Bij mij maakt het vrij weinig uit, een jury hoort je te punten op hoe jij de oefeningen uitvoert en niet op hoe jij het in vergelijking met je voorganger uitvoert of minder punten omdat ie het niveau niet weet (Dat weet de jury eigenlijk wel, als je een slechte B proef neerzet hoor je natuurlijk ook gewoon slechte punten te krijgen, en omgekeerd). Tuurlijk zal het onbewust toch een beetje worden gedaan maar ik vind heel knap als jury alles nog weet hoe de vorige alles heeft gereden aangezien ik het begin al niet meer weet als iemand klaar is.

Ik start liever als 1 van de eerste, kan ik lekker op mijn gemakje paard uitstappen, op de trailer zetten en nog wat eten & drinken, zonder me te moeten haasten omdat ik bij de prijsuitreiking moet zijn.

Last van lagere/hogere punten omdat ik als eerste/middenmoot/laatste moest, heb ik nooit gehad :)

mara_lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-09 14:11

Ik rij juist graag als eerste! Want dan weet ik precies hoe laat ik moet :D

WiskyBokjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-09 23:21

Ik haat het als ik als eerste moet :=
Ik rijd liever als laatst, dan is de prijs uitrijking er ook sneller :+

Equimotion

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-09 23:24

Ik heb vaak genoeg gewonnen nadat ik als eerste gestart was dus mij interesseert het niet zo.

Je ziet bij sommige jury's wel dat er in het begin wat voorzichtig gepunt wordt. Als de beste combinaties in het begin starten kan zo'n rubriek dan soms wat laag uitvallen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-09 11:07

Maakt mij persoonlijk weinig uit.. Met het paard wat ik nou langer op wedstrijd rijd vind ik het altijd fijn om wat achterin te starten, die word ook niet zo gezellig als we te lang moeten wachten op prijsuitreiking (springen).. Met jonge paarden vind ik het juist wel fijn om echt als eerste te starten, je hebt dan vaak net wat meer tijd om de bak te verkennen en het paard op zijn gemak te stellen... :)

Province

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-09 11:57

Ik start liever in het midden, of 1 van de laatsten.

Christinaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-09 14:03

Ik heb ook eens meegemaakt in het outdoorseizoen dat ik als 1e (of 2e) moest starten. Resultaat: 1e met 207 punten. Een week daarop moest ik als één van de laatsten starten, maar met zowat het zelfde resultaat: 1e me 204 punten.
Ik heb ook wel eens meegemaakt dat bijvoorbeeld de eerste paar combinaties lage punten hadden gekregen en de rest van de groep hoge punten hadden gekregen, terwijl de eerste paar combinaties ook erg netjes gereden hadden.

Lois28

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-09 14:13

Het enigste nadeel wat ik vind van als eerste starten is dat ik vroeg m'n bed uit moet als ik in het ochtendprogramma zit:-)
Maar ik moet zeggen dat ik liever ergens in het midden start. Voor de punten maakt het niet zo veel uit, denk ik. Laatst moest ik ook als eerste 's ochtends vroeg en toen reed ik ook in de prijzen. Voordeel was wel dat ik alvast wat langer de ring mocht verkennen van de ringmeester, dus dat was echt een voordeel want het was een heel spannende bak. En het is lekker rustig met het losrijden, je bent snel weer klaar en kunt ook meteen je paard weer naar stal brengen, al met al toch weer veel voordelen!

gipsyke007

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-09 17:27

Mij wordt er vaak gezegd dat dit nadelig is, omdat de jury nog niet veel punten durft te geven omdat hij nog niet weet wat er nog gaat komen. Als je heel goed rijd wil hij je wel veel punten geven , maar hij weet ook niet hoe de rest het gaat doen. Ik rij zelf het liefst in het midden :)

Heartu

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-09 19:30

Ik vind dit fijn, ik moest 2 keer als 1ste starten.
3 keer als laatste en verder ergens tussenin.

Als ik als eerste start heb ik geen tijd voor stress of zenuwen.
Wat ik wel heb als ik laatste start. Mijn paarden worden dan super onrustig en dan vliegen alle knotten er na een paar uur uit (ik maak ze iets strakker voordat ik losrijd) en dan wordt ik boos en ja dan begint het al
Stress, zenuw stress, zenuw dus ik heb liever als 1ste of als 2de.

xx

Heartu

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-09 19:31

gipsyke007 schreef:
Mij wordt er vaak gezegd dat dit nadelig is, omdat de jury nog niet veel punten durft te geven omdat hij nog niet weet wat er nog gaat komen. Als je heel goed rijd wil hij je wel veel punten geven , maar hij weet ook niet hoe de rest het gaat doen. Ik rij zelf het liefst in het midden :)

Als ik heel eerlijk ben heb ik dat niet gehad. Misschien omdat ik maar 2 keer als 1ste gestart ben.